Album of the week Tenacious D - Tenacious D

Lint

Well-known member
Crowdfunder FE
Long live the D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  1. 'nuff said :coolbrows:
  2. Spotify
  3. Youtube incl. music videos



Voor wie Tenacious D nog niet kent:
  • Ten eerste: Ik benijd je dat je dit goddelijk geluid voor de eerste keer mag beluisteren.
  • Ten tweede: Amerikaans comedy rock duo van JB - ook gekend als Jack Black ook gekend als Jables ook gekend als Hollywood Jack, en KG - ook gekend als Kyle Gass ook gekend als Kage ook gekend als Rage Kage.
  • Ze laten regelmatig hun onversneden awesomeness aanvullen door onbeduidende namen als Dave Grohl, Warren Fitzgerald, Page McConnell, Brooks Wackerman en anderen.
  • Daarnaast geven ze ook graag een platform aan beginnende, onbekende en/of onsuccesvolle "muzikanten" zoals Dio en Meatloaf, of spelen gewoon composities van echte losers om ze toch ietwat airplay te geven, bvb Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven en Wolfgang Amadeus Mozart.
Het is gewoon een onbetwistbaar feit dat The D rock royalty is, en eigenlijk gewoon de beste band in de wereld. Ze zijn dan ook classically trained to rock your fucking socks off. Uiteraard hebben ze dan ook het beste nummer ter wereld geschreven (dat ze het vergeten zijn doet er niet toe), hebben een rock-off van Satan gewonnen, hebben hydras bevochten, en hebben zelfs geen microfoon nodig to blow your minds, zo krachtig is Jables zijn stem en Kage zijn (gitaar)spel namelijk.

De keuze van welk album was dan ook zeer moeilijk. De beste band ter wereld maakt uiteraard ook alleen maar top-albums, dus kiezen was onmogelijk. Dan gaan we maar voor hetgene met de meeste nostalgie. Dat is hun debuut album, Tenacious D, uit 2001.
Het tot toen beste rock album ooit kwam mij ter ore tijdens de top van mijn puber en student periode, dus dat zal altijd speciaal blijven. Hun debuut bevat ook direct hun bekendste nummers Tribute en Fuck Her Gently, en mijn persoonlijke favoriet.

Uiteraard kan er ook geen commentaar van @PolletPoulet_OG komen op de album art, want deze is perfect.
Tenacious_D_album_cover.jpg


@Gravetiet zal er ongetwijfeld iets moois van maken.


Dus bij deze wens ik jullie een magische rock-reis, en onthou: “It doesn’t matter if it is good, it only matter if it rocks.” 🤘


















En onthou ook: “Fuck her Gently”


































Voor wie toch nog wat extra obligatoir "waarom heb ik dit gekozen" gezaag wil:
Mijn guiding star deze keer was “het hoeft niet goed te zijn, als het maar fun is”. Muziek MAG ook gewoon leuk zijn zonder meer hé. Dus daarmee mijn fixatie op “it must, will and shall be fun” voor deze iteratie.
Ik dacht dat het daarmee een makkelijke keuze zou zijn ... ja ballen Gérard dikke stress mannekes!!!

Mijn initiële keuze was snel: Ik ga voor Zappa. Dat is altijd hilarisch, toevallig 1 van mijn favo artiesten, en daarboven ook nog eens muzikaal van zeer hoog niveau. Probleem: Ik kan ongeveer 10 albums opsommen als mijn favo Zappa album.
Dusjah, schrap Zappa al maar.

Mijn 2e gedacht was Girl Talk – All Day. Zowat het enige dat mijn vriendin en mezelf muzikaal kan verbinden. Dit is gewoon F-U-N, als ge Sabbath met Ludaris en Blitzkrieg Bop met Missy Elliot kunt mixen hebt ge mij mee. Bonus was de leuke video waarmee ik Girl Talk heb leren kennen, ik kan letterlijk niet anders dan blij zijn als ik dit bekijk:
Maar bon, Girl Talk is eigenlijk helemaal niet typisch Lint.

