Bestaat er een seizoen 8 (en 6,7 for that matter) van GoT dan...?
All jokes aside, de plot armor is écht wel next level… Nee, het hoeft geen GoT te zijn, maar at this point is het gewoon echt een grap.
Disclaimer: ik ga écht veel zagen.
- Ik ben Kate Bush ondertussen serieus beu gehoord. Jesus Christ, let it go.
- Je gaat mij niet wijsmaken dat Mama Wheeler, die net door een Demogorgon is geslashed, uit een coma ontwaakt en dan plots een zware zuurstoftank kan meesleuren, optillen en in een wasmachine droppen, om die dan ook nog eens perfect te timen voor de Demodogs. Komaan.
- Holly, die opnieuw totaal niet overkomt als een 7-jarige, was praktisch drie afleveringen lang een main character… om dan gewoon weer gevangen te worden. Why?
- Waar is Max haar moeder eigenlijk? Bestaat die nog?
- De Dr. Kay side-storyline is tot nu toe compleet nutteloos.
- Sure, we kennen nu de uitleg rond de Upside Down en Vecna’s doel, maar… is dit het echt? Damn.
- Nancy die plots beter schiet dan een Marine? Oké dan.
- Nog veel meer, maar ik ga het hierbij laten
Het was… oké. Waar ik vroeger nog echt fan was van de vorige seizoenen, ondanks hun duidelijke flaws, ben ik nu oprecht niet meer zo geboeid door het verhaal of de endgame van S5. Zeven afleveringen die grotendeels als filler aanvoelen, dan ook nog eens opgesplitst in twee compleet nutteloze delen… tja...
Ik kan het wel volgen voor een stukje, hoor. Maar een paar van je plotgaten kloppen niet of vind ik niet terecht:
- Mama Wheeler lag niet in een coma, die heeft zelfs de naam van Henry opgeschreven. Die was gewoon aan herstellen van haar verwondingen.
- Dr Kay is toch net de hele hoofdzaak voor Eleven en die andere? Het feit dat zij de nieuwe "Papa" wil worden, maakt dat ze op twee fronten moeten vechten.
- Het feit dat Max 2x voor de deur staat en net wordt tegengehouden, en de derde keer lukt het wel, is een beetje getelefoneerd. En dat datzelfde met Holly moet gebeuren ook weer (een keer in de daycare, een keer waarbij ze wordt teruggezogen, dus de derde keer zal lukken). Maar dat maakt de verhaallijn niet nutteloos voor mij.
- Dr Kay is toch net de hele hoofdzaak voor Eleven en die andere? Het feit dat zij de nieuwe "Papa" wil worden, maakt dat ze op twee fronten moeten vechten.
- Het feit dat Max 2x voor de deur staat en net wordt tegengehouden, en de derde keer lukt het wel, is een beetje getelefoneerd. En dat datzelfde met Holly moet gebeuren ook weer (een keer in de daycare, een keer waarbij ze wordt teruggezogen, dus de derde keer zal lukken). Maar dat maakt de verhaallijn niet nutteloos voor mij.
Verder vond ik helemaal niet dat deze drie afleveringen filler waren tot het einde. Hoogstens de laatste die iets meer de aanloop is naar de rest. Maar dat is normaal en zelfs nodig in zo'n arch. Het is niet echt een spoiler, denk ik, maar Dustin wordt toch ook echt wel geredeemed in deze drie afl. Ik vond ze alvast weer heel fijn. Echt een goeie sfeer, Stephen King, jaren 80-90, met veel van de tropes erin zonder vervelend te zijn. Zodra je een mysterie uitlegt, of zodra iets een einde bereikt, is het altijd concreet, terwijl het daarvoor 100.000 dingen konden zijn. Dan is het altijd slechter dan wat het misschien had kunnen zijn in je hoofd, da's eigen aan eindes. Moet zeggen dat ik nog altijd helemaal mee ben.

Daarvoor moet ge geen zelfverklaarde alfamale zijn of een tien geven om dat ge wil conformeren aan sociale normen.