Schoolwijzer laat samenstelling leerlingen en leerkrachten zien

Wat zijn nu eigenlijk de wetenschappelijk bewezen implicaties van de criteria die worden vermeld in die schoolwijzer? Ik geef toe dat 70% anderstaligen niet gezond aanvoelt voor mij, maar ik lees dat het toch vooral het inkomen van de ouders is dat relevant is voor de schoolresultaten. Waarom wordt dat dan niet meegenomen?

Opleidingniveau van de moeder, en aantal leerlingen met studietoelages, worden beiden mee in de criteria genomen.

Ik denk dat dit artikel wel de lading dekt
https://www.politico.eu/article/europes-economy-cant-grow-without-migrants-lagarde-warns/
“Migration could, in principle, play a crucial role in easing labor shortages as native populations age,” Lagarde said. “But political economy pressures may increasingly limit inflows.”
De goedheid van de Europese politiek om zoveel mogelijk vluchtelingen binnen te halen lijkt me eerlijk gezegd niet zo een nobele insteek gehad te hebben. Keiharde economische wetmatigheden lijken me daarentegen de politiek gestuurd te hebben.

Wat zijn nu eigenlijk de wetenschappelijk bewezen implicaties van de criteria die worden vermeld in die schoolwijzer? Ik geef toe dat 70% anderstaligen niet gezond aanvoelt voor mij, maar ik lees dat het toch vooral het inkomen van de ouders is dat relevant is voor de schoolresultaten. Waarom wordt dat dan niet meegenomen?
Schooltoelage he.

De Standaard heeft ook een interessante reeks over die "witte scholen" en diversiteit. Toevallig gisteren het stukje podcast erover beluisterd in "de Standaard vandaag". Het ging in de podcast specifiek over twee scholen in Borgerhout die letterlijk naast elkaar liggen (gescheiden door een muurtje waarbij zelfs 1x per week de lln. van de ene school bij de andere gingen gebruik maken van hun turnzaal.

Daarbij bleek dat de ene school 90% diversiteit had, de andere amper 10% en daarmee dus kan gezien worden als een "witte school". Veel interessante stellingen. Het ging er bv. even over dat er een verslechtering van diversiteit gekomen is doordat de overheid de verplichte doelstellingen errond heeft losgelaten maar evenzeer dat zo'n diversiteit of net het gebrek eraan zichzelf ook in stand houdt door keuzes van de school (bv. aanbod richtingen) of bepaalde type ouders die omwille van een "naam" van een school of reputatie ergens voor kiezen.

Ik lees hierboven verschillende reacties die op de taalachterstand en taal in het algemeen borduren. Dat klopt volgens mij ook wel maar dan blijft die casus in Borgerhout met de twee scholen naast elkaar wel best bijzonder. Al moet ik er wel bij zeggen dat één van de scholen (de "witte" school) een Steinerschool is. Dat verklaart vermoedelijk wel al een groot deel waarom er zo'n verschil is. Hoewel ze dat aspect zo niet (wouden) benoemen in de podcast.
Ha, ik ken iemand die grotendeels van haar carrière kleuterjuf (1e kleuterklas) was in Borgerhout (ze was daar benoemd en wou daarom niet dichter bij huis gaan werken). Die massa's verhalen die zij bij had altijd waren wel schrijnend en pijnlijk. Als ze 1 kindje had in de klas ieder jaar die haar begreep in het Nederlands was het al een uitzondering. Simpele dingen als een verhaaltje voorlezen worden al onmogelijk. Ze moesten met pictrogrammen werken zodat kinderen kunnen aangeven als ze iets nodig hadden. Ouders kwamen niet naar het oudercontact omdat er geen communicatie mogelijk was in het Nederlands (of geen interesse). Massa's kinderen die elke dag zonder eten naar school kwamen of met te weinig/kapotte kleren/schoenen bv. De school moest het maar oplossen.

