Slimmer worden als volwassene (of dommer worden voorkomen)

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Beste Beyonders,

Met ouder te worden merk ik dat ik toch wat dommer word, en dat er vooral enorm veel kennis verloren is in vergelijking met toen ik nog op de schoolbanken zat.
Soms zie ik ergens een wiskundeprobleem passeren dat poepsimpel was, maar waar ik nu niet meer weet hoe het opgelost moet worden.
Als ik iets van fysica of chemie bekijk, dan snap ik er al helemaal niks meer van.
Ook op vlak van spelling en grammatica maak ik vaak fouten, waardoor ik steeds google blijf gebruiken om de correcte manier op te zoeken, maar erna vergeet ik het precies ook weer direct.


Persoonlijk denk ik dat het ligt het probleem ontstaat omdat er op veel vlakken geen uitdaging meer is.
Er is geen doel meer om veel van die kennis nog te moeten weten of te onthouden../je wordt niet gestraft met slechte punten als je iets niet weet/...


Hebben nog mensen hier last van en hoe kan het vermeden worden?
Ik heb al wat apps geprobeerd maar de kwaliteit daarvan vind ik toch maar slecht en die apps zijn vaak ook te kinderachtig of niet diepgaand genoeg.

:unsure:
 
Beste Beyonders,

Met ouder te worden merk ik dat ik toch wat dommer word, en dat er vooral enorm veel kennis verloren is in vergelijking met toen ik nog op de schoolbanken zat.
Soms zie ik ergens een wiskundeprobleem passeren dat poepsimpel was, maar waar ik nu niet meer weet hoe het opgelost moet worden.
Als ik iets van fysica of chemie bekijk, dan snap ik er al helemaal niks meer van.
Ook op vlak van spelling en grammatica maak ik vaak fouten, waardoor ik steeds google blijf gebruiken om de correcte manier op te zoeken, maar erna vergeet ik het precies ook weer direct.


Persoonlijk denk ik dat het ligt het probleem ontstaat omdat er op veel vlakken geen uitdaging meer is.
Er is geen doel meer om veel van die kennis nog te moeten weten of te onthouden../je wordt niet gestraft met slechte punten als je iets niet weet/...


Hebben nog mensen hier last van en hoe kan het vermeden worden?
Ik heb al wat apps geprobeerd maar de kwaliteit daarvan vind ik toch maar slecht en die apps zijn vaak ook te kinderachtig of niet diepgaand genoeg.

:unsure:
Uiteraard zeer herkenbaar, maar bij alles is het zo dat wat je niet gebruikt je vergeet. Dat gaat dan over wiskunde die je vroeger moest gebruiken tijdens je studies, of een taal die je best wel ok sprak enkele jaren terug.
"Education is what remains when you've forgotten what you have learned" of iets in die aard.

Ik denk ook wel dat er gewoon te weinig vraag is naar zaken zoals "calculus en analyse onderhouden" om apps te vinden die je daarbij gaan helpen. Je kan misschien voor de fun een of ander overkoepelend boek lezen, of gewoon een probleem van de week oplossen. Voor spelling en grammatica helpt gewoon regelmatig lezen al denk ik (dom gezegd denk ik trouwens dat dit forum ook helpt om mijn geschreven Nederlands een beetje op niveau te houden).

Lang geleden had ik bijvoorbeeld een leerkracht wiskunde die voor de fun de Wiskundeolympiade oploste elk jaar.
 
Laatst bewerkt:
Khan Academy bro, Khan Academy. Non-profit organisatie die gratis, wereldwijd educatie wil aanbieden.

Weliswaar gefocusd op de Amerikaanse markt, dus Nederlandse grammatica kan je er niet onderhouden. Maar Wiskunde, Scheikunde, Fysica, Economie, Geschiedenis en Engels.
Je kan het allemaal onderhouden (in het Engels) op verschillende niveaus. Van groep 1 (5-6 jarige zeker?) tot universiteitsniveau.
Filmpjes + uitleg over elk concept, en veel praktische oefeningen achteraf ook.

 
Goh ja, hangt ook een beetje af van je job en interesseveld en of die samenvallen. Ik mis wel de dagen dat ik naar de universiteit ga en me dagelijks kon laven aan boeiende inzichten over mens en maatschappij. Vaak werd dat nog eens gecombineerd met een cafébezoek, dus ik ging dronken én slimmer naar huis.

Maar wat is "slim'?
 
Meer lezen. Genoeg interessante en uitdagende non-fictie op de markt en ook grote fictieboeken genre Moby Dick activeert uw grijze massa. Je kan ook een taal leren in avondonderwijs of als werkstudent gaan voor een extra diploma of opleiding. Maar het eenvoudigste is: neem een boek en begin eraan. Stimuleert meteen ook uw concentratievermogen.
 
Hou er vooral rekening mee dat de hersenen eigenlijk werken als spieren. Gebruik je ze niet, dan worden ze 'dommer'.
Dus trainen is vooral de clou.
En trainen moet je ook gericht doen. Met lezen ga je geen wiskunde kunnen bijvoorbeeld.
Al helpt het wel omdat je hersenen daardoor actiever blijven.
 
