Stoppen (minderen) met alcohol

Ik heb ondertussen sinds kerstmis geen druppel meer aangeraakt. Daarvoor dronk ik best wel wat, niets problematisch natuurlijk. Maar zelfs gewoon thuis in het weekend dronk ik eigenlijk altijd wel wat zware bieren 's avonds.

Ik heb mezelf niet verboden om alcohol te drinken. Maar sinds ik naar de fitness ga, merk ik wat een effect dat eigenlijk op mijn lichaam heeft. Zelfs maar na een klein beetje alcohol, was ik geen klop waard in de fitness. Het verschil tussen niet drinken en wel drinken was bij mij echt enorm. Het was dan een hele sessie compleet afzien, om eigenlijk toch gewoon een minderwaardige training af te leveren. En dat was het gewoon niet meer waard. Ik train ondertussen 4 dagen in de week, en mijn beste sessies liggen op zaterdag en zondag, dus dat komt er nu op neer dat ik eigenlijk echt geen zin meer heb om dan alcohol te drinken.

Ik denk dat dat ook de enige manier is om er op een goeie manier mee te stoppen, als je echt een goede reden hebt, die je fysiek ook kan voelen. Na een tijdje neemt die zin om te drinken ook gewoon af. En als ik nu zatte maten ergens op een feestje zie rondwaggelen en hoor lallen, dan begint mijn maag eigenlijk zelf te draaien :D

De eerste keren dat ik op stap ging, wel zo wat opmerkingen/bijna veroontwaardigde reacties gehad. Ergens wel begrijpelijk, want ik dronk gewoon ook veel en graag. Maar ondertussen is iedereen dat wel gewend en bestellen ze zonder problemen een frisdrank voor me als er een rondje gegeven wordt, of raden ze zelfs 0% biertjes aan die ze zelf eens een keer geproefd hebben.

Binnenkort is het graspop, en dan heb ik me wel voorgenomen om me nog eens een keer te laten gaan. Dat zijn sowieso 4 aaneengesloten dagen waarop ik toch niet naar de fitness kan. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of het drinken me dan nog wel gaat bevallen. Voor hetzelfde geld schakel ik snel weer over op frisdrank. We zien wel.
En heb je dan niet de ene verslaving voor de andere geruild?
Alvast veel plezier op Graspop.

@derp: waarom gezond leven? Om het lijden zo lang mogelijk te rekken? Dat gevoel gelukkig te zijn is mij vreemd; toch niet compleet, ik voelde dit toen ze twintig jaar geleden de verkeerde diagnose maakte van lymfeklierkanker. Waarom? Onze samenleving is naar de klote met een streven naar 80% betaalde arbeid waarmee we wederom meer consumeren dan onze planeet aan kan. Zelf heb ik geen kinderen, maar ik heb onze stiefzoon wel geleerd waar hij wat kan oogsten in de natuur, net zoals ik hem aanleerde om met een vuurwapen om te gaan.
Diegene die menen dat onze huidige samenleving zich nog 100 jaar verder zet, dwalen volgens mij. Enkele jaren geleden zou ik gezegd hebben dat we met scherp zullen schieten op vluchtelingen, ondertussen heeft de realiteit ons in gehaald. Het gebeurd nu en het is hoog tijd dat iedereen wakker wordt.

Ik weet het niet zeker. Ik zie naar de fitness gaan precies niet als een verslaving. Eerder een hobby die ook nog goed is voor mijn lichaam. Het is ook niet dat als ik zin in een pint zou hebben, ik dan in de plaats maar naar de fitness ga. Dus ik denk het niet nee.

