De 34-jarige Uzanziga komt uit Rwanda en vluchtte toen ze 10 jaar oud was met haar familie naar België. Ze heeft aan de VUB Politieke Wetenschappen gestudeerd en werkte als leerkracht en als adviseur rond gender, diversiteit en toegankelijkheid op het kabinet-Van den Brandt. Vandaag is ze naast gemeenteraadslid ook aan de slag als beleidsmedewerker voor jeugd bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
"Ik ben erg blij met haar, ze komt uit Sub-Sahara-Afrika en ze is katholiek. Dat bewijst toch dat mijn partij geen moslimpartij is, maar opkomt voor alle inwoners van Brussel."
Team Fouad Ahidar krijgt met Ange-Raïssa Uzanziga 1e gemeenteraadslid in Schaarbeek
Ange-Raïssa Uzanziga, gemeenteraadslid in Schaarbeek, stapt over van Groen naar Team Fouad Ahidar. Uzanziga wordt meteen ook fractiesecretaris voor de partij.
Je kan natuurlijk ook meerdere dingen zijn of dit kaderen onder een bredere koepel: een "communautaristische" partij met een duidelijke focus op kiezers met een migratie-achtergrond - want dat is hetgeen hier andermaal in de verf wordt gezet -, inclusief het verdedigen van een naar mijn mening allesbehalve een goede integratie, zoals wanneer je de religieuze neutraliteit wilt afvoeren in overheidsfuncties en/of vriendjes bent met een haatprediker die na 40 jaar in dit land géén woord Nederlands of Frans spreekt...
Eén van je mensen die katholiek is spreekt dat niet tegen denk ik dan, bij de CD&V staan intussen ook mensen met andere religies dan de christelijke op de lijsten hoor, sommigen van hun burgemeesters weten niet eens wat we met Pinksteren vieren en dat weet ik als agnost/atheïst (en vele anders/ongelovigen met mij) wél...
Plus met alle respect voor Sub-Sahara-Afrika, want het is tegenwoordig natuurlijk een hype om zoveel mogelijk "diverse" vakjes af te vinken op checklists, maar wat is de inhoudelijke relevantie daar eigenlijk van? Sub-Sahara-Afrika lijkt mij helaas voor hen, voorlopig niet bepaald een referentieregio die als voorbeeld moet dienen voor een Europese hoofdstad, er is een reden waarom haar ouders van daar naar hier gevlucht zijn, naar Brussel dan nog en niet louter naar een ander land in dezelfde regio.
Ik zou Brussel liever eens een voorbeeld zien nemen aan steden als pakweg Genève. Is er ergens een partij die stoeft dat ze Zwitsers op hun lijst hebben staan?
Uzanziga is nog maar het 2e gemeenteraadslid voor de jonge partij, naast Fouad Ahidar zelf (in Jette). Na de verrassende verkiezingsoverwinning van juni bereidt de partij zich voor op de gemeenteraadsverkiezingen. Ahidar zou in oktober behalve in verschillende Brusselse gemeenten ook van plan zijn om in Antwerpen op te komen.
Oh boy...