Voor welke dingen heeft PVDA in Antwerpen precies actief campagne gevoerd? Want dat heb ik precies een beetje gemist hier in Antwerpen. Ik heb heel veel gezien over graaicultuur, koopkracht, eerlijke belastingen, de speerpunten volgens hun website en hun filmpjes.
Gaza en migratiethema's
De partij profileert zich ook op thema's die leven bij Antwerpse kiezers met een migratie- of islamitische achtergrond. "De PVDA is al jaren tegen een hoofddoekenverbod en tegen een verbod op onverdoofd slachten. Recent is daar de oorlog in Gaza bijgekomen. De PVDA kiest onvoorwaardelijk de kant van Palestina, iets wat bij veel Antwerpse kiezers erg goed valt", aldus Van Aelst.
Met een verkiezingsresultaat van 22,5 procent is de uiterst linkse PVDA de tweede partij in de stad Antwerpen geworden. "Ze zijn geloofwaardig, hebben de juiste mensen en spreken jongeren en moslims aan", zegt politicoloog Peter Van Aelst (UAntwerpen). Wat leert ons dit voor de...
www.vrt.be
Zeer relevant in onze nationale politiek of in Antwerpen Stad uiteraard de oorlog in Gaza, nietwaar?
Hoofddoekenverbod kan ik nog "begrijpen" tenminste met het oog op de lokale verkiezingen, Antwerpen heeft daar destijds (onder links bestuur!) het juiste voorbeeld gegeven, maar tja, de demografische druk van mensen met een migratie-achtergrond wiens waarden en normen op dat vlak verschillen is uiteraard groot en electoraal verleidelijk in de grootsteden.
En daarnaast heb je natuurlijk nog de naïevelingen natuurlijk die oprecht geloven dat je in één partij het verdedigen van de LGBTQ-vla en het dragen van een hoofddoek in gezagsfuncties kunt verzoenen ook natuurlijk, weet niet welk van deze 2 denkwijzen ik meest triest vind.
Maar het cordon rond een partij van wie 30 punten een schending van de grondwet zijn, ingaan tegen de rechten van de mens en discrimineren, mag overboord (is al, hoor) omdat je 2 punten hebt in het programma van Ahidar waar je het niet mee eens bent, maar die niet discriminerend zijn, en niet oproepen tot haat of geweld.
Eén de grondwet is wat mij betreft geen heilige tekst, zelfs bij de moderne interpretatei van bepaalde mensenrechten mag je je vragen stellen welke er voorrang moeten krijgen (bv. wanneer het aankomt op massa-migratie of de paradox van tolerantie wanneer het aankomt op dicussies als deze) ... met die logica scoort het Vlaams Belang inderdaad énorm slecht, maar andere partijen ook allesbehalve foutloos als het dit is waar je naar verwijst:
Het gaat niet louter om die 2 punten, het gaat om politiek voeren gebaseerd op de islamitische ideologie, waarbij je je eveneens vragen moet stellen of die compatibel is met diezelfde mensenrechten waar je naar verwijst, cfr. wat ik al in het middelbaar leerde: islamitische landen erkennen de universele mensenrechten vaak niet eens en plaatsen de islam/sharia erboven:
nl.wikipedia.org
Je vorige vraag is al lang beantwoord, er zijn genoeg punten waarop een praktiserende moslim hier sowieso al compromissen maakt, en genoeg punten in het programma van Ahidar waar hij ver af blijft van de orthodoxe islam die jij hem toeschrijft. Waarom blijf je naar hetzelfde antwoord vragen? Een vraag die interessanter is, is: van welke partij vindt je géén 2 punten waar je het mee oneens bent, en waarom wil je dié niet afschaffen? Kun je dat op een niet-discriminerende basis verantwoorden?
Als voor jou het ijkpunt voor de praktiserende moslim die compromissen sluit is dat die moet aanvaarden dat we niet in een sharia-theocratie à la Iran of Saudi-Arabië wonen, dan vind ik dat zoals ik al zei:
1) bijzonder verontrustend wat voor ideeën je daarmee vergoelijkt als aanvaardbaar startpunt voor een "onderhandeling",
2) dan gooi je met datzelfde compromis zoals Sir.Killalot wilt sluiten de seculiere samenleving zoals wij die hier verworven hebben gewoon bij voorbaat al overboord, en waarom?Ah ja, omdat veel moslims (maar niet alle) een migratie-achtergrond hebben, sommigen een gekozen ideologie niet van biologische afkomst kunnen scheiden en we willen toch niet racistisch zijn zeker? Bovendien géén enkele garantie dat het zou werken om het beoogde "doel" te bereiken, en blind voor de negatieve neveneffecten.
3) Misschien niet vergeten dat voor de praktiserende moslim die je bijschrijft, voor wie onze samenleving zo'n gruwel is voor in te leven, natuurlijk altijd ook zelf kan verhuizen naar landen waar de samenleving al meer op maat van de Islam gemodelleerd is denk ik dan. Zelfs al zijn ze hier geboren en getogen. Ik verruil met veel plezier in een 1-op-1 verhouding een moslim die een strenggelovige interpretatie van de Islam aanhangt, voor een Iraans atheïst die daar de galg wacht...
Jouw "tegen"-vraag is onzinnig: uiteraard kan ik van elke partij wel een paar punten opnoemen waar ik het mee oneens ben, maar neen, daarom wil ik die niet afschaffen zolang de ideologie achter die standpunten niet een conservatieve, religieuze ideologie is die vloekt met fundamenten van onze vrije samenleving, waaronder een scheiding van godsdienst en staat.
Ik wil voor mijn part zelfs de lijst Fouad Ahidar niet eens verbieden, maar ik zou er alleszins niet mee samenwerken, neen.
Maar nogmaals met jouw en Sir.Killalot's logica moet je vooral zoals ik zei in de toekomst het cordon sanitaire niet verdedigen, of zijn er geen 2 standpunten van het Vlaams Belang waar je het wél mee eens bent?