Je interpreteert het net zelf verkeerd omdat jij er een discussie 'woke/DEI' van wilt maken, ik heb die termen niet eens gebruikt.
Meer mannen gaat dat vervrouwelijken van het onderwijs niet per se oplossen. Ik gebruikte vervrouwelijken als een werkwoord, seksistisch zo je wilt, om te wijzen op het feit dat in ons modern onderwijs de focus meer ligt op traditioneel 'vrouwelijke' eigenschappen waar meisjes beter in zijn (op jonge leeftijd): stil/rustig zijn, weinig risico's nemen, geen competitie, zelfstandig zijn... feit is dat meisjes zeker rond het einde van de lagere school en begin secundair (en zelfs later) daar beter in zijn. Kunt dat vrouwen niet eens kwalijk nemen, onderwijs is in belangrijke mate ook vroeger zo geweest, toen genoten meisjes gewoon nog geen gelijke kansen wat in hun nadeel werkte.
Ik refereerde niet enkel naar jou met mijn comment. Dus laten we dat deel van de discussie maar achterwege laten. Ik had me mogelijks niet mogen laten verleiden om die opmerking te maken, maar nogmaals: het viel me gewoon erg op.
Het is een interessante opmerking dat het onderwijs "vrouwelijke eigenschappen" zou benadrukken. Eentje waar ik zelf nog niet over had nagedacht. Ik moet toegeven dat ik niet op de hoogte ben van de huidige situatie "op de grond" (ik weet enkel dat het niveau daalt etc.) maar is dat niet eerder het gevolg van leerplannen en maatschappelijke verwachtingen dan van het aantal mannelijke leerkrachten? Misschien ligt dan daar wel een deel van de sleutel: het lager onderwijs meer aandacht laten besteden aan traditioneel mannelijke zaken zoals je die daar noemt, en misschien volgen er dan vanzelf meer mannelijke leerkrachten.
Zoals ik al zei: ik ben geen expert dus het kan zijn dat dit pure onzin is, maar het is wel een interessante piste.
Wat voor mij ook wel een ding lijkt is de heropwaardering van het beroep leerkracht. Daar waar dat "in de jaren stillekes" nog een zeker aanzien had, is dat nu toch wel echt grotendeels weg. Wanneer leerkrachten weer meer gezag krijgen (niet dat we terug moeten naar de tijd van handjes slaan met een meetlat) en dus dat zorgende aspect ietsje meer naar de achtergrond verdwijnt, raakt de gemiddelde man misschien meer aangetrokken tot het beroep.
Daarmee bedoel ik ook niet dat vrouwen enkel kunnen zorgen en mannen enkel de generaal kunnen uithangen, maar als ik verhalen hoor van hoe het er nu aan toe gaat dan is lesgeven op veel lagere scholen toch vooral tegemoet komen aan de noden van een veel te grote groep snotneuzen
en die hun zeurende helikopterouders, waar er -en dat hoor ik nu wel echt van 90% van de leerkrachten die ik ken- er steeds meer en meer van zijn. Als we terug wat meer een cultuur kunnen bekomen waar de leerkracht onmiddellijk in vraag stellen bij het "buizen" van een kind
niet de norm is (dus meer aanzien, zoals ik al zei) dan kunnen we op veel vlakken wel stappen zetten denk ik.