Steam Deck | handheld van Valve

Daar is het net niet krachtig genoeg voor. Ik heb het als emulator en voor indies gekocht.
LOL
Het speelt nochtans met gemak FH Spider-man, Horizon Zero Dawn, ETC de SteamDeck is krachtig genoeg hoor niet allen voor indies en emulator...natuurlijk moet je geen high end gfx en 100+ fps verwachten maar als ik zie hoe vlot spider-man hierop speelt in die omgeving (een open stad met verkeer en alles) ben ik toch onder de indruk.
Ik lees nochtans dat mensen perfect Elden Ring, Spider-Man, … kunnen spelen. Hoezo is die dan niet krachtig genoeg?
Tuurlijk perfect mogelijk
Natuurlijk, maar er is een reden dan een game pc gewoonlijk windows OS heeft.
En volgens die logica zou Playstation ook geen games kunnen spelen omdat het niet op Windows draait?
Rare kronkel hoor, het is ook juist omdat Steamdeck, Linux gebruikt dat jij makkelijk een emulator erop kan draaien, Windows zou die shit locked zijn of zou je meerdere sites moeten afschuimen om een goede te vinden.

Besides je kan windows op je steamdeck installeren maar dat toont aan dat juist door windows sommige games veel minder vlot spelen terwijl het op SteamOS perfect draait.

De reden waarom een game pc windows draait is gewoon omdat Windows het meest gebruikte OS is en games daarop geoptimaliseerd zijn, maar Steam Deck bewijst juist dat Linux dit perfect ook aankan.
(En het hangt ook niet vast aan licenties van Microsoft)

En volgens die logica zou Playstation ook geen games kunnen spelen omdat het niet op Windows draait?

Dat staat er niet. Als ik die logica doortrek is een playstation een game PC aangezien je daarop kan gamen… Nee, een Playstation is een console. Een Steam deck eigenlijk ook, alleen is daar een extra layer (Proton) voor ontwikkeld zodat die ook windows games kan draaien. Omdat dat in lijn van Valve zijn core business ligt.
Kan op een playstation ook, maar dan is de business case van Sony om zeep.

En het is een heel tof apparaat, werkt eigenlijk beter dan ik had gehoopt. Nooit gedacht dat ik PC games in de zetel op een handheld ging kunnen spelen.

Heb er een aantal uren Tunic opzitten. Mits wat rommelen aan de settings draait het strak op 60 fps (1152x720 res, FSR met scherpte op 1, SSAO medium, shadow low, FXAA off).
Is echt een heel toffe game, heb geen idee hoever ik zit en wat er nog aankomt :).

Ik ben enorm aan het twijfelen om een Steam Deck te kopen "als nieuwjaarscadeau voor de kindjes" ;) ;) ;)

Maar ik vraag me enkele dingen nog af:

- Hoe zit het met de batterijduur? Hoelang kan je aan 1 stuk gamen voor je terug moet opladen, en hoelang duurt dat laden dan?
- Hoe zit het qua savegames? Worden die via Steam online opgeslagen, of moet ik ze telkens overzetten via een sd-card als ik op m'n PC verdergespeeld heb? (Ondersteunt die usb-otg?)
- Kan je daar ook games op spelen via de Epic store, of enkel Steam? (Ik heb meer games op Epic aangezien die constant gratis games uitdelen, en ik denk ook bvb aan Fortnite)
- Kan je daar ook andere games op installeren? (Bvb oudere games die ik ooit op CD/DVD gekocht heb en geript heb naar een .ISO)
- Werkt de nieuwe Witcher 3 daar deftig op?

En de grootste vraag van al, is het zijn prijs waard?

Ik ben enorm aan het twijfelen om een Steam Deck te kopen "als nieuwjaarscadeau voor de kindjes" ;) ;) ;)

Maar ik vraag me enkele dingen nog af:

- Hoe zit het met de batterijduur? Hoelang kan je aan 1 stuk gamen voor je terug moet opladen, en hoelang duurt dat laden dan?
- Hoe zit het qua savegames? Worden die via Steam online opgeslagen, of moet ik ze telkens overzetten via een sd-card als ik op m'n PC verdergespeeld heb? (Ondersteunt die usb-otg?)
- Kan je daar ook games op spelen via de Epic store, of enkel Steam? (Ik heb meer games op Epic aangezien die constant gratis games uitdelen, en ik denk ook bvb aan Fortnite)
- Kan je daar ook andere games op installeren? (Bvb oudere games die ik ooit op CD/DVD gekocht heb en geript heb naar een .ISO)
- Werkt de nieuwe Witcher 3 daar deftig op?