Ik had ook het idee dat ik niets meer van wiskunde kende maar door zelf opnieuw in de boeken te moeten duiken om wat bijles te geven aan middelbare school leerlingen heb ik toch wel de indruk dat dat sneller dan verwacht terugkomt. Geen idee of dat kennis was die er ergens op de achtergrond toch nog altijd was of dat ik het nu rapper snap dan toen ik zelf nog op de schoolbanken zat maar het begrip komt alleszins veel sneller nu. Zelfs redelijk wat aha-erlebnissen gehad, het gevoel dingen nu te snappen die ik vroeger waarschijnlijk slechts kon reproduceren zonder het echt te begrijpen. Is misschien ook gewoon de noodzaak/interesse die ik nu heb om het te leren die ik vroeger absoluut niet voelde.
 
Ik had ook het idee dat ik niets meer van wiskunde kende maar door zelf opnieuw in de boeken te moeten duiken om wat bijles te geven aan middelbare school leerlingen heb ik toch wel de indruk dat dat sneller dan verwacht terugkomt. Geen idee of dat kennis was die er ergens op de achtergrond toch nog altijd was of dat ik het nu rapper snap dan toen ik zelf nog op de schoolbanken zat maar het begrip komt alleszins veel sneller nu. Zelfs redelijk wat aha-erlebnissen gehad, het gevoel dingen nu te snappen die ik vroeger waarschijnlijk slechts kon reproduceren zonder het echt te begrijpen. Of misschien is het ook gewoon de noodzaak/interesse die ik nu heb om het te leren die ik vroeger absoluut niet voelde die het nu zoveel vlotter laat gaan.
Ik denk dat met alle zaken het herleren makkelijker gaat dan het voor de eerste keer leren. Nuja, tenzij je misschien echt ouder wordt.
 
Ik denk dat met alle zaken het herleren makkelijker gaat dan het voor de eerste keer leren. Nuja, tenzij je misschien echt ouder wordt.
Leren moet je leren. Zodra je de juiste studiemethode hebt geleerd pas je dat toe op alles wat je nieuw wil aanleren. Dat was voor mij toch ook even aanpassen toen ik naar de unief ging, komende van TSO. Maar het is dan toch uiteindelijk gelukt.
 
Ik ben wat ouder dan de meeste mensen hier.

Ik ben natuurlijk heel veel vergeten van de theorie die ik indertijd aan de universiteit heb geleerd. Quantummechanica, tsja, ik ken er nog enkele vagen begrippen van. Differentiaalvergelijkingen of erger, Besselvergelijkingen. Neen, kan ik niet meer oplossen. Voor de meeste vakken is mijn kennis herleid tot een aantal basiselementen, omdat ik niet echt technisch actief ben.
Ik heb het zeker wat moeilijker met het memoriseren van data.

Ik ben nog wel elke dag bezig met analyse van data, statistiek, en ik zie dat ik voor wat betreft mijn vakgebied cognitief echt niet achteruit ga. Net zoals een prof van 60 nog altijd expert kan zijn in zijn vakgebied.
Ook wat betreft mijn hobby's, en dan vooral de tuin, blijf ik zonder enig probleem extra kennis vergaren.

Na je studies ga je jezelf nu eenmaal verdiepen in één 'vakgebied', en je brede theoretische kennis vervalt. Dat maakt je niet dommer. Ik denk dat je cognitief, vooral rustend op ervaring, tot voorbij de 60 gewoon mee kan draaien, in je vakgebied, interesses,...
Iets echt helemaal anders gaan doen, of meegaan met veranderingen op het werk, dat wordt moeilijker, zie ik ook met heel wat mensen die meer uitvoerend werk doen. En ja, wiskundige vraagstukken oplossen, dat vergt wat oefenen. Maar is dat zo belangrijk?
 
Slim zijn associeer ik (mss persoonlijk) met de capaciteit om problemen op te lossen - dat is dus niet noodzakelijk verbonden met relatief complexe zaken genre wiskunde etc.

Denk dat je dus "slim" kan blijven door gewoon actief te zijn in het dagelijks leven - tuinieren is een mooi voorbeeld want tal van uitdagingen: plantjes die ziek zijn, zaken afschermen tegen zon/regen, dingen die je moet ondersteunen, stuk tuingereedschap die het begeeft of dat je wat kan aanpassen. Concreet voorbeeldje waar ik mee bezig ben: kennis heeft een grondboor en zou die graag 4 meter verlengen - dat kan op 100 manieren maar welke ga je kiezen i.f.v. gebruik en kostprijs.

Ook renoveren, tuinhuis zetten, werken met gyproc zijn volgens mij echt wel dingen die de grijze massa actief houden. Bovendien zijn dit ook zaken waarvan de meeste mensen ook nog eens iets nuttig aan overhouden, wat geld besparen, lekkere groenten hebben, beweging hebben....

Zelfs de meest eenvoudige zaken kan je optimaliseren - ook dat vergt denkwerk, betrokkenheid, ... Een boek lezen kan leuk zijn maar wat je gelezen hebt kunnen toepassen of op verder bouwen lijkt me dan veel interessanter.
 
