Sterrenrestaurants

Voor die koffie begrijp ik dat dan nog, gezien idd chocolaatjes, madeleintjes en nog wat spekjes. Daar hebben ze nog wat “werk” aan.
Maar voor een Duvel? Das toch wel aan het haar getrokken.

Ik ging exact hetzelfde quoten. Er is niks maar dan ook niks die die prijs kan rechtvaardigen in mijn ogen als dit gaat om een gewone Duvel.

Is mss toch wat kort door de bocht - ik kan me inbeelden dat:
  • Interieur en setting toch wat meer heeft gekost (bestek, porselein, decoratie, meubilair, verlichting, ....)
  • Loonkost deskundig personeel VS flexi job
  • Aantal personeelsleden / gast
  • Aantal m²/gast
  • Duur van de maaltijd (geen mogelijkheid tot 2 shiften/avond)
En ook niet vergeten, naast de top van de Belgische haute cuisine is het ook op wereldvlak best vermeldingswaardig, daarnaast is het ook een enorm winstgevend bedrijf natuurlijk. Premium quality - maar ook premium marges.

Maar goed, dat is ook wat je gewoon vooraf weet en dus ook verwacht, in ruil mag je heel kritisch zijn en hopelijk gewoon 200% genieten van wat je voorgeschoteld krijgt - anders krijgt het bezoek een heel zure nasmaak.

Er zijn tal van zaken waar je, als logisch denkend mens, vragen kan bij stellen - ben ik bereid absoluut premium prijzen te betalen voor:
  • Standaard dranken zoals waters, bieren, ... die je gewoon uit de fles giet, dat kan anders zijn bij een verse cocktail bvb.
  • Keuze tussen x aantal verschillende soorten messen om je eten te nuttigen
  • Uitgebreide uitleg en keuze over een relatief banaal element als brood ... je kan dan vragen of je naar daar bent gekomen om brood te eten of om een fantastische bereiding van paling te proeven.
Ik fantaseer soms over een buffet -stijl restaurant op niveau, geen idee of daar een markt voor is - maar ik vind het niet erg om te besparen op personeel tegen een zachtere prijs in combinatie met uitmuntende kwaliteit van eten. Een gat in de markt of een héél dom idee, ik weet het niet.

Terechte opmerkingen i.v.m. de glas duvel. Maar eerlijk, ik weet dat het aan het haar is getrokken om 20 euro te betalen voor ne duvel maar het kon me niet schelen. Hadden ze er 30 euro voor gevraagd had ik het ook betaald want ik had een zeer goede avond en het totaalpakket klopte nagenoeg als een bus. In een sterrenrestaurant weet ik dat ik voor sommige zaken teveel zal betalen maar als men enkel de focus heeft op 20, 50 of 100 euro teveel betalen dan kan men beter thuis blijven. Het belangrijkste is om een leuke ervaring te beleven, die paar tientallen of zelfs 100 euro teveel of te weinig betalen vind ik ni belangrijk en zou mijn avond vergallen

Ik vind het gewoon een beetje gek om een maaltijd van €800 door te spoelen met nen duvel

Waarom? Hij had al paar glazen wijn en champagne op, mss nog ne pousse café dus Duvel kan perfect vind ik.

Ik pak ook regelmatig iets van bier op restaurant na glazen wijn en irish coffee.

En dan dikwijls lokaal bier als ze dat hebben

Iets fris smaakt nu eenmaal na een zware maaltijd.

Of ge nu voor €800 hebt gegeten of voor €100.

Mijn bescheiden mening natuurlijk

Waarom? Hij had al paar glazen wijn en champagne op, mss nog ne pousse café dus Duvel kan perfect vind ik.

Ik pak ook regelmatig iets van bier op restaurant na glazen wijn en irish coffee.

En dan dikwijls lokaal bier als ze dat hebben

Iets fris smaakt nu eenmaal na een zware maaltijd.

Of ge nu voor €800 hebt gegeten of voor €100.

