Stiel in avondschool

Graag zou ik vanaf volgend jaar willen starten met het volgen van avondlessen in een bepaalde stiel. Gewoon omdat ik eigenlijk graag bezig ben en ook wel eens iets wil kunnen. Nu vroeg ik mij af welke stiel interessant kan zijn. Hoe definieer ik persoonlijk interessant:

- een stiel die je relatief snel kan aanleren en dus vrij snel zelf kan toepassen thuis. Waarmee ik wil zeggen: het is niet nodig om twee jaar ook effectief te werken in de stoel om hem voldoende onder de knie te krijgen.
- dat iets inhoudt dat je ofwel regelmatig nodig hebt thuis, ofwel redelijk wat geld kan besparen als je het dan toch nodig hebt. Dit is uiteraard geen exclusieve disjunctie

Het gaat me dus voornamelijk om het plezier om iets te leren en de mogelijkheid het te kunnen toepassen in mijn eigen huis. Het is dus zeker niet de bedoeling dit in bijberoep te doen ooit.

Zelf dacht ik eventueel aan een opleiding sanitair of schrijnwerker. Maar misschien zie ik vanalles over het hoofd.

Is er hier misschien iemand die zelf iets heeft aangeleerd in avondschool en dat zijn beste beslissing vond? Ik hoor het graag!

Ikzelf heb 2 semesters metselen gevolgd en 10 lessen vloeren (basiscursus). Niet echt dingen die je veel nodig hebt thuis maar ik had een project waar ik deze voldoende kon gebruiken.
Schrijnwerken is iets dat je veel kan gebruiken thuis maar je hebt vrij veel materiaal nodig als je het deftig wil doen.
Sanitair voor thuis (excl. ketels installeren en onderhouden) is iets waar je imo geen opleiding voor moet volgen, het internet kan je genoeg leren hiervoor.
Elektriciteit voor thuis is gelijkaardig aan sanitair, kan je veel over leren via internet.
Er zijn weinig stielen die je meermaals zal kunnen gebruiken voor kleine karweien in je huis. Het internet kan je daar veel bij helpen. Is mijn mening.

Ik heb elektriciteit (residentieel elektricien - monteur) gevolgd in avondonderwijs. Heel veel aan gehad enerzijds omdat het voor mij compleet nieuwe materie was, en anderzijds omdat ik me tijdens die lessen echt wel geamuseerd heb. Ik vond het enorm boeiend om eens iets heel anders te leren, en tijdens die avonden kon ik me nog eens volop focussen op iets anders dan mijn werk.

In september start ik met sanitair en cv, vermoedelijk gewoon de basis (theorie sanitair, cv en ventilatie, verbindingen en aansluitingen, ...) en dus 1 jaar.
Daarna zou ik graag nog tegelen en vloeren doen.

Zoals jvc terecht aanhaalt kan je je de vraag stellen of die opleidingen het geld waard zijn om thuis wat te werken/prullen.
Voor mij alvast wel. Zoals gezegd alleen al omdat ik me echt wel amuseer in die lessen.
Daarnaast ben ik iemand die hiervoor 0,0 affiniteit had met (ver)bouwen en techniek, ik heb niet echt iemand aan wie ik zo’n dingen kan vragen, en ik kan niet leven met het idee ‘kijkt wat filmkes op youtube, probeer wat en dat lukt wel’.

Sowieso ga ik in mijn huis wel nog heel wat verbouwen dus de curussen die ik volg zijn wel bewust gekozen.
Elektriciteit (kast, schakelmateriaal, paar nieuwe kabels, aarding etc) is intussen opnieuw gebeurd en conform gesteld, iets dat ik zonder die cursus niet had gekund.
Binnen enkele jaren smijt ik de benedenverdieping er uit. Als ik dan de elektriciteit en sanitair zelf kan leggen en zelf kan tegelen en vloeren, ben ik er van overtuigd dat ik (i) beter geinformeerd zal zijn en betere keuzes ga kunnen maken, (ii) minder afhankelijk ben van een hoop aannemers en (iii) toch meer kan besparen dan de cursussen me gekost hebben.
Enkel maar positief toch?

