Schoolwijzer laat samenstelling leerlingen en leerkrachten zien

Het is toch algemeen geweten dat het klassieke gezin met kinderen niet populair meer is bij de autochtone Belg. Er wordt dan vaak gezegd dat kinderen te duur zijn, het klimaat en bla bla bla. Maar eigenlijk kunnen velen gewoon de offers niet meer brengen die nodig zijn om (kleine) kinderen op te voeden. En dan maar klagen dat het Congolees of Marokkaans gezin drie kinderen heeft, tja die mensen hoeven niet wekelijks te gaan padellen.

Speelt inkomen ook geen belangrijke rol: gezinnen met laag inkomen krijgen meer voordelen VS gezinnen met hoog inkomen waar de relatieve kost voor kinderen net stijgt.

Of speelt het oerinstinct? veelal zullen dieren met een zwakkere positie zich sneller en meer voortplanten - geld dat ook voor mensen?

Speelt inkomen ook geen belangrijke rol: gezinnen met laag inkomen krijgen meer voordelen VS gezinnen met hoog inkomen waar de relatieve kost voor kinderen net stijgt.
Ik denk dat die voordelen toch wat overschat worden hoor. Je hebt bijvoorbeeld het kansentarief, maar dat is dan om erkende hobby's uit te oefenen, of korting in zwembaden, speelpleinen etc... Dat is niet hetgeen waarmee je een gezin onderhoudt.

Ja want de enige reden waarom het klassieke Belgische gezin minder kinderen maakt, is omdat ze willen gaan padellen elke week

Zeker niks te maken met:

"Een belangrijke reden van uitstel is dat de groep jongeren die instroomt in het hoger onderwijs alsmaar groter wordt en dat de onderwijstrajecten steeds langer duren. Studeren is natuurlijk moeilijk te combineren met de start van een gezin."

"Na het schoolverlaten gaan die mensen dan de arbeidsmarkt op en duurt het meestal nog een hele tijd vooraleer ze een stabiele baan en een stabiel inkomen hebben."

't is hier ook geen opbodprincipe mag ik hopen hé? Ah zij maken 4 kinderen, wij maken er 6? Of wel?

Voor kleuters lijkt het probleem mij ook minder erg dan voor lager/secundair onderwijs eerlijk gezegd, het ging ook niet exclusief over kleuters.
Maar dat 'minder zorgende' dat jij zelf aanhaalt lijkt mij wél terug meer een must voor de jaren na het kleuter.

Ik ga ook niet betwisten dat mannen algemeen gesproken een andere houding tegenover kinderen hebben.
Toen ik nog met die kleuterleidster was, en ik verhalen hoorde van kleuters die elkaar beten en vallen met lelijke schaafwondes, en dat je dan dat 's avonds aan hun ouders moest gaan uitleggen, ging er al spontaan een rilling over m'n rug hoe ik dat echt niet zou willen doen... één van m'n eerste gedachten was: mocht ik kleuterleider zijn, ik zou ze in van die bumperballen (zoals hamsters) steken zodat ik ze ongeschonden kon teruggeven (of op z'n minst de 'bijter' na meerdere beten isoleren van de rest)... needless to say, ik zou een zéér, zéér slechte kleuterleider zijn, dat erken ik gerust. Neemt niet weg dat er mannen zijn die dat wel goed zouden kunnen en/of dat kinderen baat hebben bij een breder beeld.

De kinderen in een school komen doorgaans niet in aanraking met de tuinman of IT'er hé.

So ?

Als ik naar de slager ga hier zijn dat ook 10 vrouwen. Als ik naar de fietsenwinkel ga, zijn het 10 venten. In het ziekenhuis zijn het meer verpleesters dan venten. It is what it is...

Ik zie niet in wat het voordeel is van een historische situatie de er is - met een reden - te forceren naar ergens anders om kinderen zogezegd diversiteit aan te leren. Gaan we

Een kennis van me heeft een zoontje en gaat desondanks toch elke week padellen... Wat een belachelijke opmerking :rofl:
To be fair denk ik dat zijn punt is dat die kennis ook meer kinderen kon hebben en niet padellen. Een beetje zoals onze ouders of grootouders.

Natuurlijk is het bij de haren getrokken, maar fundamenteel kijken wij in onze welvarende, Westerse maatschappij toch anders tegen kinderen aan? Dat is niet uniek, overal daalt het aantal kinderen met de welvaart, en vooral met het scholingsniveau van de vrouw. We bekijken vrouwen als evenwaardig en bekijken die doorgaans niet als gefaald wanneer ze geen kinderen hebben. Mannen én vrouwen gaan langer naar school, en de nadruk ligt veel meer op "alles op orde hebben en dan pas kinderen". Er is geen overkoepelende cultuur of godsdienst meer die mensen aanzet tot meer kinderen maken. Enfin, een hele hoop positieve ontwikkelingen. Zijn insteek dat het soms ook gewoon neerkomt op individualisme is ook niet zo gek hé. Ik heb ook op dit forum nu wel al zaken gelezen zoals "kinderen zijn niets voor mij want..." om dan met redenen af te komen die gewoon individualistisch zijn. Dat is daarom niet fout, dat is net meer vrijheid, maar voor de gemiddelde niet EER-migrant zullen zo'n argumenten nogal vreemd klinken, want die staan gewoon anders in het leven en kinderen zijn daar meer een prioriteit.

En die verandering in mentaliteit, dat komt nu eenmaal met een "prijs". En dat scholen dan met rasse schreden minder "blank" worden, lijkt me moeilijk tegen te gaan. Voor de goede orde, ik leef ook liever in dit land en in onze cultuur, maar ik denk dat je de eigen cultuur ook niet moet verbloemen. Zo heb ik het wel moeilijk met de vrij gangbare mentaliteit dat je als ouder best zo snel mogelijk voltijds gaat werken, en je kind bij wildvreemden of familie moet onderbrengen voor 12u per dag. Dat is iets zeer Belgisch, maar superieur zou ik het niet noemen, en ik denk niet dat al die stress mensen stimuleert om kinderen te maken. Ook iets dat iemand die niet in onze cultuur is opgegroeid maar vreemd vindt, daar heb ik dan letterlijk van gehoord: "waarom zou ik een kind maken om het dan amper te zien?" Enfin, laat in een oervlaams gezelschap eens vallen dat je meer dan drie kinderen wil of er een ouder zou thuisblijven voor de kinderen, en de reacties zullen volgens mij niet zo positief zijn. En dan zijn we dus terug bij die "prijs". In een kapitalistisch systeem van oneindige groei, en misschien vooral met ons pensioensysteem, moeten de kinderen wel van ergens komen.

Nu, aangezien we er niets aan gaan doen is de vraag misschien eerder hoe we er het beste van kunnen maken. Want eerlijk gezegd is dat volgens mij nuttiger dan bezig zijn met de vervlogen tijd toen we nog allemaal genoeg kinderen maakten en de scholen homogeen waren.

Laatst bewerkt:
@Sylverscythe Allemaal leuk en zo. Maar het feit dat zo ongeveer de halve wereld naar hier wil komen, zal zijn dat het hier superieur is dan ergens anders, niet ?

Heb je al eens een klas gezien met 80% niet-nederlandstaligen ? Denk je dat ze daar veel wiskunde en geschiedenis leren in het 3e leerjaar ?

Veel van mijn vrienden hun kinderen zitten in dergelijke scholen. Huilen met de pet op hoor. De helft van de klas is continue in bijscholingsklasjes. De 'witte' kindjes zitten zich dood te vervelen want de juf moet de andere continu remedieren. En het schoolfeest gaat niet meer door en de ouderraad is er ook niet meer.

En die verandering in mentaliteit, dat komt nu eenmaal met een "prijs". En dat scholen dan met rasse schreden minder "blank" worden, lijkt me moeilijk tegen te gaan. Voor de goede orde, ik leef ook liever in dit land en in onze cultuur, maar ik denk dat je de eigen cultuur ook niet moet verbloemen. Zo heb ik het wel moeilijk met de vrij gangbare mentaliteit dat je als ouder best zo snel mogelijk voltijds gaat werken, en je kind bij wildvreemden of familie moet onderbrengen voor 12u per dag. Dat is iets zeer Belgisch, maar superieur zou ik het niet noemen. Ook iets dat iemand die niet in onze cultuur is opgegroeid maar vreemd vindt, daar heb ik dan letterlijk van gehoord: "waarom zou ik een kind maken om het dan amper te zien?" Enfin, laat in een oervlaams gezelschap eens vallen dat je meer dan drie kinderen wil of er een ouder zou thuisblijven voor de kinderen, en de reacties zullen volgens mij niet zo positief zijn. En dan zijn we dus terug bij die "prijs". In een kapitalistisch systeem van oneindige groei, en misschien vooral met ons pensioensysteem, moeten de kinderen wel van ergens komen.
Ik denk niet dat iemand het onderbrengen van kinderen bij een vreemde om te gaan werken als iets positiefs ervaart. Wel als iets dat gewoon nodig is omdat de maatschappij nu eenmaal gericht is naar gezinnen met 2 verdieners. Financieel is het meestal gewoon niet haalbaar om thuis te blijven en eenzelfde levensstandaard te behouden. Dat behouden van eenzelfde levensstandaard is wel iets dat nogal ingebakken zit in de Belg denk ik, en daar zouden we misschien wat flexibeler mee moeten leren omgaan. Langs de andere kant ligt dit wat samen met de houding die zegt dat je geen kinderen neemt als je er niet financieel voor kan zorgen. Dit is ook iets redelijk Belgisch lijkt me, en is positief.

@Sylverscythe Allemaal leuk en zo. Maar het feit dat zo ongeveer de halve wereld naar hier wil komen, zal zijn dat het hier superieur is dan ergens anders, niet ?
Er wil meer volk naar de VS, superieurer zeker? Ook nogal speciaal om dat te concluderen omdat een grote groep onwetenden en ongeschoolden denkt dat de bomen hier tot in de hemel groeien, maar goed, ongetwijfeld kunnen we op elke metric gelinkt aan welvaart wel nog serieus zakken voor dat keert.

Ik spreek nergens tegen dat het hier beter is dan in grote delen van de wereld, noch is dat een argument om alles perfect te vinden. Dat is trouwens evengoed of meer het resultaat van vorige generaties.
Heb je al eens een klas gezien met 80% niet-nederlandstaligen ? Denk je dat ze daar veel wiskunde en geschiedenis leren in het 3e leerjaar ?

Veel van mijn vrienden hun kinderen zitten in dergelijke scholen. Huilen met de pet op hoor. De helft van de klas is continue in bijscholingsklasjes. De 'witte' kindjes zitten zich dood te vervelen want de juf moet de andere continu remedieren. En het schoolfeest gaat niet meer door en de ouderraad is er ook niet meer.
Allemaal leuk en zo. Maar het feit dat zo ongeveer de halve wereld naar hier wil komen, zal zijn dat het hier superieur is dan ergens anders, niet ?

Nee, maar serieus, waarop is dit een reactie? Zeg ik ergens dat zo'n klas een goed idee is?

@Wallfish, ik zeg gewoon dat je dan niet verbaasd moet zijn dat mensen die bv. wel hun levensstandaard opofferen voor kinderen er meer hebben. Dat is zonder waardeoordeel, lijkt me gewoon een feit.

To be fair denk ik dat zijn punt is dat die kennis ook meer kinderen kon hebben en niet padellen. Een beetje zoals onze ouders of grootouders.

En waarom moet die meer kinderen hebben, en geen hobbies uitvoeren? Het taalgebruik hieromtrent in de vorige posts is wat me een beetje stoorde.
We moeten helemaal niet per se meer kinderen hebben, het verzadigingsniveau is voor veel zaken in Belgie al lang bereikt of niet veraf meer.

Dat allemaal wijten aan individualisme en "ze willen liever gaan padellen, meneer" is te simplistisch. Feit is dat de Belg stelselmatig ouder wordt eer het ouderlijk huis te verlaten, dat is ondertussen al opgelopen tot meer dan 26 jaar volgens Eurostat, en volgens Brussels Times verlaat 1 op 5 Belgen pas na hun 30ste hotel mama. Meer dan vroeger zijn we op de hoogte van de moeilijkheden en de talrijke vereisten om ouder te worden. Mensen willen eigen huis, promotie op het werk, en een lange, standvastige relatie eer ze aan kinderen beginnen. Dat soort zaken was allemaal minder prominent van belang 40-60 jaar geleden.

Als ik naar de slager ga hier zijn dat ook 10 vrouwen. Als ik naar de fietsenwinkel ga, zijn het 10 venten. In het ziekenhuis zijn het meer verpleesters dan venten. It is what it is...

Ik zie niet in wat het voordeel is van een historische situatie de er is - met een reden - te forceren naar ergens anders om kinderen zogezegd diversiteit aan te leren. Gaan we

Misschien wat minder selectief in de discussie springen.

Enerzijds omdat het niet alleen ging om het aantal vrouwen in het onderwijs, maar ook over de vervrouwelijking van het karakter van het onderwijs zelf. Een team van exclusief enkel vrouwen riskeert (niet noodzakelijk, maar in het onderwijs is dat doorgaans wél zo) een heel andere focus te leggen, zoals je zelf zei: nadruk op meer typisch vrouwelijke eigenschappen zoals het zorgzame. Prima voor de kleuterklas, minder en minder voor de daaropvolgende jaren.
(Waarmee ik dus niet zeg dat je geen vrouwelijke leerkrachten lager onderwijs kunt hebben die de lat hoog kunnen leggen.)

Kinderen worden anderzijds ook niet 'gevormd' worden in een slagerij of in een fietsenwinkel. Ik heb an sich ook geen probleem met 'onevenwichten', voor mij is het geen enkel probleem als in de toekomst 2/3 van alle kinésisten of huisartsen of advocaten of (nog een resem andere hooggeschoolde jobs) een vrouw is, maar als er quasi géén mannelijke leerkrachten lager onderwijs meer zijn heeft dat wel een stevige impact op het onderwijs van kinderen en de onderwijskansen van jongens die nu reeds meer schooluitval hebben, minder doorstromen naar hoger onderwijs en nog andere problemen hebben die van een héél andere aard zijn dan onvoldoende vrouwen in een select aantal topfuncties waar men wél met een vergrootglas naar lijkt te kijken (inclusief quota's, o.a. in de politiek).

Richtlijn
In dit topic is het gemakkelijk om te veralgemenen. Anekdotes zijn natuurlijk welkom, maar het helpt om ze vanuit je persoonlijke ervaring te kaderen in plaats van er een algemeen oordeel aan te koppelen. Zo houden we de discussie respectvol en interessant voor iedereen.

Dan zou ik iedereen aanraden om eens naar de podcast van die zelfde krant over het 'vervrouwelijken' van de openbare ruimte te luisteren. Veralgemeningen mogen duidelijk wel in diezelfde kwaliteitspers als ze eerder éénzijdig zijn. Tenenkrullende podcast trouwens, alsof het veiligheidsprobleem ik onze grootsteden precies meer afhankelijk is van de vorm van bankjes dan van gefaald migratiebeleid, van miserie afgezet.

Bovendien, misschien was dit (hopelijk) alleen aan mij gericht, maar het kwam wel vlak na mijn post, ik spreek echter én uit ervaring aan beide kanten én heb hier al een bron voorzien (weliswaar ook slechts een opiniestuk van een leerkracht maar toch).

Je kan perfect respectvol zeggen dat er nu éénmaal zoiets bestaat als een meer mannelijke als een meer vrouwelijke aanpak.

EDIT: correctie spelfout en kritische noot toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Welja, noem het dan diversiteitsevolutie. Want je zult het vast anders bedoelen, maar "omvolking" is wel degelijk actief. Dat is gewoon letterlijk een naziverzinsel.

Omvolking: Dat er een plan is om via immigratie van niet-westerse migranten en vluchtelingen de witte bevolking van Europa te vervangen en dat dit systematisch georganiseerd wordt door zogenaamde 'elites'.

"Dit proces zou leiden tot een verandering van beschaving die wordt gesteund, of zelfs georganiseerd, door een politieke, intellectuele en media-elite die wordt omschreven als "remplaciste", die een samenzwering van stilzwijgen over dit onderwerp in stand zou houden en daartoe zou worden gemotiveerd door ideologische of economische belangen."

Dat is wat omvolking is. Bedoel je niets actiefs, niets georganiseerds en gewoon een toenemende bevolking met andere herkomst dan Belgisch, dan is dat gewoon dat. Migratie, diversiteitsevolutie... Je kunt het ook niet hebben over 'beleggen', maar dan eigenlijk gewoon bedoelen dat er rente op je spaarrekening komt, om het zo maar te zeggen. Haal het actieve deel uit "omvolking" en dan is het geen omvolking meer, maar demografische evolutie.
Ik vind het moeilijk omdat dat 'plan' en 'systematisch organiseren' mij lijkt te bestaan op een spectrum:
  • Enerzijds heb je de extreemrechtse argumenten over 'importeren van kiesvee', dat dus eerder slaat op een politieke klasse die die zichzelf in stand wil houden door demografiën aan te trekken die eerder voor hen zouden stemmen.
  • Een ander argument is dat economische elites migranten willen om de vergrijzing tegen te gaan en de economie draaiende te houden, of om werkkrachten aan te trekken met lagere loonsvoorwaarden om de concurrentie voor jobs groter te maken wat de lonen naar beneden drukt, dus maw, het gegeven dat culturele eenheid onder de bevolking ondergeschikt is aan economische logica.
  • Een derde argument onder extreemrechts is dat links en de politieke elite gelooft in de kracht van diversiteit en de multiculturele maatschappij en dat er dus een bewuste moeite wordt gedaan om de samenleving minder wit en meer divers te maken.
Dat lijken mij allemaal zaken die wijzen op een geloof in een systematische manier om de verhouding tussen witte en niet-witte bevolking te veranderen, maar die volgens mij niet per se slaan op het geloof dat men de witte bevolking wil 'vervangen' of dat er een grootschalig complot onder elites bestaat. Er wordt eerder gepraat over de naïviteit, egoisme en kortzichtigheid van de elites dan over het idee dat ze een grootschalig plan in actie brengen. (Natuurlijk bestaan die ideeën wel in echte neonazi-kringen.)

En bovendien, wie heeft de autoriteit om de exacte connotaties van woorden als 'omvolking' vast te leggen? Waar heb jij die definitie vandaan gehaald? Snap je de ironie van het gegeven van een grote groep mensen die zich onderdrukt en gemarginaliseerd voelt te vertellen dat ze een bepaald woord niet meer mogen gebruiken omdat jij vindt dat dat woord iets anders betekent dan dat die mensen zelf bedoelen?

Ik snap de nood aan een krachtterm om de demografische evoluties te benoemen. Dat jij dan afkomt met een term als 'diversiteitsevolutie' geeft voor mij blijk van zeer weinig inlevingsvermogen in het denken van mensen die zich hier sterke zorgen over maken.

De school van mijn kinderen is sinds 2018 van 8% anderstalig naar 27% anderstalig gegaan, een extreem scherpe evolutie waardoor we qua anderstaligheid ineens boven het Vlaams gemiddelde zitten. Ik vind dit eigenlijk niet OK. 27% lijkt mij te hoog om draagbaar te zijn voor een onderwijssysteem. En dit is puur het gevolg van slechte keuzes van partijen die bezorgdheid over migratie decennialang compleet genegeerd hebben of afgedaan hebben als extreemrechtse praat.

Ik heb niks tegen die kinderen of hun ouderen. Mijn dochter was zaterdag nog naar het verjaardagsfeestje van een Bulgaars meisje uit het derde kleuterklas, terwijl ze zelf in het tweede zit. Er was niemand op dat feestje van haar eigen klas omdat ze er totaal geen aansluiting vindt omdat ze gewoon niet meekan met de taal. De enige reden dat onze dochter er was is omdat mijn vriendin hypersociaal is en andere mensen snel gaat aanspreken waardoor we die ouders intussen kennen.

En zo zijn er veel kinderen die daar op school amper iets uitbouwen en geen sociale relaties met leeftijdsgenoten leren opbouwen. Kan de juf daar iets aan doen? Natuurlijk, als er zo eentje per klas is kan de juf de andere kinderen wel motiveren om dat meisje mee te betrekken. maar als er zo zes in je klas zitten gaat dat gewoon niet meer.
Een regelrechte ramp. Ongelofelijk zielig ook.
En hoe noemen we dat dan? "Diversiteitsevolutie." Want krachtige termen om een trein die recht op een muur afgaat te benoemen hebben een te bruin randje.

Laatst bewerkt:
Ik heb niks tegen die kinderen of hun ouderen. Mijn dochter was zaterdag nog naar het verjaardagsfeestje van een Bulgaars meisje uit het derde kleuterklas, terwijl ze zelf in het tweede zit. Er was niemand op dat feestje van haar eigen klas omdat ze er totaal geen aansluiting vindt omdat ze gewoon niet meekan met de taal. De enige reden dat onze dochter er was is omdat mijn vriendin hypersociaal is en andere mensen snel gaat aanspreken waardoor we die ouders intussen kennen.
Hier zit voor mij de enige oplossing in hoor. Uw vriendin doet de moeite om in gesprek te gaan met deze mensen. Leert deze mensen en zien dat ze ook deugen.

Als iedereen zo zou doen, dan ben ik ervan overtuigd dat nieuwkomers zich veel beter kunnen integreren in de samenleving.

Ik ben wel van mening dat onderwijs hier niet goed mee omkan, maar in mijn ogen dient er zeer grote herorganisatie binnen het onderwijs te gebeuren zodat ze terug aansluiten aan de maatschappij.

Hier zit voor mij de enige oplossing in hoor. Uw vriendin doet de moeite om in gesprek te gaan met deze mensen. Leert deze mensen en zien dat ze ook deugen.
Jij legt de schuld bij de rest van de bevolking. Alsof de heersende opvatting onder iedereen die bezorgd is over migratie dat 'die mensen niet deugen'. Ik ervaar dat niet zo. Ik ervaar dat heel veel mensen zeer accepterend zijn over migranten, maar van mening zijn dat we als maatschappij maar een beperkte capaciteit hebben om die te assimileren en integreren, en dat als de kranen te ver openstaan, we niet snel genoeg kunnen dweilen en de vloer langzaam maar zeker wegrot.

Effe advocaat van de duivel maar noodzakelijk... Enigzins tegemoetkomen tot daaraan toe, maar wanneer je je hele onderwijs zou moeten heroganiseren om het op maat van mensen die zich niet of onvoldoende aanpassen aan een samenleving waar ze heen gemigreerd zijn - what happened to 'When in Rome...' ? - Dan is het een overduidelijk teken dat de kraan te veel heeft open gestaan en dat men misschien zelfs de hoofdkraan zou moeten dichtdraaien (i.e. migratiestop voor non-EU/Westerse landen).

Effe advocaat van de duivel maar noodzakelijk... Enigzins tegemoetkomen tot daaraan toe, maar wanneer je je hele onderwijs zou moeten heroganiseren om het op maat van mensen die zich niet of onvoldoende aanpassen aan een samenleving waar ze heen gemigreerd zijn - what happened to 'When in Rome...' ? - Dan is het een overduidelijk teken dat de kraan te veel heeft open gestaan en dat men misschien zelfs de hoofdkraan zou moeten dichtdraaien (i.e. migratiestop voor non-EU/Westerse landen).
NIEMAND claimt dat je het héle onderwijs moet herorganiseren. Geen valse info geven hier.

NIEMAND claimt dat je het héle onderwijs moet herorganiseren. Geen valse info geven hier.
Letterlijk 2 posts boven de mijne en dan had ik de post van @Kas de Kalebas nog niet ingeladen (gsm) / gelezen toen ik reageerde.

Of ga je me pakken op het woordje 'héle' want dat wordt wel degelijk geimpliceerd wanneer je spreekt van heroganiseren. Heroganiseren doe je immers niet in de marge.

Zelfs één onderwijsniveau bv. wel lager en hopen dat de hogere niveaus wel loslopen daarna zou ik veel te verregaand vinden en dat is hoe je het ook draait of keert een immens teken aan de wand van gefaald migratiebeleid.

Dus qua valse info zou ik denken zoek de balk in je eigen oog, en niet de splinter in het mijne.

Terug
Bovenaan