Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Dat die muziek blijft spelen lijkt me ook niet ideaal. Eigenlijk zou die ook direct afmoeten en zou er een alarm moeten zijn of op zijn minst oproep aan iedereen om onmiddellijk te vertrekken.

Denk dat dan de sfeer ook wel anders zou zijn op dat moment.
Dat is waar, maar geen idee waar de muziek werd geregeld. Aangezien de brand in de kelder is begonnen. Denk dat het echt enorm snel geëscaleerd is.

Toch pijnlijk hoe die jonge gasten liever een uitslaande brand filmen dan te vluchten voor hun leven. Vertelt veel over de Instagram-generatie van vandaag.

Bedoel je de Bierkelder? Zijn die dicht?
Heel spijtig voorval en daarom hoop ik dat alle scholieren nog steeds een dag bij de brandweer spenderen zoals ik vroeger tijdens de lessen mocht doen. Waarbij ze niet enkel de kracht tonen van zo'n waterslang maar ook het effect wanneer je water giet in een brandende frietketel. Dan nog eens de beelden van de Switel brand en je wist gewoon dat je snel moest zijn als zoiets uitbrak. Nogmaals, heel spijtig dat dit voorviel, maar gewoon blijven filmen terwijl het gebeurd; ergens gaat er dan toch iets fout met de opvoeding.

De Lido.
Wel akkoord dat scholieren eens een opleidingsdag rond brand nodig hebben. Dat wordt nog zo vaak compleet onderschat.

Ik vind het ook absurd dat we in België een poederblusser verplichten in een auto, zonder een uitleg daarrond. De meeste mensen denken dat dat moet dienen om de auto te blussen (als je uit de auto bent, loop je zo snel mogelijk weg van die brand. Je probeert niet te blussen), terwijl het enige nut is om uit een brandende auto te geraken en zelfs daar vind ik het nut heel beperkt want zo koelbloedig redeneer je niet.
De Lido was volgens mij geen kelder. Vermoed dat je het verwart met de Seven Oaks? Die is ook een aantal jaren geleden gestopt, was effectief een kelder met een levensgevaarlijke trap.

De Bierkelder trouwens ook, maar als ik het mij goed herinner was daar aan de achterkant van de zaal via de toiletten nog een tweede mogelijke uitgang die in het café erboven uitkwam.

Zijn dat echte beelden of is hier weer AI mee gemoeid? Je weet amper wat je nog mag geloven van beeldmateriaal tegenwoordig.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iedereen rustig blijft zitten of dansen terwijl de plafond in de fik staat.
Die bar leek mij allesbehalve veilig, maar ik was recent nog in een winkel in Nederland waar doodleuk tussen de kartonnen vlaggen en borden pakken vuurwerk lagen. Een winkel in een kelder verdieping notabene met uitsluitend een roltrap naar boven en beneden. Lijkt mij ook allesbehalve brandveilig, maar ik stond er ook binnen.

Waanzinnige tragedie om het nieuwe jaar in te gaan. Allemaal jonge mensen op de drempel van volwassenheid. Vanuit je knusse zetel in nuchtere toestand kan je wel zeggen dat ze beter hadden gaan lopen in plaats van te filmen, maar we zijn allemaal jong geweest en het is niet dat de oudere generaties zoveel wijzer of slimmer zijn. Ik hoop dat hier toch een aantal gevolgen uit gaan komen. Hoe je erop komt om vuurwerk aan champagneflessen te hangen om die dan aan te steken in een ruimte met een laag plafond vol brandbaar materiaal ... Plezant showeffect, maar toch niet voor binnen ...

De eigenaar heeft verklaart dat ze volledig in overeenstemming met de voorschriften waren. Of toch de 3x dat ze op 10 jaar geïnspecteerd zijn. Blijkbaar moest die inspectie wel jaarlijks gebeuren, dus laksheid of een tekort aan middelen hebben ervoor gezorgd dat ze niet genoeg gecontroleerd zijn geweest.
Maar goed, een inspectie is ook maar een tijdsopname. Als ge de volgende dag allemaal brandbare decoratie ophangt en daar dan iets met vlammen of vonken onder plaatst, dan was je volgens de inspectie wel in orde, maar je bent wel verantwoordelijk voor de onveilige situatie die je hebt gecreëerd

De Lido was volgens mij geen kelder. Vermoed dat je het verwart met de Seven Oaks? Die is ook een aantal jaren geleden gestopt, was effectief een kelder met een levensgevaarlijke trap.

De Bierkelder trouwens ook, maar als ik het mij goed herinner was daar aan de achterkant van de zaal via de toiletten nog een tweede mogelijke uitgang die in het café erboven uitkwam.
De Bierkelder lijkt me nog wel open. Ik ben ook wel benieuwd of dat daar in orde is.

