In mijn visie gooi je helemaal niet de waarde van een seculiere overheid overboord, en al helemaal niet bij voorbaat. Mijn stelling in deze discussie is dat de twee strijdpunten van Ahidar niet voldoende zijn om hem en zijn partij te bestempelen als radicale extremisten die ons richting de Sharia willen leiden. Dat politieke standpunten gebaseerd op geloof je niet meteen extremistisch maken. Anders is ook de CD&V een extremistische partij waar je een cordon rond kan bouwen. Quod non. Je hele betoog steunt op de premisse dat de islam inherent slecht is, dat die inherent radicaal is en dat die inherent een groter risico tot extremisme en geweld in zich heeft dan andere religies en ideologieën. Dat is waar je de islamofobe toer op gaat.In de visie van o.a. Sir.Killalot hier gooi je de waarde van een seculiere overheid gewoon bij voorbaat overboord in de hoop dat dan gaandeweg diezelfde moslima's op termijn hopelijk wel wat seculierder zouden worden. Il faut le faire.
Over het hoofddoekenverbod is mijn visie er vooral eentje van nuance, en kadert die bovenal niet in een kunstmatig vacuum. Er is maar één iemand hier die pleit om bij voorbaat elke dialoog te torpederen. En dan geef ik je op een blaadje, het is die houding waarbij je er voor zorgt dat moslims niet gehoord worden, dat ze bij voorbaat verdacht worden, dat ze door hun geloof automatisch gebrandmerkt worden als een gevaar voor onze samenleving, die er voor zal zorgen dat de moslims in dit land zich steeds verder in hun religieuze identiteit zullen wentelen. Allemaal omdat je tot geen enkel compromis bereid bent, ookal gaat het over een standpunt als onverdoofd slachten waar nauwelijks een Belg wakker van ligt moesten de moslims er niet over zagen. Voor iemand die zo huivert van religie, is het overigens best ironisch hoe dogmatisch zwart-wit je in deze discussie denkt.