Merci! :D

@derp: waarom gezond leven? Om het lijden zo lang mogelijk te rekken? Dat gevoel gelukkig te zijn is mij vreemd; toch niet compleet, ik voelde dit toen ze twintig jaar geleden de verkeerde diagnose maakte van lymfeklierkanker. Waarom? Onze samenleving is naar de klote met een streven naar 80% betaalde arbeid waarmee we wederom meer consumeren dan onze planeet aan kan. Zelf heb ik geen kinderen, maar ik heb onze stiefzoon wel geleerd waar hij wat kan oogsten in de natuur, net zoals ik hem aanleerde om met een vuurwapen om te gaan.
Diegene die menen dat onze huidige samenleving zich nog 100 jaar verder zet, dwalen volgens mij. Enkele jaren geleden zou ik gezegd hebben dat we met scherp zullen schieten op vluchtelingen, ondertussen heeft de realiteit ons in gehaald. Het gebeurd nu en het is hoog tijd dat iedereen wakker wordt.
Ik zou meer focussen op wat plezant is voor jezelf, dan neerslachtig te worden over de globale staat van de wereld.
Die verantwoordelijkheid ligt ook helemaal niet bij jouw.

Maar je kan wel ervoor zorgen dat je gezond(er) eet/drinkt & met werk een persoonlijke bijdrage levert tot een functionerende maatschappij. Je lichaam en geest zal er wel bij varen. Zoals @derp , ben ik ook niet vrij van hedonestische momenten, zeker in een sociale context (voetbal, met familie en vrienden). Maar van sobere dagen word ik niet ongelukkiger.

Onze samenleving is echt nog wel iets waard om voor te vechten.

waarom gezond leven? Om het lijden zo lang mogelijk te rekken? Dat gevoel gelukkig te zijn is mij vreemd; toch niet compleet, ik voelde dit toen ze twintig jaar geleden de verkeerde diagnose maakte van lymfeklierkanker. Waarom? Onze samenleving is naar de klote met een streven naar 80% betaalde arbeid waarmee we wederom meer consumeren dan onze planeet aan kan. Zelf heb ik geen kinderen, maar ik heb onze stiefzoon wel geleerd waar hij wat kan oogsten in de natuur, net zoals ik hem aanleerde om met een vuurwapen om te gaan.

Is je probleem dan dat je denkt dat de mensheid gaat vergaan ?

Dat maakt het huidig leven toch niet onaagenaam ? Dat 80% betaald werken is toch niet in zo een zware pijnlijke job ? En het geeft je uren per dag waarin je grote keuze hebt van activiteiten. Zou je gelukkiger zijn moest je maar 20% van de tijd werken ?

Dat je ongelukkig bent lijkt me niet echt aan de omgeving te liggen. Of denk je dat je gelukkiger zou zijn in een andere wereld ? Is er iets concreet dat kan veranderen dat je gelukkig zou maken ?

Niet om je aan te vallen, maar ik snap je uitleg niet zo goed waarom alles zo verschrikkelijk zou zijn.

Ook de mensheid staat er niet zo slecht voor, lijkt me wat ver gegrepen dat wat al 1000 jaar stabiel is nu oppeens zou instorten. Zelfs iets als WO II heeft niet inneens de maatschappij genekt.

Los daarvan, in de context van het topic, drink ik soms wel wat te veel. Ik minder wat de laatste tijd maar heb daardoor vaker dagen dat ik wat overdrijf en de volgende dag een lichte kater heb. Ik heb jaren lang gewoon 1-2-3 consumptie per dag genuttigd waar ik dus niet echt last van had (toch niet op deze kortere termijn). Nu is het paar dagen enkel alcohol vrij en dan overdrijf ik een dag (overdrijven als in dat ik me wat slechter voel de dag erna, niet dat ik de avond zotte dingen doe of niet meer aanspreekbaar ben).

Laatst bewerkt:

Als dat je beeld is van de wereld raad ik je echt aan om internet uit te zetten of andere vrienden te zoeken. We leven nog steeds in een zeer mooie wereld en dan nog eens in een zeer mooi stuk.

Gezond zijn = beter voelen = leuker leven?
Ik wil geen 100 worden en 10j afzien, liever 60 en geen 1 jaar afzien. Dat lukt het best door gezond te leven?

Die arbeid is ook zoiets, doe een job die niet aanvoelt als werk of doe een job die voorbij vliegt. De apocalypse is er nog lang niet hoor.

