(Schijn)zelfstandigheid: hoe de grens bepalen?

Een zelfstandigen krijgt inderdaad pas na 8 dagen een zeer beperkte uitkering (rond de 30€ per dag, corona is bijvoorbeeld zelf al uitgesloten want dat zijn maar 7 dagen). Daarnaast kan je nog gaan voor een gewaarborgd loon na 30 dagen ziekte maar dat is geplafonneerd op uw brutoloon en is i) voor de max mogelijke uitkering enorm duur en ii) dekt verre van de lopende kosten van uw vennootschap, dat is vaak net genoeg om in uw dagelijks onderhoud en hopelijk medische kosten te voorzien.
Het bedrag is geen 30 euro, maar tussen de 42,07 en 68,88 euro (afhankelijk van gezinstoestand). En Corona kan perfect meer dan 7 dagen zijn, (quasi) geen enkele ziekte is wettelijk beperkt.

Er is geen plafonnering op het brutoloon wat je mag verzekeren, wel wat aftrekbaar is bij mijn weten. En tuurlijk is dat duur, maar voor een gewone wekrnemer is dat enkel maar duurder.
iamhollywood zei:
Als je ernstig ziek bent kom je er absoluut niet zonder reserve. En op latere leeftijd is die kans zeker reëel. Mijn schoonvader bijvoorbeeld heeft kanker gehad en nu aansluitend ernstige hartaandoening waarvoor die opnieuw lange periode zal uit zijn, als werknemer zou dat een veel makkelijker traject geweest zijn. Als zelfstandige moet je al zeer ernstig ziek zijn om maar enige uitkering/gewaarborgd inkomen te krijgen. Elk klein pietlulligheidje dat bij de ziekte komt kijken zal bij een werknemer veel makkelijker tot verlenging van de tegemoetkoming leiden dan bij een zelfstandige.
complete onzin.
iamhollywood zei:
Een werknemer die na ziekte zijn werk halftijds herneemt zal nog steeds halftijds recht hebben op een uitkering, een zelfstandige niet, zodra je enige activiteit herneemt verlies je elk mogelijke uitkering.
Progressieve tewerkstelling is ook mogelijk als zelfstandige.
 
Het bedrag is geen 30 euro, maar tussen de 42,07 en 68,88 euro (afhankelijk van gezinstoestand). En Corona kan perfect meer dan 7 dagen zijn, (quasi) geen enkele ziekte is wettelijk beperkt.

Er is geen plafonnering op het brutoloon wat je mag verzekeren, wel wat aftrekbaar is bij mijn weten. En tuurlijk is dat duur, maar voor een gewone wekrnemer is dat enkel maar duurder.
complete onzin.
Progressieve tewerkstelling is ook mogelijk als zelfstandige.
Intussen is het bedrag geïndexeerd. Maar ben zelf vorig jaar ook geopereerd geweest en toen was het nog iets van een 32 EUR ofzo. Al bij al een kleine 600 EUR voor een maand. Ik ben net een maand uit geweest dus gewaarborgd inkomen was niet van toepassing. Omdat ik mijn werk na die maand halftijds hervat had had ik geen enkel recht op enige bijkomende uitkering (terwijl ik vrij zeker ben dat een werknemer in mijn situatie gewoon zijn ziekte zou verlengd hebben, ik was eigenlijk verre van klaar om te herstarten, als ondernemer wil je verder). Alle vaste kosten lopen door, dus dat was knabbelen aan de opgebouwde reserves. Wij plannen nu een kindje, ik krijg moederschapsrust maar geen ouderschapsverlof, dat is opnieuw reserves aanspreken om langer thuis te zijn bij de baby, opnieuw de vaste kosten lopen door (met uitzondering van de sociale lasten tijdens moederschapsverlof zelf).

Met het oog op een nieuw hypothecair krediet voor onze bouw heb ik heel mijn gewaarborgd inkomen herbekeken. Ik kan u verzekeren dat is geplafonneerd. Ik kan max mezelf verzekeren voor 3000 EUR bruto per maand, daar staat een jaarlijkse premie van 1550 EUR tegenover, wetende dat ik nu nog jong ben, ik wil niet weten wat iemand op leeftijd daarvoor betaalt. En dan moet je al zeer ernstig ziek zijn alvorens je ook maar iets van die verzekering zal krijgen, de waslijst aan uitzonderingen is best schrikwekkend.

