Structureel Thuiswerken

Onlangs artikel gelezen over Amerikaans bedrijf dat ipv "ge moet 2 dagen per week komen" het idee van "focusweken" had geïntroduceerd waarbij iedereen aanwezig was in die weken, en de rest van het jaar thuis kon blijven. Hierdoor krijg je een heel andere dynamiek in die weken. Lijkt me een veel logischer idee dan random dagen te komen.

Onlangs artikel gelezen over Amerikaans bedrijf dat ipv "ge moet 2 dagen per week komen" het idee van "focusweken" had geïntroduceerd waarbij iedereen aanwezig was in die weken, en de rest van het jaar thuis kon blijven. Hierdoor krijg je een heel andere dynamiek in die weken. Lijkt me een veel logischer idee dan random dagen te komen.
Het zou kunnen werken, al zie ik het nut niet van 3 weken naar kantoor te komen en de rest van het jaar thuis te zitten.

Het zou kunnen werken, al zie ik het nut niet van 3 weken naar kantoor te komen en de rest van het jaar thuis te zitten.
In de IT-wereld zie ik zo'n dingen ideaal voor workshops, refinements, requirement gathering, ...
Die weken moeten natuurlijk juist gepland worden, maar ik vind het nuttiger dan dat ik nu soms naar bureau kom en daar quasi alleen zit

Klopt

Ik kom nog amper op mijn eigen kantoor. Sporadisch. Grotendeels thuiswerk en ik verplaats mij naar mijn klanten voor workshops.

Zag net een vacature met daarin het volgende;
"Monday to Friday, we thrive in our office environment, where we create magic. Remote work options are currently unavailable, as we believe in the power of collaboration and synergy that arises from working together"
5 dagen per week op kantoor voor een bureaujob, direct een no-go voor mij. Zal enkel Boomers aantrekken denk ik.
Regelmaat van contact op kantoor is belangrijk, maar dat kan perfect in een hybride model.

In de IT-wereld zie ik zo'n dingen ideaal voor workshops, refinements, requirement gathering, ...
Die weken moeten natuurlijk juist gepland worden, maar ik vind het nuttiger dan dat ik nu soms naar bureau kom en daar quasi alleen zit

Dat is zo ongeveer wat wij hebben, 'moeten' elke dinsdag komen en elke 2de dinsdag is het gepland met het soort zaken dat je daar opnoemt. Werkt goed tot nu toe.

Productiviteit en teamsfeer mijn kl*ten ja. Het gaat puur over (midden) management dat bang is om zijn controletaken -en daarmee bestaansreden - te verliezen. Precies alsof je productiever wetkt door al dat geroddel aan de koffiezet of die kakafonie in een open kantoorlandschap.

Dat er goede afspraken gemaakt moeten worden is wel juist.

Productiviteit en teamsfeer mijn kl*ten ja. Het gaat puur over (midden) management dat bang is om zijn controletaken -en daarmee bestaansreden - te verliezen. Precies alsof je productiever wetkt door al dat geroddel aan de koffiezet of die kakafonie in een open kantoorlandschap.

Als je werknemers niet kan vertrouwen om thuis even productief te zijn als op kantoor (rekening houdend met de gewonnen woon-werk reistijd, dus ze kunnen al eens wat tijd verliezen thuis en toch even productief zijn), dan zit je met een probleem...

Dat het voor bepaalde afdelingen die zeer nauw samenwerken efficiënter kan zijn op kantoor, wil ik wel geloven. En voor nieuwe mensen is het natuurlijk lastiger om ingewerkt te geraken als je voor alle kleine vragen iemand moet bellen. Maar is denk ik wel een minderheid - volgens mij sla je de nagel op de kop :)

Ik verdien 45K/jaar netto all included. 2/5 dagen naar het werk.

Kreeg een aanbod bij dezelfde werkgever voor 55-60K/jaar netto maar meteen afgewezen door geen mogelijkheid op thuiswerk. Ik zal niet de enige zijn. Moesten ze bij mijn huidige job 5/5 vragen ga ik op zoek naar iets anders. De voordelen zijn echt niet te onderschatten.

Ik kan in principe 100% telewerken, maar man ik zou het toch nooit doen.. 3a4 dagen per week is voor mij echt wel het maximum.

Eerlijk ik zou liever een job hebben op 10km afstand en 5 dagen per week gaan, dan voltijds telewerken. Ik vind het een verademing om weer met mijn team op kantoor te zijn, om samen te lunchen en om te praten over vanalles en nog wat. En ok daar zijn ook mijn vrienden voor, maar met alle tijd die je met collega's moet doorbrengen kan ik me echt niet voorstellen om totaal geen connectie te hebben lost van wat teamsmeetings.

Het is puur omwille van de afstand naar de werkgever dat ik 3 a 4 dagen telewerk, anders geen twijfel dat ik meer naar het bureau zo gaan.

Bij mijn vorige klant hadden ze een enquete op het hoogtepunt van de lockdown gedaan om te horen of mensen liever terug naar bureau kwamen. Mensen zaten toen quasi opgesloten thuis, natuurlijk reageren ze toen dat ze wel eens terug naar kantoor wouden.
Daar hebben ze dan de policy voor altijd op gebasseerd.
Fast forward een jaar later, iedereen "goh, waarom moet ik hier in godsnaam 2x per week zijn. Iedereen zit hier met zijn koptelefoon op, ik ben 1.5u onderweg en thuis ben ik productiever"...

Er zit echt een enorme mismatch tussen de meeste middlemanagement profielen en het personeel dat ze zouden moeten managen.

Het is puur omwille van de afstand naar de werkgever dat ik 3 a 4 dagen telewerk, anders geen twijfel dat ik meer naar het bureau zo gaan.

Tot je het eens een volledige maand moet doen ik denk dat je dan wel terug anders zal piepen :)

Vraag die hier wel zal passen denk ik - zijn er hier mensen wiens werkgever controles uitvoert op telewerk - en hoe wordt dat precies gedaan?

Tot je het eens een volledige maand moet doen ik denk dat je dan wel terug anders zal piepen :)

Ik heb sinds het einde van de corona-restricties misschien 10 dagen van thuis gewerkt. Geheel vrijwillig, want ik moet enkel op kantoor zijn voor de teamvergaderingen, en dat is in theorie maandelijks (in de praktijk eerder tweemaandelijks).
Zelfs als ik weet dat ik de enige ben die op kantoor zal zijn kom ik nog naar kantoor. Pendel van 5 kilometer met de fiets natuurlijk, geen half uur op de trein of in de file.

Alles hangt natuurlijk af van je thuis situatie moest ik een paar monstertjes rondlopen hebben zou ik ook graag met plezier naart kantoor gaan.

Zoals in een ander topic gezegd, als mijn werkgever een bureau voorziet met deftig materiaal zou ik het niet zo erg vinden om vaak naar kantoor te gaan. Dat is niet het geval waardoor ik het nu op 1 a 2 keer per week hou. Maar productieve dagen zijn dat niet

Terug
Bovenaan