- doe een job
- van thuis te zitten wordt alles erger en erger
- sport zoveel mogelijk
- bezoek zoveel mogelijk AA meetings in jouw buurt

Gelieve op deze 4 raadgevingen niet te reageren met 4 excuses. Been there, done that. Ik heb zelf 20 jaar anti depressiva genomen en ik raad je ook aan om deze rustig af te bouwen. Je zit in een serieuze neerwaartse spiraal en aan jouw Posts te zien zit je al heel diep.

De eerste weken en maanden zijn zeer hard en zeer moeilijk. Nadien wordt het beter.

Begin ook met nooit alchohol te kopen voor thuis. En zet streepjes per dag dat je niet drinkt. Probeer al eens 5 streepjes te hebben.

Ben je iemand die drinkt uit verveling? Indien wel, weet je wat je moet doen.

Als alcohol je leven domineert zou ik er niet mee minderen maar ermee stoppen, want het is een demon waartegen je vecht. In jouw geval lijkt (psychologische) hulp me wel noodzakelijk.

Ik drink graag maar heb wel zelfbeheersing en ik voel niet de drang om continu te willen drinken.
Dit. Ik drink wel graag ene ‘s avonds op mijn gemak of enkele tijdens het weekend, maar voel geen drang om op het werk te drinken tussen de werkuren door of tijdens de pauze. Als het niet lukt om een werkdag door te komen zonder alcohol dan stop je er beter helemaal mee.

Soms heb ik ook wel eens een uitsmijter een paar keren per jaar, met de kater nadien. Prettig vind ik dat achteraf toch niet, en dat is dan een motivatie om het de dagen nadien toch wat rustiger aan te doen. Moest dat elk weekend zijn, dat zou ik toch niet volhouden.

Ik heb mezelf niet verboden om alcohol te drinken. Maar sinds ik naar de fitness ga, merk ik wat een effect dat eigenlijk op mijn lichaam heeft. Zelfs maar na een klein beetje alcohol, was ik geen klop waard in de fitness.
Hier is het omgekeerd. 1 of 2 wijntjes en ik voel mij super en ik loop (ik loop als sport) dan meestal gewoon beter ipv slechter. (Vanaf 3 gaat het wel achteruit TE is TE)

Na een tijdje neemt die zin om te drinken ook gewoon af.
Op dat vlak heb ik wél een probleem: Ik mag een half jaar niet meer drinken mijn zin is nog steeds even hoog.
Ik hoor dat continue: 100% zeker Makila vroeg of laat neemt uw zin af! Nope. Helaas. Die zin neemt bij mij met helemaal niks af.
Ik lust gewoon heel graag wijntjes en gin tonic. Ik denk niet dat dit komt door de alcohol an sich. Ik lust het gewoon graag.

Maar ik heb (gelukkig) wel een sterk karakter op dat vlak. Als ik toch eens drink dan kan ik er effectief wel mee stoppen als ik genoeg op heb. En ik kan heel gemakkelijk zeggen: zin of niet ik drink maanden gene druppel meer. Dan lukt mij dat aan een 100% ratio. Ik hou mij er dan wel aan.

Ik wil geen 100 worden en 10j afzien, liever 60 en geen 1 jaar afzien. Dat lukt het best door gezond te leven?
Ik ken mormel niet maar zou het niet kunnen zijn dat hij/zij nu al afziet en al jaren fysieke pijn heeft? :frown: Helaas heb je dat allemaal niet te kiezen. Er zijn mensen die sinds dag 1 fysiek letterlijk hevige pijn leiden en die mensen moeten ook door hun leven willen of niet.

Ik ken mormel niet maar zou het niet kunnen zijn dat hij/zij nu al afziet en al jaren fysieke pijn heeft? :frown: Helaas heb je dat allemaal niet te kiezen. Er zijn mensen die sinds dag 1 fysiek letterlijk hevige pijn leiden en die mensen moeten ook door hun leven willen of niet.
Geen idee, ik pik net in. If so, courage.

