Stoppen (minderen) met alcohol

Even een knuppel.
Ik ben een kind uit de jaren tachtig, de tijd dat 's avonds de kroegen nog vol zaten. Zijn we er echt op vooruitgegaan door alcohol te demoniseren als we ondertussen ook zien dat het gebruik van psychofarmaca recordhoogtes haalt en de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg oplopen?
Blijven we als mens niet steeds een ontsnapping zoeken uit ons bestaan, of dit nu is via (il)legale drugs, geloof of wat anders?

Staat dat niet los van elkaar?

Er is minder schaamte om naar de pyschiatrist te gaan, vroeger waarde zot als ge ging he.
Nu mag het al meer, al hebben we wel een onnatuurlijke druk op onszelf.

Overlaatst wel een fijn stukje gelezen of gehoord;
Als Alcohol ervoor zorgt dat je stress van de dag verdwijnt en je vormt er stevige vriendschappen en leuke momenten mee, go for it. Ging dan wel over maar 3 wijntjes per avond ofzoiets. Maar het demoniseren heeft, imo, meer te maken met dronken rijden en uw vrouw afslagen.
De adder in het gras is natuurlijk ook dat 3 glazen, 4 worden enz..

Alcohol gaat, op lange termijn, ooit wel eens verboden worden of zeer stevig sociaal ingeperkt.
Escapisme kan je bereiken op heel veel manieren, sporten bv.

Staat dat niet los van elkaar?

Er is minder schaamte om naar de pyschiatrist te gaan, vroeger waarde zot als ge ging he.
Nu mag het al meer, al hebben we wel een onnatuurlijke druk op onszelf.

Overlaatst wel een fijn stukje gelezen of gehoord;
Als Alcohol ervoor zorgt dat je stress van de dag verdwijnt en je vormt er stevige vriendschappen en leuke momenten mee, go for it. Ging dan wel over maar 3 wijntjes per avond ofzoiets. Maar het demoniseren heeft, imo, meer te maken met dronken rijden en uw vrouw afslagen.
De adder in het gras is natuurlijk ook dat 3 glazen, 4 worden enz..

Alcohol gaat, op lange termijn, ooit wel eens verboden worden of zeer stevig sociaal ingeperkt.
Escapisme kan je bereiken op heel veel manieren, sporten bv.
Ik denk dat je gelijk hebt over alcohol in de toekomst, het gaat gewoon de weg opgaan van roken.
Eigenlijk zou ik Demolition Man nog eens moeten terugzien en zien hoezeer ze de toekomst voorspelt hebben.

Puur vanuit persoonlijk perspectief: voor mij maakt dat niet veel uit of ik drink of niet, ik slaap altijd behoorlijk goed. Vakliteratuur zal me tegenspreken en alcohol is en blijft vergif voor je lichaam. Dat kan je niet ontkennen. Maar gaat mijn persoonlijke levenskwaliteit erop vooruit als ik stop met alcohol drinken, stop met bewerkt voedsel te eten, met geraffineerde suikers en andere rommel? Dat betwijfel ik. De wetenschapper zal wel zeggen dat mijn lichaam er zeker op vooruit gaat, maar die gaat niet bepalen of ik me daarom ook gelukkiger ga voelen.

Met voldoende zelfbeheersing kan ik zowel genieten van een fles wijn, een hamburger of een koffiekoek zonder dat ik me schuldig moet voelen omdat de wetenschappelijke vakliteratuur me dat allemaal afraadt.
IMO stel je de verkeerde vraag. Je zegt zelf dat je de wetenschap onderschrijft dat het allemaal slecht is voor je. Dan moet je de vraag stellen of je levenskwaliteit achteruit gaat als je er mee stopt. Want dan kan je tenminste aangeven dat je levenskwaliteit haalt uit alcohol drinken, geraffineerde suikers eten, etc. Al kan je de follow-up wel raden: hoe kan het dat je dan alcohol nodig hebt om je levenskwaliteit omhoog te halen, dat klinkt ook triestig tegenwoordig.

Even een knuppel.
Ik ben een kind uit de jaren tachtig, de tijd dat 's avonds de kroegen nog vol zaten. Zijn we er echt op vooruitgegaan door alcohol te demoniseren als we ondertussen ook zien dat het gebruik van psychofarmaca recordhoogtes haalt en de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg oplopen?
Blijven we als mens niet steeds een ontsnapping zoeken uit ons bestaan, of dit nu is via (il)legale drugs, geloof of wat anders?
Uit al jouw posts valt af te leiden dat je nog maar in de tweede fase zit bij het stoppen met een verslaving.

Fase 1: Inzien dat er een probleem is
Fase 2: voor- en nadelen afwegen van stoppen
Fase 3: effectieve stap naar stoppen

Je blijft dus hangen in fase 2.
Zolang je blijft volhouden of blijft goedpraten waarom het gebruik te rechtvaardigen is, blijft het heel moeilijk om effectief te minderen of te stoppen.

Achteruit inparkeren is ook zoveel makkelijker vind ik, is de auto veel wendbaarder.
Een smalle parkeerplek kan ik vooruit niet inrijden, achteruit geen enkel probleem. Ik zie echt geen enkel voordeel van vooruit in te rijden.

On topic: ik merk van mezelf dat ik elke avond wel verlang naar alcohol. Ik werk veel van thuis uit en woon alleen, en vooral op weekdagen is de sleur reëel. Ik drink wel altijd max 2 gewone bieren à la Leffe, nooit grote hoeveelheden. Dus vind het momenteel niet problematisch, al is het elke dag willen drinken wel geen goed teken voor de langere termijn. Ik probeer nu minstens 2 avonden in de week niets te drinken, om die gewoonte te doorbreken.
Uw koffer in of uitladen

IMO stel je de verkeerde vraag. Je zegt zelf dat je de wetenschap onderschrijft dat het allemaal slecht is voor je. Dan moet je de vraag stellen of je levenskwaliteit achteruit gaat als je er mee stopt. Want dan kan je tenminste aangeven dat je levenskwaliteit haalt uit alcohol drinken, geraffineerde suikers eten, etc. Al kan je de follow-up wel raden: hoe kan het dat je dan alcohol nodig hebt om je levenskwaliteit omhoog te halen, dat klinkt ook triestig tegenwoordig.
Ik ben een Bourgondiër die graag een goed glas wijn drinkt en geniet van een lekkere maaltijd. Dat is voor mij levenskwaliteit. Stoppen met wijn drinken en heerlijke maaltijden zorgt zeker voor een achteruitgang van mijn beleving van het "goede leven". Tegelijk weet ik ook dat de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen of dranken met mate moet gebeuren. Ik ga niet elke dag een fles wijn drinken of ga niet elke dag een huisbereide pasta carbonara opeten. Vandaar is matiging een belangrijke deugd. Het kan niet elke dag feest zijn.

Ik denk dat wij "levenskwaliteit" gewoon op een heel andere manier interpreteren. Ik doe dat niet vanuit het perspectief van een diëtist.

Levenslang diëten zal dan wel gezond zijn voor je lichaam, maar of ik daar gelukkiger van ga worden betwijfel ik.

Levenslang diëten zal dan wel gezond zijn voor je lichaam, maar of ik daar gelukkiger van ga worden betwijfel ik.
Ja kijk als je elke dag stress ervaart en ongelukkig wordt, omdat mensen rondom uwe kop non stop zagen dat je aan een wijntje ligt te nippen en je moet elke dag die aggresieve HLN berichtjes lezen en ..

Ga je dan ook sneller dood van die stress en het ongelukkig zijn? Ik ben er sterk van overtuigd dat het antwoord een dikke vette 'JA' is.
Ook al is het fysiek gezonder van nooit nog iets te drinken, mentaal is het dan weer gewoon ongezond.

Als je echt verslaafd bent aan het spul, je drinkt veel te veel én je kan he niet laten om te stoppen bij dat ene glaasje. Ja dan is het wijs er volledig mee te stoppen. Maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat het beste werkt voor hem of haar hé. Cero cero cero is niet altijd het beste voor 'iedereen'.

Ik ben een Bourgondiër die graag een goed glas wijn drinkt en geniet van een lekkere maaltijd. Dat is voor mij levenskwaliteit. Stoppen met wijn drinken en heerlijke maaltijden zorgt zeker voor een achteruitgang van mijn beleving van het "goede leven". Tegelijk weet ik ook dat de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen of dranken met mate moet gebeuren. Ik ga niet elke dag een fles wijn drinken of ga niet elke dag een huisbereide pasta carbonara opeten. Vandaar is matiging een belangrijke deugd. Het kan niet elke dag feest zijn.

Ik denk dat wij "levenskwaliteit" gewoon op een heel andere manier interpreteren. Ik doe dat niet vanuit het perspectief van een diëtist.

Ik vind dat een gezonde levensvisie hoor. Waar ik op doelde is dat mensen doorgaans niet zo goed zijn in zichzelf onder controle houden. "Met mate" leidt dan toch nog vaak tot overgewicht en alcoholmisbruik.

Vandaar denk ik gewoon dat het geen kwaad kan als mensen met enige regelmaat eens uittesten of niet drinken, wat gezonder eten, enz. niet die vage "levenskwaliteit" verbeteren.

Geheelonthouding is iets voor mensen die afgekickt zijn van een verslaving, dat lijkt me te extreem voor de gemiddelde persoon. Dat is voor mij zowat de basisregel bij alles van gezondheidsadvies, als het te extreem is om realistisch te blijven volgen haalt het niets uit.

Ik ben een Bourgondiër die graag een goed glas wijn drinkt en geniet van een lekkere maaltijd. Dat is voor mij levenskwaliteit. Stoppen met wijn drinken en heerlijke maaltijden zorgt zeker voor een achteruitgang van mijn beleving van het "goede leven".
Voila, veel eenvoudigere redenering dan te moeten aantonen dat levenskwaliteit er op vooruit zou gaan zonder! Helemaal prima

Ik ben sinds ca. een jaar bijna gestopt met alcohol drinken. Ik dronk vele jaren graag en (te) veel, zo sprak mijn lever.

Enorm geholpen dat er tegenwoordig overal degelijke alcoholvrije bieren beschikbaar zijn.

Verder nul problemen ervaren.

Slaap ik beter? Volgens mijn fitness horloge mss wel, ik zelf merk daar niks van.

Ik ben sinds ca. een jaar bijna gestopt met alcohol drinken. Ik dronk vele jaren graag en (te) veel, zo sprak mijn lever.

Enorm geholpen dat er tegenwoordig overal degelijke alcoholvrije bieren beschikbaar zijn.

Verder nul problemen ervaren.

Slaap ik beter? Volgens mijn fitness horloge mss wel, ik zelf merk daar niks van.
Ik vind ook dat voor wie drinkt uit gewoonte of als sociaal gebeuren, zonder nood aan de alcohol zelf, het nu veel makkelijker is dan 10+ jaar geleden. Dan was het een hele avond frisdrank drinken, nu is er toch alcoholvrij bier dat drinkbaar tot smakelijk is.

Als ik 's avond zo voor de tv zit en zin heb om iets te drinken is dat best wel handig.

Ik vind ook dat voor wie drinkt uit gewoonte of als sociaal gebeuren, zonder nood aan de alcohol zelf, het nu veel makkelijker is dan 10+ jaar geleden. Dan was het een hele avond frisdrank drinken, nu is er toch alcoholvrij bier dat drinkbaar tot smakelijk is.

Als ik 's avond zo voor de tv zit en zin heb om iets te drinken is dat best wel handig.
Vooral als je nog moet rijden vind ik dat handig. Dan kan ik (smaakvol) bier drinken zonder gevaar op dronkenschap achter het stuur. Als ik niet moet rijden drink ik wel "gewoon" bier, maar kan het zijn dat ik soms alcoholvrij bier drink om mijn dronkenschap te beteugelen. Zie daar, opnieuw matiging en zelfcontrole.

Off topic Sloan, based in België of buitenland?

On topic, alles met mate. Vroeger zal de kwaliteit van eten en drinken beter geweest zijn. Nu zijn er teveel opties denk ik.

Drink meer als ik teveel stress ervaar van het werk.
Anders 4 glazen per week. Met commentaar van de madam.

Verkort één glas per dag je levensduur?

Het antwoord: Men weet het (nog steeds) niet goed maar als er een impact is dan is deze miniem (lees je verliest géén jaren).

Omdat de impact zo klein is of eigenlijk onbewezen: Als je dat ene glaasje tijdens het kerstfeestje wil drinken? Doe dat gewoon.
Je wordt er worst case 99,5 jaar oud mee ipv 100 jaar. Big deal.

Maar houdt het dus beperkt. Alles met MATE. TE is nooit goed.

Blijven we als mens niet steeds een ontsnapping zoeken uit ons bestaan onze dagelijkse sleur, of dit nu is via (il)legale drugs, geloof of wat anders?
Ik besta net als de meeste mensen uit deze thread heel graag. Maar net zoals de meesten in dezelfde thread werk ik gewoon niet graag.
Kudos als je werken echt leuk vindt maar ik doe het echt niet graag. Maar het moet gewoon anders heb ik 0 Euro op overschot voor leukere zaken.

Laatst bewerkt:
Het antwoord: Men weet het (nog steeds) niet goed maar als er een impact is dan is deze miniem (lees je verliest géén jaren).

Omdat de impact zo klein is of eigenlijk onbewezen: Als je dat ene glaasje tijdens het kerstfeestje wil drinken? Doe dat gewoon.
Je wordt er worst case 99,5 jaar oud mee ipv 100 jaar. Big deal.
Nu ben je voor jezelf gewoon selectief aan het knippen uit het artikel.

Het onderzoek richtte zich op een veilige grens voor alcoholconsumptie. Dus er werden enkel gegevens meegenomen van mensen die alcohol drinken. Het vergelijken met een geheelonthoudende controlegroep had relevant geweest maar zat er niet in.

Ook wordt in het artikel aangehaald dat alcohol het risico-verhoogt op allerlei soorten kanker.
Er zijn menig studies te vinden die toch 6-7 jaar aangeven als ‘mogelijks verlies’.

De impact is dus helemaal niet zo klein.

Ook wordt in het artikel aangehaald dat alcohol het risico-verhoogt op allerlei soorten kanker.
Er zijn menig studies te vinden die toch 6-7 jaar aangeven als ‘mogelijks verlies’.
Ja maar niet door dat ene glaasje met kerst he. Want zo komt uw post nu wel over als ik deze "neutraal" lees. ;)

In de link die ik postte ging het over mogelijks 5 jaar verlies bij chronisch veel overmaat aan alcohol. Maar het klopt: sommige studies spreken over een mogelijke nog grotere impact in de orde van 6-7 jaar.

Laatst bewerkt:
-Allen Carr (the easy way to control. Alcohol)
Ik kan deze boek ook alleen maar aanraden, het is één van de weinige bronnen die je goesting om te drinken effectief vermindert. Geen lang gezaag over de pro's en cons van alcohol, gewoon een simpele methode waardoor je ermee wilt kappen. Ik ben nu al bijna 18 jaar rookvrij, maar ik was daarvoor echt een verslaafde roker die gewoon niet wou stoppen met roken. Nadat ik Carr zijn Easyway boek heb gelezen wou ik gewoon niet meer roken, mijn goesting naar sigaretten was gewoon weg.
Nog maar een zelden een boek gelezen die zo'n positieve impact heeft gehad op mijn leven. Zijn boek over alcohol is van hetzelfde kaliber.

Terug
Bovenaan