Ik kan u verzekeren dat zijn zeer zware dossiers om ook maar iets te ontvangen. Voor mij was dat nu een banale operatie. Maar voor mensen als mijn schoonvader die jaren uit zijn door opeenvolgende kwalen van een kankerbehandeling is dat vechten en documenteren voor iedere mogelijke cent.
Laat staan dat een coronaverlening naar 8 dagen er makkelijk doorgaat. Voor elke mogelijke uitkering moet je immens veel informatie en documentatie aanleveren. Het is echt niet zo eenvoudig als een doktersbriefje voor een werknemer.

En dat is allemaal ok, ik verwacht daar geen tegemoetkoming. Maar voor men brand schreeuwt dat zelfstandigen rijk worden op kap van de samenleving, sta dan ook eens stil welke risico's zij lopen tegenover werknemers.
Mijn schoonvader is trouwens geen freelancer maar heeft een eigen bedrijf met personeel. Die mensen ontvangen maandelijks hun inkomen terwijl hij de drijvende kracht is achter de commerciële inspanningen, het bedrijf moet het tijdens zijn afwezigheid sowieso met minder inkomsten doen, maar hij draagt wel actief bij aan de samenleving. Tijdens zijn herstel is die ook maar met 1 ding mentaal bezig: zijn klanten en zijn personeel, eigen gezondheid is altijd maar iets 'bijkomstig', dat zijn nu eenmaal ondernemers.
 
Intussen is het bedrag geïndexeerd. Maar ben zelf vorig jaar ook geopereerd geweest en toen was het nog iets van een 32 EUR ofzo. Al bij al een kleine 600 EUR voor een maand. Ik ben net een maand uit geweest dus gewaarborgd inkomen was niet van toepassing. Omdat ik mijn werk na die maand halftijds hervat had had ik geen enkel recht op enige bijkomende uitkering. Alle vaste kosten lopen door, dus dat was knabbelen aan de opgebouwde reserves. Wij plannen nu een kindje, ik krijg moederschapsrust maar geen ouderschap, dat is opnieuw reserves aanspreken om langer thuis te zijn bij de baby, opnieuw de vaste kosten lopen door (met uitzondering van de sociale lasten tijdens moederschapsverlof zelf).
Het bedrag is al jaren hoger dan je 32 euro, in 2020 was het 37 euro. En dat als samenwonende. Je krijgt het ook 26 keer per maand voor een gemiddelde maand (minimaal 24 voor februari), want zaterdag telt mee). Dus klopt er iets niet aan je uitkering of geef je verkeerde info. Minimaal moet je 812,80 euro gekregen hebben.
iamhollywood zei:
Met het oog op een nieuw hypothecair krediet voor onze bouw heb ik heel mijn gewaarborgd inkomen herbekeken. Ik kan u verzekeren dat is geplafonneerd. Ik kan max mezelf verzekeren voor 3000 EUR bruto per maand, daar staat een jaarlijkse premie van 1550 EUR tegenover, wetende dat ik nu nog jong ben, ik wil niet weten wat iemand op leeftijd daarvoor betaald. En dan moet je al zeer ernstig ziek zijn alvorens je ook maar iets van die verzekering zal krijgen, de waslijst aan uitzonderingen is best schrikwekkend.
de reden waarom je een plafond is, is omdat je een product kiest die fiscaal aftrekbaar is. Dan is het plafond 80% van je brutoinkomen (wat samen met je ziekteuitkering al 100% betekent). Dat je naast je inkomen nog andere voordelen hebt, maakt dat je mss minder dan je échte inkomen kan verzekeren. Maar da's net wat hier ook gezegd wordt dat zelfstandigen veel te veel aftrekken dat eigenlijk privé is ;).
iamhollywood zei:
Laat staan dat een coronaverlening naar 8 dagen er makkelijk doorgaat. Voor elke mogelijke uitkering moet je immens veel informatie en documentatie aanleveren. Het is echt niet zo eenvoudig als een doktersbriefje voor een werknemer.
bij mijn weten is het 100% identiek als voor een arbeider na 2 weken ziekte...

En voor alle duidelijkheid: ik ben sinds iets minder dan een jaar terug zelfstandige (in bijberoep).
 