De eigenaar heeft verklaart dat ze volledig in overeenstemming met de voorschriften waren. Of toch de 3x dat ze op 10 jaar geïnspecteerd zijn. Blijkbaar moest die inspectie wel jaarlijks gebeuren, dus laksheid of een tekort aan middelen hebben ervoor gezorgd dat ze niet genoeg gecontroleerd zijn geweest.
Maar goed, een inspectie is ook maar een tijdsopname. Als ge de volgende dag allemaal brandbare decoratie ophangt en daar dan iets met vlammen of vonken onder plaatst, dan was je volgens de inspectie wel in orde, maar je bent wel verantwoordelijk voor de onveilige situatie die je hebt gecreëerd
Ik zou niet graag in zijn schoenen staan. Die moet gebukt gaan onder een ongelofelijk schuldgevoel.

0_b4a57215-31cf-4602-b44c-fa9540f34e77-1JPG.jpg

Blijkbaar het moment dat het vuur is ontstaan.

Ik zou niet graag in zijn schoenen staan. Die moet gebukt gaan onder een ongelofelijk schuldgevoel.
Blijkbaar was hij niet aanwezig, maar zijn vrouw wel. Zij geraakte lichtgewond.
Ik hoop voor haar dat ze geen survivor guilt ontwiķkeld want de kans lijkt me groot. Als dat nog eens bovenop het verantwoordelijkheidsgevoel als eigenaar komt, gaat ge heel sterk moeten zijn en goede psychologische begeleiding moeten krijgen.

De Bierkelder lijkt me nog wel open. Ik ben ook wel benieuwd of dat daar in orde is.
Ik bedoelde dat de Bierkelder ook een levensgevaarlijke trap had, niet dat hij ook dicht was. Die bestaat op de een of andere manier inderdaad nog altijd volgens mij. Beetje verwarrend verwoord wel. :)

Lap de Seven Oaks, dat was ook zo'n dodelijke val.
Ik denk wel dat Leuven op dat vlak al geluk gehad heeft. Al even geleden dat ik daar geweest ben, maar ik weet nog de laatste keer dat ik op de Oude Markt was en met de buitenwippers van de Ambiorix in discussie lag omdat er volgens mij veel te veel volk binnen was en ze moesten stoppen met klanten binnen te laten. Enfin, off topic.

Hoop wel dat hieruit weer lessen getrokken worden: geen vuurwerk binnen en geen brandbaar materiaal aan het plafond.

Lijkt enorm op het incident van 2003 wat volledig is gefilmd, geeft een idee hoe snel alles kan gaan. Op nog geen 2 minuten tijd van feesten tot totale chaos en waarschijnlijk de eerste die al tegen de vlam aanzitten

Laatst bewerkt:
Lijkt enorm op het incident van 2003 wat volledig is gefilmd, geeft een idee hoe snel alles kan gaan. Op nog geen 2 minuten tijd van feesten tot totale chaos en waarschijnlijk de eerste die al tegen de vlam aanzitten
En dan zien hoe de mensen vastzitten terwijl ze een uitweg zoeken. Sorry, maar misschien moet je een disclaimer zetten voor je filmpje.
En tegelijkertijd: dat is het, dat is hoe snel het kan gaan.[

Café 56 in Kortrijk grijpt in na zware brand in Zwitserland: “‘Fisters’ zijn voortaan verboden”

Het stemt gelukkig al tot nadenken

En dan zien hoe de mensen vastzitten terwijl ze een uitweg zoeken. Sorry, maar misschien moet je een disclaimer zetten voor je filmpje.
En tegelijkertijd: dat is het, dat is hoe snel het kan gaan.[
Dat is exact wat er te zien is op de filmpjes die er nu circuleren van het incident in Zwitserland. Ik zou het bijna een exact kopie noemen van dit incident in 2003, de opstopping op de trap en hoe snel die blokkade er kan zijn (binnen 90 seconden van de eerste vlam).

Ik heb de zaak niet heel gedetailleerd kunnen bekijken, maar ik begrijp niet zo goed waarom de staff zelf schijnbaar niet heeft ingegrepen. Muziek stilgelegd, mensen aangemaand om te evacueren, brandblusapparaten gebruiken om de brand in de kiem te smoren wanneer die nog beheersbaar was.
Ik begrijp dat het daar van 0-100 gegaan is op een paar minuten tijd, maar in een van de filmpjes zag ik wel een jongeman met een handdoek naar de vlammen slagen. Dat had gewoon een werknemer kunnen/moeten zijn met een brandblusser.
Die lopen daar nuchter rond, zouden vertrouwd moeten zijn met de omgeving, zouden vertrouwd moeten zijn met noodscenario's, waar brandblusmateriaal hangt, etc. Volgens de eigenaar waren ze 3x gecontroleerd en 3x geslaagd, op basis van wat dan eigenlijk?

Terug
Bovenaan