The Odyssey

Met alle respect, maar dat is toch wel overdreven duur. Niet?
Voor eender welke film trouwens.
Als je dat met je gezin wilt doen dan ben je 100€ kwijt aan tickets alleen.
Dat gezegd zijnde…. het zal wel machtig zijn op zo’n scherm
Toch logisch dat deze exclusieve state of the art experience duurder is?
Dit is echt wel bedoeld voor de enkele fanatiekelingen onder ons, niet voor de Tom en zijn vrouw en 2 kids die eens in het weekend naar de cinema gaan om te kijken wat er speelt.

Wat niet wegneemt dat cinema tegenwoordig in het algemeen te duur is.

Met alle respect, maar dat is toch wel overdreven duur. Niet?
Voor eender welke film trouwens.
Als je dat met je gezin wilt doen dan ben je 100€ kwijt aan tickets alleen.
Dat gezegd zijnde…. het zal wel machtig zijn op zo’n scherm
Het is inderdaad duur, maar er zijn maar een paar zalen in Europa waar je IMAX 70mm kan gaan kijken. Die filmrol alleen al is 18km lang.
En die projector met 15kW lamp is ontzettend duur. Dus logisch dat het meer kost en dit lijkt mij vooral voor de puristen.

Ik heb alleen nog maar de (digitale) IMAX zaal in Antwerpen gezien en dat is top. Dus ik vermoed dat die 70mm echt wel top zal zijn, maar ik heb er ook moeite om 65euro te betalen voor 2 ticketjes en dan nog 15-20euro kwijt te zijn aan popcorn en drank.

31 euro vind ik persoon niet duur. Het is een spektakel dat in dit tijdperk, nog maar heel weinig op het grote scherm zijn weg vind. Zelfs in Nolan zijn oeuvre is er geen equivalent te vinden. Met dit cgi plastieken ai assisted tijdperk dat er aankomt.. het werk dat hier is ingekropen om alles overtuigend te brengen is immens en dat laat zich echt wel zien, van begin tot eind.

Meer dan het gigantische scherm was het geluid ook oorverdovend en de bass ten volste aanwezig in mijn kiekeborstje.. en dat is toch altijd een ge-weldig gevoel.

Dat gezegd zijnde, ik ben best een Nolan fanboy, en buiten Tenet altijd wel tevreden geweest van zijn films. Dus zelfs als deze had tegengeslagen, wat ik eigenlijk had verwacht(weeral Matt Damon.. grotendeels kostuum drama verwacht), viel die 31 euro nog steeds te verantwoorden. Niet dat ik wil zeggen dat 31euro voor de cinema goedkoop is.

Het is sinds lang nog eens een film waar van ik vrienden en familie mee wil nemen naar de cinema. Liefst zonder iets van voorkennis. Geen trailers, geen online blablabla. Kom. Bestel wat popcorn, zet u in het middan van de zaal, en laat uw kopke worden weggeblazen. Je gaat dingen zien op het grote scherm, die je nog nooit ergens anders hebt gezien.

Dat is helemaal niet raar, want vereist een speciaal scherm, projector, etc, die ze in Brugge niet hebben.

Denk overigens dat ik me ook dood zou ergeren aan de analoge artefacts.
Valt zeer goed mee hoor. Dit is geen ol skool 70mm. 99% van de tijd zal je er niets van merken.

Die IMAX 70MM is hoe Nolan het bedoelt, maar is dat geen elitaire keuze van hem? Slechts een fractie van het publiek zal het op die manier kunnen zien - nog los van de kostprijs is het aantal zalen wereldwijd heel beperkt.

Iemand zei hier dat er bijna geen plaatsen meer beschikbaar zijn, maar ik zie toch bv voor dit weekend nog plaats enz? Ok mis ik iets? (Imax 70mm)

Ze hebben wel gewone IMAX schermen in Brugge. Is dat dan niet mogelijk?

Jammer genoeg geen IMAX certified zalen in Brugge maar ja in principe zou dat perfect mogelijk zijn. Ik vind het ook een wat jammerlijke keuze. Men zou perfect de hele film 1.43:1 kunnen laten zien op alle schermen of toch op z'n minst het 1.90:1 aspect ratio maar men houdt die achter voor IMAX zalen omdat ze dan veel meer geld kunnen vragen. Meeste IMAX zalen hebben digitale projectie en de enkele locaties wereldwijd die nog een IMAX film projector hebben (er worden er geen nieuwe meer gemaakt) hebben meestal ook een digitale maar Nolan is nogal gaga voor film wat ervoor zorgt dat het beste scherm van het land voor deze film ineens terug analoog moet beginnen projecteren.

Het is eigenlijk een beetje zot voor woorden als je ziet met wat voor ridicule camera het gefilmd moet worden
mp5r89k67h2g1.png

Voor een dolly shot met dat ding heb je praktisch een echt treinspoor nodig. :LOL: Legt ook wel serieus wat beperkingen op hoe en wat er juist gefilm kan worden. Ook hoe men kilometers lange 1000kg wegende filmrollen fysiek moet verschepen om dan een in mijn ogen tov digitale ondermaatse ervaring te realiseren. 😅 Digitale cameras waren op de meeste vlakken analoog reeds gepasseerd maar nu ze stilaan ook op de laatse punten IMAX aan het voorbijsteken zijn is het formaat ten dode opgeschreven maar Nolan kan het niet lossen.

