Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

oefenen en bewustmaking: ik val in herhaling, maar dat is echt de enige manier om mensen te leren hoe ze moeten reageren.

Doen ze eigenlijk brandevacuatie oefeningen op scholen? Want dat zou een goede start zijn. Kinderen/jongeren al leren dat ze hun gerief moeten laten liggen en in een ordelijke, rustige manier naar buiten moeten gaan.

Maar ook gewoon thuis: er is een reden waarom er zo gehamerd wordt op rookdetectors: je moet maar even de vrt nieuws site openen en afgelopen maand bekijken. Brand thuis is een reëel gevaar en komt regelmatig voor.
Misschien wel handig om eens met je gezin door te nemen, zeker als je kinderen hebt: https://www.ap.be/society/kennis-delen/spotop/evacuatie-oefenen-thuis
En dat is geen paniekmakerij he.
Interessant filmke hoe onze woningen eigenlijk gevaarlijker zijn geworden tov van vroeger. (de volhouten meubelen en natuurproducten tov onze hedendaagse synthetische materialen.

Mocht ik wiskundeleraar zijn in het middelbaar, ik begon de les deze week met een filmpje van zo'n beginnende brand en het gevolg: het begrip exponentiële groei in de praktijk. Het is jammer dat zo'n zaken moeten gebeuren om het bewustzijn hierover weer wat aan te wakkeren.

Om hier nog even op in te pikken, heb vandaag een nog beter voorbeeld zien passeren van in de VS.

Eigenlijk zowat hetzelfde verhaal maar dan met pyrotechnisch materiaal van een show. En ondanks het feit dat het pre sociale media en smartphones was, ook gewoon een hele hoop mensen die bleven zitten en kijken. Waarom? Omdat ze dachten dat het a) zo erg niet was of b) onderdeel uitmaakte van de show. Dat soort risico-onderschatting is van alle tijden.

Ook nog iemand met wat expertise het zien ontleden en die zegt eigenlijk dat sneller reageren waarschijnlijk bitter weinig had uitgemaakt. De belangrijkste conclusies waren eigenlijk dit:

1. Als de muziek nog speelt en het personeel niet panikeert, overschrijven die signalen een persoon zijn initiële vluchtreactie die hij in een normale context wel zou hebben. Er is zelfs een technische term voor: Normalcy bias (clickable link). Alcohol is daar waarschijnlijk nog een versterkende factor in.
  2. De meeste gebouwen zijn voor dat soort 'vertragingen' en twijfels ontworpen, in die zin dat de meeste brandvoorschriften bvb. zullen veronderstellen dat mensen eerst wachten en dan vluchten. Dat zie je ook als pakweg een brandalarm afgaat in een groot gebouw. Sproeiers en sensoren zijn er eigenlijk ook om mensen die tijd te geven.
  3. Hier komt de crux: Die tijdbuffer was er in dit geval niet omwille van het brandbaar materiaal, dat de flashover temperatuur bereikt in minder dan 90 seconden. Zij vergeleek het met vaste benzine, ruimte zou sowieso quasi geëxplodeerd zijn binnen die paar minuten waardoor evacuatie eigenlijk sowieso onmogelijk was, zelfs als iedereen vanaf de eerste seconde de ernst van de situatie had ingezien.
  4. De breedte van een uitgang is gebaseerd op hoeveel mensen er maximaal zouden kunnen passeren per minuut (pedestrian flow rate als ik me niet vergis) versus hoe snel een brand zich verspreidt. Maar met dit soort brandbaar materiaal zakt die tweede parameter qua tijdsspanne tot quasi nul, waardoor de grootte van het publiek altijd een bottleneck was geweest.
  5. En last but not least: Bij elke normale brand die klein begint verwacht je, zeker als jongvolwassene/puber, dat een volwassene of een veiligheidssysteem het probleem oplost. Hij blust het met een brandblusser of de sproeiers gaan af en doven het vuur. Wederom is het probleem hier de waanzinnige snelheid waarmee dit vuur zich in combinatie met het brandbaar materiaal zich verspreidt, maar de gemiddelde persoon gaat nooit weten hoe snel dit kan gaan. In het geval van The Station stond het gebouw vanaf de start van de brand in minder dan zes minuten volledig in lichterlaaie. Minder dan zes minuten om honderden mensen naar buiten te krijgen, en je verliest er sowieso al minstens twee of drie door punt 1 en 2.
Om maar te zeggen, heel dat gedoe over die smartphones en dat filmen/blijven staan is begrijpelijk als buitenstaander, maar het is compleet ongefundeerd en het had hoogstwaarschijnlijk zelfs bitter weinig uitgemaakt voor het overgrote deel van de slachtoffers.
Ik had in een artikel ook gelezen dat de brand hier maar enkele minuten geduurd heeft. En de moment dat de eerste struikelt op die trap, was het eigenlijk al hopeloos.

