(Schijn)zelfstandigheid: hoe de grens bepalen?

En laat het duidelijk zijn, daar ben ik dus effectief tegen.

Reden is meer divers dan rationalisatie.

Het kan zijn :
om vakbonden te ontwijken
Verantwoordelijkheid af te schuiven
Goedkoper het uit te voeren doordat de lonen lager liggen want andere "regels" dan intern personeel
Omdat personeel erop aandringt omdat ze zo meer kunnen overhouden door het schijnzelfstandigheid principe
...


Om het met IT termen te zeggen: Wil je terug naar de tijd van de monolieten die enorm duur waren in onderhoud, of ben je eerder te vinden voor microservices die enorm schaalbaar zijn en steeds op de laatste nieuwe technologieën draaien?
 
Ik ben er niet zo zeker van dat die groep minder belastingen betaalt. Het is niet omdat ze aan andere tarieven worden belast dat de bijdrage in euro's geteld lager zou zijn. Dat is een hardnekkige mythe die hier heerst. Ik zou daar wel 's cijfers over willen zien vooraleer dat zomaar te aanvaarden.
De relevante vraag is hoeveel belastingen je betaalt voor een bepaald inkomen, en da's duidelijk minder voor zelfstandigen, dat verschil is de hele reden dat die discussie hier gevoerd wordt.
 
De relevante vraag is hoeveel belastingen je betaalt voor een bepaald inkomen, en da's duidelijk minder voor zelfstandigen, dat verschil is de hele reden dat die discussie hier gevoerd wordt.
Maar daar staan evenzeer risico’s tegenover. Als zelfstandige is uw vangnet een stuk beperkter. Vandaag is het risico voor de gemiddelde BG’er misschien beperkt, maar op latere leeftijd kunnen er zich al wat gezondheidsproblemen voordoen waarbij een werknemer veel beter beschermd is. Kwestie van uw potje daartegen te kunnen opbouwen. Alles heeft zijn kant van de medaille.
 
Maar daar staan evenzeer risico’s tegenover. Als zelfstandige is uw vangnet een stuk beperkter. Vandaag is het risico voor de gemiddelde BG’er misschien beperkt, maar op latere leeftijd kunnen er zich al wat gezondheidsproblemen voordoen waarbij een werknemer veel beter beschermd is. Kwestie van uw potje daartegen te kunnen opbouwen. Alles heeft zijn kant van de medaille.
Da's waar, maar het verschil is te groot. Als je in België veel verdient betaal je niet alleen voor je eigen sociale zekerheid maar ook die van andere. Moest er een dekking bestaan waarbij een verzekeringsfirma exact dezelfde dekking als de staat geeft voor bvb werkloosheid en ziekte dan was de premie daarvoor een pak goedkoper dan de sociale bijdragen die je nu betaalt. Idealiter zou dat ook gewoon deel moeten zijn van de lagere sociale bijdragen. Bij een werknemer is dat pakweg 30% van zijn inkomen, bij een zelfstandige 20% maar de fiscale verschillen gaan verder dan dat.
 
Da's waar, maar het verschil is te groot. Als je in België veel verdient betaal je niet alleen voor je eigen sociale zekerheid maar ook die van andere. Moest er een dekking bestaan waarbij een verzekeringsfirma exact dezelfde dekking als de staat geeft voor bvb werkloosheid en ziekte dan was de premie daarvoor een pak goedkoper dan de sociale bijdragen die je nu betaalt. Idealiter zou dat ook gewoon deel moeten zijn van de lagere sociale bijdragen. Bij een werknemer is dat pakweg 30% van zijn inkomen, bij een zelfstandige 20% maar de fiscale verschillen gaan verder dan dat.
Maar is uiteindelijk dan het probleem niet dat je vennootschappen kan oprichten met maar 1 of 2 aandeelhouders?
Want uiteindelijk worden bij zelfstandigen in grote lijnen dezelfde regels toegepast als voor alle andere vennootschappen (akkoord, ik snap ook niet waarom RV op dividend bij zelfstandigen dan maar 15% ipv 30%).
Kijk naar pakweg Bill Gates, die is ook niet rijk geworden door het loon dat hij zich heeft uitgekeerd, maar doordat hij toevallig 1 van de weinige aandeelhouders was van een bedrijf dat nadien ontploft is... Hadden ze dan die aandelenkoers moeten belasten zoals loon?
 
Bij een werknemer is dat pakweg 30% van zijn inkomen, bij een zelfstandige 20% maar de fiscale verschillen gaan verder dan dat.
Dit klopt toch niet.

20% is het verlaagde tarief voor vennootschapsbelasting.
Wil je die winst waarop je 20% belasting hebt betaald uitkeren aan de aandeelhouders dan betalen die nog 's 15% RV (in het beste geval).
Bovendien krijg je dat verlaagde tarief enkel indien dat jaar 45000 euro bruto is betaald aan een bedrijfsleider die daar volgens de personenbelasting op is belast.

Doe je dat laatste niet dan betaalt de vennootschap 25% belasting op de winst en de aandeelhouder een RV 15% op het dividend.

Dus 100 euro bruto winst wordt 75 euro netto winst. Dividend van 75 euro - 15% RV = 63,75 euro. Dat komt dan toch overeen met de pakweg 30% van die werknemer.
 
Dit klopt toch niet.

20% is het verlaagde tarief voor vennootschapsbelasting.
Wil je die winst waarop je 20% belasting hebt betaald uitkeren aan de aandeelhouders dan betalen die nog 's 15% RV (in het beste geval).
Bovendien krijg je dat verlaagde tarief enkel indien dat jaar 45000 euro bruto is betaald aan een bedrijfsleider die daar volgens de personenbelasting op is belast.

Doe je dat laatste niet dan betaalt de vennootschap 25% belasting op de winst en de aandeelhouder een RV 15% op het dividend.

Dus 100 euro bruto winst wordt 75 euro netto winst. Dividend van 75 euro - 15% RV = 63,75 euro. Dat komt dan toch overeen met de pakweg 30% van die werknemer.
Da's enkel de sociale zekerheid die 30%. Voor werknemers is de regeling eerder je baas betaalt 100, je krijgt daarvan 80 bruto, daar gaat 10 vanaf voor sociale zekerheid, en de 70 die overblijft wordt dan belast aan een progressief tarief, laten we 35% pakken, da's nog eens 24 eraf zodat je op 46 euro eindigt voor werknemers (op de hoogste schijf hou je maar iets van een 32 over), een pak lager dan 63,75 euro waar een zelfstandige met vennootschap op eindigt.
 
@beryl jij maakt het wel heel simplistisch... Dan kunnen we ook het volgende zeggen: bedrijf krijgt 100, daarvan storten ze 21% door naar de BTW administratie, daar mag je dan de kosten aftrekken en wat erover schiet wordt aan 20 tot 25% belast. De aandeelhouder betaalt dan nog 's 15% RV. Van die 100 blijft dan, ceterus paribus, 50,36 euro over.

Trouwens, 32 overhouden van 80 bruto kan nooit kloppen vermits de hoogste schijf 50%. is. Het is dan 80 - 13% RSZ en dan op schijf 1 25%, enz tot de hoogste schijf van 50%... Samengesteld kan je dan niet boven de 50% geraken in de personenbelasting. Het klopt dat de totale belastingdruk in België tot 51,-iets kan oplopen maar die laatste % komen door gemeentebelastingen en niet door personenbelasting. Gemeentebelasting betaalt een vennootschap trouwens ook.

Om maar te zeggen dat je te eenvoudige berekeningen maakt om je punt te kunnen bewijzen.
 
@beryl jij maakt het wel heel simplistisch... Dan kunnen we ook het volgende zeggen: bedrijf krijgt 100, daarvan storten ze 21% door naar de BTW administratie, daar mag je dan de kosten aftrekken en wat erover schiet wordt aan 20 tot 25% belast. De aandeelhouder betaalt dan nog 's 15% RV. Van die 100 blijft dan, ceterus paribus, 50,36 euro over.

Trouwens, 32 overhouden van 80 bruto kan nooit kloppen vermits de hoogste schijf 50%. is. Het is dan 80 - 13% RSZ en dan op schijf 1 25%, enz tot de hoogste schijf van 50%... Samengesteld kan je dan niet boven de 50% geraken in de personenbelasting. Het klopt dat de totale belastingdruk in België tot 51,-iets kan oplopen maar die laatste % komen door gemeentebelastingen en niet door personenbelasting. Gemeentebelasting betaalt een vennootschap trouwens ook.

Om maar te zeggen dat je te eenvoudige berekeningen maakt om je punt te kunnen bewijzen.
80 euro is het brutoloon, niet het belastbaar loon. Van die 80 euro moeten eerst nog 13.07% sociale bijdragen afgetrokken worden en op dat bedrag moet je dan de belastingen berekenen , die max 50%+ gemeentebelasting bedragen, pakweg 54% (in die schijf komt er gewoon de helft van het percentage gemeentebelasting bij, 54% dus als de gemeentebelasting 8% zou zijn)

Die BTW die jij erbij betrekt zou logisch zijn moest de klant die niet 100% kunnen terugvorderen, 5%, 0%, 2000%, het maakt de klant en de freelancer niets uit, die BTW heeft geen impact op de verdienste.

De berekening is zeker een simplificatie maar het is er wel een die grotendeels schetst hoe het verschil in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Een vennootschap betaalt geen gemeentebelasting trouwens (percentage op de personen/vennootschapsbelasting). Wel heb je in een aantal gemeenten specifieke belastingen voor bepaalde activiteiten.
 
Vennootschap betaalt dan wel weer provinciebelasting en een extra bijdrage aan de sociale zekerheid.
 
Maar daar staan evenzeer risico’s tegenover. Als zelfstandige is uw vangnet een stuk beperkter. Vandaag is het risico voor de gemiddelde BG’er misschien beperkt, maar op latere leeftijd kunnen er zich al wat gezondheidsproblemen voordoen waarbij een werknemer veel beter beschermd is. Kwestie van uw potje daartegen te kunnen opbouwen. Alles heeft zijn kant van de medaille.
Ik denk dat je het wat overdrijft wat het verschil nu nog is tussen zelfstandige en werknemer op dit vlak:
- op vlak van terugtrekken van kosten geneeskundige verzorging: geen enkel verschil meer (je kan niet meer kiezen als zelfstandige om je enkel voor de grote risico's te beschermen)
- op vlak van recht op uitkering is er voor zelfstandigen nu al na 8 dagen recht op uitkering ipv vroeger een maand (of nog langer?)
- op vlak van bedrag is het minimumbedrag tussen werknemers en zelfstandigen gelijk. Zelfstandigen kunnen niet hoger dan dat bedrag, maar ze betalen dan ook een héél stuk minder sociale zekerheidsbijdragen en hebben een heel interessante mogelijkheid om zich extra te verzekeringen voor loonverlies (goedkoper dan werknemers).
- voor het faillissementsrisico is er een faillissementsverzekering (soort werkloosheid) + kan je tot 15 jaar na start van je zelfstandige activiteit terugvallen op werkloosheidsrechten indien je ooit gewerkt hebt als werknemer (zonder dat je daarvoor moet blijven iets bijdragen).

Of mis ik grote lijnen?

(en natuurlijk: als het over BELASTINGEN gaat, dan zijn er geen meer risico's voor zelfstandigen, maar ik veronderstel dat je SZ-bijdragen hier ook als belastingen ziet)
 
Uhu, en je kan de staat geen ongelijk geven dat ze probeert om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen.
Proberen ze dat dan wel? De sterkste schouders zijn de grote bedrijven, die toch vaak heel weinig belasting bijdragen in verhouding tot hun winsten/omzet.

Schijnzelfstandigheid moet dringend aangepakt worden. Je bent helemaal niet zelfstandig als je al uw facturen naar één "klant" (lees: vaste werkgever) stuurt.
En als je 2 klanten hebt in een jaar tijd is het opeens wel oké?
 
En als je 2 klanten hebt in een jaar tijd is het opeens wel oké?
Ik vraag me soms toch ook af hoe mensen IT-projecten zien. Ik heb nog nooit op een project gezeten dat minder dan een jaar duurde. Maar volgens een aantal hier ben je dan schijnzelfstandige omdat je dan op dat project werkt...
Die aannemers die 10 jaar lang gaan werken aan het heraanleggen van de Antwerpse ring, dat zijn dan "schijnbedrijven" en de stad (of de overheid) had al die mensen vast in dienst moeten nemen?

België heeft een heel aantal bedrijven die onderdelen maken voor ruimtevaart... Tja, daar is maar 1 klant voor he... NASA zal blij zijn als ze zelf onderdelen moeten beginnen bouwen.

Heel het argument "je hebt meer dan 1 klant nodig" is helemaal geen voorwaarde voor schijnzelfstandigheid, de mensen die dat er bij verzinnen moeten vooral eens de definitie van schijnzelfstandigheid opzoeken.
 
Proberen ze dat dan wel? De sterkste schouders zijn de grote bedrijven, die toch vaak heel weinig belasting bijdragen in verhouding tot hun winsten/omzet.
Bedrijven zijn juridische ficties waar in de realiteit ook gewoon mensen achter zitten en het is eerlijker naar die mensen te kijken. Als 1000 mensen met een klein kapitaal hun spaargeld poolen in een bedrijf zijn dat niet plots kapitaalkrachtige mensen die best wel wat meer belastingen zouden mogen betalen omdat ze nu eigenaar zijn van een groot bedrijf.
 
Dus om even samen te vatten.
Een zelfstandige freelancer factureert 10.000 euro per maand (excl. BTW).
Dus draait een omzet van 120.000 euro per jaar.

Hiervan worden kosten gemaakt, die niet allemaal fiscaal aftrekbaar zijn (denk aan autokosten 50% in geval van dieselwagen bvb).

Concreet om +- 2000 euro netto over te houden is er 5200 euro bruto nodig (via Liantis, SDWorx, ...)
Hierin zit dan VAA voor laptop, GSM, auto verwerkt.
Komen hier afhankelijk van wat kan nog een paar nettovergoedingen bij (zoals ook maaltijdcheques kunnen enzo).
Dus je komt op zo'n 2300 euro netto, hiervoor is dus 5500 euro bruto nodig.
Neem nog andere kosten die nodig zijn, is er in de vennootschap +- 7500 euro nodig elke maand om dit te kunnen behalen. (dan mag je nog niet op restaurant gaan hé, andere bedrijven draaiten trouwens ook van die kosten die gemaakt worden, ook niet vergeten)
Dat wil zeggen dat er nog elke maand 2500 euro "winst" overschiet.

Er wordt dus voor 66.000 euro uitgekeerd aan loon bruto, om er 27600 van te ontvangen. Een zelfstandige heeft geen vakantiegeld, eindejaarspremie, ...
Op de overige 30.000 euro wordt er 20% (verlaagd tarief vennootschapsbelasting) toegepast.
Dat is dus 6000 euro (dan reken je nog geen verworpen uitgaven). Wil je dit via LR uitkeren (moet je dan nog 5j op wachten), komt hier nog eens 15% bij op het overige bedrag.
Of dus nog eens 3600 euro.
In totaliteit schiet er dus 20.400 euro over. Of hier werd dus 48.000 euro belastingen gehoffen om 48.000 euro netto om te houden. Komt toevallig op 50%. Wist ik niet voor ik hieraan begon te typen.

Het is vooral een feit dat je gewoon als zelfstandige de mogelijkheid hebt om meer te werken, en hoe meer je werkt, hoe meer je ook gaat verdienen. In loonverband ligt dat anders. Daar zijn je eerste uren het beste betaald, en je laatste het slechtste. Voor wie veel wil en kan werken, is een vennootschap dus logisch. Maar je moet dus toch al serieus wat omzet gaan draaien om, zoals hier gesteld wordt, een pak beter uit te komen dan in loondienst.
Los hiervan heb je de vrijheid om te bepalen hoeveel je werkt, wanneer je werkt, hoe laat je werkt, wanneer je verlof neemt. Geen verantwoording af te leggen. Daar staat inderdaad tegenover dat er meer onzekerheid is, geen loon als je ziek bent, etc.
Maar voor iemand zoals mezelf, die heel slecht presteert onder gezag en graag 60+ u per week draait is dit een super stelsel. In loondienst zou ik weer veel ongelukkiger zijn. De zekerheid kan mij gestolen worden. Geloof me zeker dat ik allesbehalve onder de noemer schijnzelfstandigheid val. Ik beantwoord in géén geval aan de criteria die voorop gesteld worden.
En pas op hé, 10.000 euro per maand is al heel proper en in de IT misschien wel courant maar in andere sectoren zeker niet. Zo ken ik een aantal freelancers die kantje randje schijnzelfstandige zijn, en het met 8500 euro per maand moeten stellen. De grote winsten zitten daar niet op, maar die doen het ook voor de vrijheid en de mogelijkheid van alles zelf te bepalen. En ze werken ook meer dan 220 dagen per jaar en 7u45 per dag zoals de IT'ers waar het hier over gaat.
Welke belasting naar welke pot gaat, tja, dat is aan de overheid. Maar ze worden alleszins wel betaald.
 
Ik denk dat je het wat overdrijft wat het verschil nu nog is tussen zelfstandige en werknemer op dit vlak:
- op vlak van terugtrekken van kosten geneeskundige verzorging: geen enkel verschil meer (je kan niet meer kiezen als zelfstandige om je enkel voor de grote risico's te beschermen)
- op vlak van recht op uitkering is er voor zelfstandigen nu al na 8 dagen recht op uitkering ipv vroeger een maand (of nog langer?)
- op vlak van bedrag is het minimumbedrag tussen werknemers en zelfstandigen gelijk. Zelfstandigen kunnen niet hoger dan dat bedrag, maar ze betalen dan ook een héél stuk minder sociale zekerheidsbijdragen en hebben een heel interessante mogelijkheid om zich extra te verzekeringen voor loonverlies (goedkoper dan werknemers).
- voor het faillissementsrisico is er een faillissementsverzekering (soort werkloosheid) + kan je tot 15 jaar na start van je zelfstandige activiteit terugvallen op werkloosheidsrechten indien je ooit gewerkt hebt als werknemer (zonder dat je daarvoor moet blijven iets bijdragen).

Of mis ik grote lijnen?

(en natuurlijk: als het over BELASTINGEN gaat, dan zijn er geen meer risico's voor zelfstandigen, maar ik veronderstel dat je SZ-bijdragen hier ook als belastingen ziet)
Een zelfstandigen krijgt inderdaad pas na 8 dagen een zeer beperkte uitkering (rond de 30€ per dag, corona is bijvoorbeeld zelf al uitgesloten want dat zijn maar 7 dagen). Daarnaast kan je nog gaan voor een gewaarborgd loon na 30 dagen ziekte maar dat is geplafonneerd op uw brutoloon en is i) voor de max mogelijke uitkering enorm duur en ii) dekt verre van de lopende kosten van uw vennootschap, dat is vaak net genoeg om in uw dagelijks onderhoud en hopelijk medische kosten te voorzien.

Als je ernstig ziek bent kom je er absoluut niet zonder reserve. En op latere leeftijd is die kans zeker reëel. Mijn schoonvader bijvoorbeeld heeft kanker gehad en nu aansluitend ernstige hartaandoening waarvoor die opnieuw lange periode zal uit zijn, als werknemer zou dat een veel makkelijker traject geweest zijn. Als zelfstandige moet je al zeer ernstig ziek zijn om maar enige uitkering/gewaarborgd inkomen te krijgen. Elk klein pietlulligheidje dat bij de ziekte komt kijken zal bij een werknemer veel makkelijker tot verlenging van de tegemoetkoming leiden dan bij een zelfstandige. Een werknemer die na ziekte zijn werk halftijds herneemt zal nog steeds halftijds recht hebben op een uitkering, een zelfstandige niet, zodra je enige activiteit herneemt verlies je elk mogelijke uitkering.
Mijn schoonvader klaagt niet, maar die mag zijn 2 polletjes kussen dat die reserves heeft. Ik vind dat iedere zelfstandige zich daartegen moet kunnen beschermen en dat is voor mij het belangrijkste verschil: je voorziet zelf in de dekking van uw risico’s.
 
Maar zelfstandige zijn heeft z'n voordelen maar dan moet je ook de nadelen erbij nemen.
Je bent verantwoordelijke voor alles maar dan ook de negatieve dingen. Er bestaan veel verzekeringen en spaarpotten voor zelfstandigen om net die verschillen weg te werken.
Grof gezegd : je wilt je eigen baas zijn maar van zodra er iets verkeerd loopt wil je dat de overheid inspringt. Zo werkt het jammer genoeg niet.
Werknemers zijn meer beschermd daarin dat is waar maar die zijn dan ook afhankelijk van een andere persoon voor hun werk.

Zoals @JPV aantoont zijn er al veel stappen gezet de laatste jaren om het verschil kleiner te maken maar dit gaat nooit 100% gelijk zijn.
 
Maar zelfstandige zijn heeft z'n voordelen maar dan moet je ook de nadelen erbij nemen.
Je bent verantwoordelijke voor alles maar dan ook de negatieve dingen. Er bestaan veel verzekeringen en spaarpotten voor zelfstandigen om net die verschillen weg te werken.
Grof gezegd : je wilt je eigen baas zijn maar van zodra er iets verkeerd loopt wil je dat de overheid inspringt. Zo werkt het jammer genoeg niet.
Werknemers zijn meer beschermd daarin dat is waar maar die zijn dan ook afhankelijk van een andere persoon voor hun werk.

Zoals @JPV aantoont zijn er al veel stappen gezet de laatste jaren om het verschil kleiner te maken maar dit gaat nooit 100% gelijk zijn.
Ik zeg nergens dat ik hoop dat de overheid bijspringt, het lager belastingtarief is net om mensen te overtuigen dat risico te nemen. Je staat net zelf in voor uw risico. Maar ga dan aan de andere kant ook niet verwachten dat loon van een werknemer en zelfstandige hetzelfde belast wordt.

En zoals ik eerder zei, die ‘spaarpotten en verzekeringeren’ zijn immens duur voor wat ze maar opleveren. Die zijn evenzeer geplafonneerd en dekken verre van uw lopende kosten. Het moet van uw eigen opgebouwde reserves komen wil je niet overkop gaan.
 
Terug
Bovenaan