Sub specie aeternitatis is de gehele mensheid een miniscule seconde aanwezig op het uurwerk van de kosmos. Als je het vanuit het perspectief van de kosmos bekijkt is alles wat we doen en pretenderen te zijn een Niets tegenover het Al (cfr. Blaise Pascal). Maar draai dat perspectief om en je kan best wel wat waarde vinden in die extreem korte tijdstonde dat we bestaan. Dat is een klik die je zelf moet maken, dat kan geen ander voor je doen. We modderen allemaal aan, de ene wat succesvoller dan de andere en dan komen we tot het eindstation waar we allemaal gelijk in zijn: de dood. Dan probeer ik in de tijd dat ik er wél ben toch iets te halen uit het leven.

Dus ook al is het menselijke bestaan een absurd gegeven als je er écht goed over nadenkt, is dat in mijn ogen net de reden om het credo van Henry-David Thoreau na te leven: I wanted to live deep and suck out all the marrow of life.

-Allen Carr (the easy way to control. Alcohol)
-Carl Jung
-Joe Dispenza
-Sinclair methode
- Gym
- Wim Hof (breathwork)
- Gabor Mate (trauma expert)

Om maar enkele te noemen die mij geholpen in mijn persoonlijke vendetta tegen alcohol..
Succes :
Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax

✌️

Als dat je beeld is van de wereld raad ik je echt aan om internet uit te zetten of andere vrienden te zoeken. We leven nog steeds in een zeer mooie wereld en dan nog eens in een zeer mooi stuk.

Die arbeid is ook zoiets, doe een job die niet aanvoelt als werk of doe een job die voorbij vliegt. De apocalypse is er nog lang niet hoor.
Wat jij verwoord is niet anders dan je afsluiten voor de informatie die je hebt, gewoon leven als een blinde omdat het momenteel toch allemaal zo erg niet is. Het zal mijn tijd wel duren.
Een interessant voorbeeld dat Wieringa aanhaalde was dat van een kasteelheer die een laan aanplantte omdat hij wist dat eens de bomen volgroeit zouden zijn, tweehonderd jaar later, ze konden dienen om de balken in het kasteel te vervangen.

Gezond zijn = beter voelen = leuker leven = blind zijn voor de gevolgen van ons leven.
Wij zijn de muziekspelers op de Titanic.

Wat jij verwoord is niet anders dan je afsluiten voor de informatie die je hebt, gewoon leven als een blinde omdat het momenteel toch allemaal zo erg niet is. Het zal mijn tijd wel duren.
Een interessant voorbeeld dat Wieringa aanhaalde was dat van een kasteelheer die een laan aanplantte omdat hij wist dat eens de bomen volgroeit zouden zijn, tweehonderd jaar later, ze konden dienen om de balken in het kasteel te vervangen.

Gezond zijn = beter voelen = leuker leven = blind zijn voor de gevolgen van ons leven.
Je vertrekt vanuit een zeer zwartgallig wereldbeeld dat allesbehalve objectief is. De gemiddelde Westerse mens heeft het nog nooit zo goed gehad, en zelfs voor heel wat groeilanden klopt dit. Verder is gelukkig zijn ook wel een zekere gelatenheid als het neerkomt op zaken die je niet kan veranderen. Ik ben geen psycholoog maar jouw wereldbeeld heb ik nu wel nog al gehoord bij mensen die hun draai niet vinden in de maatschappij, en dan vraag ik me af of dat niet gewoon een compensatiestrategie is: beginnen over hoe rot de maatschappij/samenleving is en de wereld gaat vergaan, want zo lijken de eigen negatieve ervaringen niet van betekenis.

Dat alles lijkt me ook een beetje aan te geven dat je alcoholmisbruik een puzzelstuk is in een grote puzzel van problemen, en dus niet even opgelost gaat raken omdat je wat geld wil besparen.

Uhu, de Leo had nochtans toch een goeie 15 minuten voor het schip zonk.

De overheid is ook niet te vertrouwen zeker? Blackwater en Rothshield beheersen de wereld?
Area51?

