Science Fiction - 42

Animé heeft zich de laatste 20 jaar al zo fel naar beneden gebracht met die oversexualiserende karikaturale en erger soms pedofiele toon dat het moeilijk te verdedigen is wanneer ze hier dan nog eens volledig over the top gaan in verhalen die dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

In dat opzicht wel chapeau aan Netflix want denk dat ze letterlijk carte blanche hebben gekregen. Aan de andere kant had er soms wel serieus de rem op gemogen en de aflevering die er zich niet echt schuldig aan maakten zijn dan ook vrijwel de beste die de serie te bieden had. Ik ben blij dat'k het volledig heb uitgezien want de betere afleveringen waren toch serieus demoeite dus toch wel blij om te zien dat er nog een 2e seizoen komt.

Ik raad iedereen alvast de 3 shorts van "Modest Heroes" aan voor ietwat meer fijnzinnige animatie. Ook op Netflix.
Meer fantasy wel dan Sci Fi.
 
I feel like I'm taking crazy pills. We lijken het echt over 2 volledig andere reeksen te hebben. Ik heb net nog eens door alle afleveringen geskipt en zou bij god niet weten over wat jullie het hebben. 😅 Nergens een spoor van schaars geklede over geseksualiseerde dames te bekennen.

nu ik ze toch allemaal nog eens gecheckt heb; here's my ranking

  1. Zima Blue (artist op zoek naar het perfecte blauw)
  2. When the Yogurt Took Over (Yoghurt is love, yoghurt is life)
  3. Helping Hand (een astronaut wordt tijdens EVA geraakt door een schroef en dreigt verloren te gaan)
  4. Beyond the Aquila Rift (de droom van een gestrande piloot met no way home)
  5. Three Robots (post apocalypse, post human comedy)
  6. Lucky 13 (Volgt de vele avonturen van een specifiek drop ship)
  7. Suits (boeren die hun veld beschermen van een insectoid invasie)
  8. The Dump (Otto woont in het midden van een stortplaats en een inspecteur wil hem eruit zetten)
  9. Sonnie's Edge (avatar deathmatch)
  10. Alternate Histories (6 verschillende tijdlijnen waarin Hitler in 1908 reeds om het leven komt)
  11. Ice Age (snel evoluerende maatschappij in de frigo)
  12. The Secret War (Soviet soldaten jagen op demonisch gespuis in de bossen van Siberie)
  13. Fish Night (prehistorische zee roadtrip)
  14. Shape-Shifters (Militair weerwolf drama over dog tags)
  15. Good Hunting (steampunk chinese shapeshifting fox folklore)
  16. Blindspot (cyborg crew overvalt een convooi in de hoop een military grade chip buit te maken)
  17. The Witness (infinite victim/killer switch loop)
  18. Sucker of Souls (archeologische dracula's tomb expeditie)
 
I feel like I'm taking crazy pills. We lijken het echt over 2 volledig andere reeksen te hebben. Ik heb net nog eens door alle afleveringen geskipt en zou bij god niet weten over wat jullie het hebben. 😅

Ik denk dat gij gewoon "iets" meer gewoon zijt.
 
possible i guess 😅

The witness wil ik jullie nog geven. Vond ik ook één van de minste van de hoop. Speelt zich grotendeels af in een underground SM rave club waar zowel mannen als vrouwen ingepakt in latex uit hun dak gaan. Dat op zich vond ik nog best ok maar idd ook de rest van die aflevering lijkt wel wat moeite te doen om aan de male gaze tegemoet te komen. Maar geen enkele andere episode maakt zich daar schuldig aan imo.
 
Ik had die bedenking bij heel veel episodes. Ik kan mij enkel Sonny's edge herinneren (toevallig de eerste die ik gezien heb). En daar zitten een paar gratuite en vooral onnodige naakt en lesbo seks scenes in. Dat deel was echt cringy as fuck.
 
The OA is niet voor iedereen. Vrij uniek. ^^
Still bummed dat de ze die gecancelled hebben. :sop:
😅

Arrival zullen de meeste wel kunnen smaken vermoed ik. Eén van de betere SF films van afgelopen decade.
 
The OA was nochtans vrij goed. Idd spijtig dat er geen nieuwe seizoenen van komen want einde seizoen 2 was eigenlijk wel een aanzet naar een nieuw seizoen.
 
Arrival fans die meer willen: lees de kortverhalenbundels van Ted Chiang. Stories of your life was de basis voor Arrival, maar de rest is minstens even goed:


en

 
The OA is niet voor iedereen. Vrij uniek. ^^
Still bummed dat de ze die gecancelled hebben. :sop:
😅

Arrival zullen de meeste wel kunnen smaken vermoed ik. Eén van de betere SF films van afgelopen decade.
Wat??? Arrival? Nu snap ik u nimeer maat :confused:. Arrival is zowaar nog slechter dan love death and robots!!!!









JK eh, ik denk dat dat mijn #1 movie van dat jaar was.
 
@DaFreak, speciaal omdat ik normaal akkoord ben met uw mening, nog eens uw top5 afleveringen opgelegd ...
  1. Zima Blue (artist op zoek naar het perfecte blauw)
    Geen al te groot probleem met deze aflevering, maar het heef toch meer ambities dan het kan waarmaken. Het is nogal wat "filosofie-light voor mensen die denken dat ze interessant zijn".
    De voorstelling man/vrouw is ook nogal overtly macho & puberaal (de grote stoere sterke mannelijke artiest en de vrouwen die liggen te geilen op hem & zijn accomplishments).

  2. When the Yogurt Took Over (Yoghurt is love, yoghurt is life)
    Perfecte voorbeeld van mijn "puberale, overgesexualizeerde, en/of HEEL oppervlakkige benadering van (soms) interessante sci fi ideeën", alleen is dit zelfs geen interessant idee ... . En ZELFS hier in deze belachelijke animatie-stijl, moesten er tieten komen for no reason at all.


  3. Helping Hand (een astronaut wordt tijdens EVA geraakt door een schroef en dreigt verloren te gaan)
    Waarschijnlijk de beste epi van de 5. Strak concept, goed uitgewerkt :thumb:.
    Het is niet de worst offender, maar geeft de trend van de serie weer: de eerste scene is gewijd aan de astronaute in haar tank top, inclusief langzaam bewegende camera langs alle vormen en haar (hoe kan het ook anders) stijve tepel.



  4. Beyond the Aquila Rift (de droom van een gestrande piloot met no way home)
    Absolutely fucking ridiculous. Maar geen male gaze?? Bitch puh...lease ... De hele fucking epi draait erom dat piloot blijft "dromen" omdat hij zijn hete ex kan poepen, wat uiteraard uitgebreid in beeld gebracht moet worden inclusief veel ass shots. Het kan bijna niet puberaler :laugh:.

  5. Three Robots (post apocalypse, post human comedy)
    Deze vond ik nog het leukste. Het was allemaal wat "on the nose" en ze kiezen de echt makkelijke grappen, but I laughed. Het einde vond ik dan weer beetje onnozel.

Ik heb trouwens geen problemen met wat ge-kwijl op vrouwelijk schoon. Maar hier was het me TE puberaal, en het kwam gewoon te pas en onpas terug. En ik ben duidelijk niet de enige met die mening, zelfs de positieve reviews vermelden het.
Copy-paste van wikipedia:
Review aggregator Rotten Tomatoes compiled 43 critic reviews and identified 77% as positive, with an average rating of 7.03/10. The website's critical consensus reads, "This animated anthology has enough creative Death to satisfy cyberpunk aficionados who Love their Robots to have some Heavy Metal influence, but the series' lofty ambitions are often undercut by a preoccupation with gore and titillation."[19] Metacritic sampled 4 reviews from mainstream critics and calculated a weighted average score of 65/100, indicating "generally favorable reviews".[20]

Writing in The Daily Beast, Nick Schager described the series as "Black Mirror for the ADD-addled video game crowd" and praised the show for its "diverse affair rife with violence, humor, and a healthy dose of sensuality".[10] Peter Rubin of Wired magazine praised the show and its boundary-pushing nature, saying that "sometimes, you just want to see Adolf Hitler suffocated by a giant mound of gelatin". Rubin further voiced frustration with the seemingly "endless parade of stoic supermen and the women who deceive or escape them", noting that at times it seems as though Fincher and Miller have aimed the show at a "particularly retrograde subset of genre fans".[21]

In a more negative review, Ben Travers of IndieWire described the episodes as "too often hyper-masculine and half-baked" and gave the series a C grade, though the review was based on only 6 of the 18 episodes.[22] Abby Robinson of Digital Spy called the series problematic in its portrayal of women as primarily sexual objects and victims of trauma, labeling it as "firmly rooted in the past".[23]
 
Ik zie er zelf geen overgeseksualiseerde context in. 🤷‍♂️ Je lijkt beyond the Aquila rift eruit te halen als een worst offender terwijl ik die bijvoorbeeld bijzonder taktvol en in functie van het verhaal vond overkomen. Smaken en gevoeligheden i guess.

Nu goed. Het verbaast mij maar blijkbaar ben je niet alleen in die gevoelens. Ik hoop dat ze nu niet beslissen alle vrouwen een wollen trui aan te doen 😅 maar zolang het even creatief en doortastend blijft zal ik al heel blij zijn.
 
Ik zie er zelf geen overgeseksualiseerde context in. 🤷‍♂️ Je lijkt beyond the Aquila rift eruit te halen als een worst offender terwijl ik die bijvoorbeeld bijzonder taktvol en in functie van het verhaal vond overkomen. Smaken en gevoeligheden i guess.

Nu goed. Het verbaast mij maar blijkbaar ben je niet alleen in die gevoelens. Ik hoop dat ze nu niet beslissen alle vrouwen een wollen trui aan te doen 😅 maar zolang het even creatief en doortastend blijft zal ik al heel blij zijn.
Aquila Rift als worst offender van die 5 hé, er zijn absoluut anderen die erger waren :).
En ik ben niet gevoelig aan naakt, gore, low brow fun, en zelfs niet vrouwen als sujet voor te stellen eigenlijk. Ik ben wel gevoelig aan puberale writing blijkbaar :unsure:.
 
Terug
Bovenaan