The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ik vind het personage van Galadriel gewoon compleet belachelijk.
Ze bedriegt iedereen en alles. Ze neemt zoveel verkeerde beslissingen zonder ook maar 1 echte consequentie.
Mensen blijven haar maar vertrouwen en macht geven.
Ze ziet haar eigen fouten niet in, integendeel.

Er moet toch iets meer zijn dan "mijn broer is gedood toen we naar Sauron aan het zoeken waren, ik ben nu altijd kwaad".

Had het na de thread hier te lezen dan toch nog maar eens een kans gegeven. Eerste aflevering na een half uur afgezet. Hoe mensen daarnaar kunnen kijken, ik zal het nooit begrijpen. Mijn zoon van 6 kan betere dialoog schrijven dan wat er daar getoond word.

Seizoen 1 heb ik nog afgekeken eerder uit morbide interesse en om te zien of ze het nog zouden redden. Het openingskwartier van seizoen 2 toont dat het kalf verdronken is.

En wie komt er op het idee om van Sauron Venom te maken 😂

Galadriel is nooit voor een leugen verlegen geweest en hield wel vaker informatie achter dus past wel bij haar personage imo.

Ik vond dat nochtans een vrij geslaagde weergave en heb het mezelf altijd al zo voorgesteld. Sauron is een shapeshifter en kan geen vorm houden als hij na een dood terug op kracht moet komen. Doet er in de boeken ook een lange tijd over om terug aan te groeien wat weergegeven werd door de stalagmieten in de grot die door met hem mee te groeien het verstrijken van tijd mooi illustreren.

De Galadriel in de Second Age is ook nog "maar" een tiener en niet de gezagshebbende Vrouwe van Lothlorien. Dat verklaart ook wel haar puberaal gedrag.

De Galadriel in de Second Age is ook nog "maar" een tiener en niet de gezagshebbende Vrouwe van Lothlorien. Dat verklaart ook wel haar puberaal gedrag.

Uh nee? Galadriel hoort getrouwd te zijn met Celeborn en een dochter hebben die later zal trouwen met Elrond. I.p.v. deze gebeurtenissen hebben ze in S1 geprobeerd om een romance op te bouwen tussen Galadriel en Halbrand en lijken Galadriel en Elrond bff te zijn.

Genoeg mensen die de boeken wel vanbuiten kennen en het ook best goed vinden. Hoe vaak je het woord woke negatief in de mond neemt lijkt vreemd genoeg een betere voorspeller te zijn van appreciatie voor de show. 😅

Media probeert nog altijd wel clicks te genereren met negativiteit maar het algemeen sentiment begint toch stilaan wat te keren;
Reddit - Moral Ambiguity in RoP
The cool new thing to hate lijkt orcs die niet door en door evil zijn. Dat ze na de val van morgoth een grotere individualiteit verworven en zelf fiefdoms gestart hebben komt recht uit de boeken net zoals ze gezinnen stichten en natuurlijk voortplanten. Dat ze uit modder zouden ontstaan is iets dat PJ verzon voor de Uruk-Hai in de films. (Niet dat ik daar problemen mee heb, just saying.)

Orcs zijn altijd al slachtoffers geweest van dark forces (Melkor, Morgoth, Sauron) die hen verwrongen hebben tot wat ze zijn om ze voor hun eigen agenda te kunnen gebruiken. Ik vermoed dat de show hen, nu ze tijdelijk wat meer vrijheid genieten, iets sympathieker portretteert dan hoe we ze kennen in de 3rd age om het contrast uit te vergroten met hun verdere fall from grace eens Sauron ze volledig naar zijn wil buigt wanneer hij zich dark lord kroont met de kracht van de one ring.

Laatst bewerkt:
Genoeg mensen die de boeken wel vanbuiten kennen en het ook best goed vinden. Hoe vaak je het woord woke negatief in de mond neemt lijkt vreemd genoeg een betere voorspeller te zijn van appreciatie voor de show. 😅

Media probeert nog altijd wel clicks te genereren met negativiteit maar het algemeen sentiment begint toch stilaan wat te keren;
Reddit - Moral Ambiguity in RoP
The cool new thing to hate lijkt orcs die niet door en door evil zijn. Dat ze na de val van morgoth een grotere individualiteit verworven en zelf fiefdoms gestart hebben komt recht uit de boeken net zoals ze gezinnen stichten en natuurlijk voortplanten. Dat ze uit modder zouden ontstaan is iets dat PJ verzon voor de Uruk-Hai in de films. (Niet dat ik daar problemen mee heb, just saying.)

