Slimmer worden als volwassene (of dommer worden voorkomen)

Soms zie ik ergens een wiskundeprobleem passeren dat poepsimpel was, maar waar ik nu niet meer weet hoe het opgelost moet worden.
Dit komt wel snel terug als je er even mee bezig bent. In mijn geval blijven de grote lijnen wel hangen, maar als het technischer wordt moet ik er wel weer even inkomen. Op mijn vorige job werkte ik in een project team rond credit losses, daar kregen we toen de feedback dat we niet meer met een normale kansverdeling moesten werken, maar met een inverse gamma kansverdeling (link). Ook wel even op zitten zweten als je al tien jaar geen cursus statistiek meer hebt vastgehad.
Onlangs was ook aan een artikel begonnen over SDE's (trading gerelateerd), ik snap de grote lijnen wel, maar toch weer iets heel anders als je het in detail begint te bekijken.
 
You got an app for that....
Nee alle gekheid op een stokje. Waar je in de academische wereld nog vol in de theorie ging duiken ga je op de werkvloer uiteraard voor het efficiëntste. Dus alle mogelijke formules die je ooit tegenkomt zijn wel op een of andere manier in een computerprogramma gegoten. Voeg data in en krijg resultaat. Profit!
 
F = m*a

U = I*R

P = U * I


En om graden te berekenen op een rekenmachine. shift nog iets


Ah ja en eerst de haakjes, dan * en /, dan + en -.
(handig voor die raadsels op facebook)


De rest weet ik niet meer.
 
You got an app for that....
Nee alle gekheid op een stokje. Waar je in de academische wereld nog vol in de theorie ging duiken ga je op de werkvloer uiteraard voor het efficiëntste. Dus alle mogelijke formules die je ooit tegenkomt zijn wel op een of andere manier in een computerprogramma gegoten. Voeg data in en krijg resultaat. Profit!
Tot je bijvoorbeeld op de werkvloer een databank met geografische informatie tegenkom, en moet gaan kijken of een punt in een bepaalde figuur ligt. Dan krijg je een tros collega’s die wat verdwaasd staan kijken omdat ze heel hun leven gewoon getallekes in apps smijten en de uitkomst overtikken.

Gelukkig merkte ik dat toen op, en was ik vroeger die ene rare in de klas die wiskunde wel leuk vond.

Formules en principes kennen is altijd nuttig. Ik weet toch graag hoe iets werkt in plaats van alles in het leven te zien als een zwarte doos die magisch doet wat ze moet doen.

Het zou mij ook niet verbazen dat je effectief een klein beetje dommer wordt als je altijd al het denkwerk aan computers over laat. Hersenen kan je wel degelijk trainen. Net zoals je een conditie op pijl kan houden.

Om de hersenen te trainen heb ik trouwens wel een app: Simon Tatham’s puzzles. Daar ontbreekt wel iets in wat 99% van de andere apps wel heeft, namelijk het stuk dat het verslavingsgedeelte van de hersenen traint met daily challenges of andere nest.
 
Tot je bijvoorbeeld op de werkvloer een databank met geografische informatie tegenkom, en moet gaan kijken of een punt in een bepaalde figuur ligt. Dan krijg je een tros collega’s die wat verdwaasd staan kijken omdat ze heel hun leven gewoon getallekes in apps smijten en de uitkomst overtikken.

Gelukkig merkte ik dat toen op, en was ik vroeger die ene rare in de klas die wiskunde wel leuk vond.

Formules en principes kennen is altijd nuttig. Ik weet toch graag hoe iets werkt in plaats van alles in het leven te zien als een zwarte doos die magisch doet wat ze moet doen.

Het zou mij ook niet verbazen dat je effectief een klein beetje dommer wordt als je altijd al het denkwerk aan computers over laat. Hersenen kan je wel degelijk trainen. Net zoals je een conditie op pijl kan houden.

Om de hersenen te trainen heb ik trouwens wel een app: Simon Tatham’s puzzles. Daar ontbreekt wel iets in wat 99% van de andere apps wel heeft, namelijk het stuk dat het verslavingsgedeelte van de hersenen traint met daily challenges of andere nest.



:cool:
 
Persoonlijk denk ik dat het ligt het probleem ontstaat omdat er op veel vlakken geen uitdaging meer is.
Er is geen doel meer om veel van die kennis nog te moeten weten of te onthouden../je wordt niet gestraft met slechte punten als je iets niet weet/...


Hebben nog mensen hier last van en hoe kan het vermeden worden?
Ik heb al wat apps geprobeerd maar de kwaliteit daarvan vind ik toch maar slecht en die apps zijn vaak ook te kinderachtig of niet diepgaand genoeg.

:unsure:

Volgens mij is de eerste paraf de kern van je probleem: Je hebt geen uitdaging meer, omdat je misschien gewoon geen interesse hebt in iets - sinds enige tijd?
Imo begint gewoon alles bij de verwondering en gewoon oprechte interesse hebben in iets. Apps met puzzels of websites die je opnieuw leren hoe je een integraal moet oplossen gaan je niet gelukkiger maken of je probleem oplossen - tenzij je plots ontdekt hoe fijn het is om een integraal op te lossen, maar dan beland je in het vaarwater van oprechte interesse.

Ik zou het zeker niet te instrumenteel bekijken, als in, ik kan actie X ondernemen 3x per dag en dan gain ik 49xp intelligence per dag. Zo werkt het niet.

Een oude brommer kopen en oplappen gaat u potentieel meer plezier en inzicht geven dat een bepaald soort puzzel op te lossen iedere dag.

Allez, my 2 cents hé.
 
Ik merk vooral dat ik amper nog iets kan onthouden. Iets waar ik vroeger nochtans sterk in was.
Ik vind het moeilijk om te bepalen hoe dat komt.
Ligt dat aan
- de leeftijd
- veelvoud aan prikkels die op ons af komen (vb focus op de smartphone)
- veel meer verantwoordelijkheden die we hebben waardoor onze aandacht op een dag ook over meerdere dingen moet gespreid worden (werken, huishouden, financiële verplichtingen, partner, kinderen, hobby,...)
- ...
 
Ik begin niet meer aan sudoku's, ik wordt pisnijdig als ik ze niet kan afmaken of als het te lang duurt, idem voor schaken. Onlangs cognitieve test gedaan op niveau politie-examen en dat was wel een goeie score. Op een gegeven moment is uw brein geplooid in een bepaalde richting, nu alles omgooien en bij een schaakclub gaan gewoon voor de *uitdaging*, om mezelf scherp te houden uit de comfortzone is vooral een ego ding.
 
Ik merk vooral dat ik amper nog iets kan onthouden. Iets waar ik vroeger nochtans sterk in was.
Zou dat ook niet komen door het feit dat we steeds minder moeten onthouden?
Qua kennis kunnen we zowat alles opzoeken op het internet.
En qua lopende zaken (of hoe je het ook zou benoemen) zoals afspraken en dergelijke, heb je het zeer makkelijk in je telefoon/computer opgeslagen.
 
Als 18 jarige boekje gelezen van Tony Busan, over leren leren en leren te onthouden. Heeft me toch in mijn uniefjaren stevig geholpen.

Cijfers onthouden is makkelijker in één groot cijfer (374 onthou je makkelijker als de volgorde 3 - 7 - 4).
Regels onthouden is altijd eenvoudiger met een bruggetje. Vandaar dat iedereen kofschip of fokschaap leert. Maar die techniek kan je voor veel meer gebruiken als de dt regel.

Van grote hoofdstukken uit studieboeken uit unief maakte ik (als het kon) een grote gedetailleerde tekening. Ik kon veel makkelijker die tekening onthouden dan regels tekst
 
Beste Beyonders,

Met ouder te worden merk ik dat ik toch wat dommer word, en dat er vooral enorm veel kennis verloren is in vergelijking met toen ik nog op de schoolbanken zat.
Soms zie ik ergens een wiskundeprobleem passeren dat poepsimpel was, maar waar ik nu niet meer weet hoe het opgelost moet worden.
Als ik iets van fysica of chemie bekijk, dan snap ik er al helemaal niks meer van.
Ook op vlak van spelling en grammatica maak ik vaak fouten, waardoor ik steeds google blijf gebruiken om de correcte manier op te zoeken, maar erna vergeet ik het precies ook weer direct.


Persoonlijk denk ik dat het ligt het probleem ontstaat omdat er op veel vlakken geen uitdaging meer is.
Er is geen doel meer om veel van die kennis nog te moeten weten of te onthouden../je wordt niet gestraft met slechte punten als je iets niet weet/...


Hebben nog mensen hier last van en hoe kan het vermeden worden?
Ik heb al wat apps geprobeerd maar de kwaliteit daarvan vind ik toch maar slecht en die apps zijn vaak ook te kinderachtig of niet diepgaand genoeg.

:unsure:
Vind ik een zeer relatiieve. ik vind net dat ik veel slimmer geworden ben met ouder worden (doe veel minder dwaze dingen), veel meer levenswijsheid en indien ik de kennis zou gehad hebben die ik nu heb, zou ik waarschinljk andere keuzes hebben gemaakt vroeger.
Schoolse kennis gaat inderdaad verloren (hetgeen je niet gebruikt vergeet je gewoonweg), maar als mijn zoon met een wiskundeprobleem afkomt heb toch geen moeite om mij daarin in te werken. Uiteraard dien ik zelf eerst de theorie te hernemen, want die ben ik uiteraard wel vergeten doorheen de tijd.
 
Mijn vrouw werkt al 15 jaar in een rusthuis.
Er is al een tijdje een trend dat jongdemente mensen er belanden en bvb 62 jaar is geen uitzondering
 
Mijn vrouw werkt al 15 jaar in een rusthuis.
Er is al een tijdje een trend dat jongdemente mensen er belanden en bvb 62 jaar is geen uitzondering
Maar dat is een ziekte waarbij ook letsels aantoonbaar zijn via nmr van de hersenen oa. Dat staat volledig los van "uw geheugen gaat wat achteruit als je ouder wordt".
80j geleden werden we gemiddeld zelfs nog geen 62 jaar...
levensverwachting2016_nl.png
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan