Tennis

Rybakina :cheer: Hoe rustig kan je blijven na een GS-titel trouwens.

Zou Sabalenka misschien eens een voorbeeld aannemen want hoe hysterisch die bij momenten staat te doen als het niet loopt werkt toch alleen maar averechts.

Terechte winnares wel, eerste twee sets van beiden topniveau. Derde set allebei moment gehad met wat meer fouten helaas kwamen die momenten voor Sabalenka meer richting het einde. Heel proper afgemaakt ook in die laatste game door Rybakina (in haar halve finale gaf ze set twee nog bijna weg).

Heb de match uitgesteld gekeken dus bewust nieuwsapps gesloten gehouden. Matchen tussen Rybinka en Sabalenka zijn altijd heel pittig en leuk om te zien. Rybinka had een abnormaal goede dag precies, maar sowieso meer dan verdiend gewonnen.

Oef! Ik zag het even somber in bij 0-3 in set 3 maar gelukkig rechtgezet. En wat een schatje is Elena ook in vgl. met die andere Insta-tr*tten!

Djoko op een belachelijk hoog tempo aant tennissen , Carlos moet een niveauke hoger gaan spelen vrees ik
Man is 38

Carlos teveel fouten, niet agressief genoeg, moet teveel volgen en kan niet sturen. Niet de Carlos die we gewoon zijn. Misschien toch niet helemaal fit na die HF?

Nuja, het zou ook de eerst keer niet zijn dat die Spanjaard plots zich herpakt en een Godlike niveau begint te halen als het kalf half verdronken is.

Carlos teveel fouten, niet agressief genoeg, moet teveel volgen en kan niet sturen. Niet de Carlos die we gewoon zijn. Misschien toch niet helemaal fit na die HF?

Nuja, het zou ook de eerst keer niet zijn dat die Spanjaard plots zich herpakt en een Godlike niveau begint te halen als het kalf half verdronken is.
Yep , hij moet meer dropshots proberen en Djoko laten lopen

Terechte winnaar, Zverev zal vloeken. Op set 1 na kwam Djokovic tekort, service hield hem nog beetje recht maar in de rally kwam hij toch net tekort na set 1.

Impressionant dat zeker, maar om eerlijk te zijn buiten Sinner en Alcaraz is de tour dramatisch. Ja het algemeen niveau van de top 100.is beter, maar buiten Sinner en Alcaraz is aan de absolute top maar heel magertjes. Zverev heeft de wapens maar is gewoon een chronisch choker en Djokovic is passé, die had eigenlijk 2 rondes geleden al naar huis moeten zijn. Gewoon lucky met de blessure en dan Sinner die zijn slechtste match in lang speelt. Hedendaagse Djokovic is nog meer een servebot dan vroeger.

Ferrer, Berdych, Tsonga, Del Potro, Roddick, Cilic, Nishikori, Wawrinka, Sodeeling en dan vergeet ik er wrs nog enkele... Buiten de big 3 waren deze toch ook allemaal absolute top. En dan had je nog spelers als Verdasco, Almagro, Fognini, Monfils etc die op een goeie dag even goed iedereen konden kloppen.

In de tussen era had je nog Thiem, Shitsipas, Zverev en Medvedev, enkel Zverev en in mindere mate Medvedev zijn nog competitief.

Niets op af te dingen, Djokovic kon niet meer volgen na set 1. Je kunt je afvragen of hij Sinner had geklopt in een vijfsetter (als het überhaupt al tot een 5-setter was gekomen) had hij effectief tegen Mensik en Musetti moeten spelen maar dat is allemaal praat achteraf. Veel respect voor wat hij presteerde als 38-jarige op deze AO.

Een servebot zou ik niet zeggen. Servebots voor mij zijn GMP, Opelka en ook wel Shelton eigenlijk. Hurkacz een halve servebot omdat zijn ground strokes ook goed zijn. Djokovic is vooral heel sterk in de plaatsing van zijn serve. Voor de match toonden ze een pancarte op Eurosport en daaruit bleek dat niemand beter dan hem was in 'painting the lines'. Bij veruit de meeste van de 16 breekpunten die Sinner in de SF niet kon benutten kwam dit omdat Djokovic zich uit de problemen heeft geserveerd. Niet met een keiharde ace maar door zijn uitstekende plaatsing.

Prime Djoko had er tegen Alcaraz minstens een 5 setter van gemaakt hé. Dat merkte je gewoon aan alles.

Echter hij is 38 jaar en voor topsport is dat gewoon stokoud. Is hij niet de oudste finalist allertijden? Het is eigenlijk best absurd dat tegen Djoko er nog altijd géén 10 spelers zijn die er van kunnen winnen.