Als ik mij niet vergis heeft ze de laatste jaren van haar loopbaan toch nog in een andere school gewerkt, omdat het echt niet meer werkbaar was en ze compleet op was.

Laatst bewerkt:
Even een totaal andere datapunt van diversiteit aanhalen.

Holy shit het aandeel mannelijke leerkrachten is absoluut schrijnend laag. Anekdotisch wist ik dat. Maar dit zijn keiharde cijfers. Ik zie basisscholen met 1 of 2 mannen op een korps van 20 leerkrachten.
5 mannen op 40 leerkrachten hier. 91% Belgische kinderen, maar wel 16% die geen Nederlands spreekt thuis.

Dat inkomen kan relevant zijn als parameter maar wordt imo te veel letterlijk genomen - daarmee bedoel ik dat er meestal wel een goede reden is waarom dat inkomen hoger is: beter opgeleid, meer ondernemerschap en tal van andere eigenschappen die uiteraard overgedragen worden naar de kinderen. Te vaak wordt het verband gelegd: geef meer geld en het probleem is opgelost.

Dat inkomen kan relevant zijn als parameter maar wordt imo te veel letterlijk genomen - daarmee bedoel ik dat er meestal wel een goede reden is waarom dat inkomen hoger is: beter opgeleid, meer ondernemerschap en tal van andere eigenschappen die uiteraard overgedragen worden naar de kinderen. Te vaak wordt het verband gelegd: geef meer geld en het probleem is opgelost.

Zo kan laag opgeleide moeder en studiebeurs ook verkeerd zijn. Mijn zoon zijn moeder is een drop-out, moest mijn zoon daar zijn domicilie hebben zou die zelfs studietoelage krijgen.
Maar ik draag de grootste zorgen en zeer zeker de begeleiding voor school + hij is hier gedomicilieerd en dus geen studietoelage. Die behoort volgens de statistieken tot de zwakke leerlingen, maar in realiteit is dat niet zo natuurlijk. Studeren is hier prioriteit 1 voor de gasten en daar krijgen die alle nodige hulp bij. Wat gezien ze STEM doen en ik een STEM bachelor + master opleiding heb genoten wel goed uitkomt natuurlijk.

Bij de kinderen valt het wel mee, 92% Belgen, 25% heeft niet Nederlands als moedertaal, 89,9% a-attest, 9.3% b-attest en 0,8% c-attest

Laatst bewerkt:
Toen ik in het lager zet, weliswaar in een jongensschool waren alle leerkrachten mannen. Wat is er veranderd?

Net even gekeken en in de gekende trappisten -abdijen geeft men geen onderwijs meer.

Maar serieus, allemaal mannen is best straffe kost denk ik - zelfs jaren terug. Het zou imo trouwens een goede zaak zijn dat wat meer in balans te krijgen - maar samen met o.a. zorg zullen het altijd populaire jobs blijven voor de dames onder ons. Mss is het wel genetisch bepaald dat vrouwen gewoon beter geplaatst zijn om te zorgen - wat onderwijs toch wel is.

En, wat hier in de buurt ook opvalt, is het verschil tussen kleuter/basis & middelbare school. Waar kleuter/lager opmerklijk hoger percentage hebben. Laten we kijken wat de cijfers zijn voor thuistaal niet Nederlands in Denderleeuw voor de middelbare scholen: 54% in het Atheneum, 35% in Leonardo College & 46% in Leonardo College 1 (geen idee wat het verschil is, heb het op nog plekken gezien dat er op dezelfde locatie meerdere scholen getoond worden met verschillende cijfers).

Ik vraag mij dan af of dit verschil er is door de tijd, dus dat er zoveel meer instroom is gebeurd op 6j of dat die leerlingen dan bv. naar een middelbare school in Brussel gaan (wat afgaand op de scholieren op de trein tussen Denderleeuw en Brussel mij niet zou verbazen)?
Of misschien eerder dorpen <> steden, of type onderwijs. Ik zie bv dat het percentage in het middelbaar ook hoog is in de dichtsbijzijnde centrumstad; en voornamelijk in technische scholen.

