Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

NIET specifiek voor dit geval, maar:

Ik weet inderdaad ook niet of dat komt omdat dit hier voornamelijk een IT forum is waar men denkt dat het de norm is om 7 keer toestemming te vragen en een alcoholtest af te nemen vooraleer seks te hebben.

Ik kan het niet op 20 handen tellen hoeveel keer ik gezien heb dat 2 studenten nogal beschonken naar een kot verdwenen om te gaan vogelen.
Hell, zelfs niet naar een kot, de bosjes achter de lokale fuiftent was soms sneller want geile toestand.

En ja, daar hadden mensen soms spijt van, en dat werd dan afgedaan als "ach ja, dom ding gedaan toen ik zat was".

Nu is dat blijkbaar de grootste horror ooit, en moeten er keiharde gevangenisstraffen volgen, want "toestemming geven indien je dronken bent kan nooit".
Wat als ze beiden dronken zijn, vinden elkaar aantrekkelijk, en het meisje neemt initiatief?
Je zegt dan per definitie nee, 'want dat kan niet'?
Of vliegt het meisje dan in de gevangenis als de gast achteraf klacht indient?

"Toestemming geven indien je dronken bent, kan nooit"?
Ik weet niet welke studententijd jullie beleefd hebben, maar holy shit zeg.

Goh ja, er is natuurlijk wel een verschil tussen 2 mensen die, al dan niet opgehitst door de alcohol, zo geil staan dat ze niet meer van elkaars lijf kunnen blijven en een griet die half of helemaal bewusteloos op de grond ligt mee naar uw kot nemen en daar dan sex mee hebben.

Je stelt je de vraag 'schuldinzicht of schrik voor de gevolgen van een strafblad'. Dat ga je nooit weten, maar de rechter heeft het expliciet over schuldinzicht. En aangezien die alle details wel kent, en jij zelf zegt dat je de zaak niet kent in details, lijkt het mij toch logisch dat je dan denkt: ah, die kent er misschien meer van en heeft geoordeeld op basis van wat hij weet.

En voor de zoveelste maal: nee, dat het slachtoffer tevreden is, is niet het enige wat de strafmaat bepaalt. En ja, er wordt wel degelijk rekening gehouden met de vraag van het slachtoffer: eisen die een heel zware straf, of zeggen die 'ik wil gewoon dat hij sorry zegt' bijvoorbeeld. Dat wordt mee in rekening genomen, het is niet zo zwartwit als je voorstelt, toch?

Er mogen wel limieten zijn tot hoever een rechter daar rekening mee 'mag' houden wat mij betreft. Sorry.
Het doel van een strafblad is om de samenleving te beschermen tegen ongeschikte mensen in jobs waarin men in aanraking komt met kwetsbare mensen en/of waarin een hogere ethische standaard vereist is.

Ik ken er niet meer van, maar ik zie hier iets waar de rechter rekening mee houdt, dat hij ook onmogelijk deftig kan meten/weten.
Ik zie wel het feit dat het doel van een strafblad bewust omzeild wordt...

Er mogen wel limieten zijn tot hoever een rechter daar rekening mee 'mag' houden wat mij betreft. Sorry.
Het doel van een strafblad is om de samenleving te beschermen tegen ongeschikte mensen in jobs waarin men in aanraking komt met kwetsbare mensen en/of waarin een hogere ethische standaard vereist is.

Ik ken er niet meer van, maar ik zie hier iets waar de rechter rekening mee houdt, dat hij ook onmogelijk deftig kan meten/weten.
Ik zie wel het feit dat het doel van een strafblad bewust omzeild wordt...
Maar die limieten zijn er, er is de minimum- en maximumstraf. En zelfs dan nog: je klaagt aan dat de rechter daar te veel rekening mee houdt, maar je weet niet hoé veel, want zowel schuldinzicht als gedragsverandering als mogelijke kans op recidieve als toekomstperspectief, als maatschappelijke kostenbaten... spelen allemaal mee. Daar pik je er nu eentje uit, en dan zeg je dat dààr te veel rekening mee gehouden wordt. Dat weet je toch helemaal niet?

Het feit dat de rechter rekening houdt met zaken die hij onmogelijk kan meten, klopt. Maar dat is waarom daar een rechter zit, een mens die interpreteert, en geen computer die zegt: verkrachting = X jaar.