En de grootste vraag van al, is het zijn prijs waard?
-Batterijduur hangt enorm af van welke game, hoe zwaarder de game in grafische pracht hoe minder uw batterijduur.
indie games of emulator games gelijk die van switch kan je een vrij lange batterijduur hebben.
volledig laden reken maar op een anderhalf uur
-qua savegames werkt alles via de steamcloud alles wordt gescynched online.
-Via Epic gaat niet denk ik, je kan natuurlijk altijd windows op de steamdeck zetten maar naar het schijnt werken de games dan niet zo goed.
-je hebt een desktop mode, op de steamdeck staat Linux van OS, ik weet niet of Linux ISO bestanden herkent.
-Nieuwe witcher 3 werkt niet deftig op volledige gaming rigs met RTX dus zal moeilijk zijn op steamdeck denk ik.
(mijn pc heeft een 13700 intel en een RTX 3080Ti en ik haal amper 50 fps bij Witcher 3 met ray tracing)

Welke prijs je hebt 3 versies? Ik heb de duurste genomen, is het zijn prijs waard? voor mij wel ik pendel elke dag naar Brussel dus ik gebruik het vrij veel en ik neem het mee op verlof als ik ga.
Je hebt je steam library mee, en je kan de steamdeck altijd docken dus je kan je games op een groter scherm spelen als je dat wenst.

Even inpikken…
- je kan epic en gog games ook toevoegen via Heroic. Die kan je dan als niet steam spel toevoegen aan steam. Het opstarten van een game duurt wat langer, maar het werkt.
Zo heb ik F.I.S.T, wolfenstein New Order bvb via Epic en Greak: The azure… van GOG.

- iso’s van spellen die je gekocht hebt gaat niet denk ik, maar als je de minder legale toer op gaat, gaat het wel. Je hebt een cracked exe oid nodig. Ook die spellen kan je als niet steam spel toevoegen.

- Witcher 3 gaat perfect, natuurlijk zonder raytracing. Maar het spel is al vrij oud en de resolutie is laag. Dus werkt prima.
Ook een GTA V, spiderman, Uncharted etc werkt perfect.

De moeite waard is persoonlijk, ik gebruik mijn steamdeck voornamelijk thuis. Maar nu ik daar de TV niet mee bezet game ik al eens sneller even.
Het is wel allemaal wat makkelijker mits enige technische kennis, maar de community is groot en veel antwoorden te vinden.

Merci beiden..

Kheb hem gisteren besteld. Status staat nog steeds op "processed payment".

Benieuwd wanneer ik hem in huis ga hebben. Ik vrees er wat voor, maar hoop toch tegen maandag.. (Dagje thuis en de kindjes zijn op school ;) )

ik had die binnen de 5 dagen.
En qua games. Je gaat niet weten waar eerst te beginnen. En dan nog kiezen welke console je erop wil spelen. Ongelofelijk leuk ding

ik had die binnen de 5 dagen.
En qua games. Je gaat niet weten waar eerst te beginnen. En dan nog kiezen welke console je erop wil spelen. Ongelofelijk leuk ding

Ja idd, kheb me intussen (mede dankzij de winter sales) al een nest games gekocht ook..

Wat bedoel je met het vetgedrukte? :thinking:

Iemand een idee hoe lang het duurt om een shader cache op te bouwen voor een niet steam spel en waar die dan staan?
En wat de performance hit is? Elk spel dat met Vulkan draait doet dat, dus elk game in steam OS met proton ook. Maar vind daar niet heel veel info over.

Iemand een idee hoe lang het duurt om een shader cache op te bouwen voor een niet steam spel en waar die dan staan?
En wat de performance hit is? Elk spel dat met Vulkan draait doet dat, dus elk game in steam OS met proton ook. Maar vind daar niet heel veel info over.
Ik heb al heel wat uiteenlopende ervaringen gelezen. Denk dat je best per game opzoekt via steamdeck fora en subreddit. Kan me niet meer herinneren welke game maar al gelezen van 3uur plus etc..

Welke versies bestellen jullie dan? Ik heb mijne 512Gb 2de hands voor een goede prijs. Maar zou vandaag waarschijnlijk een 64Gb nemen en er onmiddellijk een 1TB SSD insteken...

Ik heb al heel wat uiteenlopende ervaringen gelezen. Denk dat je best per game opzoekt via steamdeck fora en subreddit. Kan me niet meer herinneren welke game maar al gelezen van 3uur plus etc..

Ben nieuw erin, mijn laatste game pc was een AMD R5 3600 icm GTX1080Ti, wat toch al even geleden is.
Ben benieuwd hoe dat dan verloopt voor de games die je buiten steam launched. Omdat ik voor Wolfenstein bvb niets gezien heb en dat draaide ook vanaf minuut 1 smooth bvb.

Welke versies bestellen jullie dan? Ik heb mijne 512Gb 2de hands voor een goede prijs. Maar zou vandaag waarschijnlijk een 64Gb nemen en er onmiddellijk een 1TB SSD insteken...

Ben nieuw erin, mijn laatste game pc was een AMD R5 3600 icm GTX1080Ti, wat toch al even geleden is.
Ben benieuwd hoe dat dan verloopt voor de games die je buiten steam launched. Omdat ik voor Wolfenstein bvb niets gezien heb en dat draaide ook vanaf minuut 1 smooth bvb.
Ik heb de 512gb versie besteld. En een SD kaart van 512gb nog apart gekocht.

Ik wist niet dat je de interne SSD kon vervangen.

M'n game PC heeft nog een i7-3770 en GTX970 ;)

Zijn er btw interessante sites of fora om te volgen voor tips&trics, aan te raden games, hacks,...?

Daarnet mail gekregen. Track&trace GLS zegt "vrijdag, 06/01/23, 06:01 - Uw zending is aangekomen leveringsdepot België"

Hopelijk vandaag in huis :woohoo:

Ik heb de 512GB genomen. Omdat ik zelf niet echt wil tinkeren aan de SD en dan heb ik meteen genoeg opslag ook.

Ik heb de 512gb versie besteld. En een SD kaart van 512gb nog apart gekocht.

Ik wist niet dat je de interne SSD kon vervangen.

M'n game PC heeft nog een i7-3770 en GTX970 ;)

Zijn er btw interessante sites of fora om te volgen voor tips&trics, aan te raden games, hacks,...?

Daarnet mail gekregen. Track&trace GLS zegt "vrijdag, 06/01/23, 06:01 - Uw zending is aangekomen leveringsdepot België"

Hopelijk vandaag in huis :woohoo:

Heb ook deze combinatie, kan er voorlopig mee uit de voeten, maar door emulatie en games begint het toch voller te raken. Mss moet ik maar even stoppen met games erop te zetten.

Youtube will be your best friend :).
Aan te raden:
- In developer mode wifi energy management uitzetten
- Decky voor plugins (VibrantDeck, ProtonDB badges, PowerTools (kan je SMT/cores uitzetten), CSS Loader als je uiterlijk wil veranderen...
- Emudeck voor emulatie
- Heroic voor Epic, GOG store etc
- Evt Lutris, maar voor Epic en GOG werkt Heroic wel goed
- ProtonUp-Qt om extra proton versies te installeren (Proton-GE bvb), hiermee kan je dan 'DXVK_ASYNC=1 %command%' als opstart commando meegeven bij niet-steam games, dan wacht het spel niet op de shaders en vult die achteraf in. Kan hier en daar een visuele glitch opleveren, maar smoother overall.

Om bestanden van en naar de deck te kopieren, gebruik ik gewoon sFTP.

