Techreview: Trust GXT 542 Muta Wireless Gaming Controller

Trust heeft onlangs twee opvolgers voor haar GXT 1230 Muta-controller op de markt gebracht. De Muta-controller was een draadloze controller die geschikt was voor pc alsook de Nintendo Switch-console. De nieuwe GXT 542 Muta bouwt verder op het bestaande model, maar komt deze keer ook in een variant met kabel en breidt de compatibiliteit uit naar mobiele toestellen. Ik mocht van Trust de Trust GXT 542 Muta Wireless Gaming Controller, met andere woorden het draadloze model, in ontvangst nemen en aan een grondige test onderwerpen.

Trust is een gekende hardwarefabrikant en je mag dus een zekere kwaliteit verwachten van hun producten. Dit is zeker ook het geval bij de Trust GXT 543 Muta Wireless Gaming Controller . Als je op zoek bent naar een alternatief voor de officiële gamepads van Microsoft of Nintendo zelf en je niet teveel geld kwijt wil zijn, dan ben je hier aan het juiste adres. Langs de andere kant krijg je hier ook niet dezelfde kwaliteit of functionaliteiten als een controller die € 100 kost, dus je mag hem niet vergelijken met bijvoorbeeld de Razer Wolverine V2 of de Xbox Elite-controller. Maar voor de prijs van € 39,99 (of € 29,99 voor de variant met kabel) krijg je toch heel wat waar voor je geld.

7QZ9VnaMT4xDEwo6pxUEsb.png

Veelzijdigheid​

Als opvolger van de GXT 1230 Muta, is het natuurlijk interessant om te kijken hoe de controller is geëvolueerd. Een snelle blik op de specificaties op de website, leert me dat de controller vijf gram lichter is en geen ondersteuning meer biedt voor Windows 7 en 8. In de plaats daarvan krijgen we wel ondersteuning voor mobiele toestellen zoals smartphones en tablets, alsook voor Chrome OS en MacOS. Wat uiteraard een plus is voor de mensen die een Chromebook of een Apple-computer hebben. Daarnaast is ook de kabellengte verdubbeld van anderhalve meter naar drie meter. De controller gebruikt gelukkig nog steeds een USB-C aansluiting om op te laden. Naast bedraad, kan je de controller ook aansluiten via bluetooth of een 2.4 GHz USB receiver, wat je drie mogelijkheden geeft om te verbinden. Hierbij kan je hem draadloos ongeveer tien uur aan een stuk gebruiken en laadt hij op in slechts twee uur.

Naast bedraad, kan je de controller ook aansluiten via bluetooth of een 2.4 GHz USB receiver, wat je drie mogelijkheden geeft om te verbinden.


De verschillende manier om de controller te verbinden, gebeuren met behulp van een aantal knoppencombinaties. Deze combinaties worden kort toegelicht in de kleine handleiding en het is raadzaam om deze ergens bij te houden. Zo was bij mij de controller ontkoppeld geraakt op de Switch, maar wist ik niet meer welke combinatie exact nodig was voor deze console en uiteraard kon ik de handleiding nergens vinden. Dus als je bijvoorbeeld wilt wisselen tussen bluetooth op pc en verbinden via de USB-dongle in je Switch-dock zal je deze knoppencombinaties moeten gebruiken. Gelukkig staat er een digitale versie op de website van de controller die je steeds kan downloaden en raadplegen. Ik moet bekennen dat het me soms iets meer moeite koste om de controller te verbinden, maar eens de verbinding gemaakt was, verliep ze gelukkig vlekkeloos.

538126_1678358522_2.jpg

Toeters en bellen​

Wat het ontwerp van de controller betreft, verschilt de GXT 542 Muta niet zoveel van zijn voorganger. Enkel het logo werd vervangen door de letters GX Trust en de basis van de thumbsticks is nu wit in plaats van rood. Deze thumbsticks zijn gemodelleerd naar die van de Xbox-controller, maar ze zijn een fractie kleiner. Dit lijkt misschien onbenullig, maar dit kleine verschil in grootte laat zich al snel merken in het comfort van de thumbsticks. Daarom heb ik er al snel zo'n siciconen thumbstick caps over gedaan. Ook de kwaliteit en de responsiviteit van het D-pad liet wat te wensen over. Verder merkte ik ook dat de letter A op de onderste actieknop iets teveel naar links en dus niet centraal op de knop staat op mijn exemplaar. Het D-pad laat zich ook iets minder vlot indrukken dan bij andere controllers en durft heel af en toe de input niet goed te registreren. Het is wel leuk dat je twee extra covers krijgt voor het D-pad, die al bij al makkelijk te wisselen zijn. Hierdoor kan je het D-pad aanpassen naar je eigen smaak, als je bijvoorbeeld geen fan bent van de klassieke kruisvorm.

Ondanks de kleine minpunten is dit gelukkig wel een fijne controller om mee te spelen. Hij ligt comfortabel in de hand en biedt een goede grip, mede dankzij de antisliplaag aan de bovenkant van de handgrepen. De controller is wel vrij licht, wat nadelig kan zijn voor wie liever iets meer gewicht in de hand heeft. Verder heeft de controller nog een aantal interessante features zoals drukgevoelige triggers en vibratie, waarbij de intensiteit op vier niveaus in te stellen is. Bovendien is er ook een motion sensor waardoor je ook de motion control-functionaliteit van Nintendo Switch-spellen kan gebruiken. Tot slot is de controller ook ontworpen met het oog op een minimale ecologische voetafdruk, want hij is gemaakt van maar liefst 75% gerecycleerde materialen. Zo toont deze stijlvolle en betaalbare controller zich ook wat milieuvriendelijker dan zijn soortgenoten.

Conclusie

Wie op zoek is naar een nieuwe controller voor pc of Nintendo Switch en hier niet teveel geld aan wilt uitgeven, haalt met de Trust GXT 542 Muta Wireless Gaming Controller een waardig alternatief in huis voor de officiële of andere duurdere controllers. De Muta-controller ligt goed in de hand, heeft een strak ontwerp en laat je toe om op maar liefst drie verschillende manieren verbinding te maken.

Pro

  • Goede grip
  • Strak design
  • Veelzijdigheid
  • Batterij

Con

  • D-pad
  • Grootte van de thumbsticks
  • Manier van verbinden kon eenvoudiger
8

Over

Fabrikant

  1. Trust
 
Terug
Bovenaan