Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Punt is natuurlijk dat eens je eigenaar bent van zoiets dat niet meer het geval zou mogen zijn en als je dan eerst naar jezelf kijkt daar best wel gevolgen aan mogen hangen.

Dat gezegd zijnde, afgaande op de posts hierboven, zijn rookmelders en brandblusapparaten nog altijd niet verplicht in Belgie? Ik denk dat ik hier van die laatste minimum 1 per verdieping moet hebben enzo.
Jawel hoor.
De exacte voorschriften zijn wel ergens op te zoeken, maar mijn ervaring van op verschillende venues te werken is dat er met brandveiligheid best serieus omgegaan wordt. Zeker hoe groter ze zijn, hoe beter in orde.
Tis maar als ik in kleinere clubs etc kom dat ik me soms wel es vragen stel.
Ook niet onlogisch, neem nu bvb werken die we afgelopen zomer deden in de AB, da's allemaal in onderaanneming, allemaal volgens de regels. Het plafond in de gang moest met een brandvertragend vlokken plafond gedaan worde. Iets dat je op veel plaatsen ziet, ook meer en meer cafés want het heeft ook een heel goeie akoestisch impact.
Maar kom je in kleine cafés waar er veel op de doe-het-zelf manier gedaan wordt ...

Jawel hoor.
De exacte voorschriften zijn wel ergens op te zoeken, maar mijn ervaring van op verschillende venues te werken is dat er met brandveiligheid best serieus omgegaan wordt. Zeker hoe groter ze zijn, hoe beter in orde.
Tis maar als ik in kleinere clubs etc kom dat ik me soms wel es vragen stel.
Ook niet onlogisch, neem nu bvb werken die we afgelopen zomer deden in de AB, da's allemaal in onderaanneming, allemaal volgens de regels. Het plafond in de gang moest met een brandvertragend vlokken plafond gedaan worde. Iets dat je op veel plaatsen ziet, ook meer en meer cafés want het heeft ook een heel goeie akoestisch impact.
Maar kom je in kleine cafés waar er veel op de doe-het-zelf manier gedaan wordt ...
Ik had het op privewoningen, dat er voor bedrijven voorschriften zijn lijkt me logisch

de eigenaren zijn sowieso in verdenking gesteld, dus laat het onderzoek nu maar uitwijzen of ze ook werkelijk nalatig (of erger) geweest zijn: https://vrtnws.be/p.ewamnXM5N#bGl2ZWJsb2dfaXRlbV8xNzY3NDUxMTM2ODAz

In verband met de hoogte van het plafond:
Ik zou gokken op een goede 3 meter, maar als ge naar de foto rechts ziet, tja, dan zitten die vonken wel vlak onder de panelen he.
Als ge links kijkt zie je ze ook nog en dan zit ze met haar rug naar het vuur, dus lijkt me dat ook een beetje in de richting vanwaar ze gekomen zijn (als ze gewoon rechtdoor zijn gewandeld)
2c3c2915-c281-4242-a2e8-47460c2887f2.jpg

anyway, dat is natuurlijk ook puur speculatie van mij, maar lijkt me meest plausibel om die afstand te overbruggen om toch een brand te veroorzaken. Die vlammetjes op 2m gaan het niet gedaan hebben zou ik dan inschatten.
Maar ook voor dit: laten we gewoon wachten op het onderzoek.

Punt is natuurlijk dat eens je eigenaar bent van zoiets dat niet meer het geval zou mogen zijn en als je dan eerst naar jezelf kijkt daar best wel gevolgen aan mogen hangen.

Dat gezegd zijnde, afgaande op de posts hierboven, zijn rookmelders en brandblusapparaten nog altijd niet verplicht in Belgie? Ik denk dat ik hier van die laatste minimum 1 per verdieping moet hebben enzo.
Ik heb het in mijn vorige post ook al aangehaald, maar brandblussers, sproeiers en rookmelders zijn er eigenlijk in eerste instantie niet om de brand te bedwingen, wel om mensen (meer) tijd te geven om zichzelf in veiligheid te brengen. En ik vraag mij oprecht af of die paar minuten die je daarmee koopt in dit geval veel verschil hadden gemaakt gezien de layout van het gebouw en het feit dat het om een flashover ging, waarbij heel het kot binnen een tijdsspanne van ettelijke minuten gewoon in lichterlaaie staat.

de eigenaren zijn sowieso in verdenking gesteld, dus laat het onderzoek nu maar uitwijzen of ze ook werkelijk nalatig (of erger) geweest zijn: https://vrtnws.be/p.ewamnXM5N#bGl2ZWJsb2dfaXRlbV8xNzY3NDUxMTM2ODAz