Door avondschool te doen ga je een stiel niet echt grondig leren. Je leert de stiel pas door het veel te doen. Door een keer te bricoleren met alpex thuis ben je nog geen sanitairman. In avondschool ga je ook geen alpex leren leggen of correct schijven en kappen. Dat moet je gedaan hebben in praktijk met een ervaren iemand die dat toont hoe het echt moet (geen easykit toestanden). Ik ben nu 3 jaar bezig en leer nog altijd bij. In avondschool ga je misschien meer in opbouw leren werken, wat nog een echte stiel is, misschien leer je zelf nog met de plooitang werken,hoewel koper zeer duur is.

Ik heb verschillende zaken gevolgd in avondschool met gemengde resultaten. Ik had geen technische kennis en ben dan 15 jaar geleden begonnen. Eerst schilderen: weinig geleerd . Daarna pleisteren, gyproc en buitenbepleistering. Dit gedurende twee jaar. zeer goede leraar en zo mijn keuken gepleisterd. (Ben al 15 jaar aan het renoveren). Daarna fietsherstelling, beste leraar en veel aan gehad om mijn eigen fiets te repareren. Dan paar jaar geleden sanitair, geen goede leraar en weinig praktisch. Mistevreden en dan opnieuw geprobeerd bij Syntra. Nooit geoefend met alpex en opnieuw niet tevreden. Desondanks en met zelfstudie nu volledig mijn badkamer aan het vernieuwen.
conclusie: veel hangt af van de lesgever en zijn enthousiasme. Meestal zijn dat ex(zelfstandigen) die dan een vast pensioen krijgen omdat ze leraar geworden zijn. Dus dat is soms maar enkel hun motivatie. Sommige zaken wil ik niet kunnen (bv elektriciteit). Dus uiteindelijk veel geld mee uitgespaard. Combinatie van die lessen, ervaring van het zelf te doen en lef om het zelf te doen hebben ervoor gezorgd dat ik mijn twee linkerhanden ben kwijtgeraakt.
Stel gerust vragen.

Inderdaad: koper plooien en met staal werken. Maar had nog nooit een alpex leiding geknipt en dan volg je les aan verschillende scholen zoals ik gedaan heb.

Dank voor de eerste replies!
Er zijn weinig stielen die je meermaals zal kunnen gebruiken voor kleine karweien in je huis. Het internet kan je daar veel bij helpen. Is mijn mening.
Dat klopt volledig. Ik was niet duidelijk genoeg in de OP zo blijkt. Het idee is niet zozeer om wat te bricoleren. We gaan allerhande zaken renoveren in ons jaar het komende decennium waar zowat alles aan bod zal komen. Vandaar dat de goesting ook wel naar boven kwam om evt ook wat zelf te kunnen.
Zoals gezegd alleen al omdat ik me echt wel amuseer in die lessen.
Daarnaast ben ik iemand die hiervoor 0,0 affiniteit had met (ver)bouwen en techniek, ik heb niet echt iemand aan wie ik zo’n dingen kan vragen, en ik kan niet leven met het idee ‘kijkt wat filmkes op youtube, probeer wat en dat lukt wel’.

Dat verwoordt het eigenlijk best goed. En aanvullend: ik ben ook vrij zeker dat aannemers mij vanalles kunnen wijsmaken bij wijze van spreken, dus als ik dan toch kennis heb van IETS, zou ik dat al fantastisch vinden.

Inderdaad: koper plooien en met staal werken. Maar had nog nooit een alpex leiding geknipt en dan volg je les aan verschillende scholen zoals ik gedaan heb.
Ok dit ga ik dus zeker onthouden. Mijn gedachte was dat je het sowieso wel goed zou leren via een Syntra of pvco, maar blijkbaar niet dus. Niet dat ik de gedachte had een volleerde stielman te zijn na de lessen, maar de ambitie is wel toch iets voldoende te kunnen dat ik het veilig en proper zou kunnen doen in mijn eigen huis.

Bwo, ik kan daar wel mee leven als ik zie/hoor wat sommige les over geven en wat je allemaal op YouTube vindt. Ik zegt niet dat ge naar dobbit moet kijken, maar bvb voor tegelen zijn er enkele kanalen die u alles perfect uitleggen. Oké, dat is wel in het Engels en sommige producten ga je hier niet vinden maar dat is ook snel opgelost. Dat in combinatie met @desolation zijn post over tegelen hier en ik heb daar een volledige badkamer mee kunnen tegelen.
Ik had dan eens info gevraagd over een cursus tegelen omdat ik speelde met het idee dat in bijberoep te doen, en dan hoorde ik dat in ene cursus ze het niet eens over kerdimat hadden gehad. Tsjah.

