Album of the week Tenacious D - Tenacious D

Een van de enigste albums die ik ooit op CD heb gekocht als tiener en nadien volledig kapot heb gespeeld.
Wekenlang iedere nacht Battlefield 2 of Battlefield Heroes spelen en op de achtergrond Tenacious D opzetten, zaaaaalig.
Ik kende ze voordien van hun film Tenacious D in the Pick of Destiny, een ongecompliceerde stoner type film maar met gigantische ear wurms.
Eigenlijk was ik dus vrij laat op de Tenacious D trein gesprongen, maar ja. Rise of The Fenix ook gekocht toen hij uitkwam, Pick of Destiny en Post Apocalypto heb ik eigenlijk niet zoveel beluisterd behalve een paar nummers hier uit.
Mijn favoriete nummers:
  1. Tribute: Wel ja, gewoon het beste nummer op het album
  2. Friendship: Gewoon een heel leuk deuntje dat lang blijft hangen
  3. Kielbasa: een heerlijke start van het album dat perfect de toon zet
Double Team krijgt een honorable mention.
Ik kan nie zeggen hoeveel keer ik The Pick of Destiny gezien heb. 20 keer? 30 keer? Ik had toen (ca 2005-2006?) een MP3 speler met touchscreen die ook video kon spelen. Ik zat regelmatig lang op de trein en elke keer heb ik naar die film gekeken denk ik. Een tijd geleden nog eens willen kijken samen met mijn vrouw omdat ik haar de band heb leren kennen, maar in België kan je die NIET legaal bekijken. Echt belachelijk. Ook nooit op blu-ray uitgebracht anders kocht ik hem direct.

Qua muziek ben ik wel niet de grootste kenner. Ik ken Fuck Her Gently en Tribute, en de POD soundtrack natuurlijk. Daarnaast niet zo veel.
 
Heerlijke keuze, vroeger nog vaak naar geluisterd. Alleen jammer dat Kickapoo ontbreekt :)

Btw. wat zou je gekozen hebben van Zappa?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Zalig album! Lang geleden dat ik nog eens volledig beluisterd heb, dus bij deze nog eens verandering in gebracht :music:
Ook direct the pick of destiny nog eens opzetten se. de film is ook de moeite inderdaad.

Zijn de albums die ze hierna hebben uitgebracht ook nog de moeite eigenlijk? Om een of andere reden heb ik die nooit beluisterd precies :unsure:
 
Ik ook niet. Ik heb uiteraard goed gelachen met The Pick of Destiny in den tijd, en er staan leuke liedjes op de soundtrack, that's for sure. Maar ik vond het niveau toch wat lager dan het Tenacious D album en ik ging er altijd vanuit dat het in die lijn zou blijven doorgaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Veel nostalgie verbonden, fijne liedjes net door die nostalgie, maar dat is eigenlijk zoals in de intro van pakweg pokémon of dragonball z. Het is allemaal nogal kinderachtig/puberaal. Ik kan het enkel nog horen, niet meer zien.
 
  • Support
Waarderingen: Lint
Zalig album! Lang geleden dat ik nog eens volledig beluisterd heb, dus bij deze nog eens verandering in gebracht :music:
Ook direct the pick of destiny nog eens opzetten se. de film is ook de moeite inderdaad.

Zijn de albums die ze hierna hebben uitgebracht ook nog de moeite eigenlijk? Om een of andere reden heb ik die nooit beluisterd precies :unsure:
Ik vind dat Rize of the Fenix nog wel een paar goede nummers heeft, maar dit album heb ik toch meer beluisterd. Post-Apocalypto zelfs nooit beluisterd denk ik...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ben ik te kort door te bocht door te stellen dat dit zo'n party"metal"band is als Electric Callboy? Moet live ongetwijfeld wel een feestje zijn.
Veel te kort door de bocht. Ik vind ook dat Jack Black gewoon nog goed kan zingen.
Ik heb ze een paar jaar terug in de 013 gezien, was fantastisch.

EDIT: deze show dus
 
Laatst bewerkt:
Veel te kort door de bocht imo. Electric Callboy is inderdaad echt een party bandje met 1 onnozele schtick. Dat is daarom niet minder leuk, maar gaat zeker geen potten breken en is binnen 10 jaar vergeten (als ze de boel niet kunnen omgooien).
Tenacious D hun schtick komt toch uit een andere hoek (comedy) en is veel uitvoeriger. Denk bvb eerder Spinal Tap dan Electric Callboy.
Een ander voorbeeld zou zijn The Blues Brothers, want dat is ook een fictieve band die ontstaan is door comedy sketches van Aykroyd en Belushi, en dan uitgegroeid is tot twee films en meerdere live concerten vol muziek uit de films. Het verschil hier is dan weer dat The Blues Brothers bestaande liedjes coveren en Tenacious D wel degelijk originele muziek maakt.
Ik zou the D ook nooit omschrijven als een metalband, al zijn de invloeden van heavy metal wel duidelijk in sommige liedjes: de cameo van Ronnie James Dio in Kickapoo, het duel met de duivel in Beelzeboss ("Check this riff, it's fucking tasty!") en uiteraard ook de ode aan het genre genaamd The Metal.
 