En toen dacht ik, waarom leunen we niet gewoon helemaal in de musical comedy. En toen bleef ik nog over met deze shortlist:
  • Ween – The Mollusk: Mijn vote voor meest eclectisch album ooit. Serieus … luister 2 random nummers van dit album, en ge zou nooit raden dat het van hetzelfde album of band is. De beste omschrijving die ik kan geven: Een “my little mermaid” musical for demeted people. Mijn favo nummer? Waving My Dick in the Wind natuurlijk!
  • Bloodhound Gang – Hooray for Boobies: De titel alleen al deed mijn 14jarig hartje een vreugdesprongetje maken. 1 Van mijn favo bands als domme puber. Er is niks of niemand die mij meer synoniemen hebben geleerd voor tieten. No reason to live, but we like it that way !!
  • Urbanus - Vobiscum: Zie
    [*]
    • Urbanus - Dat nog niemand deze heeft aangehaald kan ik gewoon niet geloven :eek::eek::eek:. Hands down de mooiste tekst-schrijver van de nederlandstalige landen uit de afgelopen 50 jaar godverdomme kruipt allemaal terug in uw kot :angry:.
  • Garfunkel and Oats - Secretions: De vrouwelijke Tenacious D.
  • Stephen Lynch - Lion: Imo de koning van musical comedy. Initiëel meer stand-up dan muzikant (zie eerste CDs), maar zijn latere CDs zijn eigenlijk prachtige & hilarische ballads. Deze musikale "lover’s quarrel" is ronduit briljant:
  • Dan Reeder – any album: 1 Van mijn beste ontdekkingen van de afgelopen 10 jaar. Gewoon een amerikaan die in Duitsland woont die nogal speciale “folk” met nogal specialere lyrics maakt. I fucking love it.
  • Dr. Hook - Dr. Hook: Nogal een vergeten comedy/satire (denk Spinal Tap style) bandje, met de almachtige Shel Silverstein als schrijver. Dit album bevat 1 van mijn favo songs of all time, Marie Laveau:
  • Flight of the Conchords – Flight of the Conchords: Zalig grappige kerels, maar imo ook meesters van de sound & feel van whatever te kopiëren, bvb met hun "satire" over Bowie:
  • Monty Python - Monty Python Sings (Again): Do I need to explain this one?
Maar eigenlijk had ik het mezelf te moeilijk gemaakt. Als we over musicale comedy spreken, gaat er gewoon niks boven The D.
 
Laatst bewerkt:
Wat een nostalgie :bow: de 15jarige puber in mij dankt u. Ik kijk ernaar uit om in de auto alles nog eens mee te zingen straks.
Ik zou ook de film nog eens moeten bekijken om all the way te gaan :p
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
wel, geen fluit te horen.

fun, inderdaad. mooi om op te zetten wanneer er volk is ook denk ik.
vreemde humor, jack black kende ik wel van enkele films. lijkt me een aangename mens.
wist niet dat hij een band had/heeft.

past ook bij het plaatje dat ik heb van @Lint , heb je ook een paardenstaart kapsel? dan is het volledig.
 
Ben ik te kort door te bocht door te stellen dat dit zo'n party"metal"band is als Electric Callboy? Moet live ongetwijfeld wel een feestje zijn.
 
  • Unsure
Waarderingen: Lint
Een van de enigste albums die ik ooit op CD heb gekocht als tiener en nadien volledig kapot heb gespeeld.
Wekenlang iedere nacht Battlefield 2 of Battlefield Heroes spelen en op de achtergrond Tenacious D opzetten, zaaaaalig.
Ik kende ze voordien van hun film Tenacious D in the Pick of Destiny, een ongecompliceerde stoner type film maar met gigantische ear wurms.
Eigenlijk was ik dus vrij laat op de Tenacious D trein gesprongen, maar ja. Rise of The Fenix ook gekocht toen hij uitkwam, Pick of Destiny en Post Apocalypto heb ik eigenlijk niet zoveel beluisterd behalve een paar nummers hier uit.
Mijn favoriete nummers:
  1. Tribute: Wel ja, gewoon het beste nummer op het album
  2. Friendship: Gewoon een heel leuk deuntje dat lang blijft hangen
  3. Kielbasa: een heerlijke start van het album dat perfect de toon zet
Double Team krijgt een honorable mention.
 
Wat een nostalgie :bow: de 15jarige puber in mij dankt u. Ik kijk ernaar uit om in de auto alles nog eens mee te zingen straks.
Ik zou ook de film nog eens moeten bekijken om all the way te gaan :p
Pick of Destiny is niet speciaal goed, maar tegelijkertijd ook gruwelijk onderschat als "domme" komedie. Hey... als ge Dio en Meatloaf samen krijgt, powerslides als plot device gebruikt, en lasers kunt deactiveren met uw penis, dan hebt ge mij mee zunne.


wel, geen fluit te horen.

fun, inderdaad. mooi om op te zetten wanneer er volk is ook denk ik.
vreemde humor, jack black kende ik wel van enkele films. lijkt me een aangename mens.
wist niet dat hij een band had/heeft.
Howly fuck, het laatste dat ik had verwacht was "anti lyric anti boomer anti gitaar @NDEFCB" mee te krijgen met Tenacious D!!! :love: :love: :love: :love:


past ook bij het plaatje dat ik heb van @Lint , heb je ook een paardenstaart kapsel? dan is het volledig.
Dat zou, jammer genoeg wel te verstaan, vloeken met het gebrek aan haar aan de voorkant.