En inderdaad, de 16-jarigen die daar stonden zullen wel gedacht hebben "haha, ze gaan dat hier moeten blussen sebiet". Dat is dwaas, maar waarschijnlijk dezelfde reactie die een groot deel van de leden hier zou hebben op die leeftijd.

Ik had in een artikel ook gelezen dat de brand hier maar enkele minuten geduurd heeft. En de moment dat de eerste struikelt op die trap, was het eigenlijk al hopeloos.

En inderdaad, de 16-jarigen die daar stonden zullen wel gedacht hebben "haha, ze gaan dat hier moeten blussen sebiet". Dat is dwaas, maar waarschijnlijk dezelfde reactie die een groot deel van de leden hier zou hebben op die leeftijd.
Ik durf zelf betwijfelen of de reactie van volwassenen zoveel anders zou zijn. Bitter weinig mensen zouden toch rekening houden met een flashover. We zijn ons te weinig bewust dat vuur zich anders gedraagt binnenshuis in vergelijking met in open lucht

Laatst bewerkt:
Ik zie nochtans een heel andere reactie op het vuur dan in het filmpje van Crans-Montana. Vanaf het moment dat het vuur te zien is, ziet ge iedereen reageren en naar buiten vluchten. Dat is wel iets anders dan de reactie in Crans-Montana waar ze gewoon blijven feesten.

Ik hoop toch dat ge beseft dat die muzikanten die instrumenten al vasthadden omdat ze er mee aan het spelen waren? Ge doet precies alsof die muzikanten nog een omweg gemaakt hebben om hun saxofoon te pakken:unsure:

Neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog steeds veel slachtoffers geweest zouden zijn in Crans-Montana als iedereen doet wat ze moeten doen.

Het enige wat mij vooral stoort is dat die kelder ook zo een laag plafond heeft. Ge ziet op die beelden/foto's duidelijk dat dat een laag plafond is met brandbare geluidsisolatie. Waarom gebruikt ge dan in godsnaam zo van die vuurwerkstokjes voor op flessen.
In de documentaire getuigt de bassist die je in dat YT-filmpje ziet. Die heeft zijn basgitaar toen nog gebruikt om een raam in te slaan om zo een uitgang te creëren.

als die akoestische panelen allemaal niet-brandwerend zijn dan vraag ik me toch af hoe die ruimte in overeenstemming met de voorschriften was.

Dit gaat nog een staartje krijgen. Hoe je het draait of keert; dit gebouw kan onmogelijk brandveilig gekeurd geweest zijn. De eigenaars gaan hier ongetwijfeld voor vervolgd worden.

De eigenares heeft wel zichzelf gered en heeft een 40tal levens op haar geweten. Ge kunt onmogelijk van tieners met drank op verwachten dat ze het gevaar onmiddellijk inzien.

In ons huis hebben we in de gang op ieder verdiep een rookmelder, 2 in de leefruimte, 1 in elke berging en 1 op elke slaapkamer. Die zijn draadloos met elkaar verbonden.
We hebben snachts eens vals alarm gehad en stonden op 2 minuten met ons vijven aan de voordeur. 1 van mijn dochters had ook gewoon de reactie van te willen blijven slapen. Kheb die echt moeten duidelijk maken dat we zo snel mogelijk naar buiten moesten gaan.

Laatst bewerkt:
Dit gaat nog een staartje krijgen. Hoe je het draait of keert; dit gebouw kan onmogelijk brandveilig gekeurd geweest zijn. De eigenaars gaan hier ongetwijfeld voor vervolgd worden.

De eigenaresse heeft wel zichzelf gered en heeft een 40tal levens op haar geweten. Ge kunt onmogelijk van tieners met drank op verwachten dat ze het gevaar onmiddellijk inzien.

In ons huis hebben we in de gang op ieder verdiep een rookmelder, 2 in de leefruimte, 1 in elke berging en 1 op elke slaapkamer. Die zijn draadloos met elkaar verbonden.
We hebben snachts eens vals alarm gehad en stonden op 2 minuten met ons vijven aan de voordeur. 1 van mijn dochters had ook gewoon de reactie van te willen blijven slapen. Kheb die echt moeten duidelijk maken dat we zo snel mogelijk naar buiten moesten gaan.
Wat had ze dan moeten doen? In brand blijven staan?

Zo'n uitspraken tonen gewoon aan dat je totaal niet beseft hoe het er in zo'n situatie aan toe gaat.

Wat ze vooral moet doen nu is haar verantwoordelijkheid nemen! Probleem is dat mensen in zo een situatie vaak enkel aan hun eigen veiligheid denken.