Laatst bewerkt:
Voor velen is dit blijkbaar een soort nostalgisch erfgoed maar voor mij geldt dat niet echt. Ik ken Tenacious D uiteraard wel en heb een paar losse nummers van dit album vroeger gehoord. Waarschijnlijk met een passend clipje op Youtube en waarschijnlijk vond ik dat toen ook wel grappig. Maar nooit ertoe gekomen om een album te beluisteren.

Hoe ervaarde ik dit nu als relatief nieuwe luisteraar? Ik vond het behoorlijk ok! Ik vond het vrij grappig, eerder "hehe" dan "haha" grappig om het nogal stom uit te drukken. Een paar tussenstukjes zijn een beetje flauw maar zo kort dat het bij mijn eerste beluistering niet echt stoorde. Vraag me wel af of dat niet wat vaart uit het album haalt bij meerdere luisterbeurten. Humor is ook gewoon heel moeilijk om goed te doen los van persoonlijke voorkeuren dus respect voor degenen die het proberen.

Wat het voor mij relatief objectief, los van persoonlijke humor, ook een vrij geslaagd project maakt, is dat ze het nogal straight spelen en het gelukkig geen overdreven parodie van bepaalde muziekgenres is. Dat komt omdat Jack Black en Kyle Gass waarschijnlijk oprecht houden van de muziek waar ze naar verwijzen, dus op zich zijn het gewoon vrij deftig gemaakte classic rock nummers met hier en daar wat metalinvloeden. Alleen heb ik niet zoveel met classic rock in het algemeen, zeker niet de akoestische variant, misschien is dat ook een reden dat het voor mij niet zo binnen komt als bij de andere leden hier. Dus muzikaal was het minder mijn ding, de muziek staat ook wel op het tweede plan vergeleken met de teksten dus geen al te erge kritiek.

Ik denk dat ik de enige hier ben die het jammer vind dat je niet voor Ween gekozen hebt in plaats van dit! Daar heb ik vroeger wel veel naar geluisterd en zet ik ook geregeld nog eens op, vaak vind ik hun muziek ook echt grappig. Nochtans is dat ook bij momenten ook puberaal maar daar zat wel wat meer variatie in de muziek.

Jack Black zit vandaag de dag precies nogal veel op sociale media. Kan iemand van de social media crew eens in z'n DM's sliden om hem te laten weten dat dit het AOTW is op het grootste forum van België? Ik zie die daar nog wel op reageren.
 
Altijd goed gevonden, sinds dat ik in de tijd Tribute op MTV zag. Plaat zet ik af en toe nog eens op. Dave Grohl op drums, mannekelief!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Een ander voorbeeld zou zijn The Blues Brothers, want dat is ook een fictieve band die ontstaan is door comedy sketches van Aykroyd en Belushi, en dan uitgegroeid is tot twee films en meerdere live concerten vol muziek uit de films. Het verschil hier is dan weer dat The Blues Brothers bestaande liedjes coveren en Tenacious D wel degelijk originele muziek maakt.
Ik zou the D ook nooit omschrijven als een metalband, al zijn de invloeden van heavy metal wel duidelijk in sommige liedjes: de cameo van Ronnie James Dio in Kickapoo, het duel met de duivel in Beelzeboss ("Check this riff, it's fucking tasty!") en uiteraard ook de ode aan het genre genaamd The Metal.
100% akkoord, niks aan toe te voegen.


is dat ze het nogal straight spelen en het gelukkig geen overdreven parodie van bepaalde muziekgenres is
Ze spelen het indeed straight, maar ze overdrijven wel heel erg in hun grootspraak enzo (which I love), bvb dit awesome nummer:


Ik denk dat ik de enige hier ben die het jammer vind dat je niet voor Ween gekozen hebt in plaats van dit! Daar heb ik vroeger wel veel naar geluisterd en zet ik ook geregeld nog eens op, vaak vind ik hun muziek ook echt grappig. Nochtans is dat ook bij momenten ook puberaal maar daar zat wel wat meer variatie in de muziek.
Ween = awesome, en muzikaal waarschijnlijk superieur aan Tenacious D, en The Mollusk is een meesterwerk :thumb:.
 
Ween = awesome, en muzikaal waarschijnlijk superieur aan Tenacious D, en The Mollusk is een meesterwerk :thumb:.
The Mollusk is waarschijnlijk hun beste "plaat" hoewel Chocolate en Cheese misschien wat duidelijkere hoogtepunten heeft. Misschien dat Tenacious D dan toch wel een leukere AOTW voor mij is omdat het altijd toffer is iets nieuws te horen. Maar dat Ween = awesome, staat buiten kijf.