Ben ik te kort door te bocht door te stellen dat dit zo'n party"metal"band is als Electric Callboy? Moet live ongetwijfeld wel een feestje zijn.
Veel te kort door de bocht imo. Electric Callboy is inderdaad echt een party bandje met 1 onnozele schtick. Dat is daarom niet minder leuk, maar gaat zeker geen potten breken en is binnen 10 jaar vergeten (als ze de boel niet kunnen omgooien).
Tenacious D hun schtick komt toch uit een andere hoek (comedy) en is veel uitvoeriger. Denk bvb eerder Spinal Tap dan Electric Callboy.

Het is eigenlijk een pastiche op de male-macho-metal cultuur, verwoven in een (meestal) acoustisch rock duo. Maar ze wentelen zich zo goed in hun rol, dat het een soort "inside joke" is geworden, waar heel de wereld aan meedoet (zie Dio, Grohl, Meatloaf, ...).
Het beste voorbeeld is misschien de gif van @Hellsdinner, Master Exploder (en vandaar ook de toon van mijn openingspost):


Waarom vind ik dit zo grappig
:angry:

ik ook
 
Howly fuck, het laatste dat ik had verwacht was "anti lyric anti boomer anti gitaar @NDEFCB" mee te krijgen met Tenacious D!!! :love: :love: :love: :love:
oei ik ga het idee dat de meesten hier van mij hebben wat moeten bijschaven denk ik.
ja ik heb altijd wel wat te zeggen over technische details of vocals.
maar dat weerhoud mij niet om van die muziek te genieten
en weerhoud de muziek ook niet altijd avn gewoon goed te zijn.
eigenlijk vind ik bijna alles muziek in mijn oren, zeker de aotw's hier.
ben geen moeilijke mens ook niet, al kom ik hier mss zo over. (ja ik mens)
Dat zou, jammer genoeg wel te verstaan, vloeken met het gebrek aan haar aan de voorkant.
damn, het is alsof ik u nooit gekend heb... :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
plezante keuze die uiteraard fungeert als throwback naar de good old days. Dat album staat ook nog steeds als een huis. De humor is puberaal, maar de muziek is gewoon te goed om het weg te zetten als gimmick. Nummers als Explosivo, Dio of Wonderboy fungeren als ode aan een muziekgenre, maar zitten gewoon sterk in elkaar in hun eigen recht. Het helpt uiteraard ook dat Black een herkenbare krachtige stem heeft.

Een paar jaar geleden The D live gezien in Vorst en toen vond ik het wel wat underwhelming, toch zeker hun recente werk dat het eerste deel van hun set omvatte.
 
Jaja, deze plaat ontelbare keren beluisterd in mijn tienerjaren, 's avonds laat en zo stoned als een garnaal met mijn maten toch nog steeds uit volle borst Wonderboy en Double Team gezongen, woord voor woord. Bijna twee decennia later, als mijn vrouw en ik aan het wandelen zijn langs een lege of verlaten weg, begint af en toe een van ons spontaan Tribute te zingen. Dat zegt veel over het tijdloze karakter van deze muziek die naast het humoristische aspect ook gewoonweg fijn materiaal is om naar te luisteren.
 
Coole keuze! Ben sowieso fan van JB en Pick of Destiny is een geweldig coole film, zeker soundtrackgewijs.


Dit is toch ook wel gewoon een vette schijf, met Dave Grohl als Beelzeboss. Die lyrics alleen al!

Probeer dit te beluisteren zonder op z'n minst zachtjes mee te headbangen. Onmogelijk.

I'm the Devil
I love Metal
Check this riff
It's fucking tasty
I'm the Devil, I can do what I want
Whatever I've got I'm gonna flaunt
There's never been a rock-off
That I've ever lost
I can't wait to take Kage back to Hell
I'm gonna fill him with my hot demon gel
I'll make him squeal
Like my Scarlet Pimpernel

 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan