Stranger Things

Stranger Things

Bestaat er een seizoen 8 (en 6,7 for that matter) van GoT dan...?
All jokes aside, de plot armor is écht wel next level… Nee, het hoeft geen GoT te zijn, maar at this point is het gewoon echt een grap.

Disclaimer: ik ga écht veel zagen.

• Ik ben Kate Bush ondertussen serieus beu gehoord. Jesus Christ, let it go.
  • Je gaat mij niet wijsmaken dat Mama Wheeler, die net door een Demogorgon is geslashed, uit een coma ontwaakt en dan plots een zware zuurstoftank kan meesleuren, optillen en in een wasmachine droppen, om die dan ook nog eens perfect te timen voor de Demodogs. Komaan.
  • Holly, die opnieuw totaal niet overkomt als een 7-jarige, was praktisch drie afleveringen lang een main character… om dan gewoon weer gevangen te worden. Why?
  • Waar is Max haar moeder eigenlijk? Bestaat die nog?
  • De Dr. Kay side-storyline is tot nu toe compleet nutteloos.
  • Sure, we kennen nu de uitleg rond de Upside Down en Vecna’s doel, maar… is dit het echt? Damn.
  • Nancy die plots beter schiet dan een Marine? Oké dan.
  • Nog veel meer, maar ik ga het hierbij laten :p

Het was… oké. Waar ik vroeger nog echt fan was van de vorige seizoenen, ondanks hun duidelijke flaws, ben ik nu oprecht niet meer zo geboeid door het verhaal of de endgame van S5. Zeven afleveringen die grotendeels als filler aanvoelen, dan ook nog eens opgesplitst in twee compleet nutteloze delen… tja...

Ik kan het wel volgen voor een stukje, hoor. Maar een paar van je plotgaten kloppen niet of vind ik niet terecht:

- Mama Wheeler lag niet in een coma, die heeft zelfs de naam van Henry opgeschreven. Die was gewoon aan herstellen van haar verwondingen.
- Dr Kay is toch net de hele hoofdzaak voor Eleven en die andere? Het feit dat zij de nieuwe "Papa" wil worden, maakt dat ze op twee fronten moeten vechten.
- Het feit dat Max 2x voor de deur staat en net wordt tegengehouden, en de derde keer lukt het wel, is een beetje getelefoneerd. En dat datzelfde met Holly moet gebeuren ook weer (een keer in de daycare, een keer waarbij ze wordt teruggezogen, dus de derde keer zal lukken). Maar dat maakt de verhaallijn niet nutteloos voor mij.

Verder vond ik helemaal niet dat deze drie afleveringen filler waren tot het einde. Hoogstens de laatste die iets meer de aanloop is naar de rest. Maar dat is normaal en zelfs nodig in zo'n arch. Het is niet echt een spoiler, denk ik, maar Dustin wordt toch ook echt wel geredeemed in deze drie afl. Ik vond ze alvast weer heel fijn. Echt een goeie sfeer, Stephen King, jaren 80-90, met veel van de tropes erin zonder vervelend te zijn. Zodra je een mysterie uitlegt, of zodra iets een einde bereikt, is het altijd concreet, terwijl het daarvoor 100.000 dingen konden zijn. Dan is het altijd slechter dan wat het misschien had kunnen zijn in je hoofd, da's eigen aan eindes. Moet zeggen dat ik nog altijd helemaal mee ben.

Kheb juist terug alle seasons bekeken en moet nog beginnen aan S5. Het enige wat mij tegen steekt is hoe Brenner (papa) die andere kinderen krachten kon geven zoals Henry (Vecna, one) want Henry was zo geboren.
Wordt dat uitgelegd in S5 of niet?
Ja,
het vormt zelfs een belangrijk deel van het verhaal. Volgende spoiler gaat over vermoedens voor de finale.
In de verborgen herinnering had een kleine Henry ook een kist "gevonden", die daarmee te maken moet hebben en hem wrs zijn krachten heeft gegeven.