Hij is niet de populairste tennisser maar toch een hoedje af hoe hij zich heel zijn carrière extreem goed verzorgd heeft. Qua Duurzaamheid is hij alvast de beste tennisser allertijden.

Ik ben een Alcaraz-fan (al sinds zijn 15de) dus in deze niet objectief maar vooral de manier waarop Zverev reageerde op de MTO vond ik toch allesbehalve sportief. Pakweg een Ruud of een Sinner hadden dit nooit op die manier gedaan.
Absoluut niet akkoord hier.

De allesbehalve sportieve zet kwam van Alcaraz door een blessure te veinzen voor een MTO voor, wat na de finale van gisteren, toch wel duidelijk krampen waren. De reactie van Zverev, net zoals heel vaak in tennis eigenlijk, is ook niet richting de tegenstander, maar de umpire/spelleiding. Zelfde uitleg in de persconferentie na de match van Zverev: krampen, hun beslissing, niets over Alcaraz. Zverev zou allicht hetzelfde doen als topsporter, maar het is de spelleiding die hier moet ingrijpen en dat gewoon niet toelaten. Vandaar de reactie "you are protecting both of them." Alcaraz nam tussen de sets ook geen rust, in mijn ogen een geste naar het voordeel dat hem gegeven werd. Dus ik vind niet dat de spelers in die situatie iets verweten kan worden, gewoon zwakke spelleiding.

Ik vind ook de heat rule op zich belachelijk, gewoon afvoeren. Als ge er niet tegenkunt op die dag, dan moet ge maar forfait geven. Als ge niet tegen de hitte kunt als sporter, jammer voor u maar dan zijt ge (op die dag) slechter fysiek dan uw tegenstander en dan is dat deel van de sport. Dan is dat ook zeker deel van de Australian Open in de zomer, en dan hoort ge die niet te winnen. Vindt ge de hitte te gevaarlijk om in te spelen? Begrijpelijk, maar dan geeft ge maar forfait en laat ge iemand die zich wel de pleuris wil meppen de titel pakken. Dat is topsport. Misschien de US Open ook uitstellen als de luchtvochtigheid te hoog is, want daar kunnen sommigen ook niet tegen? Een natte Roland Garros is ook anders dan een droge, hete Roland Garros, ook regeltjes invoeren? Tennis outdoor is simpel; er wordt gespeeld zolang de bal botst op gravel en de lijnen niet glad zijn op alle andere ondergronden. Voor de rest is het aanpassen en degene die er het best mee overweg kan of zijn lichaam tot het uiterste wil drijven, wint. Die mentaliteit is duidelijk te zien aan Nadal zijn vingers bij het applaudisseren gisteren.

Op dat vlak zie ik ook geen verschil met Alcaraz na de eerste set gisteren of Djokovic zijn walkover/forfait in eerdere rondes. Dat is geen geluk he, dat is een patroon. Het is niet de eerste keer dat Djokovic het fysiek niet meer kan volhouden de laatste jaren, dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Het is ook niet de eerste keer dat Musetti moet opgeven na een uitsteende start (zijn derde op een jaar, exclusief hetzelfde in de Monte Carlo finale dus eigenlijk vier), dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Het is ook niet de eerste keer dat Mensik moet opgeven (vier walkover/opgaves het afgelopen jaar), dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Als dat één keer gebeurt, is dat pech/geluk, maar drie keer op een jaar is een fysiek patroon en dan zijt ge als tegenstander misschien gewoon beter voorbereid om de match te winnen.

Tsonga, [...] Buiten de big 3 waren deze toch ook allemaal absolute top.
Best grappig, bijna tien jaar geleden was het nog "Tsonga, is gewoon een reus die kei hard mept maar Goffin is een klasse beter."

Wat ik best grappig vind is dat jij serieus geen leven hebt en gaat graven in 9 jaar oude posts :rofl:

Maar over de core van mijn post wel geen woord reppen. Peak blessurevrije Tsonga zou hier gewoon de hardcourt tornooien domineren en het Alcaraz en Sinner moeilijk maken en geregeld eens winnen. Zo zwak is de huidige era.

Absoluut niet akkoord hier.