Door avondschool te doen ga je een stiel niet echt grondig leren. Je leert de stiel pas door het veel te doen. Door een keer te bricoleren met alpex thuis ben je nog geen sanitairman. In avondschool ga je ook geen alpex leren leggen of correct schijven en kappen. Dat moet je gedaan hebben in praktijk met een ervaren iemand die dat toont hoe het echt moet (geen easykit toestanden). Ik ben nu 3 jaar bezig en leer nog altijd bij. In avondschool ga je misschien meer in opbouw leren werken, wat nog een echte stiel is, misschien leer je zelf nog met de plooitang werken,hoewel koper zeer duur is.

Ben nu wel geïnteresseerd naar wat je bedoelt met Easykit toestanden.

Leidingen slecht geplooid, mantel niet tot tegen de koppeling laten komen of geen hulzen gebruiken, expansievat met flexibel, ketel in alpex aansluiten...
Mantel als in de leiding of mantel als in de ribbelbuis er rond zit? Want dat tweede is echt not done :p
Een expansievat met flexibel aansluiten is zowat de meest standaard methode die er bestaat, ik zie echt niet in wat daar mis mee is.
Hetzelfde als uw ketel in alpex aansluiten, technisch is daar absoluut niks mis mee. Ge moet dat natuurlijk wel niet doen met alpex van op een rol maar met stukken rechte alpex zodat het visueel ook nog op iets trekt.

Pasop, ik snap dat gelle veel in messing en koper wilt doen omdat een gesoldeerde verbinding nog altijd robuuster is en er mooier uit ziet, maar het moet ook niet teveel een spelleke zijn "als het gene koper is dan is het sowieso prul".

En over de avondschool: veel hangt af van hoe uw cursus is inderdaad. Als ge een goede leraar hebt met veel praktijkwerk dan is dat een prima opleiding. Bij CVO Heusden-Zolder bv is het bijna alleen praktijk, ook voor bv sanitair/elektriciteit/tuinaanleg/etc...
Die gaan zelfs praktijkstages doen op werven.

Het klopt dat ge het moet doen om het te leren he, maar zonder begeleiding in het begin gaat er niet komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mantel als in de leiding of mantel als in de ribbelbuis er rond zit? Want dat tweede is echt not done :p
Een expansievat met flexibel aansluiten is zowat de meest standaard methode die er bestaat, ik zie echt niet in wat daar mis mee is.
Hetzelfde als uw ketel in alpex aansluiten, technisch is daar absoluut niks mis mee. Ge moet dat natuurlijk wel niet doen met alpex van op een rol maar met stukken rechte alpex zodat het visueel ook nog op iets trekt.

Pasop, ik snap dat gelle veel in messing en koper wilt doen omdat een gesoldeerde verbinding nog altijd robuuster is en er mooier uit ziet, maar het moet ook niet teveel een spelleke zijn "als het gene koper is dan is het sowieso prul".

En over de avondschool: veel hangt af van hoe uw cursus is inderdaad. Als ge een goede leraar hebt met veel praktijkwerk dan is dat een prima opleiding. Bij CVO Heusden-Zolder bv is het bijna alleen praktijk, ook voor bv sanitair/elektriciteit/tuinaanleg/etc...
Die gaan zelfs praktijkstages doen op werven.

Het klopt dat ge het moet doen om het te leren he, maar zonder begeleiding in het begin gaat er niet komen.
Flexibel laat zuurstof door, sowieso not done. Zuurstof wil je niet in je cv water.

Alpex in opbouw= goedkope sod oplossing, je kan dan evengoed een ketel van Bulex hangen (ketel die sod installateurs kopen voor 400 euro). Ok voor in een garage in opbouw een kraantje bij te plaatsen, dat zou ik ook in alpex doen als het een langere afstand is, maar dan altijd in click beugels.

Mantel laten wij altijd tot tegen de raccords komen aan de collector, niet zo 20cm Alpex bloot laten. Ik vermoed ook zat ze geen begetube alpex gebruiken, dat is eigenlijk het beste wat er is om te plooien zonder knikken.

Koper of persstaal (genre prestabo of mapress) oogt toch altijd properder dan alpex. Nuja dat staal kan je dan weer niet voor sanitair water gebruiken, dus gebruiken de meeste installateurs toch nog altijd koper.

20cm is overdreven, maar ik laat altijd 5cm bloot. Moest er dan toch uitzonderlijk een lek zijn zie je het tenminste

Terug
Bovenaan