Ik vond het nu ook niet filler. Er is zo een negatieve vibe owv enkele banale dingen als de enorm trage scene waar we nu al 100 memes over zijn en natuurlijk het grote "emotioneel moment" op het einde van ep, maar daardoor wordt er wel vergeten dat er eigenlijk toch heel wat gebeurt, hoor.

Ja,
het vormt zelfs een belangrijk deel van het verhaal. Volgende spoiler gaat over vermoedens voor de finale.
In de verborgen herinnering had een kleine Henry ook een kist "gevonden", die daarmee te maken moet hebben en hem wrs zijn krachten heeft gegeven.

Dit wordt eigenlijk al uitgelegd in het toneelstuk van ST dat blijkbaar canon is. Een vreemd verhaal vind ik dat.

Be military,
be assigned to super secret program
follow orders because thats what a soldier does
Gets killed by a 16 year old girl.

Allez ik vind dat ze wel vlot de militairen omleggen. Die volgen toch ook maar orders?
De tweede installment is toch maar zwakjes. Hopelijk trekken ze het wat recht met de finale.

Be military,
be assigned to super secret program
follow orders because thats what a soldier does
Gets killed by a 16 year old girl.

Allez ik vind dat ze wel vlot de militairen omleggen. Die volgen toch ook maar orders?
De tweede installment is toch maar zwakjes. Hopelijk trekken ze het wat recht met de finale.
In de eerdere afleveringen toonden ze al een paar keer de persoonlijkheden van enkele van die militairen (plus de ene die hard aangepakt werd door Hopper). Zou me niet verbazen moesten dat allemaal soldaten zijn die oorspronkelijk oneervol ontslagen werden en een tweede kans kregen via Dr. Kay & co.

Mijn verbazing ligt eerder bij Nancy die zo koelbloedig hen omlegt. Je zou denken dat ze niet bereid zou zijn om andere mensen te willen doden.

Niet het beste seizoen maar echt slecht vind ik het zeker niet. Vooral te veel bordjes die in de lucht gehouden moeten worden waardoor niet alles even sterk is.

En plot armor, heel veel plot armor.

De laatste aflevering heeft nu 5.9/10 op IMDB, das toch ook zwaar overdreven. Het is verre van de beste aflevering uit de serie, maar om daar nu zo weinig voor te geven.

waarschijnlijk zelfverklaarde alfamales die niet omkunnen met Will zijn coming out moment

Voor mij begint seizoen 5 wel te lijken op het seizoen dat teveel is. Het is zeker niet slecht, maar het haalt ook niet het niveau van de vorige seizoenen en al zeker niet van seizoen 4. Ik heb dan het gevoel dat ze het beter hadden afgerond met seizoen 4 om goed af te sluiten. Maar hopelijk kan de laatste aflevering me nog van gedacht doen veranderen!

En inderdaad de plot armor stoort me ook enorm en het is te vaak net niet om het spannend te maken, dat het zo voorspelbaar word.

Ook een slechte zet om vol 1 en vol 2 een maand van elkaar te releasen. Ik moest toch alweer nadenken wat er allemaal was gebeurd. Ik had dan liever een volledige release gehad of wekelijks. En wachten tot alles gereleased is is ook geen optie, op social media staat het al vol met spoilers.

Ik was echt fan van ST in de begindagen maar S5 kan me echt niet bekoren.
Ik heb eerder het gevoel dat als ik S5 niet had gekeken, ik eerlijk gezegd niks gemist zou hebben.

Ik mis toch echt die 80s vibe die de serie zo goed maakte. S5 is echt een mediocore serie waar zoveel settings grotendeels opgevuld worden door crappy VFX. Van die toffe setting die ST zou goed maakt, blijf enkel dit van over.

Afl 5, 6 en 7 ook gezien gisterenavond.

Ik ben niet teleurgesteld, maar ik moet toegeven dat ik wel wat op m'n honger ben blijven zitten op sommige vlakken. Ze hebben naar mijn gevoel iets te veel de nadruk gelegd op de dialogen, waardoor er te veel gepraat is geweest en net iets te weinig is gebeurd. Niks mis met dialogen an sich, maar op den duur begonnen ze wat vermoeiend te worden. Dit was eigenlijk niet meer dan één langgerekte opbouw naar de eindfinale.

