(Schijn)zelfstandigheid: hoe de grens bepalen?

Conradus

Well-known member
Edit mod: afgesplitst uit pol en actua.
Wat bedoel je met semilegale optimalisaties? Iets is, imo, legaal of illegaal... Semi legaal? En geef 's voorbeelden van zo'n optimalisaties, anders is het gewoon wat populistisch gezwets.
Komaan, ik ben al meer dan 8j actief in personenbelastingen. Het gaat natuurlijk o.a. over het optimaliseren van bepaalde kosten in een vennootschap. Is kostenmaken in een vennootschap legaal? Ja. Zijn alle kosten die door vennootschappen gedragen worden beroepskosten? Niet echt nee. Wordt er voldoende op gecontroleerd om het misbruik tegen te gaan? Zeker niet.

Dat gaat dan bv. om toch maar een iets groter deel van het huis als beroepsruimte inbrengen, ook al gebruik je die bureau echt maar 10% van de tijd, dat ene etentje met vrienden (sorry klanten) inbrengen, want toch niet te controleren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Komaan, ik ben al meer dan 8j actief in personenbelastingen. Het gaat natuurlijk o.a. over het optimaliseren van bepaalde kosten in een vennootschap. Is kostenmaken in een vennootschap legaal? Ja. Zijn alle kosten die door vennootschappen gedragen worden beroepskosten? Niet echt nee. Wordt er voldoende op gecontroleerd om het misbruik tegen te gaan? Zeker niet.

Dat gaat dan bv. om toch maar een iets groter deel van het huis als beroepsruimte inbrengen, ook al gebruik je die bureau echt maar 10% van de tijd, dat ene etentje met vrienden (sorry klanten) inbrengen, want toch niet te controleren...
Ah gaat het daarover... Ok, zo kan je blijven neuzelen... Ik heb een kostuum dat ik alleen maar draag om te gaan werken. Toch heb ik de aankoop ervan niet als kosten kunnen inbrengen. Andersom staat hier een printer die volledig is ingebracht maar waar mijn dochter al' s gebruik van maakt voor haar schooltaken.

Omdat er zo tal van voorbeelden zijn stelt de fiscus mij voor om een forfait te gebruiken voor de verdeling beroeps/privé gebruik, tenzij ik de moeite zou doen om te bewijzen dat een andere verdeling van toepassing is. Omdat ik mijn tijd niet wil steken in extra administratie ga ik voor de forfait.

Ik begrijp nog altijd niet wat daar 'semi' legaal aan is? Ik begrijp ook niet waarom je vennootschappen viseert...

Je bent actief in personenbelasting, de beroepskosten daar worden toch ook forfaitair toegekend, tenzij je de moeite doet om de werkelijke kosten aan te geven. Ik zie principieel geen verschil met een vennootschap.
 
Ik zei er zelf al bij dat het evengoed voor zelfstandigen opgaat. Eenmansvennootschappen zijn daar de overtreffende trap in.

En dat de fiscus niet altijd even logisch is, bv wat kostuums betreft, daar ben ik het ook mee eens. Maar al die kosten opgeteld die zelfstandigen maken die een werknemer ook moet maken en niet kan aftrekken, dat is echt niet gewoon neuzelen.

En dan ken ik de grootste creativiteitten van boekhouders nog niet eens. Paar jaar geleden nog gehoord van iemand die op studiebeurs kon gaan studeren (met alle bijhorende faciliteiten) omdat de zelfstandige zichzelf via de vennootschap een minimuminkomen toekende. Nevermind dat alle kosten door de vennootschap gedragen werden. In het dorp van die boekhouder waren er toevallig wel veel studiebeurzen. Arm West-Vlaanderen.
 
Ik zei er zelf al bij dat het evengoed voor zelfstandigen opgaat. Eenmansvennootschappen zijn daar de overtreffende trap in.

En dat de fiscus niet altijd even logisch is, bv wat kostuums betreft, daar ben ik het ook mee eens. Maar al die kosten opgeteld die zelfstandigen maken die een werknemer ook moet maken en niet kan aftrekken, dat is echt niet gewoon neuzelen.

En dan ken ik de grootste creativiteitten van boekhouders nog niet eens. Paar jaar geleden nog gehoord van iemand die op studiebeurs kon gaan studeren (met alle bijhorende faciliteiten) omdat de zelfstandige zichzelf via de vennootschap een minimuminkomen toekende. Nevermind dat alle kosten door de vennootschap gedragen werden. In het dorp van die boekhouder waren er toevallig wel veel studiebeurzen. Arm West-Vlaanderen.
Die laatste is gekend. Maar het kan nog eenvoudiger.
Je kind vanaf zijn 16de iedere maand fictief een 600 euro loon per 2 maanden toestoppen, kind is dan zelfstandig student, hoogste beurs in de broekzak, 80 euro inschrijvingsgeld, goedkoop kot...
5 jaar studeren en het bespaart je 25-30.000 euro.
 
Ik zei er zelf al bij dat het evengoed voor zelfstandigen opgaat. Eenmansvennootschappen zijn daar de overtreffende trap in.

En dat de fiscus niet altijd even logisch is, bv wat kostuums betreft, daar ben ik het ook mee eens. Maar al die kosten opgeteld die zelfstandigen maken die een werknemer ook moet maken en niet kan aftrekken, dat is echt niet gewoon neuzelen.

En dan ken ik de grootste creativiteitten van boekhouders nog niet eens. Paar jaar geleden nog gehoord van iemand die op studiebeurs kon gaan studeren (met alle bijhorende faciliteiten) omdat de zelfstandige zichzelf via de vennootschap een minimuminkomen toekende. Nevermind dat alle kosten door de vennootschap gedragen werden. In het dorp van die boekhouder waren er toevallig wel veel studiebeurzen. Arm West-Vlaanderen.
Ja, dat verhaal gaat al 20 jaa( en waarschijnlijk langer) rond.
 
Die laatste is gekend. Maar het kan nog eenvoudiger.
Je kind vanaf zijn 16de iedere maand fictief een 600 euro loon per 2 maanden toestoppen, kind is dan zelfstandig student, hoogste beurs in de broekzak, 80 euro inschrijvingsgeld, goedkoop kot...
5 jaar studeren en het bespaart je 25-30.000 euro.
Dat is een bullshit verhaal. Zelfstandig student krijgt niet per definitie een hoop voordelen he. Meer nog, als hij teveel verdient kunnen zijn ouders fluiten naar het belastingvoordeel van een kind ten laste en het kindergeld. Factureert die zelfstandige student dan nog's aan een vennootschap van één van zijn ouders dan ligt die grens nog een pak lager en bovendien - dacht ik, hier ben ik niet helemaal zeker van - minstens de helft van zijn inkomsten moet hij ergens anders halen.
a, dat verhaal gaat al 20 jaa( en waarschijnlijk langer) rond.
Inderdaad, gaat rond... De fiscus is echt wel slimmer als in zoiets te trappen.


Maar bon, we wijken af. Een discussie over de fiscaliteit in België wordt weer herleid naar zelfstandigen die het zo makkelijk hebben dat de gebraden kippen als vanzelf in hun mond vliegen en het tergend zware bestaan van loontrekkenden die dat circus financieren... :rolleyes:
 
Dat is een bullshit verhaal. Zelfstandig student krijgt niet per definitie een hoop voordelen he. Meer nog, als hij teveel verdient kunnen zijn ouders fluiten naar het belastingvoordeel van een kind ten laste en het kindergeld. Factureert die zelfstandige student dan nog's aan een vennootschap van één van zijn ouders dan ligt die grens nog een pak lager en bovendien - dacht ik, hier ben ik niet helemaal zeker van - minstens de helft van zijn inkomsten ergens anders halen.

Inderdaad, gaat rond... De fiscus is echt wel slimmer als in zoiets te trappen.
het leek me wel dat in dit voorbeeld de student niet de zelfstandige was maar zijn ouder(s)
 
Die laatste is gekend. Maar het kan nog eenvoudiger.
Je kind vanaf zijn 16de iedere maand fictief een 600 euro loon per 2 maanden toestoppen, kind is dan zelfstandig student, hoogste beurs in de broekzak, 80 euro inschrijvingsgeld, goedkoop kot...
5 jaar studeren en het bespaart je 25-30.000 euro.
@SithCloud ik antwoordde op deze post dus ging wel degelijk om je kind het statuut van zelfstandig student te geven en onder die hoedanigheid voor je vennootschap te laten werken.
 
Ik zei er zelf al bij dat het evengoed voor zelfstandigen opgaat. Eenmansvennootschappen zijn daar de overtreffende trap in.
Ik bedoel loontrekkenden... die kunnen toch evengoed hun beroepskosten inbrengen. Ze krijgen een forfait maar niets staat hen in de weg om de werkelijke kosten te bewijzen en in te brengen. In dat opzicht verandert er toch niets met zelfstandigen?
 
Maar dat is evengoed een broodje aap verhaal...
Dat van Pan lijkt me heel ver gezocht om dat jaren aan een stuk te doen.

Maar wat er zeker gebeurt, zijn kinderen die zogenaamd werken in de vennootschap als jobstudent. Dat is een paar duizend euro zakgeld geven aan je kinderen als beroepskost in de vennootschap omdat ze zogenaamd een dag hebben papieren zitten klasseren :p.

Dat lukt niet als loontrekkende :p.
 
Goh ja, mijn neef en nicht zijn met een studiebeurs gaan studeren terwijl de ouders op ettelijke miljoenen euro zaten. Hoe ze dat regelen weet ik niet, weet alleen dat je dat als loontrekkende niet moet proberen.
 
Maar dat is evengoed een broodje aap verhaal...
Niet echt. Ik heb gehoord van een van die studiebeurstrekkende studenten.

Jij gaat er om de een of andere reden vanuit dat zelfstandigen niet frauderen in meer of mindere mate, terwijl een hoop van die vennootschappen net voor een groot stuk knzetten op het optimaliseren van kosten die je als loontrekkende nooit moet proberen. Salon kopen op naam van de zaak als zogezegde bureauruimte en bij controle daar de controleur ontvangen. Zie je wel dat het beroepsmatig is?…

Ik ontken niet dat de belastingdruk in België zeer hoog is, ook voor zelfstandigen, maar zelfstandigen en vennootschappen hebben wel optimalisatiemogelijkheden al dan niet op de rand, die een werknemer niet heeft.
 
Laatst bewerkt:
Niet echt. Ik heb gehoord van een van die studiebeurstrekkende studenten.

Jij gaat er om de een of andere reden vanuit dat zelfstandigen niet frauderen in meer of mindere mate, terwijl een hoop van die vennootschappen net voor een groot stuk knzetten op het optimaliseren van kosten die je als loontrekkende nooit moet proberen. Salon kopen op naam van de zaak als zogezegde bureauruimte en bij controle daar de controleur ontvangen. Zie je wel dat het beroepsmatig is?…

Ik ontken niet dat de belastingdruk in België zeer hoog is, ook voor zelfstandigen, maar zelfstandigen en vennootschappen hebben wel optimalisatiemogelijkheden al dan niet op de rand, die een werknemer niet heeft.
Iedereen heeft zo'n verhaal gehoord maar bon.

Ik ga er niet vanuit dat er geen fraude is. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn echter compleet van de pot gerukt. Zo'n dingen zijn zo doorzichtig dat ze meteen opvallen. Bij fraude denk ik aan dit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ek-naar-mogelijke-belastingfraude-door-famil/ of dit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210309_94287432

Door hebzucht gedreven inhalige show-offs die zich onaantastbaar wanen en belastingen ontduiken of BTW niet doorstorten (wat dan 2x diefstal is, van de overheid en van je klanten). Als jij denkt dat een salon kopen op naam de zaak iets is dat vaak gebeurd dan ben je naïef. Dat zijn anekdotes uit de jaren '90. Mijn boekhouder heeft me bijvoorbeeld verteld dat facturen van Ikea een rode vlag doen afgaan bij de fiscus en je dus maar beter voor 100% kan verantwoorden dat het om beroepsmatige aankopen gaat. Gewoon tegen de controleur zeggen dat het beroepsmatig is omdat hij in die zetel zit gaat echt niet passeren hoor. Het andere vaak voorkomende verhaaltje dat de omschrijving op de factuur niet overeen komt met wat je koopt (genre er staat bureau maar je hebt een bed gekocht) is ook verleden tijd hoor.

Trouwens jij, als loontrekkende, kan toch ook opteren om je werkelijke beroepskosten aan te geven ipv de forfaitaire aftrek te aanvaarden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een bullshit verhaal. Zelfstandig student krijgt niet per definitie een hoop voordelen he. Meer nog, als hij teveel verdient kunnen zijn ouders fluiten naar het belastingvoordeel van een kind ten laste en het kindergeld. Factureert die zelfstandige student dan nog's aan een vennootschap van één van zijn ouders dan ligt die grens nog een pak lager en bovendien - dacht ik, hier ben ik niet helemaal zeker van - minstens de helft van zijn inkomsten moet hij ergens anders halen.

Inderdaad, gaat rond... De fiscus is echt wel slimmer als in zoiets te trappen.


Maar bon, we wijken af. Een discussie over de fiscaliteit in België wordt weer herleid naar zelfstandigen die het zo makkelijk hebben dat de gebraden kippen als vanzelf in hun mond vliegen en het tergend zware bestaan van loontrekkenden die dat circus financieren... :rolleyes:
Lol, geloof me, ik ben 100% zeker.
Het is de fiscus niet die bepaalt welk statuut een student heeft.
Maar goed, je hoeft het niet te geloven. Mijn kinderen gaan alleszins vanaf hun 18j het statuut van zelfstandig student hebben. Belastingvoordeel hoef ik dan niet (is pakweg 1000e netto, wat ong. gelijk is aan de winst op het inschrijvingsgeld) en kindergeld kan hij behouden.
 
Laatst bewerkt:
Lol, geloof me, ik ben 100% zeker.
Het is de fiscus niet die bepaalt welk statuut een student heeft.
Maar goed, je hoeft het niet te geloven. Mijn kinderen gaan alleszins vanaf hun 18j het statuut van zelfstandig student hebben. Belastingvoordeel hoef ik dan niet (is pakweg 1000e netto, wat ong. gelijk is aan de winst op het inschrijvingsgeld) en kindergeld kan hij behouden.
Good luck with that. Het is iets complexer als elke 2 maanden fictief 600 euro toestoppen...

https://www.studietoelagen.be/je-bent-zelfstandig-student
 
Eigenlijk komt het erop neer dat jij niet sjoemelt als zelfstandige (wat alleen maar toe te juichen valt) en daardoor extrapoleert dat zelfstandigen helemaal niet meer kunnen foefelen dan gewone werknemers, ongeacht wat anderen doen?
 
Wat belet iemand in loondienst eigenlijk om zelfstandige te worden en ook van al die optimalisaties gebruik te maken? Ik heb de afgelopen jaren enkele medior profielen begeleid om de stap te maken naar freelance, sommigen waren wantrouwig maar tegelijk wilden ze toch ook een stap vooruit. Wel nu rijden die allemaal met een mooie wagen rond en eentje ervan heeft als single een knap nieuwbouwappartement gekocht in gesplitste aankoop. Had ik die toen niet geïnformeerd en 'overtuigd' zat die nu nog in zijn huurappartement en vast in het keurslijf van loondienst, een jaarlijkse indexering van zijn loon was dan alles wat hij kon verwachten. België is een land van klagers, maar besef dat iedereen hier mits wat inspanning en durf of risico de kansen heeft om hogerop te raken.
 
Terug
Bovenaan