Orcs zijn altijd al slachtoffers geweest van dark forces (Melkor, Morgoth, Sauron) die hen verwrongen hebben tot wat ze zijn om ze voor hun eigen agenda te kunnen gebruiken. Ik vermoed dat de show hen, nu ze tijdelijk wat meer vrijheid genieten, iets sympathieker portretteert dan hoe we ze kennen in de 3rd age om het contrast uit te vergroten met hun verdere fall from grace eens Sauron ze volledig naar zijn wil buigt wanneer hij zich dark lord kroont met de kracht van de one ring.
Een goede zaak dat ze de orcs karakter geven (al was dat ook al in LOTR) en ze niet zomaar te beschouwen als marionetten van Sauron of Melkor, maar het kwam wat raar over. Alsof je meteen na de aflevering een donatiefilmpje zou krijgen voor voedselpaketten voor schattige baby-orcjes.

Ik denk niet dat we moeten vergelijken met de lore. Dat is hopeloos.
Maar in de lore is ze ouder dan Gil-Galad, Celebrimbor en Elrond.
Ik geef geen commentaar op de lore. Mijn probleem is de onbestaande ontwikkeling van het hoofdpersonage.
Zoals het nu is gaan ze haar door heel de serie duwen als een power vrouw die alles kan en alles mag. Haar motivatie(s) is simplistisch en maakt haar een 1 dimensionaal personage.
Om 1 of andere reden moet ze ook altijd aggresief overkomen en lijkt niemand daar ook maar enig probleem mee te hebben.

Ik kan moeilijk geloven dat er een grote twist gaat aankomen waardoor ze zich uiteindelijk in een wijze, rechtvaardige en door iedereen gerespecteerde vrouw gaat ontwikkelen.
Zoals het nu is krijgen we een He-Man momentje. I have the power.

In de boeken is ze eigenlijk nog een stuk minder sympathiek want waar de Noldor elfen van Valinor naar Midden Aarde reizen is dat in feite niet in eerste plaats om Morgoth te verslaan maar om de silmarils terug te veroveren. Galadriel heeft in beide niet veel interesse en doet enkel mee met de rebellie omdat ze midden aarde wil verkennen en een realm wil waar ze zelf kan regeren.

De Noldor worden uiteindelijk door de Valar gepardonned waarna ze mogen terugkeren naar Valinor maar waar in de serie Galadriel beslist achter te blijven om midden aarde te beschermen tegen Sauron is dat in de boeken omdat ze haar macht niet wil opgeven en koningin van de elfen wil worden vanuit haar Lothlorien machtsbasis.

Nuja meeste elfen zijn eigenlijk entitled dicks die op alles en iedereen neerkijken en zijn ook zo trots dat ze niet snel hun ongelijk zullen toegeven. Galadriel is zeker niet the worst maar in de serie komt ze wel een stuk sympathieker over.

Het is wel zo dat ze in de boeken nog veel machtiger is en helemaal geen tegenspraak zou dulden, zelfs niet van Gil-Galad. Snap persoonlijk ook niet goed waarom ze in de serie Gil-Galad boven haar lijken te plaatsen en die haar zelfs durft te berispen terwijl ze wel nog altijd gewoon haar goesting kan doen zoals in de boeken waar ze echt alles kan en mag omdat ze als Noldor en één van de oudste elfen in Midden Aarde eigenlijk iedereen outranked. Als ze haar dan toch hard headed en moedwillig haar zin laten doordrijven zoals in de boeken hadden ze haar beter net als daar top dog gemaakt. In de boeken heeft ze zelfs ook nog magic abilities waarmee ze in de harten en geesten van anderen kan kijken waarmee ze die kan manipuleren. In de serie lijken ze erop aan te sturen dat haar ring haar powers of sight aan het versterken is dus misschien dat ze die later nog gaat krijgen.