Bij leonardo zijn dat 2 verschillende "campussen". Eerste graad zit in een gebouw op een adres, Tweede en derde graad zit in een ander gebouw (straat verder).

Veel meer instroom de afgelopen 6j, die cijfers uit de lagere zien we binnen x-aantal jaar in de secundaire scholen.

De scholieren op trein tussen Denderleeuw en Brussel gaan niet naar Brussel, maar omgekeerd.

Mijn dochter haar thuistaal is Nederland & Spaans. Ze gaat naar school in het Frans. Vanaf 3de kleuterklas gaat ze naar de Nederlandstalige immersieklas, waar ze dus les krijgt (tot en met 2de leerjaar) in het Nederlands. Zo is iedereen in de klas tweetalig als ze naar het 3de leerjaar gaan.
Momenteel heeft ze wel moeite met de switch van de talen, ze zit nu 2de kleuterklas maar ze kan perfect mee. Ze begrijpt alles.

Qua leerkrachten is het wel overwegend vrouwen ja, waarschijnlijk 90% of zoiets.

Waarom er niet meer immersie wordt toegepast in andere scholen weet ik niet.

Even een totaal andere datapunt van diversiteit aanhalen.

Holy shit het aandeel mannelijke leerkrachten is absoluut schrijnend laag. Anekdotisch wist ik dat. Maar dit zijn keiharde cijfers. Ik zie basisscholen met 1 of 2 mannen op een korps van 20 leerkrachten.

Dat is niet de soort 'diversiteit' waar een krant als De Standaard iets om geeft.
Ondervertegenwoordiging van een geslacht is doorgaans enkel problematisch als het om vrouwen gaat in bevoorrechte situaties, bv. vrouwen in raden van bestuur of de hogere treden van de academische wereld. Dat hele beroepen vervrouwelijken of mannen oververtegenwoordigd zijn in een heleboel negatieve cijfers, bv. relevant voor deze context: drop-outs en zittenblijvers in het secundair, dat is eerder bijkomstig.

Ik vind zelf ook schrijnend, want ondanks dat men onderzoek zal aanvoeren dat het voor de leerlingen zogezegd geen verschil maakt, doen mannelijke rolmodellen er wel degelijk toe.

Beetje veralgemenend, maar als men ijvert om meer vrouwen in notoir mannelijke werelden te krijgen, dan is het kot te klein en is het allemaal "woke" en "DEI" en moeten ze het maar op merit verdienen en "de beste haalt de eindmeet" en "misschien zijn mannen daar nu eenmaal geschikter voor". En nu blijkt dat er een beroep is waar vooral vrouwen zitten, is het plots "schrijnend" dat daar 1 geslacht zo oververtegenwoordigd is? Wat is het nu?

Ik zeg overigens niet dat er niet meer mannen in het onderwijs zouden mogen komen, maar het is wel grappig om te zien hoe "het internet" soms reageert. Fascinerend hoe sommigen steeds maar weer in een kramp schieten wanneer er vrouwen of donkerder gekleurden in een onderwerp zitten.

Zeker in het kleuter en lager onderwijs is het toch vooral een vrouwenjob. Hier op school zijn er 2 mannelijke leekrachten (6e leerjaar en leerkracht LO) op een totaal van ongeveer 30 totale krachten.
Hier zijn het op 2 scholen samen mannelijke leerkrachten (waaronder de 2 turnleerkrachten). Op mijn vroegere school gewoon geen mannelijke leerkrachten meer.
Ironisch genoeg... is wel de directeur in beide scholen een man.

Damn, even de scholen opgezocht waar ik 20-30 jaar geleden school liep, of die in de buurt gelegen waren. Hallucinante cijfers soms.
Het oude SITO 5 aan't Permeke 60% leerlingen die thuis geen Nederlands praten. Toevallig ook rond de 60% schoolverlaters zonder diploma. SPIA en Lyceum De Pest ook 60-80% thuis geen Nederlands.
Allez, 't waren eind jaren 90 ook al gemixte scholen, maar toen was het wel nog andersom.
Rookie numbers!