Om SSH te starten:
ssh_start.sh
Code:
#!/bin/bash
# comments start with a '#"
# SET PASSWORD
my_password='TypeHereYourSudoPassword'
# INVOKE sudo WITH PASSWORD
echo "$my_password" | sudo -S su;
sudo systemctl enable sshd.service
sudo systemctl start sshd.service

Om SSH te stoppen:
ssh_stop.sh
Code:
#!/bin/bash
# SET PASSWORD
sudo systemctl stop sshd.service
sudo systemctl disable sshd.service

Deze scripts executable maken en voldoende rechten geven, linken naar desktop en good to go.

In bvb Filezilla connecteer je dan met:
Protocol: SFTP - SSH File Transfer Protocol
Host: steamdeck
Port: 22
Logon Type: Normal
User: deck
Password: YourSudoPassword

Veel meer dan dit (en gamen :p) doe ik er zelf ook niet mee.

Heb ook deze combinatie, kan er voorlopig mee uit de voeten, maar door emulatie en games begint het toch voller te raken. Mss moet ik maar even stoppen met games erop te zetten.

Youtube will be your best friend :).
Aan te raden:
- In developer mode wifi energy management uitzetten
- Decky voor plugins (VibrantDeck, ProtonDB badges, PowerTools (kan je SMT/cores uitzetten), CSS Loader als je uiterlijk wil veranderen...
- Emudeck voor emulatie
- Heroic voor Epic, GOG store etc
- Evt Lutris, maar voor Epic en GOG werkt Heroic wel goed
- ProtonUp-Qt om extra proton versies te installeren (Proton-GE bvb), hiermee kan je dan 'DXVK_ASYNC=1 %command%' als opstart commando meegeven bij niet-steam games, dan wacht het spel niet op de shaders en vult die achteraf in. Kan hier en daar een visuele glitch opleveren, maar smoother overall.

Om bestanden van en naar de deck te kopieren, gebruik ik gewoon sFTP.

Om SSH te starten:
ssh_start.sh
Code:
#!/bin/bash
# SET PASSWORD
sudo systemctl enable sshd.service
sudo systemctl start sshd.service

Om SSH te stoppen:
ssh_stop.sh
Code:
#!/bin/bash
# SET PASSWORD
sudo systemctl stop sshd.service
sudo systemctl disable sshd.service

Deze scripts executable maken en voldoende rechten geven, linken naar desktop en good to go.

In bvb Filezilla connecteer je dan met:
Protocol: SFTP - SSH File Transfer Protocol
Host: steamdeck
Port: 22
Logon Type: Normal
User: deck
Password: YourSudoPassword

Veel meer dan dit (en gamen :p) doe ik er zelf ook niet mee.
Thx! Straks/morgen alles eens op het gemak uitzoeken.

Die sFTP is nog vrij Chinees, maar da komt wel goed. Anders USB-stick via USB-OTG...

Hij is deze namiddag geleverd. Kben al wat games aan het installeren eerst, morgen opt gemak de rest eens uitzoeken.
Kheb blijkbaar 61 games in m'n Steam library en nog eens 38 bij Epic. Ik ga weten wat doen.

Nog een paar vraagjes..

Ik wil The Witcher 3 erop spelen, maar na het al eens uitgespeeld te hebben op de Switch wil ik nu eens met een paar mods spelen. Ik ben al wat rondgelezen en weet dat het mogelijk is. Maar een deftige tutorial of how-to heb ik nog niet direct gevonden. Wat ik veel tegenkom is dat je de mods op je PC installeert, en dan simpelweg de map "mods" kopieert op de Deck.
Iemand hier die dit al succesvol gemod heeft? (Tips voor de beste mods zijn ook altijd welkom).

En eigenlijk dezelfde vraag voor Skyrim SE en Euro Truck Simulator 2.

Voor Skyrim heb ik al vrij veel ervaring met Nexus op PC, Linux heb ik 15j geleden ooit eens verkend en een Steam Deck is dus volledig nieuw voor me.

En het downloaden van games. Ik had dit vanmiddag gestart en ondertussen wat andere dingen gedaan. Maar omdat ik even op de powerknop geduwd heb (standby vermoed ik?) Heeft die niet verder gedaan.
Ik heb intussen die wifi power management uitgezet. Gaat die nu wel verderdoen als het scherm uit staat?
Want ken nu RDR2 aan het downloaden, nog een 100gb resterend..

Terug
Bovenaan