Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Dat zou ik niet zeggen, de Amerikanen lagen wel degelijk wakker van de oorlog in Irak, ook al voerde de media de oorlog op als een soort van perverse reality TV show. Ik kan de gemiddelde Amerikaan niet kwalijk nemen dat ze de talloze leugens en fabricaties van de Bush administratie (Cheney, Rumsfeld, Powell, Rice, Wolfowitz, ...) en de CIA geloofden maar dat zowel de liberale als de conservatieve media hier zonder kritische bedenkingen in mee gingen, is beneden alle peil.

Eind 2003 werd al duidelijk dat de Bush administratie een sprookje had verkocht aan het Amerikaanse volk en was de populariteit van Bush dalende maar hield hij nog net genoeg over (dankzij nog meer leugens) om een herverkiezing uit de brand te slepen. In de midterms van 2006 kregen de Republikeinen wel rake klappen en verloren ze het Huis en de Senaat.

Dat is inderdaad wel waar hier liggen de kaarten iets duidelijker op tafel in tegenstelling tot Bush-era.

Maar het is nog oh zo vroeg in zijn termijn dat ik denk dat dd impact beperkt zal zijn.
 

Toch een drone-aanval ingezet. Zal allicht de manier zijn de komende weken/maanden/jaren? om iets te doen zonder fysiek troepen daar in te zetten.
De oorlog tegen IS in Afghanistan is begonnen hé. 2 man van IS zijn blijkbaar omgekomen


Vermits ze liever vrede willen bewaren met de Taliban moeten ze het wél doen met drone aanvallen hé + samenwerken met de Taliban
(In praktijk willen zowel de Amerikanen als de Taliban liefst niet samenwerken denk ik, maar ja je kan ook zeggen: de vijand van je vijand is je vriend)
 
Wat uiteindelijk totaal van de pot gerukt is. Pak dat er een mexicaan omver geknald wordt door 1 van die white supremacist terroristen in de VS, kan/mag Mexico dan wat random kampjes gaan bombarderen in Virginia?
 

Toch een drone-aanval ingezet. Zal allicht de manier zijn de komende weken/maanden/jaren? om iets te doen zonder fysiek troepen daar in te zetten.
IMHO roei je terrorisme op die manier niet uit, integendeel. Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren eer er nog eens een aanslag gepleegd wordt hier in Europa.
 
Wel bizar eigenlijk. Dat de Taliban ondergronds kon overleven doorheen de bezetting, tot daaraan toe. Maar blijkbaar kon dus ook ISIS-Khorasan jaar- en dag overleven onder Amerikaanse bezetting?
 
Wat uiteindelijk totaal van de pot gerukt is. Pak dat er een mexicaan omver geknald wordt door 1 van die white supremacist terroristen in de VS, kan/mag Mexico dan wat random kampjes gaan bombarderen in Virginia?

Compleet niet vergelijkbaar, de V.S. zou zélf die white supremacist terrorist opjagen en uitleveren aan Mexico. Bovendien is er in de V.S. ook geen staatsreligie die racisme of haat tegen ongelovigen goedpraat. Je kan hooguit opwerpen dat daar een aantal achterlijke politici met domme ideeën verkozen worden.

De Taliban hebben destijds echter Al Qaeda en Osama Bin Laden beschermd. Van Pakistan kan je eigenlijk zelfs hetzelfde zeggen, zo jammer dat dat land een kernmacht is, want uiteindelijk is dat land ook niet betrouwbaar op de lange termijn. Hooggeplaatste militairen en inlichtingendiensten wisten daar ongetwijfeld over Bin Laden z'n safe house, maar hebben de V.S. niet ingelicht.

Wel bizar eigenlijk. Dat de Taliban ondergronds kon overleven doorheen de bezetting, tot daaraan toe. Maar blijkbaar kon dus ook ISIS-Khorasan jaar- en dag overleven onder Amerikaanse bezetting?

Tja, zolang die religie blijft bestaan, zal het bijbehorende fundamentalisme kunnen blijven voortbestaan. De huidige aanhangers van ISIS-Khorasan kunnen even goed zogenaamd "gematigde" moslims geweest zijn tot de laatste jaren en pas recent geradicaliseerd zijn.
 