Mijn bescheiden mening natuurlijk
Natuurlijk, iedereen doet wat ie wil. Ik zou er zelf gewoon niet snel mee afsluiten :)

Ik vind dat je op sterrenrestaurant (zeker de betere) betaalt voor een ervaring ook. Zoals al gezegd: het interieur, de setting, het personeel, behandeld worden als een koning, ...

Maar ook de gesprekken met je tafelgenoten voelen dan net iets anders aan, iets dieper soms, omdat je in zo'n beleving wordt meegetrokken.

En dan natuurlijk het eten: als je eens graag wil zien hoe enorm veel werk er in een gerecht op Michelin niveau kruipt moet je Jules Cooking opzoeken op YouTube. Die maakt dan 1 gerecht in zo'n video en dat is enorm complex. Doe dat maal zes of zeven voor het aantal gangen, en vermenigvuldig met het aantal gasten die avond.

Da's als het ware een ingewikkelde symfonie aan smaken, technieken, timings, elementen, machines en knowhow, gespeeld door meerdere topkoks om zo'n sterrengerecht tot bij de klant te krijgen.

Dat maakt allemaal van die avonden een beleving die voor mij dicht bij magie komt. Kunst is het zeer zeker ook.

Op zulke avonden maakt het mij dan inderdaad ook niet uit dat er je daar enorm veel te veel betaalt voor een bodempje whisky na je maaltijd.

Met dat gezegd zijnde: ik heb al gegeten bij Peter Goossens, maar de laatste jaren laat ik hem principieel wel passeren, omdat ik zijn prijzen wel echt de pan vind uitswingen.

Excuses voor de zweverige post. Ik ben misschien wel of misschien niet net terug van zo'n avondje met wat bodempjes whisky op het einde.

...
Ik fantaseer soms over een buffet -stijl restaurant op niveau, geen idee of daar een markt voor is - maar ik vind het niet erg om te besparen op personeel tegen een zachtere prijs in combinatie met uitmuntende kwaliteit van eten. Een gat in de markt of een héél dom idee, ik weet het niet.

Buffet stijl, dan zou je ook besparen op de presentatie van het eten zelf?

Er zijn sterrenchefs en bijna-sterren-waardige chefs die het met veel minder personeel doen, maar dan spreek je over kleinere restaurants. En daar betaal je uiteindelijk niet minder dan bij de andere, net omwille van het beperkte aantal couverts. Dus niet helemaal hoe jij het voor je ziet denk ik, al gaat het conceptueel een beetje in die richting :)

Dat is trouwens ook een beetje het verschil tussen GM en Michelin: GM (heb ik me laten vertellen door mensen die daar een stuk meer ervaring mee hebben) kijkt vooral naar het eten, Michelin over het algemeen meer naar de omkadering tot en met het personeel bij het binnenkomen, etc.

Publiek in Gent. Blijkbaar 1 ster, super qua eten en service maar qua interieur toch iets minder 😁

Desalniettemin €350 om eens goed te gaan eten als koppel valt nog goed mee (actie 2x €15 korting)

Buffet stijl, dan zou je ook besparen op de presentatie van het eten zelf?

Idd, net als op het interieur, ruimte tussen de tafels (binnen de grenzen van het gezellige) - een schilderij voor je is aangenaam en voegt ook wel "iets" toe aan de beleving maar anderzijds heb je daar wellicht een extra personeelslid voor in dienst. Ook een sommelier zou ik durven schrappen, net als een dure wijnkelder.

Ik hou zelf enorm van lekker eten en ben nieuwsgierig naar hoe een maaltijd in een sterrenzaak proeft - maar als ik dan bedragen zie van +200 €/pp en veel meer moet ik toch even slikken. Ik probeer dan ook te zoeken naar restaurants met wat ietwat verfijnde keuken/technieken die nog enigszins betaalbaar zijn - er moet niet per se een opgeleide sommelier zijn of dress code, gewoon verzorgde presentatie maar geen gesorteerde erwtjes.

Ook al een 2x private dining gedaan en dat was eveneens een succes (jammer dat ze beiden gestopt zijn ondertussen), ook al ontbreekt het mij aan een referentiekader - nog geen sterrenzaak bezocht.