Alles komt goed mijne man, we zien en horen nu gewoon veel meer van de wereld, er is niks echt nieuws aan de gang.
Ik hoop dat je uw gedachtegoed kunt doorbreken.

(en hier wat zwanst. Uw stiefzoon met een vuurwapen leren omgaan (wat betekent dat zelfs?) is al vergaand vind ik.)

Wat ik aanraad;
- Zie dat je medicatie op punt staat bij je arts / psychiater.
- Minstens 1x per week naar AA / NA meeting.
- Hobby's / interesses / positieve contacten zoeken, onderhouden en verder uitbouwen.
- Structuur in je leven. Gaan slapen en opstaan op dezelfde uren. Vaste momenten inlassen voor hobby's en meeting.
- Geheel onthouding.
- Minstens 1x per week naar AA / NA meeting. Werk aan je stappen met een sponsor.

Het is de strijd waard.

Dat mensen schrik hebben voor de toekomst is een fenomeen van alle tijden. Nochtans heeft zoals Sylverscythe het aanhaalde de gemiddelde mens het nog nooit zo goed gehad. Betekent dat dat die trend zich altijd zal verder zetten? Neen. Maar het is wel indicatief van een ziekte inherent aan de mens: hij maakt zich over vanalles en nog wat zorgen en ziet de toekomst negatiever in dan wat hij gewoonlijk is.

Je moet niet blind zijn voor de gevolgen van ons leven of voor de toekomst. Maar niemand verplicht jou om je alles zo hard aan te trekken. Dat is iets dat je zelf beslist in feite. Misschien zijn wij de muziekspelers op de titanic, of misschien (waarschijnlijk) zie jij alles te pessimistisch in.
Besef dat nieuwskanalen teren op slecht nieuws brengen, want dat trekt de aandacht meer dan goed nieuws. Je ziet het goede nieuws niet maar dat betekent niet dat het er niet is. Zoek & volg wat youtube kanalen die focussen op positieve nieuwsberichten.

Tenslotte, zelfs al zijn wij effectief zoals de muziekspelers op de titanic - bon, die mensen hebben toch maar tot op het einde voor een positieve noot (pun intended) gezorgd. Dat is toch beter dan schreeuwend met de armen in de lucht rondjes te lopen?

Maar het is wel indicatief van een ziekte inherent aan de mens: hij maakt zich over vanalles en nog wat zorgen en ziet de toekomst negatiever in dan wat hij gewoonlijk is.
Of je het nu graag hebt of niet: Je bent geboren. Dat is helemaal geen keuze geweest: Je hebt het lotje van het leven getrokken.
Overlijden kan je nog altijd doen in een verre toekomst, dus waarom zou je de natuur een handje helpen? Leef gewoon want voor je het weet is het toch voorbij.

Dus negatief zijn is naar mijn mening volkomen zinloos. Het helpt u gewoon gene zak vooruit.
En ja ik ben eigenlijk best positief ingesteld dezer dagen.

Uhu, de Leo had nochtans toch een goeie 15 minuten voor het schip zonk.

De overheid is ook niet te vertrouwen zeker? Blackwater en Rothshield beheersen de wereld?
Area51?

Alles komt goed mijne man, we zien en horen nu gewoon veel meer van de wereld, er is niks echt nieuws aan de gang.
Ik hoop dat je uw gedachtegoed kunt doorbreken.

(en hier wat zwanst. Uw stiefzoon met een vuurwapen leren omgaan (wat betekent dat zelfs?) is al vergaand vind ik.)
Plaats me alsjeblieft niet bij die complotgelovigen. Ik onderschrijf wat Wallfish en Sylverscythe aanhalen, dat wij als mensen het nog nooit zo goed gehad hebben; alleen maak ik daarbij de kanttekening dat we met zovelen het zo goed hebben dat we de planeet overbelasten en dit model niet duurzaam is. Ergens heb ik ook nog hoop dat innovatie onze redding zal zijn (leestip Nooit meer slachten), alleen denk ik wel dat het hoog tijd is om wakker te worden en het roer te keren.