Het feit dat Vecna 12 kinderen ontvoert op het einde van afl 4 en pas drie afl later beslist om zijn plan te beginnen, bevestigt dit ook gewoon.

Ik had persoonlijk nog gehoopt op een knaller van een eindscène/cliffhanger, maar die kwam er jammer genoeg ook niet. Gelukkig volgt de laatste aflevering snel.

De laatste aflevering heeft nu 5.9/10 op IMDB, das toch ook zwaar overdreven. Het is verre van de beste aflevering uit de serie, maar om daar nu zo weinig voor te geven.

waarschijnlijk zelfverklaarde alfamales die niet omkunnen met Will zijn coming out moment
Misschien kan het gewoon ook zijn omdat het niet zo goed is als vorige seizoenen :unsure: Daarvoor moet ge geen zelfverklaarde alfamale zijn of een tien geven om dat ge wil conformeren aan sociale normen.

6/10 is idd geen 1 2 3/10 ... dat is gewoon een hoop mensen die het minder vinden.
Idd veel conversatie filler ook met momenten, daarom mochten episodes van mij ook wat korter.
In S4 was dat meer in balans.

Misschien kan het gewoon ook zijn omdat het niet zo goed is als vorige seizoenen :unsure: Daarvoor moet ge geen zelfverklaarde alfamale zijn of een tien geven om dat ge wil conformeren aan sociale normen.
of je kan ook gewoon eens naar de breakdown van de punten die gegeven worden kijken. Dan zie je duidelijk dat het aantal mensen die die aflevering een 1 geven, wat wijst op een onrealistische rating, heel hoog is.

Dit is downvoten omwille van wat in de spoiler gezegd wordt, niet omwille van acteerprestaties of dergelijke

Bijlagen

• Screenshot_2025-12-30-12-54-08-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2025-12-30-12-54-08-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    253,4 KB · Weergaven: 9
Dit is downvoten omwille van wat in de spoiler gezegd wordt, niet omwille van acteerprestaties of dergelijke
Wat in de spoiler staat is niet het enige dat het de slechtste aflevering van het seizoen (en mogelijks zelfs de serie, al is er daar nog een kanshebber) maakte, maar zal wel meespelen voor de review-bomb. En laat ons eerlijk zijn, dat stuk was ook gewoon slecht geschreven en gebracht. Terwijl de serie liet zien dat ze het wel goed kunnen schrijven/brengen en waar dan ook geen reviewbombs uitvloeiden, namelijk de geaardheid en alles errond van Robin.

Maar los van dat zal er inderdaad wel veel teleurstelling geweest zijn, ook bij de fans. Wat je hier ook leest in deze thread. Het was bij ep5 & ep6 niet zo erg, maar ook daar duidelijk:
ep5:
1QYfjiu.png

ep6:
On5LWo0.png

Die 10 ratings zijn voor mij even gekleurd...
En het is ook niet de eerste keer dat een aflevering die slecht geschreven en geacteerd is een reviewbomb krijgt. Denk aan S02E07, wat voor mij nog net iets slechter was. Dat is nu eenmaal hoe het nu werkt. Als het buiten verwachting slecht is, gaan mensen reviewbomben.

Ik ga het uitkijken, maar ook voor mij is S5 het minste seizoen van allemaal. En ep 5-6-7 heb ik mij al moeten doorworstelen want het boeide echt niet meer.

Wat in de spoiler staat is niet het enige dat het de slechtste aflevering van het seizoen (en mogelijks zelfs de serie, al is er daar nog een kanshebber) maakte, maar zal wel meespelen voor de review-bomb. En laat ons eerlijk zijn, dat stuk was ook gewoon slecht geschreven en gebracht. Terwijl de serie liet zien dat ze het wel goed kunnen schrijven/brengen en waar dan ook geen reviewbombs uitvloeiden, namelijk de geaardheid en alles errond van Robin.
Ik vond het stuk net wel leuk geschreven. Op een heel goeie manier gebracht, en voor een stuk zijn wij ook gewoon niet het doelpubliek. Dat zijn voor een groot stuk ook de tieners die kijken, en ik kan me voorstellen dat het voor hen wel iets was wat waarde kan hebben. En als het dan een beetje on-the-nose is, is dat misschien net goed voor hen. Maar vond het goed geacteerd en fijn opgezet, ook helemaal niet geforceerd want het past binnen het verhaal.

of je kan ook gewoon eens naar de breakdown van de punten die gegeven worden kijken. Dan zie je duidelijk dat het aantal mensen die die aflevering een 1 geven, wat wijst op een onrealistische rating, heel hoog is.

