Welja, noem het dan diversiteitsevolutie. Want je zult het vast anders bedoelen, maar "omvolking" is wel degelijk actief. Dat is gewoon letterlijk een naziverzinsel.
Omvolking: Dat er een plan is om via immigratie van niet-westerse migranten en vluchtelingen de witte bevolking van Europa te vervangen en dat dit systematisch georganiseerd wordt door zogenaamde 'elites'.
"Dit proces zou leiden tot een verandering van beschaving die wordt gesteund, of zelfs georganiseerd, door een politieke, intellectuele en media-elite die wordt omschreven als "remplaciste", die een samenzwering van stilzwijgen over dit onderwerp in stand zou houden en daartoe zou worden gemotiveerd door ideologische of economische belangen."
Dat is wat omvolking is. Bedoel je niets actiefs, niets georganiseerds en gewoon een toenemende bevolking met andere herkomst dan Belgisch, dan is dat gewoon dat. Migratie, diversiteitsevolutie... Je kunt het ook niet hebben over 'beleggen', maar dan eigenlijk gewoon bedoelen dat er rente op je spaarrekening komt, om het zo maar te zeggen. Haal het actieve deel uit "omvolking" en dan is het geen omvolking meer, maar demografische evolutie.
Ik vind het moeilijk omdat dat 'plan' en 'systematisch organiseren' mij lijkt te bestaan op een spectrum:
- Enerzijds heb je de extreemrechtse argumenten over 'importeren van kiesvee', dat dus eerder slaat op een politieke klasse die die zichzelf in stand wil houden door demografiën aan te trekken die eerder voor hen zouden stemmen.
- Een ander argument is dat economische elites migranten willen om de vergrijzing tegen te gaan en de economie draaiende te houden, of om werkkrachten aan te trekken met lagere loonsvoorwaarden om de concurrentie voor jobs groter te maken wat de lonen naar beneden drukt, dus maw, het gegeven dat culturele eenheid onder de bevolking ondergeschikt is aan economische logica.
- Een derde argument onder extreemrechts is dat links en de politieke elite gelooft in de kracht van diversiteit en de multiculturele maatschappij en dat er dus een bewuste moeite wordt gedaan om de samenleving minder wit en meer divers te maken.
Dat lijken mij allemaal zaken die wijzen op een geloof in een systematische manier om de verhouding tussen witte en niet-witte bevolking te veranderen, maar die volgens mij niet per se slaan op het geloof dat men de witte bevolking wil 'vervangen' of dat er een grootschalig complot onder elites bestaat. Er wordt eerder gepraat over de naïviteit, egoisme en kortzichtigheid van de elites dan over het idee dat ze een grootschalig plan in actie brengen. (Natuurlijk bestaan die ideeën wel in echte neonazi-kringen.)
En bovendien, wie heeft de autoriteit om de exacte connotaties van woorden als 'omvolking' vast te leggen? Waar heb jij die definitie vandaan gehaald? Snap je de ironie van het gegeven van een grote groep mensen die zich onderdrukt en gemarginaliseerd voelt te vertellen dat ze een bepaald woord niet meer mogen gebruiken omdat jij vindt dat dat woord iets anders betekent dan dat die mensen zelf bedoelen?
Ik snap de nood aan een krachtterm om de demografische evoluties te benoemen. Dat jij dan afkomt met een term als 'diversiteitsevolutie' geeft voor mij blijk van zeer weinig inlevingsvermogen in het denken van mensen die zich hier sterke zorgen over maken.
De school van mijn kinderen is sinds 2018 van 8% anderstalig naar 27% anderstalig gegaan, een extreem scherpe evolutie waardoor we qua anderstaligheid ineens boven het Vlaams gemiddelde zitten. Ik vind dit eigenlijk niet OK. 27% lijkt mij te hoog om draagbaar te zijn voor een onderwijssysteem. En dit is puur het gevolg van slechte keuzes van partijen die bezorgdheid over migratie decennialang compleet genegeerd hebben of afgedaan hebben als extreemrechtse praat.
Ik heb niks tegen die kinderen of hun ouderen. Mijn dochter was zaterdag nog naar het verjaardagsfeestje van een Bulgaars meisje uit het derde kleuterklas, terwijl ze zelf in het tweede zit. Er was niemand op dat feestje van haar eigen klas omdat ze er totaal geen aansluiting vindt omdat ze gewoon niet meekan met de taal. De enige reden dat onze dochter er was is omdat mijn vriendin hypersociaal is en andere mensen snel gaat aanspreken waardoor we die ouders intussen kennen.
En zo zijn er veel kinderen die daar op school amper iets uitbouwen en geen sociale relaties met leeftijdsgenoten leren opbouwen. Kan de juf daar iets aan doen? Natuurlijk, als er zo eentje per klas is kan de juf de andere kinderen wel motiveren om dat meisje mee te betrekken. maar als er zo zes in je klas zitten gaat dat gewoon niet meer.
Een regelrechte ramp. Ongelofelijk zielig ook.
En hoe noemen we dat dan? "Diversiteitsevolutie." Want krachtige termen om een trein die recht op een muur afgaat te benoemen hebben een te bruin randje.