En neen ik zwans niet: ik heb inderdaad mijn stiefzoon de basishandelingen van een vuurwapen aangeleerd, net zoals ik hem leerde om groenten te telen, om in de natuur eetbare zaken te vinden en hem ook wil leren om kleinvee te slachten en schoon te maken. Dit kan heel vreemd over komen, maar ik wil hem echt voorbereiden op een wereld die harder is dan diegene die we nu kennen. Voor zij die dit compleet wereldvreemd vinden raad ik aan om eens op te zoeken wat kinderen aangeleerd wordt buiten Europa.

heb mijn huis toekomst bestendig verbouwd
Wat bedoel je hiermee trouwens? Oprechte vraag. Een schuilkelder ofzo?

Plaats me alsjeblieft niet bij die complotgelovigen. Ik onderschrijf wat Wallfish en Sylverscythe aanhalen, dat wij als mensen het nog nooit zo goed gehad hebben; alleen maak ik daarbij de kanttekening dat we met zovelen het zo goed hebben dat we de planeet overbelasten en dit model niet duurzaam is. Ergens heb ik ook nog hoop dat innovatie onze redding zal zijn (leestip Nooit meer slachten), alleen denk ik wel dat het hoog tijd is om wakker te worden en het roer te keren.

En neen ik zwans niet: ik heb inderdaad mijn stiefzoon de basishandelingen van een vuurwapen aangeleerd, net zoals ik hem leerde om groenten te telen, om in de natuur eetbare zaken te vinden en hem ook wil leren om kleinvee te slachten en schoon te maken. Dit kan heel vreemd over komen, maar ik wil hem echt voorbereiden op een wereld die harder is dan diegene die we nu kennen. Voor zij die dit compleet wereldvreemd vinden raad ik aan om eens op te zoeken wat kinderen aangeleerd wordt buiten Europa.
Gho ik denk dat weinigen ontkennen dat er enkele serieuze problemen zijn waar we als samenleving een oplossing voor moeten vinden.

Het klimaat is daarbij een logisch voorbeeld. Niet om het onderwerp te veranderen, maar er wordt bijvoorbeeld steeds aan een sneller tempo groene energieopwekking geïnstalleerd. Meerdere bronnen geven nu aan dat China zijn top qua CO2 uitstoot bereikt heeft en in de toekomst enkel maar zal zakken (en aangezien China zo groot is geld dit in feite voor de hele wereld). EV's worden steeds populairder waardoor de luchtkwaliteit verbeterd. Men is bezig met tech om CO2 uit de lucht te zuigen en ondergronds op te slaan of allerhande grondstoffen van te maken. Plastiek afval op stranden is in dalende lijn. In Afrika is men een groene muur aan het bouwen (bomen planten) om de Sahara terug te claimen
Mijn conclusie is: de mensheid heeft de boodschap begrepen en is bezig het roer te keren. Dat we nog steeds een tijd in de verkeerde richting zullen varen is een feit (= nog steeds meer CO2 uitstoten dan de aardbol kan wegwerken), maar de tendens is gezet. De technologie is er en wordt enkel beter en goedkoper. De wil is er in grote delen van de wereld.

Het is maar de vraag of het allemaal op tijd komt. De wereld zal nog wel een tijd afzien en dat is zeer spijtig. Maar neerslachtig rondlopen helpt hierbij niet.

Probeer deze raad te volgen:
"When I was a boy and I would see scary things in the news, my mother would say to me,
'Look for the helpers. You will always find people who are helping.'"

Dat je je stiefzoon allerhande overlevingsvaardigheden aanleert, wat zou daar mis mee zijn? Dat anderen dit overbodig vinden kan zijn, maar een vaardigheid bezitten is nooit verkeerd. Het kan maar van pas komen. En de meeste die je opnoemt kweken een begaanheid met de natuur die vele mensen beter ook wat meer zouden hebben, mezelf incl. Het is gewoon mooi dat je zo begaan bent met je stiefzoon, punt.

Terug
Bovenaan