Tennis

Die heat rule is door de ATP vooral ingevoerd om de spelers tegen zichzelf te beschermen. Je kan redeneren zoals jij doet uit het ‘survival of the fittest’ principe. Dat is allemaal goed en wel, tot het eens serieus mis gaat. Zal dan waarschijnlijk niet eens bij de toppers zijn maar eerder bij de lager geklasseerden. En dan zal iedereen staan roepen ‘Dit was onverantwoord, waarom was er geen heat rule?’
En wanneer is dat al gebeurd? Het was niet de heetste dag uit de geschiedenis van dat tornooi. Sommigen gaan zweten en moeten opgeven, ja. Er zal misschien iemand eens flauwvallen, net zoals er mensen al eens flauwvallen tijdens een match bij andere temperaturen, ja. Het is een klotesituatie om te sporten en niet ideaal om het zacht uit te drukken, maar ik vind het geen direct en algemeen gevaar zoals bliksem dat kan zijn, dus ga er maar voor dan.

Is het fair dat sommige matchen mogen stoppen tot het avond is en anderen hun match moeten afwerken onder een dak met airco waardoor de matchsituatie verandert? "Lorenzo Musetti was able to emerge victorious from a great battle against Machac in a match that was interrupted due to the extreme heat rule to deploy the retractable roof in the final stretch. Asked about the differences between competing in that context and doing it outdoors, the Italian was decisive."I am very proud of this victory. There was a radical change when they turned on the air conditioning and deployed the roof; it started to get a bit cold, and the ball bounced lower." Is het fair dat iemand kan domineren bij 39 graden maar zijn fysiek voordeel moet opgeven omdat het 40 wordt?

2014 Aus Open toen het vijf dagen na elkaar heter was dan afgelopen tornooi: "Cool customer Roger Federer, who often trains in the hot desert of Dubai and began his record 57th consecutive major, had little sympathy for his peers, adding that he didn't believe the roof over Rod Laver Arena where he played Tuesday should have been closed.
"It's just a mental thing," the 17-time Grand Slam winner said after outclassing Australia's James Duckworth 6-4, 6-4, 6-2. "If you've trained hard enough your entire life or the last few weeks and you believe you can do it and come through it, there's no reason. If you can't deal with it, you throw in the towel."
Some said the hot conditions even helped, among them Gilles Simon, who was on crutches three days ago after badly turning his ankle at the nearby Kooyong exhibition.
"It was good for what I wanted to do on court," said the 18th seed from France after holding off Daniel Brands 6-7 (4-7), 6-4, 3-6, 6-3, 16-14, explaining that the heat made the balls travel quicker through the air. "I needed fast condition. I didn't want to run.""

Ik snap wat ge bedoelt, en ik aanvaard uw visie ook gewoon als dat is wat het tornooi beslist (ik zeg ook duidelijk dat IK het belachelijk vind), maar ik zie het zelf gewoon niet. Sommigen hebben krampen bij 38 graden, sommigen na drie uur tennis ... en sommigen niet. Ge hebt het grafiekje ook vast gezien dat Sinner nog geen match langer dan 3,5 uur heeft gewonnen, dat is geen toeval he. Iemand als Rune zal nooit triomferen in zulke omstandigheden, niet omdat het te heet is om te tennissen maar omdat zijn lichaam dat gewoon niet aankan. En dat is deel van de sport. Enige waar ik dan wel mee zit, is de billijkheid van het speelschema dat gedicteerd wordt door uitzendrechten en ticketverkoop, daar heb ik geen antwoord op buiten verplicht afwisselende sessies. Zeker met een dag rust, moet dat kunnen om te wisselen.

dan lees je vroeg of laat in de gazette: X is gestorven op het tennisterrein wegens een hitteslag. Ga je dan ook zeggen: "Dat is topsport hé! Het risico van het vak."
Ik zie aan de inhoud van uw posts dat ge uiterst zelden een tennismatch bekijkt, enkel live score/live rankings/Sporza-artikels, en hier dan maar generische posts zet over hoe het tornooi of de match geweest is, alsof ge gekeken hebt ... het verbaast me dus niet dat ge het "vroeg of laat in de gazette" leest in plaats van het live te zien, neen.

