Sterrenrestaurants

Er zijn zeker zaken waar ze je liever niet zien komen met een gescheurde jeansbroek en een hoodie met in het groot een logo van het plaatselijke bouwbedrijf op, dus dat echt alles kan klopt nu ook weer niet. Er is trouwens ook nog zoiets als respect vind ik. Op een trouw kom je toch ook niet aan in een trainingspak van de voetbal?

Maar ik ben al in enorm veel sterrenrestaurants geweest en de plaatsen waar iedereen in maatpak zit en ze je scheef bekijken als je 'gewoon' een deftig hemd en een deftige broek aan hebt kan ik ook op 1 hand tellen, want dat zijn er namelijk 0. Er zijn ook zeker restaurants (vooral dan de duurdere) waar men wat chiquer gekleed gaat, maar in het doorsnee restaurant met 1 ster zien de klanten er echt niet zoveel anders uit als de klanten van eender welke deftige brasserie vind ik.

Tijdje geleden in restaurant Nebo geweest, redelijk nieuw restaurant en ondertussen een ster.

Gelegen op het Zuid Antwerpen, eerder wat aan de stijvere kant maar eten meer dan ok.

Jammere dat ze geen bier hadden, ik drink na x aantal gangen altijd een biertje, meestal na de Irish koffie en ze hadden enkel Duvel voorhanden, wat natuurlijk niet erg is.

Alleszins, er zat iemand met een t shirt aan van Balenciaga met gaatjes in, €500 of meer.

Tijden van kostuum zijn idd voorbij, maar speciaal opkleden vind ik langs den andere wel leuk daarvoor.

Allé man, 5-6 gangen is toch standaard overal en dan heb je toch een serieus voldaan gevoel op het einde neen? 🤔
Dat hangt er vanaf hoeveel er op uw bord ligt. ;)

In the Jane was het een 10 gangen menu toen ik daar ging eten, en ik had net genoeg op. Ik had geen honger meer maar serieus voldaan? Absoluut NIET. Na 5-6 gangen had ik nog gewoon grote honger. :support:

Maar 1 gang, dat zijn 3 happen of zo. Het was lekker, topkwaliteit tot en met, het eten was op elk bord een kunstwerkje, maar daarmee heb je nog niet gegeten. :tongue:

Naar een sterrenrestaurant doe je op zijn minst toch iets betere kleren aan.
Volledig in kostuum hoeft niet, maar een nette broek, hemd en wat deftige schoenen zijn toch een must.

Een t-shirt, jeans met gaten en vuile sneakers zijn toch not done imo.
Ik wou dat ik zoals Bockie de Repper kon toekomen in een hoodie. Sommige mensen zijn nu eenmaal meer op hun gemak in die kledij.

Niet sterrenzaken, maar zo net daaronder - steeds met T-shirt (15€) en jeans (50€), ook voor huwelijksfeest ofzo, verleden jaar me5 vrienden zo private dining gedaan - geen mens die daarover valt denk ik. Ik loop niet echt hoog op met fancy kledij. ik wil me gewoon goed voelen. In de zomer vervang ik die jeans door en Cargo short. Not done volgens de regels - maar ik vind mezelf stilaan te oud voor regels om eerlijk te zijn. Het zou helpen als ik met een Ferrari ofzo zou rijden, denk dat ik dan zelf in badjas zou binnen mogen.

Vanop de website van Sans Cravate, één ster.

Is er een dresscode?
De naam van ons restaurant is niet voor niets Sans Cravate.
Een dresscode laten we dus liever achterwege. Kom zoals je bent, dat doen wij ook!

Staat nog op het todo-lijstje :)

Ik 'kende' vroeger een paar pokerspelers (aka jongeren met veel te veel geld) en die gingen ook gewoon heel casual op restaurant. Een keer had het personeel hen wel kostuum vestjes geleend..

Je mag je wel een beetje opkleden voor een goed restaurant, maar van die stijve bedoeningen daar houd ik toch echt niet van.

In Italië eens naar een sterrenzaak geweest, dat was toch een andere wereld voor ons. Handtasbankje voor mijn vrouw, elke keer we rechtstonden een ober die ons terug onze stoel aanbood, en al die Italianen op hun zondagse best. We waren ook niet slecht gekleed, maar daar waren we toch wat underdressed :unsure:

Wel paar heel lekkere dingen gegeten.

Ik moet zeggen, ik vind een restaurant als Het Gebaar van Roger Vandamme eigenlijk meer mijn ding. Geen grote menu's met x-gangen die je in 2 of 3 happen binnen hebt, maar wel volwaardige borden waar je ten volle van kan genieten.

Al de 1 ster zaken aangedaan omgeving Leuven, van een paar contenter dan andere, mijn favoriet kwa setting en eten blijft in Leuven toch Het Land aan de Overkant, geen ster.