Tuurlijk wel, dat is altijd zo. Dat hij een getalenteerd en geëngageerd persoon is, slaat in dit geval overduidelijk op zijn mogelijke toekomst. Als je het zo abstract wilt bekijken: zijn (potentiële) maatschappelijke waarde. Dat speelt altijd mee. Dat bepaalt niet alles, maar speelt mee. Net zoals schuldinzicht meespeelt, en ingeschatte kans op recidieve. En dat hij een student is, van wie je nog nietEn als dat allemaal positief wijst,

Oké, bewijs je buikgevoel. Laat alle strontrapers achter de trein maar zien die veroordeeld zijn voor exact dezelfde feiten.

En als je dan toch aan het schrijven bent, mag je ook uitschrijven hoe je denkt dat de maatschappij exact gebaat is bij een zwaardere straf voor deze dader? De maatschappij die dan voor die celstraf moet betalen uiteraard, die dan ook voor de herscholing van die student zal moeten betalen, terwijl de scholing als gynaecoloog niet afbetaald zal worden aan de maatschappij, omdat hij zo nooit zal werken. Die maatschappij. Die maatschappij trouwens die ik evengoed vertegenwoordig als jij, hoewel jij lijkt te denken dat jij meer recht hebt om namens iedereen te spreken dan ik.

Dus dokters die studeren kosten teveel aan de maatschappij om hen te straffen met een beroepsverbod? Ok dan.
De "meerwaarde" van een gynaecoloog die met zijn machtsbeluste poten niet van weerloze vrouwen kan blijven, ontgaat mij overigens compleet. Maar dat kan aan mij liggen.

En dat zal het laatste zijn wat ik daarover zal zeggen want ik zie al welke je toer opgaat met uw "bewijs mij het tegendeel".

Dus dokters die studeren kosten teveel aan de maatschappij om hen te straffen met een beroepsverbod? Ok dan.
De "meerwaarde" van een gynaecoloog die met zijn machtsbeluste poten niet van weerloze vrouwen kan blijven, ontgaat mij overigens compleet. Maar dat kan aan mij liggen.

En dat zal het laatste zijn wat ik daarover zal zeggen want ik zie al welke je toer opgaat met uw "bewijs mij het tegendeel".
Maar enfin. Dus ik vraag wie er gebaat is bij een strengere straf, jij antwoordt met een snedige oneliner: de maatschappij.
Als ik vraag op welke manier, waarbij ik dan ook nog eens aangeef op welke manier die maatschappij er alvast niét bij gebaat is, dan vraag ik nog altijd gewoon om jouw verduidelijking van je oneliner zonder argumenten, hè. Wie is er op welke manier bij gemaat bij een strengere straf?

Ik heb je dus ook niet gevraagd om het tegendeel te bewijzen. Jij komt met de stelling dat dezelfde strafmaat niét zou gelden voor "de strontraper achter de trein", maar je ook daar weiger je argumenten of bewijzen voor te geven. Ik vraag je dus helemaal niet om het tegendeel te bewijzen, ik vraag de stellingmaker of die zijn stelling ook kan onderbouwen, of dat het alleen buikgevoel is.

Citaat artikel VRT NWS:
In een studentencafé ging het licht plots volledig uit voor de studente. Het is niet duidelijk of de vrouw gedrogeerd werd. "Ze struikelde, kon niet meer op haar benen staan en had ondersteuning nodig om niet op de grond te vallen", vertelde haar advocate tijdens de zitting in maart.
Ik laat dit best over aan de experts, maar dat het 'licht plotseling uitgaat' klinkt niet echt als puur dronkenschap.
In die toestand kwam de studente de beklaagde tegen. Volgens zijn verklaringen sprak de vrouw hem zelf aan, en zou ze gevraagd hebben naar het adres van een nachtwinkel. De man stelde daarop voor om met haar mee te wandelen, en samen gingen ze naar zijn kot. Daar heeft hij haar verkracht.
Dit element klinkt wat vreemd: de vrouw zelf spreekt hem aan in die toestand, en ze zou naar het adres van een nachtwinkel hebben gevraagd.

Laatst bewerkt:
Er is toch een reden dat de wetgevende macht een range van mogelijke straffen voorziet voor een bepaald misdrijf?
Net om de rechter de kans te geven om het delict te bestraffen rekening houdend met de omstandigheden, de maatschappij, het slachtoffer, etc.

En op basis van de feiten heeft de rechter beslist om de onderkant van de strafrange te kiezen.
Dat lijkt op basis van de gekende feiten ook voor een buitenstaander zoals mezelf terecht.

En anders moeten jullie zich met protest wenden tot de wetgevende macht voor een hogere minimumstraf, want 'lichter' dan dit wordt het toch niet in de feiten?

