Als hij achteraf het gevoel heeft dat het allemaal niet met toestemming is gegaan, en zich aangerand voelt, ja. Dan is hij ook verkracht.Maar als zij in dronken staat avances gemaakt zou hebben (wat ook gesuggereerd wordt), heeft ze hem dan ook verkracht? Hoe zit het eigl als 2 dronken mensen die allebei geen consent meer kunnen geven sex hebben?
Want het is hier super makkelijk om het zwart wit te bekijken: zij was te dronken, hij heeft sex met haar gehad en moest maar beter weten, hij is een verkrachter, opgelost, en we moeten niet meer over complexe situaties nadenken.
Maar als hij het juiste probeert te doen, uiteindelijk toch met haar op kot eindigt, zij maakt dronken avances en hij is ook verre van nuchter, dan... wat? Hebben ze allebei de andere verkracht of zo?
't is een goede evolutie dat er over consent meer gepraat wordt, maar als iemand die geen alcohol drinkt vind ik het hele discours errond zeker gezien onze huidige studenten/drank cultuur.... bizar... In vele gevallen gaan beide partijen niet in staat zijn om gezonde keuzes te maken, om consent te geven, .... En dan plots moet ik met een van beide partijen medelijden hebben en is de andere partij plots een verkrachter die beter moest weten....
Maar jij hebt het over dat je maar met een van de twee medelijden moet hebben en de ander moet verdoemen als verkrachter. Dat is helemaal niet wat ik zeg, integendeel. Je kunt best met allebei medelijden hebben, en bij allebei de nuance leggen dat ze geen ideale keuzes hebben gemaakt.