Ik kan u verzekeren dat zijn zeer zware dossiers om ook maar iets te ontvangen. Voor mij was dat nu een banale operatie. Maar voor mensen als mijn schoonvader die jaren uit zijn door opeenvolgende kwalen van een kankerbehandeling is dat vechten en documenteren voor iedere mogelijke cent.
Laat staan dat een coronaverlening naar 8 dagen er makkelijk doorgaat. Voor elke mogelijke uitkering moet je immens veel informatie en documentatie aanleveren. Het is echt niet zo eenvoudig als een doktersbriefje voor een werknemer.
Hier even tussendoor maar voor een werknemer die langdurig ziek is is het ook echt niet zomaar ff een ziekenbriefke binnenbrengen en klaar hoor. Ik denk dat intussen half België mijn vrouw haar (uitgebreid!) medisch dossier al heeft opgeëist om te controleren. Arbeidsgeneesheer, mutualiteit voor ziekte-uitkering, andere dienst mutualiteit vr terugbetaling behandelingen , reintegratiebegeleider, hospitalisatie vd werkgever, overgang langdurig ziekte nr invaliditeit (puur formaliteit en door hun opgelegd/beslist maar zij moet wel weer de documentatie aandragen), tussenkomst gewaarborgd inkomen, deeltijds werken (want in reïntegratie),.... Ge wilt niet weten wat een gigantisch logge administratieve molen daar bij komt kijken.
 
Hier even tussendoor maar voor een werknemer die langdurig ziek is is het ook echt niet zomaar ff een ziekenbriefke binnenbrengen en klaar hoor. Ik denk dat intussen half België mijn vrouw haar (uitgebreid!) medisch dossier al heeft opgeëist om te controleren. Arbeidsgeneesheer, mutualiteit voor ziekte-uitkering, andere dienst mutualiteit vr terugbetaling behandelingen , reintegratiebegeleider, hospitalisatie vd werkgever, overgang langdurig ziekte nr invaliditeit (puur formaliteit en door hun opgelegd/beslist maar zij moet wel weer de documentatie aandragen), tussenkomst gewaarborgd inkomen, deeltijds werken (want in reïntegratie),.... Ge wilt niet weten wat een gigantisch logge administratieve molen daar bij komt kijken.
Voor langdurige ziekte zal het ook niet zo simpel zijn. Maar de bewering dat zelfstandige vanaf dag 8 gedekt zijn gaat verre van op.
Dat zijn immense informatiebundels voor de meest banale dingen. In die gevallen zal een werknemer wel gewoon een ziektebriefje kunnen binnenbrengen.
Ik heb voor mijn coronabesmetting niets ontvangen (ben er evenzeer ziek van geweest), voor een werknemer was dat wel een ziektebriefje binnenbrengen en loon doorbetaald krijgen.

Als zelfstandige ga je veel makkelijker ziek doorwerken omdat het dat is of niets.
En dat is allemaal ok, maar opnieuw aanvaardt dan dat er langs 2 kanten verschillen zijn (belastingvoordeel - risico's).
 
Voor langdurige ziekte zal het ook niet zo simpel zijn. Maar de bewering dat zelfstandige vanaf dag 8 gedekt zijn gaat verre van op.
Dat zijn immense informatiebundels voor de meest banale dingen. In die gevallen zal een werknemer wel gewoon een ziektebriefje kunnen binnenbrengen.
Ik heb voor mijn coronabesmetting niets ontvangen (ben er evenzeer ziek van geweest), voor een werknemer was dat wel een ziektebriefje binnenbrengen en loon doorbetaald krijgen.

Als zelfstandige ga je veel makkelijker ziek doorwerken omdat het dat is of niets.
En dat is allemaal ok, maar opnieuw aanvaardt dan dat er langs 2 kanten verschillen zijn (belastingvoordeel - risico's).
Voor coronabesmetting volstond een eenvoudig doktersbriefje bezorgen aan uw sociale kas, duurt letterlijk 1 minuut.
(zelf als je kind besmet was kon je overbruggingsrecht krijgen)
 
Voor coronabesmetting volstond een eenvoudig doktersbriefje bezorgen aan uw sociale kas, duurt letterlijk 1 minuut.
(zelf als je kind besmet was kon je overbruggingsrecht krijgen)
Nops :). Heel dossier ingevuld (+-40 pg's) met doktersattest (moet trouwens op template van de ziekteverzekering, een gewoon doktersattest wordt niet aanvaard) en kopie van pcr-resultaten, niet aanvaard, 1 dag te weinig.
Had ik een aanvullende verlening ingediend moest ik hoogstwaarschijnlijk opnieuw in het lang documenteren in hoeverre dat mijn werkzaamheden verhinderd heeft en ik zeker geen enkele euro van mijn beroepsactiviteit ontvangen heb.
Dat is het u op den duur allemaal niet waard.

Ik ben ook effectief veel minder ziek dan als werknemer. Ik zal doodziek veel makkelijker doorwerken of de rust tot het absolute minimum beperken ten koste van mezelf.
 
Nops :). Heel dossier ingevuld (+-40 pg's) met doktersattest (moet trouwens op template van de ziekteverzekering, een gewoon doktersattest wordt niet aanvaard) en kopie van pcr-resultaten, niet aanvaard, 1 dag te weinig.
Had ik een aanvullende verlening ingediend moest ik hoogstwaarschijnlijk opnieuw in het lang documenteren in hoeverre dat mijn werkzaamheden verhinderd heeft en ik zeker geen enkele euro van mijn beroepsactiviteit ontvangen heb.
Dat is het u op den duur allemaal niet waard.

Ik ben ook effectief veel minder ziek dan als werknemer. Ik zal doodziek veel makkelijker doorwerken of de rust tot het absolute minimum beperken ten koste van mezelf.
Het is dan ook steeds de kunst om je dokter 8 dagen te laten schrijven i.p.v. 7 dagen :) Kom je meteen in aanmerking bij de mutualiteit.
Met een attest van 7 dagen ben je nooit iets als zelfstandige.

In het andere geval moest je toch in quarantaine zijn en kreeg je heel eenvoudig het overbruggingsrecht van het sociaal verzekeringfonds...
 
Nops :). Heel dossier ingevuld (+-40 pg's) met doktersattest (moet trouwens op template van de ziekteverzekering, een gewoon doktersattest wordt niet aanvaard) en kopie van pcr-resultaten, niet aanvaard, 1 dag te weinig.
Had ik een aanvullende verlening ingediend moest ik hoogstwaarschijnlijk opnieuw in het lang documenteren in hoeverre dat mijn werkzaamheden verhinderd heeft en ik zeker geen enkele euro van mijn beroepsactiviteit ontvangen heb.
Dat is het u op den duur allemaal niet waard.

Ik ben ook effectief veel minder ziek dan als werknemer. Ik zal doodziek veel makkelijker doorwerken of de rust tot het absolute minimum beperken ten koste van mezelf.
Ja, bij mij was het dus zo '4 dagen ziekte', 'nog 2 dagen er bij', 'nog eens 2 dagen erbij' ... Dan heb je inderdaad een "vertrouwelijk doktersattest" nodig (dat is die template) waarin niet enkel staat hoe lang je ziek bent maar ook wat je hebt etc.
Dan heel die papierwinkel over hoeveel procent van uw werk je eventueel toch nog zou kunnen doen.
En dat dus bij elke verlenging opnieuw, ohja, uw ziektebriefjes moeten ook aansluiten over de weekends heen (dus niet 1 tot vrijdag en maandag dan verlenging). En als het te lang duurt voor je het binnen brengt (stel bvb dat je écht ziek bent en uw huis niet uit kunt), dan krijg je minder...
 
Ja, bij mij was het dus zo '4 dagen ziekte', 'nog 2 dagen er bij', 'nog eens 2 dagen erbij' ... Dan heb je inderdaad een "vertrouwelijk doktersattest" nodig (dat is die template) waarin niet enkel staat hoe lang je ziek bent maar ook wat je hebt etc.
Dan heel die papierwinkel over hoeveel procent van uw werk je eventueel toch nog zou kunnen doen.
En dat dus bij elke verlenging opnieuw, ohja, uw ziektebriefjes moeten ook aansluiten over de weekends heen (dus niet 1 tot vrijdag en maandag dan verlenging). En als het te lang duurt voor je het binnen brengt (stel bvb dat je écht ziek bent en uw huis niet uit kunt), dan krijg je minder...
Hetzelfde dus zoals bij een arbeider vanaf 14 dagen...
 