In verband met de hoogte van het plafond:
Ik zou gokken op een goede 3 meter, maar als ge naar de foto rechts ziet, tja, dan zitten die vonken wel vlak onder de panelen he.
Als ge links kijkt zie je ze ook nog en dan zit ze met haar rug naar het vuur, dus lijkt me dat ook een beetje in de richting vanwaar ze gekomen zijn (als ze gewoon rechtdoor zijn gewandeld)
2c3c2915-c281-4242-a2e8-47460c2887f2.jpg

anyway, dat is natuurlijk ook puur speculatie van mij, maar lijkt me meest plausibel om die afstand te overbruggen om toch een brand te veroorzaken. Die vlammetjes op 2m gaan het niet gedaan hebben zou ik dan inschatten.
Maar ook voor dit: laten we gewoon wachten op het onderzoek.
Had die vrouw niet op die ene zijn schouders gezeten was dit wellicht allemaal niet gebeurt. Roekeloos maar zo snel gebeurt. Als die isolatie zo brandbaar is, dan vraag je om problemen. Ik snap het nut wel van die isolatie maar dan kan je toch nooit met zo een vuurwerk daar binnen gaan. Het is het ene of het andere, niet beide.

Had die vrouw niet op die ene zijn schouders gezeten was dit wellicht allemaal niet gebeurt. Roekeloos maar zo snel gebeurt. Als die isolatie zo brandbaar is, dan vraag je om problemen. Ik snap het nut wel van die isolatie maar dan kan je toch nooit met zo een vuurwerk daar binnen gaan. Het is het ene of het andere, niet beide.
het ding is dat die akoestische isolatie ook in brandwerende vorm bestaat, dus dan zou zo'n vlammeke er een minuutje onderhouden niets gedaan hebben. Maar dat kost natuurlijk ietske meer dan de gewone variant, vermoed ik.
Nu ja, ik vermoed ook niet dat iemand kon verwachten dat er een vuurtje vlak onder die isolatie ging werden gehouden. Ik zou ook niet verwachten dat ze op elkaars schouder gaan zitten en dan nog eens een vuurfontein boven hun kop gaan houden... (maar ik ga ook niet naar zo'n zaken, als eigenaar van zo'n zaak zou je wel vertrouwd moeten zijn met wat er gebeurt op zo'n feesten).
't zal allemaal afwachten zijn wat het onderzoek naar boven brengt:
1 ding is al zeker en dat is dat de jaarlijkse keuringen niet gebeurd zijn.
En hopelijk zorgt het voor meer veiligheid in de toekomst, maar zo'n dingen gaan wel blijven gebeuren, I guess.

Laatst bewerkt:

Maar hoeveel tijd was er en waar was de eigenares? Het is ook allemaal enorm snel gebeurd he. Misschien had ze zelf niks in de gaten totdat het al te laat was, misschien was ze op de bovenste verdieping, etc. Allemaal zaken waar niks over weten en het onderzoek zal moeten uitwijzen. En als het op leven en dood aankomt, is het gewoon een menselijke reactie op uzelf in veiligheid te brengen. Op de EHBO is de eerste regel ook om uzelf in veiligheid te brengen voor je mensen wilt of kunt helpen. Dat er misschien iets meer kon gedaan worden qua bewustwording van de ernst (muziek uit bijvoorbeeld) is een andere discussie.

Het jongste dodelijke slachtoffer was 14 jaar? Wat doet zo iemand om 1h30 in een club/bar? :oink: Zal wel aan mij liggen dan...

Het jongste dodelijke slachtoffer was 14 jaar? Wat doet zo iemand om 1h30 in een club/bar? :oink: Zal wel aan mij liggen dan...
Hoe is dat nu ook relevant? Misschien mocht die eens mee met ouders of broers/zussen naar het danscafé in het skioord waar ze op skivakantie waren zeker. 1h30 is nu ook niet echt gek laat op ouderjaarsavond voor een tiener.

Je doet hier precies of het over de Zillion gaat op een gewone zaterdagavond.

Hoe is dat nu ook relevant? Misschien mocht die eens mee met ouders of broers/zussen naar het danscafé in het skioord waar ze op skivakantie waren zeker. 1h30 is nu ook niet echt gek laat op ouderjaarsavond voor een tiener.

Je doet hier precies of het over de Zillion gaat op een gewone zaterdagavond.
Relevant in het kader van: ik zou wel willen weten dat de gemiddelde leeftijd tijdens dat kelderfeest was. En of er daar voldoende toezicht was om adequaat te handelen in zo'n noodgeval. De beelden en de gevolgen doen vermoeden van niet.

Ik ging op mijn 14 ook uit?
Zoals ik al zei, het zal aan mij liggen ;)

Nu ook bekend dat er een Belgisch meisje onder de slachtoffers is. Als je daar wat over nadenkt is het gewoon surreeel dat mensen 4 dagen in onzekerheid moeten leven over of je kind wel of niet bij de doden zit. Dit zegt toch wel hoe gruwelijk toegetakeld die lichamen wel niet moeten zijn door dat vuur. Voor wie daar aanwezig was of hulp geboden heeft moeten dit toch beelden zijn die je de rest van je leven achtervolgen. Ik kan enkel maar hopen en geloven dat diegene die gestorven zijn nooit geweten hebben wat hen overkwam/ bewusteloos waren voor dat vuur hen verteerde. Eigenlijk te gruwelijk voor woorden om zo aan je einde te komen.

Ik kan enkel maar hopen en geloven dat diegene die gestorven zijn nooit geweten hebben wat hen overkwam/ bewusteloos waren voor dat vuur hen verteerde. Eigenlijk te gruwelijk voor woorden om zo aan je einde te komen.

Dat lijkt me ijdele hoop.
Vraag aan iedere brandweerman die al in zo een situatie heeft moeten werken, in beschermende kledij, dat de voor je bedwelmd geraakt je eerst goed de warmte gewaar wordt. Je verbrand eerst voor je het bewustzijn verliest.
Ook als je vertrappeld wordt dat is geen rustige dood.

Dat lijkt me ijdele hoop.
Vraag aan iedere brandweerman die al in zo een situatie heeft moeten werken, in beschermende kledij, dat de voor je bedwelmd geraakt je eerst goed de warmte gewaar wordt. Je verbrand eerst voor je het bewustzijn verliest.
Ook als je vertrappeld wordt dat is geen rustige dood.
Geen top post voor mijn mentale gezondheid.

Relevant in het kader van: ik zou wel willen weten dat de gemiddelde leeftijd tijdens dat kelderfeest was. En of er daar voldoende toezicht was om adequaat te handelen in zo'n noodgeval. De beelden en de gevolgen doen vermoeden van niet.
Het jongste slachtoffer was 14 dus je wil een of andere loze veronderstelling over gemiddelde leeftijd en toezicht eens nakijken...want moesten ze allemaal 18+ zijn zou iedereen uiteraard tijdig en ordelijk geëvacueerd zijn van een flashover.

Her zal inderdaad aan jou liggen.

Het jongste slachtoffer was 14 dus je wil een of andere loze veronderstelling over gemiddelde leeftijd en toezicht eens nakijken...want moesten ze allemaal 18+ zijn zou iedereen uiteraard tijdig en ordelijk geëvacueerd zijn van een flashover.

Her zal inderdaad aan jou liggen.
Loze veronderstelling is dat niet hé. Vele slachtoffers zowel bij de overledenen als zwaargewonden zijn jammer genoeg minderjarig. Ik kan mij voorstellen dat zo jonge mensen totaal geen notie hebben van hoe om te gaan met een brandhaard, iets wat de beelden van de bluswerken en eerste reacties beamen (als we mogen aannemen dat ze realiteit zijn).

Loze veronderstelling is dat niet hé. Vele slachtoffers zowel bij de overledenen als zwaargewonden zijn jammer genoeg minderjarig. Ik kan mij voorstellen dat zo jonge mensen totaal geen notie hebben van hoe om te gaan met een brandhaard, iets wat de beelden van de bluswerken en eerste reacties beamen (als we mogen aannemen dat ze realiteit zijn).
We kunnen toch niet verwachten dat mensen pas ergens mogen komen wanneer ze notie hebben van hoe om te gaan met een brandhaard.

Bij nader inzien hebben jullie gelijk. Als je ziet wat die 'volwassen' uitbaters voor een bricolage hadden gebouwd... dan doet leeftijd er inderdaad niet toe.

Dit zegt toch wel hoe gruwelijk toegetakeld die lichamen wel niet moeten zijn door dat vuur.
Het ergste is dat veel overlevenden óók zo zwaar toegetakeld zijn dat ze niet te identificeren waren. Als meer dan 60% vel gewoon weg is en alle kleren inclusief portefeuille en gsm opgebrand zijn wordt het heel moeilijk om mensen te identificeren.

Gewoon verschrikkelijk om zoiets mee te maken en te overleven. De lijdensweg dat die slachtoffers nog moeten afleggen is immens.

De komende weken zijn trouwens nog heel cruciaal voor de overlevenden. Als je zo zwaar verbrand bent is het risico op sepsis en orgaanfalen heel groot. Het lichaam zit daarnaast in een extreme stress wat echt een uitputtingsslag is. Dat heb ik helaas in mijn vriendenkring moeten meemaken.

Verschiet er dus niet van als het dodental nog serieus oploopt de komende weken. 😞

Terug
Bovenaan