Maar die limieten zijn er, er is de minimum- en maximumstraf. En zelfs dan nog: je klaagt aan dat de rechter daar te veel rekening mee houdt, maar je weet niet hoé veel, want zowel schuldinzicht als gedragsverandering als mogelijke kans op recidieve als toekomstperspectief, als maatschappelijke kostenbaten... spelen allemaal mee. Daar pik je er nu eentje uit, en dan zeg je dat dààr te veel rekening mee gehouden wordt. Dat weet je toch helemaal niet?

Het feit dat de rechter rekening houdt met zaken die hij onmogelijk kan meten, klopt. Maar dat is waarom daar een rechter zit, een mens die interpreteert, en geen computer die zegt: verkrachting = X jaar.

Prima, hogere minima dan graag voor dit soort feiten en voor mijn part zet je er gerust wel een computer op als dat een eerlijkere uitkomst garandeert als die computer tenminste geen factoren als Mattheüs-effect of ongemeten schuldbesef in acht neemt.
Sta er ook voor open om de waarachtigheid van die spijt wél proberen te meten overigens, daar niet van. Het inschattingsvermogen van een rechter alleen? Thanks but no thanks.

Maar hoe het vonnis nu de media haalt (schuldig maar we gaan hem toch niet meteen straffen, want de gevolgen zouden voor hem te zwaar zijn...) kan in 2 woorden worden samengevat, check de inleidingspost.

Een bewezen verkrachting zou nooit of te nimmer opschorting mogen opleveren, daar begint het gewoon mee. Het is volstrekt verwerpelijk dat een meerderjarige schuldig kan worden verklaard voor een van de zwaarste feiten die je iemand anders kan aandoen, en die vervolgens met blanco strafblad de rechtbank kan verlaten. Dat gaat er bij mij gewoon echt niet in.

Prima, hogere minima dan graag voor dit soort feiten en voor mijn part zet je er gerust wel een computer op als dat een eerlijkere uitkomst garandeert als die computer tenminste geen factoren als Mattheüs-effect of ongemeten schuldbesef in acht neemt.
Sta er ook voor open om de waarachtigheid van die spijt wél proberen te meten overigens, daar niet van. Het inschattingsvermogen van een rechter alleen? Thanks but no thanks.

Maar hoe het vonnis nu de media haalt (schuldig maar we gaan hem toch niet meteen straffen, want de gevolgen zouden voor hem te zwaar zijn...) kan in 2 woorden worden samengevat, check de inleidingspost.
Maar dat is niet hoe het vonnis nu de media haalt, dat is hoe jij het invult? Ik heb helemaal geen inzicht in het dossier of zo, ik zie ook alleen wat er in de media staat. En ik hang daar totaal niet die conclusie aan die jij eraan hangt. Moet toch zijn dat het misschien iets te maken heeft met op welke manier je op voorhand er al instaat, wat ik helemaal niet verkeerd bedoel. Maar dat is dus wat ik in mijn eerste reactie bedoelde met confirmation bias, wat ik geen goeie basis vind voor een strafmaat.

Los van de nogal belachelijke poging om mensen hier als wereldvreemd weg te zetten,
Sommige reacties vind ik inderdaad totaal wereldvreemd.
De 'poging' vind ik niet belachelijk.

is jouw studententijd waarschijnlijk 20 jaar geleden. De houding van de huidige studenten tegenover "consent" is volgens mij wel wat veranderd.
Als ik de 2 kinderen van mijn broer hoor (20 en 22), valt die houding best mee qua verschil.
En ik zat tot corona in meerdere sportclubs met de meerderheid 20'ers, en deed nog opleidingen aan unief mee tot mijn 35. Wereldvreemdheid is een verwijt dat mij nog niet te beurt is gevallen.

Maar het blijft inderdaad anekdotisch. Misschien is de houding inderdaad wat veranderd, maar zo spectaculair zal het toch niet zijn.

Een bewezen verkrachting zou nooit of te nimmer opschorting mogen opleveren, daar begint het gewoon mee. Het is volstrekt verwerpelijk dat een meerderjarige schuldig kan worden verklaard voor een van de zwaarste feiten die je iemand anders kan aandoen, en die vervolgens met blanco strafblad de rechtbank kan verlaten. Dat gaat er bij mij gewoon echt niet in.
Het is niet sowieso 1 van de zwaarste feiten, dat zeg jij hier weer hyperbolisch.
Anders zou er niet zo'n grote range aan straffen voorzien zijn door de wetgever.
En dit specifiek geval toont, naar mijn mening, waarom.
(Toch op basis van de feiten die bekend raakten in de media).