Maar is het verschil tussen 1, 2 en 3 sterren nog groot? Kwa eten, wijnen, bediening?
Ik zou met mijn vriendin eens een weekend naar Leuven gaan. In de Gault Millau krijgt couvert couvert een hoge score maar dit ligt precies wel wat buiten het centrum (zouden met de trein komen). Iemand nog ervaringen met restaurants en eventueel hotels in Leuven?
Wij zitten het liefst toch een beetje op ons gemak, geen tafel naast ons op een halve meter en moet zeker niet te stijf/sjiek zijn. Land aan de overkant is alvast genoteerd.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen, ik vind een restaurant als Het Gebaar van Roger Vandamme eigenlijk meer mijn ding. Geen grote menu's met x-gangen die je in 2 of 3 happen binnen hebt, maar wel volwaardige borden waar je ten volle van kan genieten.
Die hebben ook toch een menu-formule? Buiten de a la carte natuurlijk. Dat vond ik ook wel een grote meerwaarde trouwens. Ik herinner mij nog de meest overheerlijke zeetong (600 gram?) en het aardbeiendessert dat ongeëvenaard was.

Die hebben ook toch een menu-formule? Buiten de a la carte natuurlijk. Dat vond ik ook wel een grote meerwaarde trouwens. Ik herinner mij nog de meest overheerlijke zeetong (600 gram?) en het aardbeiendessert dat ongeëvenaard was.
Toen wij gaan eten waren was het alleen a la carte afaik.

Ik zou met mijn vriendin eens een weekend naar Leuven gaan. In de Gault Millau krijgt couvert couvert een hoge score maar dit ligt precies wel wat buiten het centrum (zouden met de trein komen). Iemand nog ervaringen met restaurants en eventueel hotels in Leuven?
Wij zitten het liefst toch een beetje op ons gemak, geen tafel naast ons op een halve meter en moet zeker niet te stijf/sjiek zijn. Land aan de overkant is alvast genoteerd.
Couvert Couvert en ook restaurant Arenberg (vind ik zeer klassiek) liggen in Egenhoven, wat een kwartiertje in ene taxi van Leuven station is.

Vlakbij het station of in Leuven centrum
- Zarza, d'Atagnan, Tafelrond, EED, Taste en natuurlijk nog veel meer.

Zeker geen sterrenzaak, maar Raffat vind ik echt geweldig in Leuven. Pakistaanse fusion, heerlijke sharing gerechten, cocktails, heel sfeervolle setting. Plaatje klopt er compleet.

Vlakbij het station of in Leuven centrum
- Zarza, d'Atagnan, Tafelrond, EED, Taste en natuurlijk nog veel meer.
Essenciel is redelijk recent verhuisd naar de Bondgenotenlaan, ben zelf nog niet in het nieuwe pand geweest maar toen ze nog in de Naamsestraat zaten zeker de moeite.
Was toen trouwens vlak langs Raffat dat hierboven wordt genoemd waar ik laatst ben geweest. Inderdaad gezellig, vriendelijke bediening en originele borden. Het eten vond ik wel een beetje hit or miss, wij kregen toch hier en daar iets voorgeschoteld waar te weinig smaak in verwerkt zat. Maar bon is ver verwijderd van het equivalent van een sterrenzaak. :)

Ga ik straks eten :unsure:

ben benieuwd :cool:
Eten was top, maar deel van de bediening was soms wat knullig voor een 1* zaak (geen begeleiding naar tafel, een keer fout bestek gelegd).

Had het ook iets groter verwacht binnen. Terras lijkt me wel top om te zitten als het goed weer is.

Prijs/kwaliteit echt wel aan te raden (y)

Bon, naar ‘t Zilte geweest in Antwerpen.

Onderaan het Mas verwelkoming, men gaat mee naar de lift, drukken voor jou op het knopje en de lift naar boven! Daar gaan de deuren open, twee mensen staan je daar op te wachten, nemen uw jas aan.
Aperitief in de lounge genoten met enkele verrukkelijke hapjes.
Keuze uit diverse champagnes.

Daarna aan tafel, de ene parel na de andere. Heel fijn ook dat er veel plaats is tussen de tafels, discreet.
Heerlijke wijnen, een enorme kaart, echter wel voor wijn per glas gekozen.
Na toilet bezoek komen ze je stoel onder uw gat schuiven en voor de vrouwen voorzien ze een bankje voor de handtas! Prachtig !

Bij het dessert kwamen ze met een karretje dessertwijnen. Afgrond met chateau d’Yquem.

Top-avond! En ook een hele attente bediening, op het einde kwam de chef ook nog eens langs.

Volgende stop is nog eens Vrijmoed.

10-BDABB3-4272-431-F-9250-10-A00-B670-D3-F.jpg

Laatst bewerkt:
Bon, naar ‘t Zilte geweest in Antwerpen.

Onderaan het Mas verwelkoming, men gaat mee naar de lift, drukken voor jou op het knopje en de lift naar boven! Daar gaan de deuren open, twee mensen staan je daar op te wachten, nemen uw jas aan.
Aperitief in de lounge genoten met enkele verrukkelijke hapjes.
Keuze uit diverse champagnes.

Daarna aan tafel, de ene parel na de andere. Heel fijn ook dat er veel plaats is tussen de tafels, discreet.
Heerlijke wijnen, een enorme kaart, echter wel voor wijn per glas gekozen.
Na toilet bezoek komen ze je stoel onder uw gat schuiven en voor de vrouwen voorzien ze een bankje voor de handtas! Prachtig !

Bij het dessert kwamen ze met een karretje dessertwijnen. Afgrond met chateau d’Yquem.

Top-avond! En ook een hele attente bediening, op het einde kwam de chef ook nog eens langs.

Volgende stop is nog een Vrijmoed.

En wat iedereen nu ook wil weten is de rekening? Hoe is de keuken? Experimenteel? Klassiek?

Terug
Bovenaan