Telenet - Ervaringen, discussies & vragen

Op zich hebben ze de daluren nu wel verlengd hè met Corona, dat maakt voor mij toch wel een groot verschil met dat permanent telewerken. Het lijkt me ook sterk dat ze dit na +1 jaar nu nog gaan terugdraaien.

Dus in zekere zin kan je zeggen dat we daar nu de prijs voor betalen.
 
Op zich hebben ze de daluren nu wel verlengd hè met Corona, dat maakt voor mij toch wel een groot verschil met dat permanent telewerken. Het lijkt me ook sterk dat ze dit na +1 jaar nu nog gaan terugdraaien.

Dus in zekere zin kan je zeggen dat we daar nu de prijs voor betalen.
Kom kom, de telecom operatoren doen gouden zaken door Covid-19. Dan moeten ze niet afkomen dat ze de prijzen moeten verhogen omdat ze de daluren verlengd hebben.

Wat niet wil zeggen dat ze toch niet dat excuus zullen gebruiken. :unsure:
 
Op zich hebben ze de daluren nu wel verlengd hè met Corona, dat maakt voor mij toch wel een groot verschil met dat permanent telewerken. Het lijkt me ook sterk dat ze dit na +1 jaar nu nog gaan terugdraaien.

Dus in zekere zin kan je zeggen dat we daar nu de prijs voor betalen.

Glasvezel tot en met 5000 mbps download en 700 mbps upload. Geen datacap. Telefonie en TV inbegrepen. 45 euro de maand.

Alstemblieft hé.
 
Op zich hebben ze de daluren nu wel verlengd hè met Corona, dat maakt voor mij toch wel een groot verschil met dat permanent telewerken. Het lijkt me ook sterk dat ze dit na +1 jaar nu nog gaan terugdraaien.
Ja, tis de vraag of ze die dingen fgaan terugdraaien.
In hun ONE voorstel staat ook een hele analyse over het hoe / waarom en voordat dat mensen sinds corona en NA corona meer en meer digitale noden hebben. Dus als er inderdaad meer wordt ingezet op "permanent/gedeeltelijk telewerken", denk ik dat ze nog wel eens de uren laten zoals ze effectief zijn. Ze hebben de capaciteit, want ze doen het nu al meer als een jaar.
 
Kom kom, de telecom operatoren doen gouden zaken door Covid-19. Dan moeten ze niet afkomen dat ze de prijzen moeten verhogen omdat ze de daluren verlengd hebben.
Want wint Telenet er specifiek bij dat wij met z'n allen meer data verbruiken? Of zijn er andere diensten waarvoor ze in het afgelopen jaar meer afnemers hadden?
 
Want wint Telenet er specifiek bij dat wij met z'n allen meer data verbruiken? Of zijn er andere diensten waarvoor ze in het afgelopen jaar meer afnemers hadden?
Waarom weet ik niet precies, maar ik vermoed dat ze wat klanten naar een hoger abonnement hebben kunnen pushen. Bij enkel hoger dataverbruik hebben ze volgens mij zelfs alleen maar extra kosten.

Zaken als video on demand zullen ook wel goed hebben gedraaid gok ik, aangezien iedereen 's avonds voor de TV hangt in plaats van op café.
 

Glasvezel tot en met 5000 mbps download en 700 mbps upload. Geen datacap. Telefonie en TV inbegrepen. 45 euro de maand.

Alstemblieft hé.
Het is natuurlijk altijd moeilijk om landen te vergelijken, er spelen zoveel factoren mee. Denk alleen maar eens aan onze relatief kleine afzetmarkt. Dat maakt iedere investering per definitie al een stuk duurder hier.

Hoe zit het trouwens met de betrouwbaarheid van het voorbeeld dat je aanhaalt? Heb een aantal directe collega's in Frankrijk en er gaat geen week voorbij of 1 van hen klaagt dat hun fiber er weer eens een aantal uren heeft uitgelegen.

Het probleem in België is dat Telenet een technisch superieur product heeft en er niet echt concurrentie is, tenzij je het geluk hebt dat je al fiber kan laten aansluiten op je adres. Dus hopelijk komt er met de verdere uitrol van FTTH echt eens deftige concurrentie en gaan we dat dan ook terugzien in de prijzen.
 
FTTH is allemaal mooi, maar vergeet niet dat DOCSIS 4 ook snelheden tot 10Gbps aankan. Dat de concurrentie er niet is, is niet de fout van Telenet, eerder van de concurrentie (Proximus) die veel te weinig/te laat geïnvesteerd heeft. Telenet heeft die investeringen wel gedaan (en blijft die doen).

Zoals @DiffieHM zegt, betrouwbaarheid is heel belangrijk + investeringen betalen zich veel minder snel terug op een kleinere afzetmarkt.
 
Het is natuurlijk altijd moeilijk om landen te vergelijken, er spelen zoveel factoren mee. Denk alleen maar eens aan onze relatief kleine afzetmarkt. Dat maakt iedere investering per definitie al een stuk duurder hier.

Hoe zit het trouwens met de betrouwbaarheid van het voorbeeld dat je aanhaalt? Heb een aantal directe collega's in Frankrijk en er gaat geen week voorbij of 1 van hen klaagt dat hun fiber er weer eens een aantal uren heeft uitgelegen.

Het probleem in België is dat Telenet een technisch superieur product heeft en er niet echt concurrentie is, tenzij je het geluk hebt dat je al fiber kan laten aansluiten op je adres. Dus hopelijk komt er met de verdere uitrol van FTTH echt eens deftige concurrentie en gaan we dat dan ook terugzien in de prijzen.

Ach dat zijn zo van die Telenet talking points die je een paar keer per jaar in de krant leest als er weer eens een prijsverhoging door de strot van de Vlaming wordt geduwd.

De betrouwbaarheid van het Telenet-netwerk is niet beter of slechter als dat van vergelijkbare providers in het buitenland.

Dat verhaal van die investeringen komt ook vaak terug. Maar realistisch gezien zitten we hier met 7 miljoen op een lapje grond de grootte van een postzegel. In Frankrijk of Duitsland moeten providers netwerken aanleggen met uitlopers tot in het hol van Pluto. Daar zit men dus met andere problemen als een kleine afzetmarkt.

De kern van het probleem is dat Telenet en Proximus een effectief duopolie hebben. Liberty Global wil geld zien en de overheid hangt aan de dividendentiet van Proximus. Dat is voor de Vlaming dus een doodlopende straat.

Als de minister van telecom dan hoog komt aandraven met de noodzaak aan een bijkomende (virtuele) operator kan ik alleen maar met de ogen rollen.
 
FTTH is allemaal mooi, maar vergeet niet dat DOCSIS 4 ook snelheden tot 10Gbps aankan. Dat de concurrentie er niet is, is niet de fout van Telenet, eerder van de concurrentie (Proximus) die veel te weinig/te laat geïnvesteerd heeft. Telenet heeft die investeringen wel gedaan (en blijft die doen).

Zoals @DiffieHM zegt, betrouwbaarheid is heel belangrijk + investeringen betalen zich veel minder snel terug op een kleinere afzetmarkt.

Je bent misschien niet oud genoeg om dat nog meegemaakt te hebben maar hier in Leuven bijvoorbeeld hadden wij een onafhankelijke internet-provider in UPC begin jaren 2000 (helaas toen ook al eigendom van Liberty Global).

Tot 20mbps en effectief ongelimiteerde bandbreedte. Tot het bedrijf werd overgekocht door... Telenet. Lagere snelheid en 10GB datacap, alsjeblieft.

De schuld zit wel degelijk bij Telenet. Ofwel de makke overheid die dergelijke monopolievorming heeft toegestaan.
 
FTTH is allemaal mooi, maar vergeet niet dat DOCSIS 4 ook snelheden tot 10Gbps aankan. Dat de concurrentie er niet is, is niet de fout van Telenet, eerder van de concurrentie (Proximus) die veel te weinig/te laat geïnvesteerd heeft. Telenet heeft die investeringen wel gedaan (en blijft die doen).

Zoals @DiffieHM zegt, betrouwbaarheid is heel belangrijk + investeringen betalen zich veel minder snel terug op een kleinere afzetmarkt.


Niet de fout van telenet omdat zij juist de concurrentie kapot maken ?

Daarom dat de ceo nog altijd met het plan loopt om voo te kopen..
 
De nieuwe abonnementen hebben trouwens een FUP van 3TB piekverbruik. (komende van 750GB piekverbruik). Mijn grootste verbruik maand tot nu toe was 1.2TB in een maand. (Piek & dal samen).
Ik vermoed dat 3TB piek verbruik wel voor 90% van de klanten genoeg zijn zijn.
 
even een vraagje, die nieuwe formules lijken me interessant maar kan je ergens te weten komen of je op jou adres 1gb/s snelheid kan halen ?

heb nu 300/s maar in praktijk (PS4) geraak ik maar aan 108/s (bekabeld via de browser en telenet speedtest)
 
Ach dat zijn zo van die Telenet talking points die je een paar keer per jaar in de krant leest als er weer eens een prijsverhoging door de strot van de Vlaming wordt geduwd.

De betrouwbaarheid van het Telenet-netwerk is niet beter of slechter als dat van vergelijkbare providers in het buitenland.

Dat verhaal van die investeringen komt ook vaak terug. Maar realistisch gezien zitten we hier met 7 miljoen op een lapje grond de grootte van een postzegel. In Frankrijk of Duitsland moeten providers netwerken aanleggen met uitlopers tot in het hol van Pluto. Daar zit men dus met andere problemen als een kleine afzetmarkt.

De kern van het probleem is dat Telenet en Proximus een effectief duopolie hebben. Liberty Global wil geld zien en de overheid hangt aan de dividendentiet van Proximus. Dat is voor de Vlaming dus een doodlopende straat.

