successie woning met vruchtgebruik

sfxdumbo

Member
goedeavond,

Ik heb een iet of wat situatie met het ouderlijk huis.
Hiervan heb ik de helft in blote eigendom, moeder heeft nu nog het vruchtgebruik.
Moeder zal nog wel aantal jaren leven, maar zij wilde het huis al aan mij schenken zodat er geen success meer moest betaald worden.

ik stel me hier wat vragen bij
* is het niet zo , dat bij uitdoving vruchtgebruik (overlijden moeder), er geen successie meer moet betaald worden op haar deel dat ze in vruchtgebruik heeft ?
* als zij het huis nu, bij leven, aan mij zou doorschenken, wat betekent dit dan in successie ?

Met andere woorden, is het mogelijk dat zij schenkt, en dat er dan geen successie meer moet betaald worden ?

Wie heeft hier ervaring mee aub ?

dank u,
 
Uit jouw vraag blijkt niet echt duidelijk hoe de eigendom verdeeld is.
Jij hebt 50% van de NE (naakte eigendom) en jouw moeder heeft 50% van de VE (volle eigendom) en 50% VG (vruchtgebruik)?

Uitdoving 50% VG: komt toe aan de naakte eigenaar, zonder erfbelasting
Erven van 50%% VE: erfbelasting verschuldigd op dit deel

Schenken van 50% VE: bij notariële akte, schenkbelasting verschuldigd; geen erfbelasting bij overlijden indien geschonken; ook niet bij overlijden binnen de 3 jaar na schenking.
(ze kan ook die 50% ook met voorbehoud van VG schenken; dan is er op de waarde van de VE schenkbelasting verschuldigd, maar zal het VG ook aan jou als NE toekomen zonder erfbelasting bij overlijden; net zoals de 50% die nu al in VG/NE is)

Tarieven schenk- en erfbelasting kan je opzoeken (site Vlaamse overheid, indien ze in Vlaanderen woont tenminste, en daar de laatste 5 jaar ook hoofdzakelijk heeft gewoond, wat betreft de erfbelasting)
 
Uit jouw vraag blijkt niet echt duidelijk hoe de eigendom verdeeld is.
Jij hebt 50% van de NE (naakte eigendom) en jouw moeder heeft 50% van de VE (volle eigendom) en 50% VG (vruchtgebruik)?

Uitdoving 50% VG: komt toe aan de naakte eigenaar, zonder erfbelasting
Erven van 50%% VE: erfbelasting verschuldigd op dit deel

Schenken van 50% VE: bij notariële akte, schenkbelasting verschuldigd; geen erfbelasting bij overlijden indien geschonken; ook niet bij overlijden binnen de 3 jaar na schenking.
(ze kan ook die 50% ook met voorbehoud van VG schenken; dan is er op de waarde van de VE schenkbelasting verschuldigd, maar zal het VG ook aan jou als NE toekomen zonder erfbelasting bij overlijden; net zoals de 50% die nu al in VG/NE is)

Tarieven schenk- en erfbelasting kan je opzoeken (site Vlaamse overheid, indien ze in Vlaanderen woont tenminste, en daar de laatste 5 jaar ook hoofdzakelijk heeft gewoond, wat betreft de erfbelasting)

Inderdaad, terechte opmerking inzake verdeling blote eigendom/vruchtgebruik.
Het is een heel goed punt, dus ik ga dat met moeder bespreken hoe dit zit.

maar ik ga er vanuit (tot ik meer weet) sinds vader in 2011 overleed : 100% blote eigendom voor mij, en vruchtgebruik 100% voor moeder.

Dan mag ik er van uit gaan, dat als vruchtgebruik uitdooft , er ook geen successie rechten meer verschuldigd zullen zijn op het uitgedoofde vruchtgebruik.
Moeder is nu 84 jaar. dus coëfficient van 2
https://www.wikifin.be/nl/erven/erv...en-ramen/hoe-berekent-de-fiscus-de-waarde-van
> volgens dit voorbeeld zou het dan op 16.000€ uitkomen.

Dus nu moet ik even nagaan of de blote eigendom integraal bij mij zit.
 
"Meld u aan"
"Aanmelden in eigen naam"
"Mijn onroerende gegevens raadplegen"
bij "Naam van de eigenaar(s)" zie je, als het goed is, wat je zoekt;
Dank je, daar stond het idd

inderdaad, moeder 50% VE en vruchtgebruik
ik 50% blote eigendom ...

nu weet ik hoe het te berekenen.
Er is dus geen mogelijkheid buiten gewoon een schenking te laten doen of op andere manier nog meer voordeel te doen ?
 
Terug
Bovenaan