Stay gold, ponytail boy.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Heerlijke keuze, vroeger nog vaak naar geluisterd. Alleen jammer dat Kickapoo ontbreekt :)
Kickapoo, samen met Beelzeboss (wat @LessThanJake al postte), zijn mijn 2 favo nummers. Met de clip erbij is Kickapoo gewoon fucking perfect:

Maar als album vind ik de eerste plaat beter.


Zijn de albums die ze hierna hebben uitgebracht ook nog de moeite eigenlijk? Om een of andere reden heb ik die nooit beluisterd precies :unsure:
Rize of the Fenix vind ik nog echt goed. Muzikaal ook completer, en tekstueel "iets" minder puberaal. De clips hieruit zijn ook beter, en bevatten veel meer cameo rolletjes van andere celebs.
Maar de eerste plaat blijft imo de beste, waarschijnlijk gedreven door nostalgie.

Post-Apocalypto is ok, maar heeft (net zoals Pick Of Destiny) echt nood aan zijn ondersteunend materiaal om te werken (web-series bij P-A en film bij PoD). Op zichzelf zijn die albums wat minder.


Btw. wat zou je gekozen hebben van Zappa?
Manneke daar vraagt ge mij iets. Zoals ik aangaf was het voor mij onmogelijk om te kiezen omdat ik zoveel top-Zappa-albums kan opnoemen die wild variëren in stijl. Het zou ergens hier tussen gezeten hebben (not ranked):
  • Joe's Garage: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Beste concept album ooit, zwakt jammer genoeg wat af in het midden, hilarisch grappig en muzikaal all over the place.

  • Sheik Yerbouti: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Dit dubbel album bevat sowieso het grootste aandeel van zijn bekende songs (Bobby Brown, Dancin' Fool, Jewish Princess, Broken Hearts are for Assholes, Baby Snakes), en Flakes is waarschijnlijk mijn favo Zappa nummer. Geweldige album titel ook :bow:.

  • Over-nite Sensation: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Op pure kwaliteit per song sowieso zijn beste album. Slechts 30min maar stuk voor stuk top songs. Veel ... euhm ... seksuele content.

  • We're only in it for the Money: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Neen eigenlijk bij deze is het de eerste keer dat ik het niet meen. Wel een enorme prestatie. Dit album is tot stand gekomen vergelijkbaar met mijn vorige AOTW Thick as a Brick, nl:
    1. Sgt Pepper van de Beatles kwam uit, en werd overal bejubeld als "1 van de meest experimentele albums ooit"
    2. Zappa zei "hold my beer" en maakte
      1. Een experimenteel en psychedelisch album (Zappa deed 0 drugs)
      2. Gemaakt voor de Flower Power movement (Zappa was niet echt fan van hippies)
      3. Met een cover die de draak steekt met Sgt Pepper
    3. Album werd en wordt overal bejubeld :laugh:

  • Hot Rats: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Zappa Jazz, Peaches en Regalia is amazeballs, al de rest is ook amazeballs maar Peaches is amazeballer. Dit is het album dat ik, in zijn totaliteit, het meest herluister. Hier kan ik eindeloos nieuwe dingen in ontdekken.

  • Freak Out: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Debut album, muzikaal all over the place en heel gevarieerd. Geeft al goed aan wat voor een eclectisch genie Zappa was.

  • Uncle Meat: Waarschijnlijk Zappa's beste album.
    Zappa-strange(r than usual)

De makkelijke/populaire keuze was Joe of Sheik geweest. De leuke keuze Uncle Meat of We're only in it. Mijn persoonlijke keuze probably Over-nite of Hot Rats.
Maar vraag het mij morgen nog eens, en ik geef u waarschijnlijk een (licht) andere lijst en keuzes.
 
Al heel veel over gehoord, maar nog nooit gedraaid. Wel eens dat nummer met Dio gezien/gehoord. :fingerguns_r::cool:
Ben nu aan het luisteren, en ja, wat kan ik nog meer zeggen dan dat dit erg grappig klinkt én is? 🥲
Tribute en Wonderboy zijn mijn favorieten. Vind het vele gezever tussenin wel wat irritant, al begrijp ik dat dat er nu eenmaal bij hoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ermee begonnen met een beetje scepsis gezien ik niet de allergrootste fan ben van Jack Black. Ken hem wel enkel van in films. En ook van comedy (rock) albums niet een fan.

Uiteindelijk wel van genoten. Het duo weet hier best een hoop leuke songs uit hun mouw te schudden. Juist de tussenstukjes zijn soms minder geslaagd. Maar over het algemeen best genietbaar!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan