Slechte review geplaatst, nu gedagvaard

Amstroid

New member
Ik zit met volgende situatie:

Ik heb augustus 2020 een tuinman laten komen voor onze tuin aan te leggen, een betonplaat voor een tuinhuis te laten maken en boordstenen te plaatsen. Het tuinhuis werd pas 2 maand later geleverd, dus ik betaalde zijn factuur alvast.
Helaas is gebleken dat deze vakman geen goed werk heeft geleverd. Zo braken de hoeken van de betonplaat af bij het opbouwen van het tuinhuis. Hij heeft deze komen herstellen maar helaas braken deze opnieuw af. In het daaropvolgende telefoongesprek is er vanalles gezegd geweest langst zijn kant, waardoor ik besloten heb om niet meer verder met hem te werken. Toen brak de winter aan, en heb ik weinig tijd gehad om verder te werken in de tuin.

Sinds kort ben ik terug bezig in de tuin en viel het mij op dat er nog meer werken die hij had uitgevoerd, aan het falen waren. Zo zijn bv de boordstenen en een ingegraven parasolsteun aan het wegzakken. Voor mij was de maat vol en ik heb toen besloten om een review over zijn werk te schrijven zodat andere mensen weten wat mijn ervaring met hem is geweest. Ik ben zo neutraal mogelijk geweest dus de persoon zelf niet afgebroken, wel zijn geleverd werk en alles gestaaft met foto's.

Ik krijg vandaag een bericht van hem via WhatsApp met de melding: "we hebben u recensies gisteren besproken met onze raadsman,u zal hiervoor gedagvaard worden,voor het openlijk aanbrengen van schade,de daardoor gebrachte kosten en schade,zal ten uwen laste zijn."

Wat kan ik hier tegen doen? Heeft hij gelijk of is dit een poging tot het verwijderen van de slechte reviews?
 
Proberen gaat mee zeker? Als je een gegronde review schrijft en allerhande zaken kan aantonen met beeldmateriaal heeft de tegenpartij naar mijn gevoel geen poot om op te staan.

Ik zou alleszins niet erg onder de indruk zijn van zulke berichten... en al helemaal niet als ze via Whatsapp binnen komen. Moest je nu effectief een mail binnenkrijgen van de genoemde raadsman zou je nog kunnen denken... maar zelfs dan nog.

EDIT: het lijkt mij overigens evident dat als je enkel de hoekjes van een betonplaat gaat fixen dat diezelfde hoekjes binnen de kortste keren gewoon opnieuw afbreken... :unsure:
 
Zolang je gewoon feiten hebt weergegeven zie ik geen probleem. Kan je je review hier eens posten? Desnoods pas je hem wat aan.
 
Geen jurist, maar lijkt me sterk dat ze een poot hebben om op te staan voor een review. Tenzij je leugens zou verspreiden ofzo, wat misschien laster kan zijn, maar lijkt mij in deze context gewoon gegronde kritiek.

En zoals gezegd, een bericht via WhatsApp mja. Ik zou alvast een screenshot nemen.
 
Heb je rechtsbijstand?

In theorie zou je hem nog altijd verantwoordelijk kunnen stellen voor de uitgevoerde werken.

Stuur hem zelf een brief : Volgende werken zijn niet correct uitgevoerd en bij deze stel ik je in gebreke. U krijgt x weken tijd om de benodigde herstellingen uit te voeren. Indien u deze niet uitvoert zal een andere aannemer aangesteld worden en zullen de kosten op u verhaald worden.
 
Zolang je gewoon feiten hebt weergegeven zie ik geen probleem. Kan je je review hier eens posten? Desnoods pas je hem wat aan.
Tuurlijk:
Critical: Professionalism, Quality
Het zijn sympathieke mensen en dat is zowat het enige dat ik positief over hen kan vertellen.
Ze hebben in Augustus 2020 onze tuin komen aanleggen, een betonplaat voor een tuinhuis gemaakt en boordstenen beplaatst.

Bij het opbouwen van het tuinhuis braken de 4 hoeken van de betonplaat af toen ik het gat voor de bevestiging wou boren. Deze werd pas na een maand herstelt, ondanks de belofte dat ik op 'hem kan rekenen omdat ik de factuur direct betaalde'.
Ook de herstelde hoeken braken vrijwel direct af. In het daarop volgend telefoongesprek werd er mij vriendelijke vermeld 'dat je soms zelf voor oplossingen moet zoeken voor je problemen'. Hij vergat duidelijk dat mijn problemen zijn ontstaan door zijn vakmanschap.

Dit is helaas niet alles, andere problemen waarvoor ik zelf een oplossing mag zoeken:
*Één elektrische kabel komt in het midden van de betonplaat naar boven, in plaats van de logische locatie aan de zijkant.
*De andere kabel is zelfs niet eens mee bevestigd in de betonplaat
*De betonplaat is alles behalve waterpas, op 3m zakt hij 10cm!
*de boordstenen zakken weg na 9 maand
*ingegraven steun voor de parasol zakt ook al weg

En dan met foto's van de werken die slecht uitgevoerd zijn.
 
Heb je rechtsbijstand?

In theorie zou je hem nog altijd verantwoordelijk kunnen stellen voor de uitgevoerde werken.

Stuur hem zelf een brief : Volgende werken zijn niet correct uitgevoerd en bij deze stel ik je in gebreke. U krijgt x weken tijd om de benodigde herstellingen uit te voeren. Indien u deze niet uitvoert zal een andere aannemer aangesteld worden en zullen de kosten op u verhaald worden.
Wel, ik wou het oorspronkelijk zo laten, ik heb ondertussen het tuinhuis al opgezet enzo. Maar nu dat hij zo reageert, krijg ik serieus zin om toch actie te ondernemen...
 
Geen jurist, maar lijkt me sterk dat ze een poot hebben om op te staan voor een review. Tenzij je leugens zou verspreiden ofzo, wat misschien laster kan zijn, maar lijkt mij in deze context gewoon gegronde kritiek.

Hier wel een jurist en dit klopt min of meer.

Ander verhaal zou bv. zijn indien je een georganiseerde lastercampagne zou opstarten om de aannemer in kwestie te boycotten.

Het gaat hier meer dan waarschijnlijk om dreigende taal. En als het al tot een dagvaarding zou komen (wat dus bijzonder onwaarschijnlijk is), dan maakt men geen schijn van kans.
 
Die hoeken die afbreken kunnen ook aan de manier van boren of aan de gebruikte boor liggen, dus niet persé een fout van de aannemer. Als hij niet de juiste samenstelling voor de beton heeft gebruikt is het natuurlijk zijn fout.
 
Die hoeken die afbreken kunnen ook aan de manier van boren of aan de gebruikte boor liggen, dus niet persé een fout van de aannemer. Als hij niet de juiste samenstelling voor de beton heeft gebruikt is het natuurlijk zijn fout.
In 1 hoek zat meer plastiek dan wat anders. Andere hoek was niet tot op de bodem, plastiek was te hard aangespannen waardoor de beton dus niet kon zakken. En er waren nog meer fouten dan enkel de beton ze
 
Zoals anderen al zeiden: als de review klopt, dan zou ik dit nieuwe feit eraan toevoegen en voor de rest wil hij je gewoon dwingen om dit te verwijderen.
Klinkt als een niet erg intelligente man, die dan opeens met woorden als "raadsman" afkomt.
Mag dat wel? Gaat dat de zaak niet benadelen :confused2:?
 
Via whatsapp...serieus?

Gewoon negeren, precies of advocaat laat zich met dergelijke dossiers in.
 
Mag dat wel? Gaat dat de zaak niet benadelen :confused2:?

Waarom zou dat niet mogen? Mocht je zijn bericht vervalsen, interpreteren,... Dan kan dat inderdaad problemen opleveren. Maar de specifieke communicatie compleet posten, mag zeker!

De zaak benadelen? Hij heeft geen zaak, het staat je absoluut vrij om de feiten (gestaafd met bewijsmateriaal) online te posten.
Laster= kwaadspreken Zonder grond van waarheid of bewijs 😉

 
Laat hem maar dreigen. Hij is een vakman en wordt geacht volgens de regels van de kunst te werken. Dit heeft hij dus uiteraard niet gedaan. Bedoel, uw terras is nog steiler dan het Hellend Vlak van Ronquières. :unsure:
Als het echt tot een zaak zou komen wordt er een onafhankelijk expert benoemd en afgaande op uw aangehaalde zaken maakt die brandhout van die aannemer.
 
Terug
Bovenaan