Stoppen (minderen) met alcohol

Bij die all-in hotels is dat precies toch allemaal verdund heb ik de indruk.

@Sneeuwstorm
In denk het ook want ik kon daar zuipen dat het geen naam meer heeft.
In feite is het ook niet altijd voordeliger om naar een all-in te gaan, en dan ga je veel meer eten en drinken dan normaal want het is toch inbegrepen in de prijs dus het moet er uitgehaald worden.

Gisteren was weer om zeep. Het was al een slechte dag en vervolgens beginnen drinken. Vandaag uiteraard de dag van schaamte waarbij ik nog moet zien welke schade ik berokkend heb.
Misschien dat anderen tips hebben over het volgende. Iets wat ik moeilijk kan begrijpen is dat ik nuchter altijd omschreven wordt als stil, lief, hulpvaardig; maar als ik een slechte dag heb en dan wat drink wordt ik een agressief en geil persoon die de wereld wilt zien branden. Het is alsof op dat moment alle ellende en frustratie naar buiten komt. Gelukkig sluit ik mezelf meestal op op die momenten, dus irl heeft dit weinig problemen opgeleverd.

Met alle respect maar wordt het is geen tijd dat je professionele hulp zoekt ipv hier tips te vragen op een forum met wildvreemden?

Kan zijn dat je dit al hebt gedaan natuurlijk, niet alles gelezen.

Maar woorden als agressief, geil en de wereld wilt zien branden zijn toch geen goed teken.

Binnenkort ga je nog iemand verkrachten en sla je ze nadien halfdood en word je een
item in het vtm nieuws.

Met alle respect maar wordt het is geen tijd dat je professionele hulp zoekt ipv hier tips te vragen op een forum met wildvreemden?

Kan zijn dat je dit al hebt gedaan natuurlijk, niet alles gelezen.

Maar woorden als agressief, geil en de wereld wilt zien branden zijn toch geen goed teken.

Binnenkort ga je nog iemand verkrachten en sla je ze nadien halfdood en word je een
item in het vtm nieuws.
Geen zorgen die professionele hulp is er. Daarnaast kamp ik al ruim dertig jaar met mijn demonen en ben ik nog maar 1 maal in contact geweest met de politie (ontsnapt uit een instelling), dus ik denk dat ik mijn agressie naar anderen vrij goed onder controle heb.

Ik heb heel veel verslavingen gehad, nu niks meer.
Je kan beter wat wandelen etc.. fietsen en proberen stoppen met die nest.
Discipline is key.
Lekker eten maken en gezond eten fruit en noten.
Goed voor uw eigen zorgen is belangrijk.
Mama zou trots op u zijn.
Het is zeker mogelijk hoor, nooit opgeven.
Ik heb het zonder hulp gedaan, ben toch content dat ik het gedaan heb, anders was ik al lang dood geweest.

Ik heb mezelf nooit als een probleemdrinker gezien maar ik merk dat ik me de laatste jaren toch meer afvraag waarom het zo moeilijk is te doseren bij sociale aangelegenheden. Het is puur gewoonte volgens mij.

Ook merk ik thuis iets hoger gebruik al is dat beperkt, maar ook weer gewoonte. Van de 5 weekdagen zal ik toch ook maar 1 of 2 max dagen niets drinken, op andere dagen beperkt tot 2 pintjes. Men partner en schoonouders doen het ook dus hier ook gewoonte. Grote verschil is dat die nooit overdrijven bij andere gelegenheden.

Voorbeelden gemiddeldes:
- Voetbalmatch: 5-10 pinten (2x maand)
- Pokeravond: 5-10 pinten (1x maand)
- Restaurant: 2 trippel (4x maand)
- Terrasje doen: 2 trippels (5x maand zomer)

De aantallen kunnen afwijken, het problematische bij mij zit voornamelijk in het nooit iets anders dan alcohol drinken op sociale aangelegenheden.

Afgeklopen zaterdag nog eens weggeweest naar Dominator festival en daar was het tovh een pint of 15. Dit is uitzonderlijk en gebeurt misschien een keer of 4,5 per jaar. Zondag weer een kater en uiteraard niets gedronken, gisteren terug hersteld en 2 pintjes op terras in de namiddag.

De vraag is natuurlijk wat is problematisch, ik denk dat in mijn geval het gemiddeld aantal glazen per week net binnen de grenzen zal vallen wat iets of wat normaal is maar dat het voornamelijk moet mindern als ik buiten kom. Ik kan me geen voetbalwedstrijd inbeelden dat ik niet zou drinken, het gedacht alleen al men matrn zien drinken en ik niet geeft me een onaangenaam gevoel. In dat opzicht denk ik soms wel dat ik een problematische drinker ben.
Misschien toch een een droogte periode inlassen, natuurlijk wel na de zomer want tijdens het verlof moeten we verplicht drinken ;-).

