Structureel Thuiswerken

Jij werkt aan de keukentafel op kantoor ofzo?
Landschapsbureau’s met een klein 19 inch scherm, een vettige muis en een vettig toetsenbord. Brakke versleten bureaustoelen als kers op de taart.

Als je thuis twee grote schermen hebt en een deftige stoel is de keuze meestal snel gemaakt vind ik.

Landschapsbureau’s met een klein 19 inch scherm, een vettige muis en een vettig toetsenbord. Brakke versleten bureaustoelen als kers op de taart.

Als je thuis twee grote schermen hebt en een deftige stoel is de keuze meestal snel gemaakt vind ik.

En wat is de reden dat uw werkgever dit niet voorziet nadat jij dit hebt aangekaart?

Vooral van die PU-armleuningen die dan verslijten waardoor die plakkerige vulling aan uw ellebogen plakt! En dan ofwel 5 graden te warm of te koud overal.
Ik heb tot nu toe nog bij geen enkele klant op een bureau gezeten die in de buurt komt van mijn thuiskantoor.
En wat is de reden dat uw werkgever dit niet voorziet nadat jij dit hebt aangekaart?
Dat is toch niet zo onlogisch? Bij mijn huidige klant hebben ze net de schermen vervangen, dat gaat over 100-en schermen die elk 800€ kosten. Dat is een grote investering. En dan zijn er mensen die aankomen en toch liever op hun laptopscherm blijven werken.
Dus je kan sowieso niet voor iedereen goed doen...

Wat zegt je werkgever wanneer je deftig materiaal vraagt?

Vooral van die PU-armleuningen die dan verslijten waardoor die plakkerige vulling aan uw ellebogen plakt! En dan ofwel 5 graden te warm of te koud overal.
Ik heb tot nu toe nog bij geen enkele klant op een bureau gezeten die in de buurt komt van mijn thuiskantoor.

Dat is toch niet zo onlogisch? Bij mijn huidige klant hebben ze net de schermen vervangen, dat gaat over 100-en schermen die elk 800€ kosten. Dat is een grote investering. En dan zijn er mensen die aankomen en toch liever op hun laptopscherm blijven werken.
Dus je kan sowieso niet voor iedereen goed doen...

Weet je wat een grote investering is? 100-en personeelsleden in dienst hebben (aan ieder 60-70-80-90k of meer per jaar) die, wanneer ze op kantoor werken, niet efficiënt zijn door gebrekkig materiaal.

Wat een absolute no-brainer om die kleine investering te dragen.

Weet je wat een grote investering is? 100-en personeelsleden in dienst hebben (aan ieder 60-70-80-90k of meer per jaar) die, wanneer ze op kantoor werken, niet efficiënt zijn door gebrekkig materiaal.

Wat een absolute no-brainer om die kleine investering te dragen.
Of... ge laat ze van thuis werken ;)

Die mensen werken ook niet aan 0% efficiëntie natuurlijk, de meesten werken wel 100% efficiënt maar zijn gewoon geïrriteerd door niet optimale omstandigheden.

Wut? 800€ per scherm in een kantoor setting? Voor 2x 27" voor ne dual monitor setup kom ik denk ik nog niet aan 800€?

Wut? 800€ per scherm in een kantoor setting? Voor 2x 27" voor ne dual monitor setup kom ik denk ik nog niet aan 800€?
Deze staat op elke plek op bureau. (en een soortgelijk scherm voor elke interne thuis).

De meeste van die ergonomische bureaustoelen kosten trouwens ook 500-600€ minimum. Elektrisch verstelbare bureau: 500€. Ik zit hier nu thuis, en puur de inrichting zal hier toch al vlot boven 2500€ zitten

Deze staat op elke plek op bureau. (en een soortgelijk scherm voor elke interne thuis).

De meeste van die ergonomische bureaustoelen kosten trouwens ook 500-600€ minimum. Elektrisch verstelbare bureau: 500€. Ik zit hier nu thuis, en puur de inrichting zal hier toch al vlot boven 2500€ zitten
Dat is voor de meeste profielen toch gewoon overkill?