In zo een exacte situatie heb ik nog niet gezeten.
Een paar maanden terug heb ik wel een jonge dame uit haar autowrak gehaald die midden op de weg achter een blinde bocht op zijn dak lag. Terwijl andere mensen verstijfd stonden toe te kijken. Had er iemand vol gas in dat wrak gereden; ik zat hier niet meer.
Politie heeft mij achteraf bedankt.

Maar goed,
Ik hoop vooral dat ze hun verantwoordelijkheid nemen!

Wat ze vooral moet doen nu is haar verantwoordelijkheid nemen! Probleem is dat mensen in zo een situatie vaak enkel aan hun eigen veiligheid denken.

In zo een exacte situatie heb ik nog niet gezeten.
Een paar maanden terug heb ik wel een jonge dame uit haar autowrak gehaald die midden op de weg achter een blinde bocht op zijn dak lag. Terwijl andere mensen verstijfd stonden toe te kijken. Had er iemand vol gas in dat wrak gereden; ik zat hier niet meer.
Politie heeft mij achteraf bedankt.

Maar goed,
Ik hoop vooral dat ze hun verantwoordelijkheid nemen!
Dat is omdat je zelf niet in gevaar waart. Bij zo'n brand is het ieder voor zich. Dat is gewoon 100% menselijk.

Dat is omdat je zelf niet in gevaar waart. Bij zo'n brand is het ieder voor zich. Dat is gewoon 100% menselijk.
Punt is natuurlijk dat eens je eigenaar bent van zoiets dat niet meer het geval zou mogen zijn en als je dan eerst naar jezelf kijkt daar best wel gevolgen aan mogen hangen.

Dat gezegd zijnde, afgaande op de posts hierboven, zijn rookmelders en brandblusapparaten nog altijd niet verplicht in Belgie? Ik denk dat ik hier van die laatste minimum 1 per verdieping moet hebben enzo.

Rookmelders zijn zeer zeker wel al een paar verplicht hier in België. Heb er toen hier zelf in nagenoeg elke kamer 1 geinstalleerd. Verplichting is 1 per verdiep, dacht ik.

yep, elke bouwlaag. En in geval van verhuring moet de verhuurder die voorzien (maar de huurder moet de batterijen vervangen).

Blijft natuurlijk dat je die dan ook regelmatig moet controleren op werking (wat ik eigenlijk ook vergeet te doen).
Zelf heb ik er nog wel wat extra gehangen, bijv. in de kamer waar de 3D printer staat.
Misschien mettertijd toch ook zo'n connected systeem kopen. Als ze dat nu eens in de eco cheques zouden steken, dan zou ik er eindelijk eens iets nuttig mee kunnen kopen.

Volgens mij wordt er bij elke cursus rond handelen in noodsituaties nu wel op gehamerd om eerst te zien dat je zelf in veiligheid bent. De brandweer is ook niet echt geholpen met iemand die veilig uit een brand raakte en dan maar besliste om terug te gaan om mensen te helpen, want meestal loopt dat niet goed af.

Dat is iets anders lijkt me dan als eigenaar niet in orde zijn met de brandveiligheid. Wat volgens mij nog helemaal niet duidelijk is?
Dat gezegd zijnde, afgaande op de posts hierboven, zijn rookmelders en brandblusapparaten nog altijd niet verplicht in Belgie? Ik denk dat ik hier van die laatste minimum 1 per verdieping moet hebben enzo.

Rookmelders wel, blusmiddelen niet dacht ik. @Tonerider was me voor.

Die zal vermoedelijk wel zoveel mensen als mogelijk die rond haar waren wel meegetrokken of aangemaand hebben, maar ik zie ook niet echt het nut van "je moet maar met je schip mee ten onder gaan" in zo'n situaties. Uiteraard kijk je naar je eigen leven en doe je wel zo goed mogelijk je best om anderen ook te helpen.
Dat is voor die mensen ook een drama natuurlijk, niet alleen financieel maar ook mentaal dat je het sowieso al meepakt. Als je daar dan nog eens onopzettelijke doodslag van 40 personen bijkrijgt, tsja. Hopelijk zeer grondig onderzoek allesinds, wie weet wat brengen die jongeren zelf mee binnen van vuurwerk/bengaals vuur/of gelijkaardig en kan de exacte oorzaak bepaald worden.
Er zijn inderdaad wel beelden van lage plafonds, maar het kan aan het filmpje liggen maar daar waar je het effectief ziet branden is dat toch net een hoog stuk, als je ziet hoe die ene gast met zijn jas/hemd daar naar slaat om het te proberen doven...

Terug
Bovenaan