Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Het is natuurlijk ook zo dat die slachtoffers zo snel als mogelijk van verbanden worden voorzien. Als het aangezicht ook verbrand is, bemoeilijkt dat identificatie. Veel van die slachtoffers zullen ook beademd worden en zijn dan niet in staat om te praten.

Buiten de lijdensweg voor herstel van de huid en talrijke operaties, is ook longschade niet ondenkbaar, evenals breuken als je ziet hoe men elkaar daar vertrappeld heeft om buiten te raken.

F1 rijder Niki Lauda raakte in 1976 zwaar verbrand na een crash op de Nurburgring en is in 2018 nog geopereerd i.v.m. een longtransplantatie. Mogelijk late gevolgen van longschade van zoveel jaren eerder.

Als je ziet dat die jeugdvoetballer van Metz zijn vriendin nog terug is gaan redden en op filmpjes je mensen ziet naar buiten rennen via een raam, vrees ik dat de veel doden zijn gevallen vanwege de "verkeerde" optie te kiezen om via de hoofdingang te willen ontsnappen.

Ik ben ervaringsdeskundige.82 percent derde graads brandwonden.Ik ga mijn lijden van toen en nu in een spoiler zetten voor diegenen die gevoelig zijn hiervoor.

Arbeidsongeval met gasontploffing.Ikzelf zat vast en heb eerst de enorme hitte moeten doorstaan die zo ondragelijk was dat ik flauw ben gevallen.Ze hebben mij gevonden en naar brandwonden centrum gebracht.
Daar hebben ze mij in kunstmatige coma gebracht voor 2 maanden.De eerste dagen al twee keer hartstilstand.
Na die twee maanden en tientallen operaties terug uit coma en toen is voor de volgende maanden de hel opengebroken.De verzorging is onmenselijk.Erger dan de brand zelf..
Elke dag werd ik eerst ingespoten met morfine en daarna gewassen met azijnzuur dat dan zelfs dan nog ongezien pijnlijk was.Dit voor 5 maanden lang.
In die 5 maanden ook nog twee keer hartstilstand.
Ze hebben mij 7 maanden geen kinisiterapie gegeven waardoor al veel gewrichten vast zaten (kalk)Mijn handen zijn klauwen en sommige gewrichten zitten nu nog vast.
En dan zijn 7 maanden van pijnlijke revalidatie gevolgd,en heb dan nadat mijn vriendin mij had verlaten zelf besloten naar huis te gaan.Het was genoeg na 50 operaties.
Nu heb ik een handicap van 163 percent en breng ik mijn leven in alle eenzaamheid door.Ook al euthanasie gevraagd maar niet gekregen.

Ook al euthanasie gevraagd maar niet gekregen.
Echt... WTF denk ik dan!? Hoe fucking onmenselijk kunnen ze zijn? Dat zou gewoon de eerste optie moeten zijn van zodra je uit coma komt "We weten dat je onnoemelijk veel gaat lijden komende maanden/jaren. Je mag eender wanneer euthanasie aanvragen indien je dat wenst."
Ik kan dit dus echt niet begrijpen... Een mens verplichten van te blijven lijden. Godverdomme zeg!
Heel veel sterkte man!

Echt... WTF denk ik dan!? Hoe fucking onmenselijk kunnen ze zijn? Dat zou gewoon de eerste optie moeten zijn van zodra je uit coma komt "We weten dat je onnoemelijk veel gaat lijden komende maanden/jaren. Je mag eender wanneer euthanasie aanvragen indien je dat wenst."
Ik kan dit dus echt niet begrijpen... Een mens verplichten van te blijven lijden. Godverdomme zeg!
Heel veel sterkte man!
Wat voor logica daar in zit begrijp ik toch ook niet. Men is te veel gefocust op het in leven houden van mensen, zonder enige levenskwaliteit.
Iemand lijdt ondraaglijk, en is nooit meer te genezen, en mag dan nog niet beslissen over zijn eigen leven.
Sommige mensen met een depressie krijgen dan wel euthanasie, terwijl die soms nog zouden kunnen genezen van hun aandoening.

Ik ben ervaringsdeskundige.82 percent derde graads brandwonden.Ik ga mijn lijden van toen en nu in een spoiler zetten voor diegenen die gevoelig zijn hiervoor.

Arbeidsongeval met gasontploffing.Ikzelf zat vast en heb eerst de enorme hitte moeten doorstaan die zo ondragelijk was dat ik flauw ben gevallen.Ze hebben mij gevonden en naar brandwonden centrum gebracht.
Daar hebben ze mij in kunstmatige coma gebracht voor 2 maanden.De eerste dagen al twee keer hartstilstand.
Na die twee maanden en tientallen operaties terug uit coma en toen is voor de volgende maanden de hel opengebroken.De verzorging is onmenselijk.Erger dan de brand zelf..
Elke dag werd ik eerst ingespoten met morfine en daarna gewassen met azijnzuur dat dan zelfs dan nog ongezien pijnlijk was.Dit voor 5 maanden lang.
In die 5 maanden ook nog twee keer hartstilstand.
Ze hebben mij 7 maanden geen kinisiterapie gegeven waardoor al veel gewrichten vast zaten (kalk)Mijn handen zijn klauwen en sommige gewrichten zitten nu nog vast.
En dan zijn 7 maanden van pijnlijke revalidatie gevolgd,en heb dan nadat mijn vriendin mij had verlaten zelf besloten naar huis te gaan.Het was genoeg na 50 operaties.
Nu heb ik een handicap van 163 percent en breng ik mijn leven in alle eenzaamheid door.Ook al euthanasie gevraagd maar niet gekregen.