Goh ja, er is natuurlijk wel een verschil tussen 2 mensen die, al dan niet opgehitst door de alcohol, zo geil staan dat ze niet meer van elkaars lijf kunnen blijven en een griet die half of helemaal bewusteloos op de grond ligt mee naar uw kot nemen en daar dan sex mee hebben.
Klopt volledig.
(Half) Bewusteloos meisje bewust meenemen om daar seks mee te hebben, is pure verkrachting, volledig akkoord.

Maar dit was hier niet zomaar het geval hoor, lees de details eens van de zaak.

Ik zal ze anders hier posten, want velen denken hier dat een seksueel roofdier bewust een niet op haar benen staand meisje heeft meegelokt.

Uit artikels:

"Volgens de beelden zou zij in de Tiensestraat eerst op V. zijn afgestapt, al kon de vrouw zich dat gezien haar toestand zelf niet meer herinneren. Er werd nog overlegd met een steward, maar die kon de studente ook niet verder begeleiden.

Daarop zou V. geprobeerd hebben om telefonisch contact te leggen met haar vriendinnen om haar bij hen te slapen te leggen
, maar ook dat bracht geen zoden aan de dijk. Dus werd het een wandeling naar het kot van V. zelf."

"Hij was ook onder invloed en hij heeft haar in eerste instantie naar een vriendin willen brengen, dat blijkt uit telefoniegegevens

"Hij heeft de korte seksuele betrekkingen ook zelf stopgezet, omdat hij te moe was. "

Dit lijkt mij dus echt wel een zaak van 2 dronken studenten, waarbij de gast effectief meerdere malen geprobeerd heeft om het meisje elders te slapen te leggen, om uiteindelijk op zijn kot te eindigen.
En dan seks te hebben, dronken zijnde, en het meisje lijkt er ok mee te zijn... om dan kort daarna te stoppen want te moe.

Waarna het meisje wakker wordt met een gigantische kater en zegt dat ze dronken was en geen toestemming gegeven heeft.
Wat juridisch gezien dus ook zo is, en je dus een verkrachter maakt.

Maar my god, hoeveel 100 keer valt dit voor per weekend in België alleen al onder studenten..?

Maar my god, hoeveel 100 keer valt dit voor per weekend in België alleen al onder studenten..?
En dit is dan weer de totaal foute verdediging voor mij... Dat veel studenten niet weten hoe het zit met consent en daardoor (zware) inschattingsfouten maken, doet weinig of niets ter zake. Voor hen is de bewustmaking net goed. Het maakt je niet alleen juridisch gezien een verkrachter, het maakt dat je een fout hebt gemaakt en iemand verkracht hebt.

En dit is dan weer de totaal foute verdediging voor mij... Dat veel studenten niet weten hoe het zit met consent en daardoor (zware) inschattingsfouten maken, doet weinig of niets ter zake. Voor hen is de bewustmaking net goed. Het maakt je niet alleen juridisch gezien een verkrachter, het maakt dat je een fout hebt gemaakt en iemand verkracht hebt.
Ja, maar wat een grijze zone...

Dronken zijn is niet genoeg hé. Het gaat over 'de capaciteit om ja te zeggen".

Ja, misschien moet je dan uit veiligheid telkens weigeren als iemand wat gedronken heeft, want potentieel verkrachting.
Maar ik vind dit persoonlijk heel ver gaan.

Het gaat ergens over een afweging.
Moeten 999 studenten die gedronken hebben zich per definitie van seks weghouden omdat er 1 zich potentieel verkracht zou kunnen voelen?
Volgens een meerderheid op dit forum alvast wel. Ik vind van niet.

Maar als zij in dronken staat avances gemaakt zou hebben (wat ook gesuggereerd wordt), heeft ze hem dan ook verkracht? Hoe zit het eigl als 2 dronken mensen die allebei geen consent meer kunnen geven sex hebben?

Want het is hier super makkelijk om het zwart wit te bekijken: zij was te dronken, hij heeft sex met haar gehad en moest maar beter weten, hij is een verkrachter, opgelost, en we moeten niet meer over complexe situaties nadenken.

Maar als hij het juiste probeert te doen, uiteindelijk toch met haar op kot eindigt, zij maakt dronken avances en hij is ook verre van nuchter, dan... wat? Hebben ze allebei de andere verkracht of zo?