Kzou eens naar episode 07 van seizoen 02 zien. Naar wat ik me ervan herinner komt daar ook niets in wat in de spoiler gezegd wordt maar zijn de scores ook zo laag.
Tis gewoon een slechte aflevering zonder dat er moet geïnsinueerd worden dat iedereen die het niet goed vind een verdoken alfamale is? Allez by all means vind het goed maakt mij niet uit. Iedereen zijn mening.

Allez Max is in seizoen 4 episode 9 door de mangel gehaald. Haar ogen beschadigd, i cant feel or see anything, benen gebroken, ontwaakt uit de coma en hopsakee, alles in orde.
Voor Max is hopper dood want die is in de finale van seizoen 3 dood gedacht te zijn voor het team. Pas op het einde van S4 is het duidelijk dat hopper nog leeft voor de rest van het team maar max is dan al in een coma. Que seizoen 5 en daar wordt gewoon niets over gezegd. You are alive??? nope.. business as usual. Enigste bonuspunten die ik nog kan geven is dat lucas zegt bij het ontwaken.. can you see?

Das gewoon slecht geschreven vind je niet? Tzal wel komen door de plotarmor en dat ze zo verschillende verhaallijnen moeten blijven balanceren dat het script schrijven telkens een extra laag van complexiteit krijgt maar door lazy writing is het allemaal wel heel snel opgelost.

Laatst bewerkt:
Ik vond het stuk net wel leuk geschreven. Op een heel goeie manier gebracht, en voor een stuk zijn wij ook gewoon niet het doelpubliek. Dat zijn voor een groot stuk ook de tieners die kijken, en ik kan me voorstellen dat het voor hen wel iets was wat waarde kan hebben. En als het dan een beetje on-the-nose is, is dat misschien net goed voor hen. Maar vond het goed geacteerd en fijn opgezet, ook helemaal niet geforceerd want het past binnen het verhaal.
Dan ben je een belangrijke (en in mijn ogen deel van de slecht geschrevenheid) reden vergeten:
Het moest net geforceerd, gerushed en alsof hij niet klaar was aanvoelen. Want de vrees was dat Henry/Vecna het tegen hem ging gebruiken in het gevecht. Want zijn vrienden en familie die zich tegen hem keren daarvoor was zijn grootste angst. Dus het was zogezegd uit noodzaak en niet zozeer omdat hij wou.

Maar neemt niet weg dat er al jaren naar zijn geaardheid gehint werd, het al bevestigd werd door cast en crew & bovenal dat Will eigenlijk al uit de kast gekomen was tegen Jonathan in S4 terwijl ze de sensory deprivation tank aan het voorbereiden waren in die pizza-zaak... Wat een goede moment was en veel beter geschreven.

De keuze om het dan zo te schrijven, om het bewust zo ongemakkelijk te maken, is net voor mij de slechte keuze en slecht geschreven. Er waren veel betere manieren en momenten.

Dusja, dat de fans met die dingen ook geen probleem hadden + wat ik hiervoor al aangegeven heb, toont vooral aan dat het niet zozeer de alfamales zijn die het daarom reviewbomben hoor; maar mensen die het gewoon niet goed vonden.

Sorry, maar dit oprecht een "1" waard vinden zonder dat het aan "die scène" ligt is compleet ongeloofwaardig. Ge moet al echt een serieuze naald in uw brein hebben steken om die ep een "1" te vinden. Dat ge het een 5 vindt ofzo is één ding, maar een 1... Nope.

Terug
Bovenaan