Dit jaar zal ik er een bezoeken normaal / hopelijk.

Ik vind een buffet restaurant al op de eerste plaats gewoon niet hygiënisch ...
En uitmuntende kwaliteit als dat daar een uur wordt warm gehouden en iedereen er zit in te roefelen ...

Lijkt me toch een beetje vloeken in de kerk.

Publiek in Gent. Blijkbaar 1 ster, super qua eten en service maar qua interieur toch iets minder 😁

Desalniettemin €350 om eens goed te gaan eten als koppel valt nog goed mee (actie 2x €15 korting)

Hoe is Publiek eigenlijk? Is dat niet allemaal vegetarisch?

Maar een sterrenrestaurant in buffetvorm is in mijn ogen toch totaal niet mogelijk. Naar een sterrenrestaurant ga je toch ook om een mooi bord voor je te krijgen? Als je uit een grote schotel gaat scheppen waarin je voorgangers al eens goed in geroerd hebben, gaat heel dat concept toch verloren. Ook gaat het restaurant veel meer (duur) eten moeten voorzien waarvan een deel zal moeten worden weggegooid, dan ga je sowieso serieus inboeten op kwaliteit of ga je nog altijd dezelfde prijs betalen.

Idd, net als op het interieur, ruimte tussen de tafels (binnen de grenzen van het gezellige) - een schilderij voor je is aangenaam en voegt ook wel "iets" toe aan de beleving maar anderzijds heb je daar wellicht een extra personeelslid voor in dienst. Ook een sommelier zou ik durven schrappen, net als een dure wijnkelder.

Ik hou zelf enorm van lekker eten en ben nieuwsgierig naar hoe een maaltijd in een sterrenzaak proeft - maar als ik dan bedragen zie van +200 €/pp en veel meer moet ik toch even slikken. Ik probeer dan ook te zoeken naar restaurants met wat ietwat verfijnde keuken/technieken die nog enigszins betaalbaar zijn - er moet niet per se een opgeleide sommelier zijn of dress code, gewoon verzorgde presentatie maar geen gesorteerde erwtjes.

Ook al een 2x private dining gedaan en dat was eveneens een succes (jammer dat ze beiden gestopt zijn ondertussen), ook al ontbreekt het mij aan een referentiekader - nog geen sterrenzaak bezocht.

Dit jaar zal ik er een bezoeken normaal / hopelijk.

Als ik naar je criteria kijk, zal je het misschien eerder moeten zoeken in de niet-sterrenrestaurants die in verhouding wel hoog scoren bij Gault & Millau? Als de "aankleding" minder is, verliezen ze typisch punten bij Michelin terwijl G&M daar minder aandacht aan besteedt.

Cabaret 12 ken ik wel van naam, maar nog niet geweest.

Ja, Maastricht is zalig. Echt heel veel goede eetgelegenheden. Ik kom er best vaak, maar leer nog steeds nieuwe dingen kennen. Het is geen sterrenzaak, maar als ge van het tapasconcept houdt en graag Grieks eet, moet ge zeker eens bij Ouzeri Omega gaan eten. Echt top daar.
Even post diggen. Ouzeri Omega nog altijd een aanrader? Dan gaan we er morgen eens naartoe. :)
Welke gerecht raad je aan daar?

Even post diggen. Ouzeri Omega nog altijd een aanrader? Dan gaan we er morgen eens naartoe. :)
Welke gerecht raad je aan daar?
Ben er al even niet meer geweest, maar sowieso een aanrader! Het zijn tapas, dus eigenlijk zou ik zeggen "neem waar je zin op hebt". Nog niet echt veel gerechtjes gehad die tegenvielen eerlijk gezegd. Ik zou wel voor zekerheid reserveren.

En laat vooral weten hoe het was ;).

Deze maand opnieuw jong keukengeweld.
Opnieuw naar de Seir en voor de eerste keer Bink.

Zal hier laten weten hoe het is geweest.

Terug
Bovenaan