Ja, bij mij was het dus zo '4 dagen ziekte', 'nog 2 dagen er bij', 'nog eens 2 dagen erbij' ... Dan heb je inderdaad een "vertrouwelijk doktersattest" nodig (dat is die template) waarin niet enkel staat hoe lang je ziek bent maar ook wat je hebt etc.
Dan heel die papierwinkel over hoeveel procent van uw werk je eventueel toch nog zou kunnen doen.
En dat dus bij elke verlenging opnieuw, ohja, uw ziektebriefjes moeten ook aansluiten over de weekends heen (dus niet 1 tot vrijdag en maandag dan verlenging). En als het te lang duurt voor je het binnen brengt (stel bvb dat je écht ziek bent en uw huis niet uit kunt), dan krijg je minder...
Kafka
 
Wou het ook net zeggen, dat is gewoon de werkwijze die een arbeider ook dient te volgen.
Gewoon identiek 1 op 1.
 
Wou het ook net zeggen, dat is gewoon de werkwijze die een arbeider ook dient te volgen.
Gewoon identiek 1 op 1.
Maar een arbeider is toch altijd ofwel ziek ofwel niet? Als zelfstandige moet je gaan verantwoorden hoeveel procent van uw taken je nog kan opnemen, kan me geen situatie bedenken waarbij arbeiders dat moeten doen?
 
Maar een arbeider is toch altijd ofwel ziek ofwel niet? Als zelfstandige moet je gaan verantwoorden hoeveel procent van uw taken je nog kan opnemen, kan me geen situatie bedenken waarbij arbeiders dat moeten doen?

Op korte termijn zou ik zeggen dat je gelijk hebt. Op lange termijn, was het toch de intentie om mensen niet gewoon af te schrijven maar hen sneller terug naar aangepast werk te doen evolueren. Zodanig dat ze niet thuis bleven te schimmelen maar iets deden wat toch nog binnen hun gereduceerde capaciteiten lag.

In ieder geval, voor de ambtenaren is dit nu het geval dat men daar naar kijkt om op die manier geen ambtenaren meer te hebben die oneindig ziek zijn en thuis kunnen blijven zitten, aan een gereduceerd loon.
 
de reden waarom je een plafond is, is omdat je een product kiest die fiscaal aftrekbaar is. Dan is het plafond 80% van je brutoinkomen (wat samen met je ziekteuitkering al 100% betekent). Dat je naast je inkomen nog andere voordelen hebt, maakt dat je mss minder dan je échte inkomen kan verzekeren. Maar da's net wat hier ook gezegd wordt dat zelfstandigen veel te veel aftrekken dat eigenlijk privé is ;).
Er is de facto ook een plafond vanuit verzekeringsstandpunt. Een verzekeraar wil zo'n hoge bedragen in regel niet verzekeren omdat het risico te groot wordt voor hem.
Het is als zelfstandige ook relatief eenvoudig om je inkomen te moduleren. Stel je ontwikkelt rugklachten en voelt dat het niet meer zal gaan op termijn maar nu lukt het nog: dan is het misschien zinvol om je inkomen nog een jaartje serieus hoger te zetten zodat je dan daarna een riante uitkering zou kunnen krijgen op termijn etc...

Daarnaast is arbeidsongeschiktheid ook minder eenvoudig vast te stellen bij zelfstandigen. Stel bv. je bent aannemer met 2 metsers en je breekt zelf je been. Je kan dan niet meer mee op de werf maar misschien kan je wel je facturen en boekhouding op orde brengen of met klanten bellen. Ben je dan arbeidsongeschikt met je gebroken been of neit?
 
Voor langdurige ziekte zal het ook niet zo simpel zijn. Maar de bewering dat zelfstandige vanaf dag 8 gedekt zijn gaat verre van op.
Dat zijn immense informatiebundels voor de meest banale dingen. In die gevallen zal een werknemer wel gewoon een ziektebriefje kunnen binnenbrengen.
Correct omdat de werknemer een gewaarborgd inkomen heeft.
Nadien moet die ook gewoon een "vertrouwelijk" indienen bij het ziekenfonds en zal er een informatiebundel volgen....
De zelfstandige valt onmiddelijk op het ziekenfonds en moet dus de paperassen sneller invullen. Bij een privé verzekeraar zal dat ook zo zijn want zo makkelijk gaan die ook niet maar uitbetalen :)
 
Terug
Bovenaan