Ik heb mezelf nooit als een probleemdrinker gezien maar ik merk dat ik me de laatste jaren toch meer afvraag waarom het zo moeilijk is te doseren bij sociale aangelegenheden. Het is puur gewoonte volgens mij.

Ook merk ik thuis iets hoger gebruik al is dat beperkt, maar ook weer gewoonte. Van de 5 weekdagen zal ik toch ook maar 1 of 2 max dagen niets drinken, op andere dagen beperkt tot 2 pintjes. Men partner en schoonouders doen het ook dus hier ook gewoonte. Grote verschil is dat die nooit overdrijven bij andere gelegenheden.

Voorbeelden gemiddeldes:

De aantallen kunnen afwijken, het problematische bij mij zit voornamelijk in het nooit iets anders dan alcohol drinken op sociale aangelegenheden.

Afgeklopen zaterdag nog eens weggeweest naar Dominator festival en daar was het tovh een pint of 15. Dit is uitzonderlijk en gebeurt misschien een keer of 4,5 per jaar. Zondag weer een kater en uiteraard niets gedronken, gisteren terug hersteld en 2 pintjes op terras in de namiddag.

De vraag is natuurlijk wat is problematisch, ik denk dat in mijn geval het gemiddeld aantal glazen per week net binnen de grenzen zal vallen wat iets of wat normaal is maar dat het voornamelijk moet mindern als ik buiten kom. Ik kan me geen voetbalwedstrijd inbeelden dat ik niet zou drinken, het gedacht alleen al men matrn zien drinken en ik niet geeft me een onaangenaam gevoel. In dat opzicht denk ik soms wel dat ik een problematische drinker ben.
Misschien toch een een droogte periode inlassen, natuurlijk wel na de zomer want tijdens het verlof moeten we verplicht drinken ;-).
Het is zo een beetje "de gelegenheid maakt de dief". Als je naar een voetbalmatch gaat kijk je dan het meeste uit naar het volgen van die wedstrijd of naar het drinken van de pinten? Idem voor de drie andere puntjes.

Gisteren 10km gelopen en mij toch nog een tripel uitgegoten 's avonds.
Als ik gesport heb dan beloon ik mij achteraf wel, als ik niet gesport heb dan heb ik het niet verdiend.

Maar nu dat de werkweek weer begonnen is toch even minderen en een dag of 3 alles laten van alcohol. Vorige week vakantie dus elke dag wel iets gedronken, maar niet buitensporig veel. Ik was gewoon thuis en dan drink ik minder dan wanneer ik op reis zou zijn.

Voorbeelden gemiddeldes:

Zien drinken doet ook drinken, als je anderen ziet drinken krijg je toch zelf ook goesting in een goeie tripel of een Duvel.
Dat is dan ook omdat de hele tijd cola (zero) of water drinken niet meer smaakt.

Helemaal niet drinken is misschien moeilijk op sociale aangelegenheden maar ik vraag mij af of je je niet kan amuseren met 5 pinten op een avond ipv 10. Probleem is wanneer er om beurten wordt betaald, je moet dan zelf ook enen betalen en als je met 10 man bent ga je er ook 10 drinken ...

Het is zo een beetje "de gelegenheid maakt de dief". Als je naar een voetbalmatch gaat kijk je dan het meeste uit naar het volgen van die wedstrijd of naar het drinken van de pinten? Idem voor de drie andere puntjes.
Ik zie het meeste uit naar de wedstrijd maar vrees dat eerder de gedachte is, het hoort erbij en iedereen drinkt daar genoeg. Zoals hier ook gezegd is zien drinken doet drinken. Het is zo een gewoonte dat er niemand er bij nadenkt om eens een cola of waterke te pakken. Het is zo een evenement waar je staat met een pint, een andere 1 in u hand duwt en het kan zijn dat er nog iemand aankomt met een nieuwe lading. Zo een gewoonte maar gezond is ze niet natuurlijk, plezant meestal wel.

Zien drinken doet ook drinken, als je anderen ziet drinken krijg je toch zelf ook goesting in een goeie tripel of een Duvel.
Dat is dan ook omdat de hele tijd cola (zero) of water drinken niet meer smaakt.

Helemaal niet drinken is misschien moeilijk op sociale aangelegenheden maar ik vraag mij af of je je niet kan amuseren met 5 pinten op een avond ipv 10. Probleem is wanneer er om beurten wordt betaald, je moet dan zelf ook enen betalen en als je met 10 man bent ga je er ook 10 drinken ...
Hangt af van je vrienden, maar als ik om een alcoholvrije pint vraag wordt dat gerespecteerd. Zo kan je 10 pinten drinken zonder probleem om terug naar huis te rijden.

Het imago rond alcoholvrij bier is stilaan wel aan het veranderen in de goede zin. 10 jaar geleden was dat hetzelfde als een fristi bestellen. Net zoals je nu als man perfect een Cola Zero kan bestellen. Terwijl als je 10 jaar geleden een Cola Light bestelde als man was je waarschijnlijk anders geaard.

Ik zie het meeste uit naar de wedstrijd maar vrees dat eerder de gedachte is, het hoort erbij en iedereen drinkt daar genoeg. Zoals hier ook gezegd is zien drinken doet drinken. Het is zo een gewoonte dat er niemand er bij nadenkt om eens een cola of waterke te pakken. Het is zo een evenement waar je staat met een pint, een andere 1 in u hand duwt en het kan zijn dat er nog iemand aankomt met een nieuwe lading. Zo een gewoonte maar gezond is ze niet natuurlijk, plezant meestal wel.
Wat doen mensen die dan per auto zijn vraag ik mij af?

Hangt af van je vrienden, maar als ik om een alcoholvrije pint vraag wordt dat gerespecteerd. Zo kan je 10 pinten drinken zonder probleem om terug naar huis te rijden.
Als ik met de auto ben doe ik dat ook. 2 pintjes (of 1 zwaarder bier) en voor de rest alcoholvrij. Zodat ik weer zo goed als nuchter de baan op kan.
En als ik echt zou gaan feesten dan zou ik een alternatief zoeken ipv zelf met de wagen te gaan. Ik riskeer het mij niet meer.
Met de auto zijn is dus het beste 'excuus' om niet mee te drinken en dat wordt meer en meer geaccepteerd.

Laatst bewerkt:
Wat doen mensen die dan per auto zijn vraag ik mij af?
Ik denk dat je het antwoord op u vraag wel weet.
Ik zie spijtig genoeg die enorme shift van bewust niet drinken en rijden bij de jeugd maar mijn generatie trekt de helft daar zich niets van aan.

Zelf probeer ik dat zeker tot een minimum te beperken (al zondig ik er ook soms nog aan beperkt).

Vandaag nog eens naar de brouwer geweest en mijn hoeveelheid 0,0% leeggoed was toch aanzienlijk groter dan die met alcohol. Mooie evolutie.

Vroeger stevig uitgegaan, tot 's ochtends blijven doorgaan op alcohol, leuk, toffe tijd, maar er is met ouder worden ook wel een gewoonte blijven plakken van bij alle gelegenheden naar alcohol te grijpen (jarig, bezoek, weekend, drukke werkdag, ...) en daar had ik het uiteindelijk wel mee gehad met mezelf. Eens maanden, een jaar niks gedronken om het effect gewaar te worden en dat was aanzienlijk (vooral qua fitheid, focus en slaap).

Ben nu 35 en ondanks deze voordelen toch geen geheelonthouder, maar drink thuis enkel nog 0,0 bier als ik er al behoefte aan heb. Ik 'gun' mezelf nog alcohol (en dat is puur omdat ik een bourgondiër ben) op verlof. En dat is dan meestal een lokaal biertje of 2 's avonds om rustig van te genieten. Doe ik nu al een paar jaar zo en eigenlijk nooit problemen met terug op 'normaal' regime te schakelen eenmaal thuis. Wel consequent, vanavond werd me bij vrienden op bezoek nog een alcoholische drank aangeboden, neen merci.

Gewoontes zijn iets krachtig, zowel in de positieve als negatieve zin.

Het imago rond alcoholvrij bier is stilaan wel aan het veranderen in de goede zin. 10 jaar geleden was dat hetzelfde als een fristi bestellen. Net zoals je nu als man perfect een Cola Zero kan bestellen. Terwijl als je 10 jaar geleden een Cola Light bestelde als man was je waarschijnlijk anders geaard.
10 jaar geleden was het ook amper te 'zuipen' en was er ook niet zo veel aanbod. Gisteren op de Gentse Feesten Delirium 0.0 zitten drinken, wist ook niet dat dit ook al bestond. Zalig! Kasteelbier rouge 0.0 is ook mijn 'gay' drankje als aperitief bij uitstek geworden. Chouffe heeft ook al ééntje. Mocht St Bernardus er nog eentje maken ben ik helemaal content. :ROFLMAO:

Ik denk dat je het antwoord op u vraag wel weet.
Ik zie spijtig genoeg die enorme shift van bewust niet drinken en rijden bij de jeugd maar mijn generatie trekt de helft daar zich niets van aan.

Zelf probeer ik dat zeker tot een minimum te beperken (al zondig ik er ook soms nog aan beperkt).
Spijtig genoeg? :unsure: Ik men mij te herinneren dat recente onderzoeken hebben uitgewezen dat die generationele shift voorlopig niet echt een ding is. Men heeft gemerkt dat jong volwassenen (18-25) al langer veel minder drinken dan oudere generaties maar dat diezelfde generatie eens ze 25+ zijn toch eerder lijkt te vervallen in het slechte gedrag van de generaties voor hen op dat gebied. Als ik een gok mag wagen ga ik zeggen dat dit waarschijnlijk komt door wat jij eerder zei: "zien drinken, doet drinken". Eens die gasten uit hun "studentenbubbel" komen, waar er meer like-minded niet-drinkers zijn, en meer in contact met oudere generaties met nog andere gewoontes dat ze dan mee heulen met die oudere generaties.

Het verschil in generaties blijft overigens wel merkbaar. Deze week op het werk gehoord dat de jaarlijkse 2-daagse teambuilding afgeschaft is en dat het vanaf nu nog slechts 1 dag (vrijdag) gaat zijn ipv vrijdag-zaterdag. Ik denk dan, "ok, niet erg, 90% zit die zaterdag vooral te wachten tot het gedaan is dus w/e". Direct massa's protest van de 50-60-jarige collega's... niet omdat die zaterdag weg valt, maar omdat de overnachting ter plaatse weg valt want "Nu kunde niks meer drinken!" :tongue:

De verhalen van die nachten ook altijd: 2 jaar geleden heeft er ne collega in zijnen bloten door de gang van het hotel gelopen nadat Mr.Bean gewijs de deur van zijn kamer achter hem was dichtgevallen. Op de vraag waarom hij dan uberhaupt zo de gang opgegaan was kwam er niet echt een duidelijk antwoord. :laugh: Vorig jaar is er één met haar zatte botten van den trap gevallen, 3 maand thuis gezeten met ne gebroken ellenboog...

Spijtig genoeg? :unsure: Ik men mij te herinneren dat recente onderzoeken hebben uitgewezen dat die generationele shift voorlopig niet echt een ding is. Men heeft gemerkt dat jong volwassenen (18-25) al langer veel minder drinken dan oudere generaties maar dat diezelfde generatie eens ze 25+ zijn toch eerder lijkt te vervallen in het slechte gedrag van de generaties voor hen op dat gebied. Als ik een gok mag wagen ga ik zeggen dat dit waarschijnlijk komt door wat jij eerder zei: "zien drinken, doet drinken". Eens die gasten uit hun "studentenbubbel" komen, waar er meer like-minded niet-drinkers zijn, en meer in contact met oudere generaties met nog andere gewoontes dat ze dan mee heulen met die oudere generaties.

Het verschil in generaties blijft overigens wel merkbaar. Deze week op het werk gehoord dat de jaarlijkse 2-daagse teambuilding afgeschaft is en dat het vanaf nu nog slechts 1 dag (vrijdag) gaat zijn ipv vrijdag-zaterdag. Ik denk dan, "ok, niet erg, 90% zit die zaterdag vooral te wachten tot het gedaan is dus w/e". Direct massa's protest van de 50-60-jarige collega's... niet omdat die zaterdag weg valt, maar omdat de overnachting ter plaatse weg valt want "Nu kunde niks meer drinken!" :tongue:

De verhalen van die nachten ook altijd: 2 jaar geleden heeft er ne collega in zijnen bloten door de gang van het hotel gelopen nadat Mr.Bean gewijs de deur van zijn kamer achter hem was dichtgevallen. Op de vraag waarom hij dan uberhaupt zo de gang opgegaan was kwam er niet echt een duidelijk antwoord. :laugh: Vorig jaar is er één met haar zatte botten van den trap gevallen, 3 maand thuis gezeten met ne gebroken ellenboog...
Spijtig dat de onderliggende reden onder studenten is omdat het "hip" is om niet te drinken, in plaats van het te doen omwille van hun eigen gezondheid (of omdat ze nog de baan op moeten), dus is het gewoon kuddegedrag ...

Volgens mij als ge de drank schrapt op zo'n teambuilding event, dat een pak mensen ook minder lang gaat blijven hangen en vroeger naar huis gaat. Alcohol dient als olie op de ketting bij sociale evenementen, een fietsketting loopt ook beter als die gesmeerd is.

Laatst bewerkt:
Eh, ik wilde net hier eens kijken en informeren hoe het met de topic starter gaat maar ik zie dat er banned onder zijn naam staat en een streep door zijn nick. Is dit definitief of tijdelijk?

Terug
Bovenaan