't is een goede evolutie dat er over consent meer gepraat wordt, maar als iemand die geen alcohol drinkt vind ik het hele discours errond zeker gezien onze huidige studenten/drank cultuur.... bizar... In vele gevallen gaan beide partijen niet in staat zijn om gezonde keuzes te maken, om consent te geven, .... En dan plots moet ik met een van beide partijen medelijden hebben en is de andere partij plots een verkrachter die beter moest weten....

Slachtoffer content, dader content. Lijkt mij dossier goed afgehandelt.
Ik lees toch andere berichten in het nieuwsblad.
Slachtoffer “erg geschrokken” nadat gynaecoloog in spe (24) geen straf krijgt voor verkrachting: “Ik wilde dat hij geen arts kon worden”

+ artikel maar link even de betreffende citaten.

De rechter oordeelde nu dat de student geneeskunde schuldig is aan verkrachting, maar gaf hem de gunst van de opschorting. “Daar was ik heel erg van geschrokken”, getuigt het slachtoffer. “Nochtans had mijn advocate het zien aankomen.”

De gynaecoloog in spe had ook om een opschorting gevraagd, omdat een zwaardere veroordeling op zijn strafblad zou staan. Dat zou zijn kansen om gynaecoloog te worden erg hypothekeren.

“Wat ik wilde, is dat hij geen arts kon worden”, reageert de studente. “Ik ben dus helemaal niet opgelucht. Ik had gehoopt dat hij een strafblad zou krijgen en geen arts kon worden. Nu hoop ik dat mensen binnenkort weten wie hij echt is, zodat ze hem kunnen mijden als dokter.”

De studente had ook om een contactverbod gevraagd, maar kreeg dat niet. “Ik had schrik dat, als zijn leven verzuurd zou zijn, hij mij zou lastigvallen daarmee. Al ben ik nu vooral blij dat de zaak zoveel aandacht krijgt, ik hoop dat we zo toch nog iets teweeg kunnen brengen.”

Het slachtoffer vindt intussen steun in de vele reacties die ze kreeg. “Met mijn advocate heb ik overlegd of we in beroep gaan, maar blijkbaar zal dat niet veel uithalen. Ik zou dan enkel meer geld kunnen vragen, maar daar is het mij niet om te doen. Ik wilde gewoon dat hij geen arts kon worden.” De jonge vrouw werd een schadevergoeding toegekend van 3.500 euro.

Die gast gaat ondanks dat die een vrouw in onbekwame toestand verkracht heeft, dus de rest van zijn carrière nog talloze andere vrouwen voor zich krijgen, mogelijks ook in kwetsbare toestand?
Da's nog niet zeker.
"UZ Leuven zet gynaecoloog in spe die medestudente heeft verkracht voorlopig op non-actief"

Wordt vervolgd.

Reactie slachtoffer blijkt nu anders dan door haar advocate weergegeven in het oorspronkelijke artikel:

"Nu laat het slachtoffer aan de krant Het Nieuwsblad weten dat ze wel degelijk geschrokken is en dat ze eigenlijk wou dat de man geen arts kan worden."

Ik vind dat als je schuldig bevonden wordt aan verkrachting dat daar per definitie een strafblad tegenover moet staan. Dat wilt daarom niet zeggen dat iemand jarenlang de cel in zou moeten (of überhaupt de cel in zou moeten), maar er vanaf komen zonder straf (3800 euro betalen is niks) slaat nergens op. Of wel is iemand schuldig en dan krijg je een strafblad of iemand is onschuldig / kon niets aan de situatie doen (denk gewettigde zelfverdediging met dood tot gevolg) en dan straf je iemand niet.

Had hem desnoods enkel een voorwaardelijke straf gegeven gezien zijn daden niet vergelijkbaar zijn met wat sommige veel brutalere verkrachters hebben uitgestoken, maar als je bepaalt dat iets verkrachting is dan moet daar gewoon een consequentie aan vasthangen.

Dat hij gynaecoloog in opleiding is zou daarnaast ook juist een verzwarende omstandigheid moeten zijn. Hij is geen onbezonnen tiener maar wel een volwassen man die vaak kwetsbare vrouwen zou moeten gaan verzorgen; ik weet het niet hoor maar dat zou ik niet aan een verkrachter overlaten.

Het hele discours om iemand te sparen omdat de gevolgen groot zijn steekt me hoe dan ook enorm tegen. Dat geldt voor deze zaak, dat geldt voor de Reuzegommers en dat geldt ook voor asielzoekers die een lichte straf krijgen omdat ze anders hun verblijfsvergunning zouden kunnen verliezen. Dat is gewoonweg de verkeerde insteek.

Terug
Bovenaan