Als je "slim zijn" herleidt tot het oplossen van wiskundige problemen of chemische reacties, mja... De truc is om breed geïnteresseerd te blijven en op dagelijkse basis meer bij te leren dan je vergeet.
Slim zijn associeer ik (mss persoonlijk) met de capaciteit om problemen op te lossen - dat is dus niet noodzakelijk verbonden met relatief complexe zaken genre wiskunde etc.
Ik denk dat het traditionele IQ toch voornamelijk wordt gelinkt aan probleemoplossend vermogen, en logica en dus ook wiskundige vraagstukken hier wel mee verbonden zijn. Iemand is niet de facto dommer omdat hij nooit een integraal of differentiaalvergelijking heeft leren oplossen, maar hoe snel dat aanleren verliep en hoe goed het kan worden toegepast mits voorkennis lijkt me wel het een en ander te zeggen.

Of dit dan meteen wil zeggen dat je dommer wordt wanneer je het niet meer gebruikt en vergeet, dat is wat anders natuurlijk.
 
Om de onvermijdelijke discussie die nu gaat komen vooraf te zijn ' ja hoor iedereen is slim, niemand is dom, we zijn allemaal even capabel'. 'Nee goed zijn in wiskunde maakt u geen betere mens' 'en ja we kennen allemaal het verhaal van de werkmens op de fabrieksvloer die het beter verstond dan de ingenieur met zijn hemdje'

En dan nu terug naar de start van het topic: zoals ugar zegt ik denk niet dat je effectief dommer wordt, er is gewoon minder nood en tijd om een brede kennis te vergaren. Velen van ons moeten al veel van die energie gebruiken om bij te blijven op het werk zodat er vaak niet veel overblijft voor nieuwe zaken daar buiten.
 
Als je "slim zijn" herleidt tot het oplossen van wiskundige problemen of chemische reacties, mja... De truc is om breed geïnteresseerd te blijven en op dagelijkse basis meer bij te leren dan je vergeet.

Ik heb slim gebruikt als maatstaf voor kennis - ik zie het niet als alternatief voor intelligentie. Weet ook niet goed of er hier een ander woord voor bestaat eigenlijk :unsure:
Iemand kan intelligent zijn (hoog IQ), maar niet slim.
of iemand kan lager IQ hebben maar wel slim zijn omdat die persoon veel weet.
Dat wiskundeprobleem was maar een voorbeeld. Van mijn lessen muziekopleiding ben ik ook al veel vergeten bijvoorbeeld.

Na je studies ga je jezelf nu eenmaal verdiepen in één 'vakgebied', en je brede theoretische kennis vervalt.

Dat vind ik langs één kant ook wel enorm jammer. Ik merk het nu ook: van mijn specifiek vakgebied ken ik enorm veel , maar daarbuiten ken ik bij wijze van spreke niets. Tijdens de schooljaren had je over het algemeen wel een stevige basis van meerdere onderwerpen/vakken, maar dat is nu allemaal verdwenen.

Na de schooljaren bestaat er ook geen externe stimulans meer om algemene kennis te verbeteren, dat moet allemaal vanuit iemands eigen motivatie komen jammer genoeg.


Wat zijn buiten Khan Academy nog goede bronnen om algemene kennis bij te schaven?
 
Ik heb slim gebruikt als maatstaf voor kennis - ik zie het niet als alternatief voor intelligentie. Weet ook niet goed of er hier een ander woord voor bestaat eigenlijk :unsure:
Iemand kan intelligent zijn (hoog IQ), maar niet slim.
of iemand kan lager IQ hebben maar wel slim zijn omdat die persoon veel weet.
Naast de kwestie. Met de "hiërarchie" der vakken had mijn posts niets te maken. Het gaat er mij om dat je niet per se "dommer" wordt omdat je stappenplan x vergeten bent voor wiskundig probleem y, of muzieknummer z niet meer kan spelen op de blokfluit als weleer. Die kennis is dan ook niet het punt van een degelijk onderwijs, in tegenstelling tot wat velen geloven. Vermoedelijk, of hopelijk, heb je inmiddels andere dingen geleerd in de plaats. Je hebt bijvoorbeeld geleerd om je eigen kennis in vraag te stellen, waar vind je dat nog tegenwoordig?

Wat zijn buiten Khan Academy nog goede bronnen om algemene kennis bij te schaven?
De krant lezen, boeken lezen, quizzen, reizen, praten met mensen die veel weten, wegblijven van pol&actua.

Een brede job hebben in een sector die niet gericht is op vakidioten helpt uiteraard ook.
 
Om de onvermijdelijke discussie die nu gaat komen vooraf te zijn ' ja hoor iedereen is slim, niemand is dom, we zijn allemaal even capabel'. 'Nee goed zijn in wiskunde maakt u geen betere mens' 'en ja we kennen allemaal het verhaal van de werkmens op de fabrieksvloer die het beter verstond dan de ingenieur met zijn hemdje'
Daar was toch helemaal geen discussie over? :sarcastic:
 
Terug
Bovenaan