Thuis
  • Twee 34 inch schermen
  • Ergonomische stoel
  • Top toetsenbord en muis
  • Aparte bureauruimte waar ik in alle rust zit
  • Geen tijdverlies door woon-werkverplaatsingen
Op kantoor
  • Eén 21 inch scherm + mijn laptop
  • Slechte stoel waar vanalles aan los zit
  • Iedere keer een gesukkel om alles aangesloten te krijgen, kabels krijgen daar pootjes
  • Hele dag door gebabbel en andere irritante omgevingsgeluiden
  • Aangezien niet iedereen daar op hetzelfde moment kan zijn, en er sowieso nooit plaats is in een vergaderzaal, zijn alle meetings via Teams waardoor je daar dus via Teams zit te vergaderen terwijl je op 5 meter van elkaar zit. Ook heel aangenaam om te werken terwijl naast jou iemand luid in zijn headset zit te praten tijdens zo een meeting.
  • Iedere keer +- 2u kwijt aan verplaatsing

Omdat ze geen 4-5 volledige kantoren gaan aanpassen met duurder materiaal omdat ik dat vraag? :unsure:
Er kan nu al geen frank af voor eender wat bij ons.

Ik heb een dikke 2 jaar bij TotalEnergies on-site gewerkt en daar had ik wel een mooie bureau. 2x27" schermen, dock, snelle laptop, deftige stoel.
2 elektrische zit/sta bureau's naast elkaar voor mezelf. Heb daar ook mogen kiezen welke muis en welk toetsenbord ik kreeg. Ik mis nu eigenlijk vooral het niet hebben van mijn eigen vaste bureau als ik op kantoor ga werken.

Wat zegt je werkgever wanneer je deftig materiaal vraagt?
Zwijgen en werken

Zelf keyboard/muis meenemen als eenvoudige oplossing of wisselen van job. Veel valt er dan niet te doen.
Ik heb zelf een compact keyboard gekocht dat ik mee neem naar het werk aangezien daar geen keyboards voor handen zijn, enkel de internen hebben een eigen vast keyboard.

Zelf keyboard/muis meenemen als eenvoudige oplossing of wisselen van job. Veel valt er dan niet te doen.
Of doen wat hij nu doet: zoveel mogelijk thuiswerken. Als hij daar geen probleem mee heeft, ideaal.
En zijn klacht over (te klein) scherm, slechte bureau en slechte bureaustoel gaan wel meer doorwegen dan vettig keyboard & muis... En om dan als alternatief van werk te veranderen voor te stellen terwijl thuiswerken een optie is, is ook een beetje belachelijk :p

Het materiaal verandert het onderliggende probleem niet imho. Namelijk dat een landschapsbureau meer praatcafé is dan bureau.

Ik had op m'n vorig werk 2 24" schermen (wel maar 1080p) (met nog een afgedankte 19" in portrait ernaast). Meer dan goed genoeg als programmeur. En een ergonomische bureaustoel.

Maar het probleem is dat je er niet kan werken zonder 8u/dag zweterige noise cancelling headphones te dragen, en dan alsnog te pas en te onpas gestoord te worden.

- Ofwel door directe collega's die plots tegen jou willen praten owv iets dat ze makkelijk zelf zouden knn oplossen, maar ff vragen is gewoon makkelijker. Of onderling tegen elkaar gaan babbelen, waardoor je automatisch ook wil horen wat het probleem is.
- Ofwel door mensen die "op bezoek komen" bij een van je collega's en hen verslag komen brengen van het weekend. Noise Cancelling Headphones of niet, gebabbel dichtbij komt er altijd door. Als iemand zijn levensverhaal gaat doen 2 bureau's verder, hoor je dat eigenlijk ook nog wel wat, als je niet tegelijk, afhankelijk van je stressniveau van dat moment, loeiharde techno of regenwoudgeluiden door je trommelvliezen pompt.
- Ofwel door een collega die even geen zin heeft om te werken en zijn stoel tot bij jou verrolt en verwacht dat jij alles laat vallen om naar zijn verzuchtingen te luisteren. Gebeurde hier meermaals per week.
- Ofwel door mensen die aan het kopieermachien komen staan dat helaas aan jouw "rayon" staat.
- Ofwel door het constante getelefoneer rondomrond, niet in het minst van de Customer Service rayon die vlak naast die van de Engineers ligt.
- Ofwel door mensen die, als de meesten al naar huis zijn en alle vergaderzalen vrij zijn, het alsnog nodig vinden aan hun bureau luidop te telefoneren, wat je, bij gebrek aan ander geroezemoes omdat het al laat is, gewoon doorheen heel het verdiep kan meevolgen.
- Ik kan nog doorgaan, maar hou mij tegen aub....

Ik had dan nog het geluk van aan het raam te zitten, maar anderen zaten vlak aan de "wandelgang" met hun rug daarnaartoe. Ik zou er puitonnozel worden. Ik heb nogal wat HSP kenmerken dus ik word rap afgeleid. Met m'n rug naar een gang zou mij een continue stress geven. Een andere collega had een spiegel boven zijn monitor gemonteerd zodat hij niet zo moest verschieten telkens er iemand plots aan zijn bureau stond.

Nog problemen: scheef bekeken worden als je niet in't koffiekot blijft socializen. Of constant in de tocht zitten van collega's die hun raam open zetten vanzodra het >10° is buiten. Of de airco die te laag staat. Of de verwarming die om 17u afslaat terwijl ze flexibele uren bieden en je zelf steeds tot 19u werkt. (Samen met die ene luidruchtig telefonerende verre collega van hierboven...)

Nee, "team gevoel & communicatie", mijn reet ja... Dan zat ik 1000x liever thuis in de stilte aan mijn 34" ultrawide & 25" portrait. (Met mijn eigen keyboard & muis ipv vuile Dell brol op het werk). Ik kon veel langer "in the zone" blijven en werkte vaker 's avonds nog door na het eten; terwijl ik op het werk niet kon wachten naar huis te gaan, puur om weg uit de drukte of de koude te zijn of omdat ik honger kreeg...

1x/week naar het werk zou voor mij echt wel een max zijn. (Veel meetings kunnen imho ook gewoon via mail afgehandeld worden. Maar niemand heeft tijd om die eens 15 minuten te lezen & beantwoorden. Niet moeilijk... als je constant in meetings moet gaan zitten...)

Omdat ik af en toe die problemen heb aangekaart en HR wat bij anderen is gaan polsen, zijn er wel wat aanpassingen gebeurd, maar bijlange niet genoeg of tijdig. De luidste stem wint namelijk altijd, en laat dat juist diegene zijn die voorstander zijn van al het gerondfladder & geroeptoeter onder het mom van "productiviteit"... Pas de laatste 5 jaar van de 15 dat ik er zat, zijn ze in actie geschoten.

- Onze afdeling is verhuisd van het midden van het landschap naar het uiteinde zodat er minder passage was en we niet vlakbij die kopieermachine moesten zitten (die dan ook naar het koffiekot is verhuisd). De Engineer-rijen werden meer gebundeld aan de ene kant, en Customer Service & Program Management aan de andere kant. (Paar jaar later werd er een nieuwe ruimte naast ons geopend waardoor we eigenlijk de facto terug "in het midden" zaten...)
- De burelen van management werden afgesloten (ipv gewoon die waardeloze half-hoge scheidingswanden). Nu nog management trainen hun deur te sluiten...
- Ipv zoals op mijn voorstel per afdeling/rayon de half-hoge kasten te vervangen door plafondhoge scheidingswanden, zodat er op zijn minst al geen "inter-departementele geluidsoverlast" meer zou zijn, enkel nog intra, hebben ze isolerende "flapjes" aan het plafond gehangen. Effect nihil natuurlijk.
- Er werden 2 "stille ruimtes" voorzien (op +-75 werknemers...) "voor als ge u ècht eens moest concentreren". :thinking:

Nu goed, dat was dus een open bureau met 10 rijen van 5-10 werknemers per rij, +2 vergaderzalen en een stuk of 5 burelen voor diensthoofden. Daar was gewoon enorm veel over en weer geloop. Aan de andere kant van het gebouw hadden ze wel bureautjes per afdeling. Die stilte daar was zo'n een verademing als je daar eens moest zijn...

De weinige dagen dat we tijdens Corona terug naar het werk mochten/moesten, werd er juist enorm veel gebabbeld over koetjes en kalfjes, om de "schade" als het ware in te halen. Iedereen erkende dat dat wel deugd kon doen. Maar dat bewijst exact dat de meesten thuis veel productiever zijn dan op het werk...

Ondertussen werk ik er niet meer. Naar het schijnt zouden ze er nu "flexibele" bureau's van maken. Nog erger. Diegene die gezegend zijn met een vroeg bioritme krijgen dus steeds alle beste plaatsen. En leg mij eens uit wat het nut van "terug naar het werk" dan nog is, en hoe je meer team-cohesie verkrijgt ivgm telewerk, als iedereen elke dag op een andere plaats verspreid over het verdiep moet gaan zitten.

(Moest ik kinderen hebben, zou de balans ongetwijfeld wel anders liggen.)

/end rant

Laatst bewerkt:
Ik mis nu eigenlijk vooral het niet hebben van mijn eigen vaste bureau als ik op kantoor ga werken.

Waarom zouden ze een vast bureau voorzien voor wie amper 1a2 dagen op kantoor werkt.

Hier krijgen degene die vaak naar kantoor komen een vaste plek de rest is flex desk.

Terug
Bovenaan