De allesbehalve sportieve zet kwam van Alcaraz door een blessure te veinzen voor een MTO voor, wat na de finale van gisteren, toch wel duidelijk krampen waren. De reactie van Zverev, net zoals heel vaak in tennis eigenlijk, is ook niet richting de tegenstander, maar de umpire/spelleiding. Zelfde uitleg in de persconferentie na de match van Zverev: krampen, hun beslissing, niets over Alcaraz. Zverev zou allicht hetzelfde doen als topsporter, maar het is de spelleiding die hier moet ingrijpen en dat gewoon niet toelaten. Vandaar de reactie "you are protecting both of them." Alcaraz nam tussen de sets ook geen rust, in mijn ogen een geste naar het voordeel dat hem gegeven werd. Dus ik vind niet dat de spelers in die situatie iets verweten kan worden, gewoon zwakke spelleiding.

Ik vind ook de heat rule op zich belachelijk, gewoon afvoeren. Als ge er niet tegenkunt op die dag, dan moet ge maar forfait geven. Als ge niet tegen de hitte kunt als sporter, jammer voor u maar dan zijt ge (op die dag) slechter fysiek dan uw tegenstander en dan is dat deel van de sport. Dan is dat ook zeker deel van de Australian Open in de zomer, en dan hoort ge die niet te winnen. Vindt ge de hitte te gevaarlijk om in te spelen? Begrijpelijk, maar dan geeft ge maar forfait en laat ge iemand die zich wel de pleuris wil meppen de titel pakken. Dat is topsport. Misschien de US Open ook uitstellen als de luchtvochtigheid te hoog is, want daar kunnen sommigen ook niet tegen? Een natte Roland Garros is ook anders dan een droge, hete Roland Garros, ook regeltjes invoeren? Tennis outdoor is simpel; er wordt gespeeld zolang de bal botst op gravel en de lijnen niet glad zijn op alle andere ondergronden. Voor de rest is het aanpassen en degene die er het best mee overweg kan of zijn lichaam tot het uiterste wil drijven, wint. Die mentaliteit is duidelijk te zien aan Nadal zijn vingers bij het applaudisseren gisteren.

Op dat vlak zie ik ook geen verschil met Alcaraz na de eerste set gisteren of Djokovic zijn walkover/forfait in eerdere rondes. Dat is geen geluk he, dat is een patroon. Het is niet de eerste keer dat Djokovic het fysiek niet meer kan volhouden de laatste jaren, dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Het is ook niet de eerste keer dat Musetti moet opgeven na een uitsteende start (zijn derde op een jaar, exclusief hetzelfde in de Monte Carlo finale dus eigenlijk vier), dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Het is ook niet de eerste keer dat Mensik moet opgeven (vier walkover/opgaves het afgelopen jaar), dat is niet pech/geluk maar zijn lichaam dat niet meewil. Als dat één keer gebeurt, is dat pech/geluk, maar drie keer op een jaar is een fysiek patroon en dan zijt ge als tegenstander misschien gewoon beter voorbereid om de match te winnen.
Of het effectief een fake MTO was, weet alleen Alcaraz zelf. Hij beweert dat hij aanvankelijk een probleem met de rechter adductoren vermoedde. Dat kan en ik geef hem hier het voordeel van de twijfel. Net omdat hij geen geschiedenis heeft van onsportief gedrag en een fair play speler is.

Zverev mocht zeker protesteren, maar direct beginnen roepen over ‘beschermde’ spelers is compleet belachelijk imo. Het is nu ook niet dat Zverev zelf altijd een onschuldig lammetje was…

Die heat rule is door de ATP vooral ingevoerd om de spelers tegen zichzelf te beschermen. Je kan redeneren zoals jij doet uit het ‘survival of the fittest’ principe. Dat is allemaal goed en wel, tot het eens serieus mis gaat. Zal dan waarschijnlijk niet eens bij de toppers zijn maar eerder bij de lager geklasseerden. En dan zal iedereen staan roepen ‘Dit was onverantwoord, waarom was er geen heat rule?’

You're joking, right?

Het zal zijn tot er eens een dode valt op de AO, voor men zal beseffen dat een GS houden in die tijd van het jaar in Australië geen goed idee meer is, zeker in tijden van stijgende temperaturen. Maar laat ons inderdaad de verantwoordelijkheid bij de spelers leggen, en niet bij de organisatie.

Gavin is vergeten dat sporters niet altijd hun eigen grenzen kennen en ze wel eens kunnen doodvallen als ze zich tot het uiterste drijven.

Bij topsporters met hun eigen medisch team valt dit mogelijks nog mee, maar als er geen beschermende maatregelen zouden bestaan, dan lees je vroeg of laat in de gazette: X is gestorven op het tennisterrein wegens een hitteslag. Ga je dan ook zeggen: "Dat is topsport hé! Het risico van het vak."

Terug
Bovenaan