84.5% van de leerlingen op mijn oude basisschool spreekt thuis geen Nederlands.
Wat een waanzin :O

Ik liep er school in de jaren 90 en toen had je in elke klas 1 of 2 leerlingen die thuis geen Nederlands spraken.

edit: centrum Gent

Ik vraag me af hoe recent de cijfers overigens zijn. In de basisschool van m'n kinderen staat dat er in totaal 2 lln zijn blijven zitten, maar alleen al in de klas van de oudste zijn er 3 blijven zitten :unsure:

Beetje veralgemenend, maar als men ijvert om meer vrouwen in notoir mannelijke werelden te krijgen, dan is het kot te klein en is het allemaal "woke" en "DEI" en moeten ze het maar op merit verdienen en "de beste haalt de eindmeet" en "misschien zijn mannen daar nu eenmaal geschikter voor". En nu blijkt dat er een beroep is waar vooral vrouwen zitten, is het plots "schrijnend" dat daar 1 geslacht zo oververtegenwoordigd is? Wat is het nu?

Ik zeg overigens niet dat er niet meer mannen in het onderwijs zouden mogen komen, maar het is wel grappig om te zien hoe "het internet" soms reageert. Fascinerend hoe sommigen steeds maar weer in een kramp schieten wanneer er vrouwen of donkerder gekleurden in een onderwerp zitten.

Schrijnend in de zin dat het gaat over 50% van de schoolgaande jeugd (ie de jongens) die beduidend minder mannelijke rolmodellen hebben.

Ruim over de 500.000 jongens, die een zeer grote portie van hun dag in de klas doorbrengen.

Het gaat voor woke altijd over rolmodellen en zich kunnen identificeren met iemand dat ze doordrukken, maar als het dan gaat over honderdduizenden jongens in het onderwijs is het minder van tel. Nee hoor, we gaan wat neuten over de raad van bestuur van een bedrijf of over de nieuwe hoofdredacteur van Vogue, waar werkelijk niemand van wakker ligt.

Dat is pure hypocrisie toch?

Ik vraag me af hoe recent de cijfers overigens zijn. In de basisschool van m'n kinderen staat dat er in totaal 2 lln zijn blijven zitten, maar alleen al in de klas van de oudste zijn er 3 blijven zitten :unsure:
Als je naar de data kijkt van de school zegt hij over welk schooljaar het gaat, hier gaat het over 23-24.

Mijn dochter haar thuistaal is Nederland & Spaans. Ze gaat naar school in het Frans. Vanaf 3de kleuterklas gaat ze naar de Nederlandstalige immersieklas, waar ze dus les krijgt (tot en met 2de leerjaar) in het Nederlands. Zo is iedereen in de klas tweetalig als ze naar het 3de leerjaar gaan.
Momenteel heeft ze wel moeite met de switch van de talen, ze zit nu 2de kleuterklas maar ze kan perfect mee. Ze begrijpt alles.

Qua leerkrachten is het wel overwegend vrouwen ja, waarschijnlijk 90% of zoiets.

Waarom er niet meer immersie wordt toegepast in andere scholen weet ik niet.
Omdat ons land nooit werk heeft gemaakt heeft van tweetaligheid. Het is al cringe om sommige leerkrachten lager onderwijs Frans te horen praten voor die kleine basis dat ze de leerlingen al moeten aanleren. Dat ga je ook niet zomaar veranderen, want dan verwacht je dat leerkrachten dit ook zijn. Succes daarmee om die te vinden buiten de Brusselse rand en Vlaams-Brabant. (gediplomeerde) Leerkrachten Frans in secundair vinden is dikwijls al een groot probleem voor sommige scholen.