Als de minister van telecom dan hoog komt aandraven met de noodzaak aan een bijkomende (virtuele) operator kan ik alleen maar met de ogen rollen.
Ik ga hier niet op alles ingaan want dat neigt hier al redelijk naar het sloganeske. Maar zie aub alles een beetje in zijn context hè. België kent bv een automatische loonindexering (die jouw werkgever je ook door je strot ramt :sarcastic: ) en dat zal altijd zijn weerslag hebben op de bedrijven die dat moeten betalen en dan op hun beurt weer dat moeten verhalen op hun klanten.

Om even terug te komen op je vergelijking met Frankrijk. Denk toch dat je daar een beetje een verkeerd beeld van hebt. Het is namelijk net wél België waar alles tot in het hol van Pluto bekabeld/voorzien is. In Frankrijk is dat zelfs relatief triestig. In deze studie van 2019 kan je zien dat België net aan de top staat in Europa qua toegang tot zogenaamde Next Generation Access (fiber, maar bv ook recentere DOCSIS standaarden) met quasi 100% dekking en het is Frankrijk dat helemaal onderaan bengelt met slechts een goeie 60%.

QM4hwFF.png
 
Ik denk dat er sommigen hier toch echt wel azijnpissen bij de toiletgang.
Al die oude verhalen en anekdotes van toen men nog met werpmunten belde op straat.

Laten we even vergelijken wat het buitenland aanbiedt van packs en dit vergelijken met wat Telenet ons aanbiedt. Da's hetgene wat er toe doet.

=> duurder dan Telenet met minder snelheid

Bij KPN zit je al aan 65 euro enkel voor 1giga snelheid

Dus als ik dan zie dat Telenet voor de prijs van een Wigo 1giga snelheid aanbiedt met mobiel en tv in zie ik dat als iets positiefs. We moeten de juiste prijzen nog afwachten natuurlijk, maar voor dezelfde kwaliteit betaal je in Nederland al duidelijk een stuk meer.
 
Ik ga hier niet op alles ingaan want dat neigt hier al redelijk naar het sloganeske. Maar zie aub alles een beetje in zijn context hè. België kent bv een automatische loonindexering (die jouw werkgever je ook door je strot ramt :sarcastic: ) en dat zal altijd zijn weerslag hebben op de bedrijven die dat moeten betalen en dan op hun beurt weer dat moeten verhalen op hun klanten.

Om even terug te komen op je vergelijking met Frankrijk. Denk toch dat je daar een beetje een verkeerd beeld van hebt. Het is namelijk net wél België waar alles tot in het hol van Pluto bekabeld/voorzien is. In Frankrijk is dat zelfs relatief triestig. In deze studie van 2019 kan je zien dat België net aan de top staat in Europa qua toegang tot zogenaamde Next Generation Access (fiber, maar bv ook recentere DOCSIS standaarden) met quasi 100% dekking en het is Frankrijk dat helemaal onderaan bengelt met slechts een goeie 60%.

QM4hwFF.png

Wat zegt die studie over de effectieve kostprijs voor de provider? Zonder dat gegeven zegt je grafiek niets relevant.

Maar goed, afgaande op diezelfde grafiek, stelt Duitsland het nagenoeg even goed als België op dat vlak. Bizar dan toch dat mijn aansluiting bij NetCologne in de jaren dat ik in Keulen woonde tot 15 euro per maand goedkoper was als een vergelijkbaar Telenet product. Het enigste Europese land waarvan ik uit persoonlijke ervaring weet dat het op dit vlak erger gesteld is als bij ons is Italië. 35 euro per maand voor 7mbps ADSL in centrum Rome.

Gelukkig zal er binnenkort wel iets aan worden gedaan!


Oh wacht, dat is van 2016...
 
Wat zegt die studie over de effectieve kostprijs voor de provider? Zonder dat gegeven zegt je grafiek niets relevant.
Dat was toch niet het discussiepunt? Niet dat het uitmaakt want het geld komt (al dan niet via een omweg bij de overheid) uit onze zakken.
Maar goed, afgaande op diezelfde grafiek, stelt Duitsland het nagenoeg even goed als België op dat vlak. Bizar dan toch dat mijn aansluiting bij NetCologne in de jaren dat ik in Keulen woonde tot 15 euro per maand goedkoper was als een vergelijkbaar Telenet product.
Allez, we verhuizen naar Duitsland nu. OK, we zullen eens zien hè
- Telenet Basic Internet (100Mb): €28.60 => goedkoper
- Telenet All Internet (300Mb): €54.56 => niet direct een 1 op 1 vergelijking, maar als we dat verrekenen is Telenet hier wellicht wat duurder
- Telenet All Internet + Giga speedboost (1Gb): €69.56 => goedkoper

gbx4Yeb.png


Denk echt dat het in je hoofd zit dat we hier dubbel betalen voor alles of zo.

En wat het volgende land waar we naartoe gaan? :unsure:
 
ik zou willen gebruikmaken van 802.11ac ipv 802.11n, vooral voor intern netwerk.

Volgens uw link heb ik geen nieuwe modem nodig
 
Terug
Bovenaan