Diezelfde Federer die in 2018 dezelfde commentaar gaf om nadien (letterlijk) in te storten vanwege een hitteslag? :)

Maar je verkracht ook zijn woorden. Bij federer ging het over het feit dat spelers kloegen over de hitte en/of klagen over de regels van wanneer dat het dak al dan niet dicht gaat.

Daar gaat het hier niet over. Het gaat over al dan niet beschermingsmaatregelen nemen (ja of neen) om de spelers tegen zichzelf te beschermen. (zoals inderdaad een Federer die zelfs bij 50+ graden in volle zon zou gespeeld hebben tot de laatste snik, maar dat is het nu net ..)

Goffin meteen eruit bij zijn comeback en ook Blockx verliest meteen in Pau. 3 Belgen aan de start daar en na 1 ronde schiet enkel Collignon nog over (of ja, die moet ook nog spelen natuurlijk). Blockx zeer zwak, compleet weggespeeld door de nummer 200 iets van de wereld. UE na UE. Zal toch zijn beste tennis terug moeten vinden als hij de volgende GS's meteen op de hoofdtabel wilt staan.

Het is inderdaad gene vette de laatste weken.
Het hield voor Blockx eigenlijk ook al niet over in Bulgarije, pas in set 3 afstand kunnen nemen tegen nr. 668. Ja Davis cup is altijd iets anders maar ook daar veel te veel ue's. Zal wellicht iets te vroeg herbegonnen zijn.

En zonet ook Bergs zien verliezen in Rotterdam van lucky loser Medjedovic, een hard hitter wiens spelletje je absoluut niet mag meespelen maar die je moet doen lopen en bewegen. Maar tactisch niet zo goed gespeeld van Zizou en imho vooral ook te laat bijgestuurd. Maar goed, wie ben ik.
Eerder in de qualies Coppejans al verloren tegen een nobody wild card plaats 1048.

Goffin is 35 geworden maar dat mag geen excuus zijn als je ziet wat bvb. een Cilic nog doet (verslaat vandaag coming man Learner Tien op zijn home soil in Dallas) die bovendien al meer matchen op zijn teller heeft staan. David in verhouding tot leeftijdsgenoten (en ouder) die nog actief zijn niet zo heel veel matchen gespeeld (heel veel 'dode periodes' sinds 2017 door blessures) dus het is bij hem geen kwestie van 'fysiek versleten' te zijn (eerder mentaal denk ik).

Ai ai, hopelijk kan Collignon vandaag wel winnen, want de Belgen maakten inderdaad nog geen blits start in 2026. Onclin is ook echt op de sukkel, 10 nederlagen op rij en weggezakt naar plek 317. Speelt vandaag een M25 in Portugal, misschien kan hij daar terug vertrouwen tanken.

De blitz pre Aus Open was er wel nog imo maar nu is t ff iets minder. Komt wel goed met Blockx, Bergs en Collignon drie spelers die nog lang minsten stabiele top 100 worden/zijn en blijven imo.

n zonet ook Bergs zien verliezen in Rotterdam van lucky loser Medjedovic, een hard hitter wiens spelletje je absoluut niet mag meespelen maar die je moet doen lopen en bewegen. Maar tactisch niet zo goed gespeeld van Zizou en imho vooral ook te laat bijgestuurd. Maar goed, wie ben ik.