Veel sterkte! Van die 100+ gewonden zijn sommigen er misschien sommigen nog slechter aan toe dan van de doden.

Laatst bewerkt:
Wat voor logica daar in zit begrijp ik toch ook niet. Men is te veel gefocust op het in leven houden van mensen, zonder enige levenskwaliteit.
Iemand lijdt ondraaglijk, en is nooit meer te genezen, en mag dan nog niet beslissen over zijn eigen leven.
Sommige mensen met een depressie krijgen dan wel euthanasie, terwijl die soms nog zouden kunnen genezen van hun aandoening.

Veel sterkte! Van die 100+ gewonden zijn sommigen er misschien sommigen nog slechter aan toe dan van de doden.
Jonge levens die hier de rest van hun leven de gevolgen zullen van dragen :-(

Als men daar nu zou gewoon een laag gyproc onder aanbrengen, dan zou het brandgevaar toch veel kleiner geweest zijn?
Bij ons is het verplicht om zulke brandbare isolatie af te dekken met een onbrandbaar of brandvertragend materiaal.

“Pas op voor het schuim”: ijzingwekkende video bewijst dat brandgevaar al in 2019 bekend was

Ongelooflijk....
Daarnet ook gelezen. Dat en het feit dat er blijkbaar de laatste 5 jaar geen controle meer is uitgevoerd, ik vrees toch voor de eigenaars dat ze hier niet mee gaan wegkomen.

Uiteraard is dat ook voor hen erg want uiteraard hebben zij dit niet gewild. Maar als uitbater heb je natuurlijk wel de verantwoordelijkheid over de veiligheid van jouw klanten. En dan is de combinatie van die goedkope isolatie tegen het plafond, slechte vluchtwegen en gebruik van vuurwerk (want dat zijn die dingen gewoon) toch ernstig tekortkomen in uw verplichtingen.

In mijn streek zijn enorm veel horecazaken waarvan ik de uitbaters goed ken die ook akoestische (spuit)isolatie tegen hun plafond hebben. Dat is zeer brandveilig én is akoestisch ook echt een meerwaarde, maar uiteraard niet goedkoop. Maar geen enkele uitbater die ik ken in die zaken overwoog nog maar om dergelijke mousse tegen het plafond te hangen. En terecht.

“Pas op voor het schuim”: ijzingwekkende video bewijst dat brandgevaar al in 2019 bekend was

Ongelooflijk....

Had het net ook gelezen - hier gaan verschillende personen en instanties in de fout, ga dat maar eens uitleggen aan de getroffenen en hun familie/vrienden.

Als men daar nu zou gewoon een laag gyproc onder aanbrengen, dan zou het brandgevaar toch veel kleiner geweest zijn?

Die isolatie dient doorgaans vnl om het geluid in de zaal zelf te dempen wanneer die storend is, niet zozeer om het geluid dat naar buiten zou gaan tegen te houden. En een gyproc daarvoor hangen zou dus het effect teniet doen.

Ongelooflijk....
Uitbaters dan wel echt schuldig voor nalatigheid. Als je weet dat het gevaarlijk is en er niks aan doet..

Uitbaters dan wel echt schuldig voor nalatigheid. Als je weet dat het gevaarlijk is en er niks aan doet..

+ de instanties, dat er niet elk jaar een controle is valt nog te begrijpen - indien er geen grote gebreken zijn, maar wanneer zelfs een personeelslid op de hoogte was van het gevaar geld dat evenzeer voor de inspectie. In zo een gevallen moet je dat opvolgen en gewoon de zaak sluiten indien daar geen gevolg wordt aan gegeven.

volgens het radionieuws zou ook de trap versmald zijn geweest zodat er meer tafeltjes konden staan en gingen de vluchtdeuren naar binnen open (en dat mag natuurlijk niet, die moeten mee naar buiten open gaan).

Dit is toch wel grove nalatigheid van de controlerende instantie + de eigenaren indien dit echt zo is.

maar wanneer zelfs een personeelslid op de hoogte was van het gevaar

Ik denk dat je nu wel wat teveel veronderstelt. Mij lijkt het gewoon een common-sense reactie die iedereen die het opmerkte zou hebben. Ik zou niet direct veronderstellen dat dat personeelslid (in tegenstelling tot klanten) automatisch wist dat dit brandbaar materiaal is en je dus moet gaan oppassen. Een nuchtere volwassene zou even goed die opmerking kunnen maken.

Natuurlijk, het feit dat je ziet dat in zo'n situatie er dergelijk risico is, is waar men had uit moeten leren. Ik denk dat de persoon die te horen is in die oude video nu potentieel ook wel met een enorm schuldgevoel zit, afhankelijk van wat hij na dat oudejaarsfeestje toen ondernomen heeft.

Terug
Bovenaan