Wat uiteindelijk totaal van de pot gerukt is. Pak dat er een mexicaan omver geknald wordt door 1 van die white supremacist terroristen in de VS, kan/mag Mexico dan wat random kampjes gaan bombarderen in Virginia?
Je moet daar zelfs geen 'wat als' situatie van maken. De CIA heeft reeds in heel wat landen terroristische aanslagen georganiseerd. De reden dat deze landen niet reageren door Amerikaans grondgebied te bombarderen lijkt me evident: angst voor verdere vergeldingen en beperkte militaire slagkracht.
 
Wel bizar eigenlijk. Dat de Taliban ondergronds kon overleven doorheen de bezetting, tot daaraan toe. Maar blijkbaar kon dus ook ISIS-Khorasan jaar- en dag overleven onder Amerikaanse bezetting?

Je kan niet op zicht zien dat iemand een terrorist is :p. En ik denk niet dat ze een online-ledenlijst hebben :p.
Alle "expertise" en "materiaal" is makkelijk lokaal beschikbaar, de doelwitten zijn lokaal , je kan je makkelijk verstoppen in Afghanistan met een kleine netwerk,...
Het land is vergeven met wapens door 40 jaar conflict, corrupte ambtenaren/soldaten, genoeg mensen met ervaring in wapens en explosieven,...
Ik kan best voorstellen dat het vrij eenvoudig is om daar onder de radar te blijven.

Lijkt mij vrij duidelijk in zo'n districten dat je makkelijk kan verstoppen van Afghaanse regeringstroepen die daar niet durven patrouilleren of Amerikanen die wegwillen.
 
Je kan niet op zicht zien dat iemand een terrorist is :p. En ik denk niet dat ze een online-ledenlijst hebben :p.
Dit dus.

Sterker nog: Stel dat je een ISIS-Khorasan onderdaan bent maar je wandelt (gewoon omdat je daar zin in hebt en om het lot uit te dagen) doodleuk met een lange baard en een gewaad rond in Kaboel. Wie gaat die mens tegenhouden? Wie gaat denken: FUCK! Dat is er ene van ISIS-Khorasan !!

Die mens kan even goed iemand van de Taliban zijn, of zelfs dat nog niet: Gewoon iemand van de Moslim gemeenschap (die diepgelovig is)
 
Wel bizar eigenlijk. Dat de Taliban ondergronds kon overleven doorheen de bezetting, tot daaraan toe. Maar blijkbaar kon dus ook ISIS-Khorasan jaar- en dag overleven onder Amerikaanse bezetting?
Omdat de VS en de Afghaanse regering nooit het volledige grondgebied hebben gecontroleerd, gecombineerd met de poreuze grens met Pakistan die toestaat veilig te hergroeperen als de grond hun te heet onder de voeten werd. De laatste jaren hadden de Taliban al heelder stukken van het meer landelijke grondgebied onder controle - in 2019 kreeg ik ter plaatste te horen dat ze al enige jaren een bepaald district dicht bij de grens met Tajikistan controleerden bv - en zelfde gold voor ISKP, hoewel die laatste nu deels teruggedreven zijn.
 
Volgens mij is de meerderheid van de Afghaanse bevolking inderdaad niet tegen de Taliban an sich. Maar een groot deel van de bevolking is wel de vele moorden, folteringen enzovoorts beu zonder dat er een (sharia) rechtbank aan te pas komt ..

Dus zich 'een héél klein beetje' gematigder op te stellen is ook gewoon in hun voordeel. Als de Taliban voor meer stabiliteit zorgt, dan zegt de gemiddelde Afghaan volgens mij zeker géén neen. (op voorhand)
Je kan dit het beste vergelijken met Mogadishu. De Amerikanen trokken zich terug, de islamitische clan kwam aan boord. Ja er waren restricties maar ze kwamen wel op voor stabiliteit en veiligheid. De meeste Somaliërs vonden dat hun beste tijd.

Tot natuurlijk het Westen zich moest opdringen samen met Amerika om er een Westers gezinde democratische regering te plaatsen, mensen die Somalië allemaal al ontvlucht waren, die dus geen feeling meer hadden met het land.

Ik dacht dat de Taliban dit ook zou doen met alle camera's op hun gericht, gematigd over komen. Al blijkt het toch moeilijker als gedacht in hun macho cultuur.
 
Je kan dit het beste vergelijken met Mogadishu. De Amerikanen trokken zich terug, de islamitische clan kwam aan boord. Ja er waren restricties maar ze kwamen wel op voor stabiliteit en veiligheid. De meeste Somaliërs vonden dat hun beste tijd.

Tot natuurlijk het Westen zich moest opdringen samen met Amerika om er een Westers gezinde democratische regering te plaatsen, mensen die Somalië allemaal al ontvlucht waren, die dus geen feeling meer hadden met het land.
Zelfs als het Westen gedaan had wat het “had moeten doen“ in Afghanistan, miljarden investeren, onderwijs opbouwen, infrastructuur bouwen, etc dan nog is het maar de vraag of je na twee generaties een Westers gezind land zou hebben. Dat land heeft gewoonweg een heel andere geschiedenis en ligt in een totaal andere regio. Zou men hier in het Westen na eeuwen van ervaring en kennisopbouw ondertussen niet moeten weten dat zoiets gewoonweg niet maakbaar is. Zelfs met landen die veel meer op ons lijken lukt dit niet. Als een volk moet kiezen tussen onafhankelijk en arm en afhankelijk en welvarend dan kiest de meerderheid voor het eerste. Mijn moeder zei altijd een kip legt geen ei op aan aangewezen nest.
 
Boeiend artikel van Bette Dam in De Standaard dit weekend:
Ik hoorde over tientallen gevallen waar de schuld direct bij taliban/Al Qaeda werd gelegd, zonder die tips te checken. Zo was er een verhaal van een Franse VN-medewerkster in Ghazni die door een sluipschutter was gedood. Op gezag van de Verenigde Naties beschreef de internationale pers de moord als een ‘taliban orchestrated attack’. Op basis daarvan werd zelfs besloten dat de VN zich tijdelijk uit dat gebied zouden terugtrekken, omdat de dreiging van de taliban te groot was.

Jaren later hoorde ik dat heel diplomatiek Kaboel in 2003 al wist dat het zeer waarschijnlijk was dat het verhaal van de VN-medewerkster complexer lag. Ze was de minnares van een van Karzais machtige bestuurders, Asadullah Khaled, die tot 2021 een nauwe bondgenoot van de Amerikanen bleef, maar ook bekendstond om het geven van valse tips over de vijand. Khaled zou nog een VN-konvooi aanvallen in Kandahar, dat zijn drugsvelden wilde bezoeken, en zei vervolgens tegen de pers dat het om een talibanaanval ging. Ook vonden Noorse special forces zelfmoordvesten in zijn huis in Ghazni, waaruit bleek dat hij meer aanslagen in scène zette en naar de terroristen wees. In het geval van de Française werd verdoezeld dat het eigenlijk ging om de eer van de familie. De bedrogen echtgenote van Asadullah zou een sluipmoordenaar hebben gestuurd. In plaats van een ‘taliban orchestrated attack’ ging het waarschijnlijk om een crime passionel.

Als laatste voorbeeld in een lange reeks vergelijkbare incidenten was er de Amerikaanse luchtaanval in de provincie Paktia op een konvooi dat onderweg was naar Kaboel. De aanval was ingezet op basis van informatie van Pacha Khan Zadran, die in de burgeroorlog begin jaren 90 een reputatie als meedogenloze krijgsheer had verworven. Hij vertelde de Amerikanen dat de Toyota’s in het konvooi vol zaten met strijders van de taliban en Al Qaeda. De luchtaanvallen waren een groot succes. Niemand bleef in leven. Ook hier werd later duidelijk dat er geen sympathisant van welke terreurgroep dan ook in de auto’s had gezeten. De Amerikanen hadden zich laten gebruiken voor het beslechten van een familievete.

En zo gaat het maar door. De VS is Afghanistan met blinde wraakzucht binnengevallen met een héél eenzijdig verhaal zonder zich nog maar iets aan te trekken van de lokale dynamieken. Lokale potentaten hadden al snel door dat er grof geld verdiend kon worden door de Amerikanen te "helpen" om terroristen te vangen, terwijl het vaak om heel andere motieven ging. De Amerikanen waren zelf blind voor de agenda's van die mensen. De taliban hoefde eigenlijk niet veel te doen om na enkele jaren terug genoeg steun te krijgen van de lokale bevolking. Het is dus niet verwonderlijk dat er momenteel vergeldingsacties aan de gang zijn tegen families van oorlogsprofiteurs.
 