Zizou geeft in set in een 5-2 (2 breaks) voorsprong uit handen door gewoon enorm veel te missen. Medjedovic was absoluut nergens, mentaal ook met andere dingen bezig, sloeg zijn racket kapot, etc. Daar kantelt de wedstrijd compleet. Zizou laat zijn tegenstander in de wedstrijd komen en die begint opeens echt heel goed te tennissen. Bergs zelf krikte zijn niveau dan wel wat op, top was hij nooit, te veel fouten gewoon en aan het einde zag je de frustratie bij hem ook komen. Hij las de opslag van Medjedovic eigenlijk een heel partij lang slecht en kreeg maar geen vat op zijn slagen. Hielp hem waarschijnlijk niet dat Medjedovic een vervanger was (lucky loser) en hij zich had voorbereid op een partij tegen iemand anders. Maar een excuus mag dat niet echt zijn, het is en blijft een teleurstelling. Zijn loting viel sowieso wel niet mee met FAA in de volgende ronde, dus beter nu er vroeg uit dan wanneer hij een betere loting heeft zeker?

Van het goede van begin januari blijft er voor de Belgen inderdaad quasi niets meer over helaas.

Collignon doet wel wat hij moet doen en wint de Challenger in Pau. Komt de top 60 binnen. Tijd voor wat ATP toernooien zou ik zeggen. Hopelijk kwalificeert hij zich voor Dubai, het niveau zal natuurlijk wel stuk hoger liggen. Hij won in Pau vrij makkelijk heel de week, maar zijn opslag draaide wel niet zoals het moet. Heel veel dubbele fouten, vaak gebroken ook als gevolg.

Collignon gelukkig toch de Belgische eer kunnen redden deze week…
Blockx en Goffin komende week aan de slag in Lille, Coppejans probeert nog via de qualies.
Bergs moet in Qatar tegen GMP, in principe geen cadeau op hc maar die zit recent niet in zo’n goede flow. Kan alle kanten op naargelang de vorm/goesting van de dag…

In Tenerife de finale gezien tussen Lloyd Harris en wc speler Moro Canas (stond ooit 142). Speciaal daarvoor van Adeje naar Santa Cruz gereden:giggle:. Omzeggens geen niveauverschil maar Harris kon zich telkens uit de problemen serveren bij bp’s en de Spanjaard niet. Daar zat het verschil en 2 keer 7-5.

David ja, wat moeten we daar nog van zeggen...
We hebben virtueel 3 top-100 spelers en David is daar niet bij. Hij is pas 4de Belg.
De enige reden dat hij nog speelt is voor zijn plezier. Allé dat hoop ik toch want anders kan hij er beter mee stoppen.

Hij komt nu wel terug uit blessure, dus misschien kan hij her en der nog wel iets uitrichten. Wie weet.
David Goffin richting pensioen binnen enkele maanden?

Het plezier en voorlopig nog de hoop om toch zo nu en dan nog is te stunten zeker. En nog hoofdtabels te halen op de grootste tornooien en de slams. Als dat dit jaar weinig of niet lukt dan zal die wel stoppen aan het eind van dit seizoen, is mijn inschatting.

En nu kansloos onderuit, Lehecka goede speler natuurlijk, maar als je wilt stijgen op de ranking mag je niet op deze manier weggespeeld worden.
Idd. heel matige serve stats (i.t.t. gisteren) en geen enkele van zijn break kansen benut tegenover een 100% convert van Lehecka. Dan kun je niet winnen natuurlijk.
Wellicht geen populaire mening in België, maar ik denk niet dat Bergs nog heel veel zal stijgen.

Blockx zich deze week wel herpakt. Naar de finale van de Challenger in Lille. Gisteren heel sterk en makkelijk gewonnen van Bonzi. Vandaag iets minder tegen Kym. In de rally vaak de onderhand, maar uiteindelijk wint hij wel gewoon in 2 sets, net zoals al zijn vorige partijen deze week. Finale is tegen halve Belg Van Assche, die staat ook al heel de week sterk te tennissen.

Die Rafael Jodar is echt wel goed.
Viel me al op in de AO en speelt nu Cam Norrie naar huis na vorige week al een heel close match tegen Fritz. Zat goed een jaar geleden nog in het ITF-circuit en dan probleemloos naar de Challengers met al vrij snel een aantal overwinningen. Grote stappen gezet dus de voorbije maanden en nu op zijn 19de al ATP114.

Terug
Bovenaan