Laatst bewerkt:
Er zijn geen deftige plaatsen meer.
Mij op rij 4 gezet net buiten het hoofdcompartiment. Ik zit ook graag lekker centraal, maar wou niet op de eerste rij gaan zitten. Soit ik heb wel de sessie van zondagochtend gekozen, daar was er nog beperkte plaats. Als ie echt goed is ga ik hem nog is gaan zien, mijn broer wou ook gaan zien. Maar hij is niet gepresseerd, gelijk ik... :P

Jammer genoeg geen IMAX certified zalen in Brugge maar ja in principe zou dat perfect mogelijk zijn. Ik vind het ook een wat jammerlijke keuze. Men zou perfect de hele film 1.43:1 kunnen laten zien op alle schermen of toch op z'n minst het 1.90:1 aspect ratio maar men houdt die achter voor IMAX zalen omdat ze dan veel meer geld kunnen vragen. Meeste IMAX zalen hebben digitale projectie en de enkele locaties wereldwijd die nog een IMAX film projector hebben (er worden er geen nieuwe meer gemaakt) hebben meestal ook een digitale maar Nolan is nogal gaga voor film wat ervoor zorgt dat het beste scherm van het land voor deze film ineens terug analoog moet beginnen projecteren.

Het is eigenlijk een beetje zot voor woorden als je ziet met wat voor ridicule camera het gefilmd moet worden
mp5r89k67h2g1.png

Voor een dolly shot met dat ding heb je praktisch een echt treinspoor nodig. :LOL: Legt ook wel serieus wat beperkingen op hoe en wat er juist gefilm kan worden. Ook hoe men kilometers lange 1000kg wegende filmrollen fysiek moet verschepen om dan een in mijn ogen tov digitale ondermaatse ervaring te realiseren. 😅 Digitale cameras waren op de meeste vlakken analoog reeds gepasseerd maar nu ze stilaan ook op de laatse punten IMAX aan het voorbijsteken zijn is het formaat ten dode opgeschreven maar Nolan kan het niet lossen.
Inderdaad, ik vind het wat autistisch van hem.

Ah ja, maakt mij nie zoveel uit
Zou toch proberen centraal te zitten. En minimum rij 4 want het is toch een gi-gan-tisch scherm ze. Deze gaat volgens mij nog lang in run blijven dus moet zeker niet rushen.

Die IMAX 70MM is hoe Nolan het bedoelt, maar is dat geen elitaire keuze van hem? Slechts een fractie van het publiek zal het op die manier kunnen zien - nog los van de kostprijs is het aantal zalen wereldwijd heel beperkt.
Het is ook een promotie en viering van het format. IMAX heeft films als deze letterlijk nodig om te overleven. Deze zal in en uit rotatie blijven zolang het financieel haalbaar blijft. Ik ben er best zeker van da'k het verschil niet kan opmerken tussen digitaal en IMAX.. maar IMAX motiveert Nolan hard dus i'm all for it i guess :p

Zou toch proberen centraal te zitten. En minimum rij 4 want het is toch een gi-gan-tisch scherm ze. Deze gaat volgens mij nog lang in run blijven dus moet zeker niet rushen.

Het is ook een promotie en viering van het format. IMAX heeft films als deze letterlijk nodig om te overleven. Deze zal in en uit rotatie blijven zolang het financieel haalbaar blijft. Ik ben er best zeker van da'k het verschil niet kan opmerken tussen digitaal en IMAX.. maar IMAX motiveert Nolan hard dus i'm all for it i guess :p
The Odyssey features multiple aspect ratios depending on the format you choose. Shot entirely with IMAX cameras, the film’s full, intended IMAX aspect ratio is 1.43:1, which provides up to 40% more picture by expanding the image vertically. Other formats like Dolby Cinema, 70mm, 35mm, and standard digital show the film cropped to 1.90:1, 2.20:1, or 2.39:1

De aspect ratio is verschillend, je gaat een deel van het beeld boven en onder verliezen wanneer je naar de standaard niet-Imax versie gaat kijken. Het is dus niet louter de resolutie die hoger is ofzo.

Ik zou hem graag nog zien voor ik vertrek deze zondag, maar wordt nipt alé
Hoe was de soundtrack trouwens? Daar lees ik precies niet veel over?

Valt zeer goed mee hoor. Dit is geen ol skool 70mm. 99% van de tijd zal je er niets van merken.

Als ik er toch niets van ga merken, kan ik natuurlijk even goed gewone IMAX kiezen :D.

Maar effen serieus, wat is het verschil tussen 70mm (analoog) en normale (digitaal) IMAX? Als het puur het analoge is, en dus de intrinsieke verschillen (hogere resolutie, analoge kleuren, etc) dan ga ik toch voor digitaal dan. Ik kan me niet inbeelden dat het verschil zo groot is. En het enige dat ik wellicht direct ga merken zijn de kleine beschadigingen in analoog, net zoals ik eigenlijk CD/flac absoluut verkies boven vinyl.

Net terug van de late night 70mm IMAX te Brussel. Zooo hard van genoten. Zelfs in een stikwarme uitverkochte zaal. Ga dat zien op het grote scherm. Geen idee waar hij eindigt in de Nolan ranking, maar het is ongetwijfeld een classic.
al moet de man echt eens een actie regisseur inschakelen, zie eindscene.. ma bon, schoonheidfoutje tov wat van zijn ouder knulliger werk

Zeker nog een paar keer opnieuw gaan zien. Een film voor het hele gezin.
Is er geen airco in Kinepolis?

Voor een dolly shot met dat ding heb je praktisch een echt treinspoor nodig.

Gisteren op YouTube nog een reportage (60 Minutes) gezien over deze technische krachttoer. IMAX 70mm camera’s zijn blijkbaar ook vrij luidruchtig waardoor hij voor sommige shots de camera liet inbouwen in een volledig afgesloten metalen enclosure. Ik denk dat dat ook is wat je op deze foto ziet.

Terug
Bovenaan