Voor de Valar was Galadriel te trots en koppig en het is eigenlijk maar eerst in de 3rd age als ze oud en wijs genoeg is om na contact met de ring al haar macht te willen afgeven dat ze hun test doorstaat en ze diminished haar journey to the west zal ondernemen.

Ik vond aflevering 1 en 2 best goed eigenlijk van het tweede seizoen, maar holy shit hoe énorm saai was aflevering 3... Ik heb op de duur maar met een half scherm gekeken en de rest op Reddit.

Fijn zo! Ben weer helemaal mee. Mooi gemaakt alweer, verhaal begint weer goed op gang te komen ook. Is er trouwens echt geen communicatie tussen Celebrimbor en de andere elfen die weten dat Halbrand Sauron is?! Of is Sauron gewoon zo overtuigend dat niemand er tegenin gaat en alles doet zoals hij wil (Celebrimbor voorop)?

Celebrimbor heeft dat bericht nooit aangekregen omdat orcs de couriers vermoord hebben en nu is het peinzek te laat omdat "Annatar" het vrij slim gespeeld heeft door te onthullen dat hij geen mens is maar (net als Sauron) een maiar, gestuurd door de goden om Celebrimbor te helpen midden aarde te redden.

Dus zelfs als Galadriel nu gaat zeggen dat hij geen mens is en denkt dat het Sauron is gaat Celebrimbor daar vrij hard tegen ingaan omdat hij sowieso al overtuigd is van zijn kunnen en het effect van de eerder gesmede ringen. Niet dat hij veel overtuiging nodig heeft. Hij wil sowieso zijn kunst voortzetten en zijn levenswerk voltooien (his moment).

Bovendien is Annatar ook al begonnen met een wig tussen de elfen te drijven door te beweren dat Gil Galad de waarheid achter houdt en niet wil dat Celebrimbor de ringen zou smeden omdat hij de dwergen en andere volkeren niet kan hebben en de ringen enkel voor zichzelf en het elfenvolk wil houden. Celebrimbor denkt nu dat Gil Galad uit eigen belang de baas wil spelen over zijn doen en laten in zijn eigen realm. Beweren dat Annatar Sauron is is Dan niet meer dan een excuus om zijn eigen Wil door te drijven. De ringen hebben gewerkt dus natuurlijk is Annatar hulp van de goden en niet de vijand.

Celebrimbor heeft dat bericht nooit aangekregen omdat orcs de couriers vermoord hebben en nu is het peinzek te laat omdat "Annatar" het vrij slim gespeeld heeft door te onthullen dat hij geen mens is maar (net als Sauron) een maiar, gestuurd door de goden om Celebrimbor te helpen midden aarde te redden.

Dus zelfs als Galadriel nu gaat zeggen dat hij geen mens is en denkt dat het Sauron is gaat Celebrimbor daar vrij hard tegen ingaan omdat hij sowieso al overtuigd is van zijn kunnen en het effect van de eerder gesmede ringen. Niet dat hij veel overtuiging nodig heeft. Hij wil sowieso zijn kunst voortzetten en zijn levenswerk voltooien (his moment).

Bovendien is Annatar ook al begonnen met een wig tussen de elfen te drijven door te beweren dat Gil Galad de waarheid achter houdt en niet wil dat Celebrimbor de ringen zou smeden omdat hij de dwergen en andere volkeren niet kan hebben en de ringen enkel voor zichzelf en het elfenvolk wil houden. Celebrimbor denkt nu dat Gil Galad uit eigen belang de baas wil spelen over zijn doen en laten in zijn eigen realm. Beweren dat Annatar Sauron is is Dan niet meer dan een excuus om zijn eigen Wil door te drijven. De ringen hebben gewerkt dus natuurlijk is Annatar hulp van de goden en niet de vijand.
Juist, dat ene shot van die vermoorde bodes was ik al compleet vergeten :D

Weer een typisch geval van "oh dat lijkt cool, let's use it!" met geen enkel respect voor het bronmateriaal.