Laatst bewerkt:
Als je naar de data kijkt van de school zegt hij over welk schooljaar het gaat, hier gaat het over 23-24.
Ook toen zijn er alleen al bij de zoon 3 kinderen blijven zitten. En dat brengt een hele waterval met zich mee, want van elke klas is er maar eentje en dus een maximum aantal leerlingen. Wat wil zeggen als er in het 2de blijven zitten, moeten er ook in't eerste blijven zitten (of weg gaan)...

Schrijnend in de zin dat het gaat over 50% van de schoolgaande jeugd (ie de jongens) die beduidend minder mannelijke rolmodellen hebben.

Ruim over de 500.000 jongens, die een zeer grote portie van hun dag in de klas doorbrengen.

Het gaat voor woke altijd over rolmodellen en zich kunnen identificeren met iemand dat ze doordrukken, maar als het dan gaat over honderdduizenden jongens in het onderwijs is het minder van tel. Nee hoor, we gaan wat neuten over de raad van bestuur van een bedrijf of over de nieuwe hoofdredacteur van Vogue, waar werkelijk niemand van wakker ligt.

Dat is pure hypocrisie toch?
Zoals ik al zei: ik zei niet dat er niet meer mannen in het onderwijs mogen. Liefst wel, zelfs. Maar het onderwijs is nu ook geen ongelofelijk moeilijke sector om in door te breken. Die diploma's kan vrijwel iedereen, mits genoeg drive en een minimum aan intelligentie, halen. Dus dan gaat het er toch ook grotendeels om dat mannen niet willen?

En ja, dat voorbeeld dat je aanhaalt is hypocrisie. Maar ik vind het evenzeer hypocrisie als mensen die constant maar lopen te toeteren van "competenties eerst" en "niet kijken naar geslacht' etc. wanneer men meer vrouwen in beroep X wilt krijgen dan nu in een kramp schieten. Want zoals gezegd: het onderwijs is nu geen ultra competitieve sector met maar een handvol plaatsjes. Dus is het toch in zekere zin "natuurlijke selectie"? En dat van die rolmodellen kan je ook wel voor het andere kamp gebruiken natuurlijk. Wat moeten meisjes denken als raden van bestuur van alle belangrijke bedrijven vol mannen zitten, bijvoorbeeld?

Ik kan mezelf echter in de spiegel kijken. Ik vind het overdreven gedoe over genders en huidskleuren in bedrijven meestal vrij belachelijk. Men mag zeker initiatieven nemen om vooroordelen etc. te elimineren (dat moet zelfs) en het speelveld moet zo gelijk mogelijk worden getrokken. Maar verder dan dat zie ik geen heil in quota invoeren etc. En vermits het speelveld toch ook vrij gelijk is in het onderwijs, voel ik nu ook niet de noodzaak om op mijn achterste poten te gaan staan omdat daar meer vrouwen meedoen. Het zou maar hypocriet zijn.

Met dat gezegd zijnde: ik ben wel akkoord dat meer mannen in het onderwijs wenselijk zou zijn, maar niet als dat dan ten koste gaat van de kwaliteit door bv. verplicht x aantal mannen aan te nemen die dan mogelijks minder gemotiveerd zijn dan vrouwelijke collega's.

Ook toen zijn er alleen al bij de zoon 3 kinderen blijven zitten. En dat brengt een hele waterval met zich mee, want van elke klas is er maar eentje en dus een maximum aantal leerlingen. Wat wil zeggen als er in het 2de blijven zitten, moeten er ook in't eerste blijven zitten (of weg gaan)...
Als ik bij kleuters kijk staat er bv. dat ze kijken hoeveel kleuters er 6 jaar zijn. D.w.z. dat deze statistieken een opname zijn van september 2023. Wat ook wil impliceren dat als een zittenblijver van school veranderd hij in de statistieken van de nieuwe school verwerkt zit. Het lijkt mij dus geen cijfer van hoeveel er nu niet mogen overgaan op het einde van het schooljaar.

Terug
Bovenaan