Boeiend artikel van Bette Dam in De Standaard dit weekend:

En zo gaat het maar door. De VS is Afghanistan met blinde wraakzucht binnengevallen met een héél eenzijdig verhaal zonder zich nog maar iets aan te trekken van de lokale dynamieken. Lokale potentaten hadden al snel door dat er grof geld verdiend kon worden door de Amerikanen te "helpen" om terroristen te vangen, terwijl het vaak om heel andere motieven ging. De Amerikanen waren zelf blind voor de agenda's van die mensen. De taliban hoefde eigenlijk niet veel te doen om na enkele jaren terug genoeg steun te krijgen van de lokale bevolking. Het is dus niet verwonderlijk dat er momenteel vergeldingsacties aan de gang zijn tegen families van oorlogsprofiteurs.
Gezien incompetentie, arrogantie en nonchalance de Bush administratie definieerden, verbazen zulke verhalen me allesbehalve. Maar ook de pers heeft hier een grote rol in gespeeld door het politieke spinwerk op zich te nemen en mensen wijs te maken dat Irak en Afghanistan noodzakelijke oorlogen waren waarin de Amerikanen de barbaren gingen leren hoe je een land moet leiden. Het verklaart alleszins wel waarom je in deze thread nog altijd posts hebt die de schuld voor wat er nu gebeurt bij het Afghaanse volk leggen.
 
Gezien incompetentie, arrogantie en nonchalance de Bush administratie definieerden, verbazen zulke verhalen me allesbehalve. Maar ook de pers heeft hier een grote rol in gespeeld door het politieke spinwerk op zich te nemen en mensen wijs te maken dat Irak en Afghanistan noodzakelijke oorlogen waren waarin de Amerikanen de barbaren gingen leren hoe je een land moet leiden. Het verklaart alleszins wel waarom je in deze thread nog altijd posts hebt die de schuld voor wat er nu gebeurt bij het Afghaanse volk leggen.
Het is een hardnekkig, dominant narratief dat de VS, de leider van het Vrije Westen, heeft als bevrijder van het door de taliban onderdrukte Afghanistan. Ik zwijg dan nog maar over de inval van Irak, maar daar was wel wat meer kritiek opgekomen.
 

There's is a reason Afghan mothers are handing their babies to us.
A-men 🙏
Zijn argument reikt niet veel verder dan dat liberalen niet te kritisch mogen zijn want in andere landen gaat het er slechter aan toe. Echt baanbrekende inzichten zijn dat toch ook niet? Lijkt me eerder goedkoop gebruik van een drogreden.

PS: "In North Korea people starve to death. The only people who starve here are doing it for a role."


Beetje misplaatste opmerking als je ziet dat zoveel mensen in onzekerheid leven over een absolute basisbehoefte in een van de meest welvarende landen ter wereld. Zulke zaken mogen toch bekritiseerd worden?
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als het Westen gedaan had wat het “had moeten doen“ in Afghanistan, miljarden investeren, onderwijs opbouwen, infrastructuur bouwen, etc dan nog is het maar de vraag of je na twee generaties een Westers gezind land zou hebben. Dat land heeft gewoonweg een heel andere geschiedenis en ligt in een totaal andere regio. Zou men hier in het Westen na eeuwen van ervaring en kennisopbouw ondertussen niet moeten weten dat zoiets gewoonweg niet maakbaar is. Zelfs met landen die veel meer op ons lijken lukt dit niet. Als een volk moet kiezen tussen onafhankelijk en arm en afhankelijk en welvarend dan kiest de meerderheid voor het eerste. Mijn moeder zei altijd een kip legt geen ei op aan aangewezen nest.

Het is wel maakbaar maar je moet er dan wel 50 tot 100 jaar kamperen :p. En niemand had daar zin in.

Afghanistan heeft een alfabetismepercentage van pakweg 50% in 2019 dus na jarenlange investeringen van het "Westen". Denk dat België een hogere graad had in 1830.
Hoe bereik je mensen als ze zelfs al niet kunnen lezen?
 
Het is wel maakbaar maar je moet er dan wel 50 tot 100 jaar kamperen :p. En niemand had daar zin in.
Zelfs dan is het nog maar de vraag of dit een Westers gezinde bevolking zou opleveren. In BE is onderwijs op poten gezet door de katholieke kerk ook met het idee van een trouwe bevolking. Het resultaat is uiteindelijk een heel goed opgeleide bevolking die helemaal ontrouw is aan zijn oprichters. We zullen het nooit weten, maar die kans is net zo reëel in Afghanistan
 
Terug
Bovenaan