Cardolan is een afsplintering van Arnor (zusterrijk van Gondor) en bestaat zelfs nog niet ten tijde waar de serie zich afspeelt. Ze zitten er maar een 1000 jaar naast in de serie ... :rolleyes:

Zoals verwacht hebben ze er weer mee zitten foefelen en is het nu Sauron zélf die ze heeft awakened. Want er is geen ring voor de latere Witch-King, er is geen Ene Ring en dus geen Witch-King.

En ze vrolijk verder met foefelen. In de boeken is er geen sprake van de Istari in 2nd Age en Amazon laat er 2 in verschijnen. Ik zou er niet van verschieten moesten ze er eentje extra verzinnen

Kan er misschien een aparte thread gemaakt worden voor de jongens die elke avond met het bronmateriaal in bed kruipen, zodat het hier gewoon over de serie kan gaan en niet over hoe het volgens hen had moeten zijn?

Zoals verwacht hebben ze er weer mee zitten foefelen en is het nu Sauron zélf die ze heeft awakened. Want er is geen ring voor de latere Witch-King, er is geen Ene Ring en dus geen Witch-King.

En ze vrolijk verder met foefelen. In de boeken is er geen sprake van de Istari in 2nd Age en Amazon laat er 2 in verschijnen. Ik zou er niet van verschieten moesten ze er eentje extra verzinnen

Towards the end of his life Tolkien returned to the issue of the other two Wizards. In a brief outline he noted that the two Wizards were sent to Middle-earth in the Second Age and were destined to disrupt the work of Sauron in the East:

Their task was to circumvent Sauron: to bring help to the few tribes of Men that had rebelled from Melkor-worship, to stir up rebellion ... and after his first fall to search out his hiding (in which they failed) and to cause [?dissension and disarray] among the dark East ... They must have had very great influence on the history of the Second Age and Third Age in weakening and disarraying the forces of East ... who would both in the Second Age and Third Age otherwise have ... outnumbered the West.

"Last Writings", The Peoples of Middle-earth[4]

Therefore Tolkien dramatically altered his conception of the two Wizards. They no longer arrived in Middle-earth along with Saruman, Gandalf, and Radagast in c. T.A. 1000. Instead they arrived much earlier, at roughly the same time as Glorfindel in c. S.A. 1600. Whilst Glorfindel was tasked with aiding Gil-galad and Elrond with the war in Eriador, the Wizards were destined to journey to the East and South. Instead of mentioning that they drifted from their mission, Tolkien points out that they played a decisive role in the downfall of Sauron at the end of both the Second Age and the Third Age. They were known as Morinehtar and Rómestámo, Darkness-slayer and East-helper, and were successful in preventing the forces of the East and South from outnumbering those of the Free peoples in the West.[4]

Ik zou er niet van verschieten moesten ze er eentje extra verzinnen
Oh nee! stel je voor! :eek2:;)

Het leuke aan Tolkien is toch net dat hij voor al die zaken ruimte laat? of the wizards; "five were considered chief among them" dan is toch al direct duidelijk dat er nog veel meer wizards zijn waar we gewoon niets van afweten? Waarom zouden we die onbekenden niet mogen volgen? Maar zoals Milanello reeds voorlegt is er dus wel degelijk sprake van gekende Istari aanwezigheid in de 2nd age en betreft het dus waarschijnlijk de blue wizards die in the east, onder andere in Rhun, actief waren.

Naast the great rings of power, de ene, de 3, de 7 en de 9 en misschien zelfs nog enkele meer mysterieuze (saruman had er bijvoorbeeld waarschijnlijk zelf ook een gemaakt) zijn er talloze andere ringen met dominerende krachten waarvan we er maar enkele kennen. Komt allemaal goed dus. ;p

Je gaat veel meer van de show genieten als je het ziet als een adaptatie zoals PJ's LOTR die evengoed zaken heeft toegevoegd, tijdspannes gecondenseerd, personages heeft samengesmolten, ... en niet letterlijk een documentaire verwacht van de stambomen over de eeuwen heen want dan ga je een cast van meer dan 1000 man nodig hebben en 20 seizoenen gewoon al om dat droog af te ratelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan