Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE

73a6d630-fc40-11eb-97d2-9a1f976a2908_web_scale_0.809463_0.809463__.jpg


De hernieuwde opmars van de Taliban in Afghanistan lijkt niet meer te stoppen. Hoewel het officiële Afghaanse regeringsleger De taliban op papier met gemak zou kunnen verslaan, met vijf soldaten per Talibaanstrijder, is er in de werkelijkheid geen wil om dat gevecht aan te gaan. Talibaanstrijders namen nagenoeg zonder slag of stoot de tweede stad van het land (Kandahar) in en sloegen ook daar oorlogsbuit aan. Beelden van strijders in Amerikaanse humvee's zijn alles zeggend.

Ondertussen is een ware exodus aan de gang op de luchthaven van Kaboel. De parallel met Saigon 46 jaar geleden is dan snel gelegd. Waarschijnlijk kunnen we ons in de komende dagen verwachten aan historische gebeurtenissen en zal naar alle waarschijnlijkheid de Taliban, bijna dag op dag 20 jaar na de Amerikaanse invasie, de macht in Afghanistan weer volledig in handen nemen.
 
Eigenlijk is dit de kroniek van een aangekondigde nederlaag. Soldaten in het afgaans leger zijn dankzij de VS goed bewapend tegen de Taliban. Maar maanden geen rantsoen, loon of zelfs medicijnen krijgen zorgt ervoor dat vele soldaten de wapens neerleggen voor het gevecht begint. De Amerikanen die hen hielpen of voorzagen in deze zaken zijn er ook niet meer dus is het ofwel strijden en bijna zeker sterven zonder support of de wapens neerleggen en gaan lopen.

Naast Iran krijgen we nu dus een ander moslim extremistisch land in het middenoosten dat gebukt zal gaan onder sancties en isolatie.

De terugtrekking van de NAVO en VS is een van de grootste Trump blunders die er is, jammer dat Biden blindelings volgt.

Dit is trouwens een perfect voorbeeld van een land dat op papier over een degelijk bewapend leger beschikt, maar in de praktijk niet verder zal komen dan parades en propaganda.
 
Qua volksvlucht loopt de vergelijking met Saigon wel op. Maar als je dan nu naar Saigon kijkt, een absolute wereldstad.
Betwijfel of hetzelfde met Kaboel gaat gebeuren onder de taliban...
 
De taliban moet blijkbaar toch ook wel erg veel steun genieten onder de Afghaanse bevolking, anders zouden ze niet alles zonder strijd kunnen inpakken. Als je graag een machtsovername door extremistische gekken wilt voorkomen dat het niet uitmaakt dat je geen loon hebt gekregen en je ook gewoon voor jezelf vecht… dat zou ik toch doen.

Ik bedoel maar, ze hebben veel meer wapens en betere wapens dan de talibanstrijders en toch gaan ze lopen en masse, daar is volgens mij meer aan de hand. Lijkt alsof ze liever in Talibanistan leven dan in Afghanistan.

En misschien ook niet zo gek na de 20 jaren inmenging van de Westerse wereld. Wellicht moeten we hier gewoon accepteren dat de meerderheid daar liever in een regressieve totalitaire staat leeft dan in een gebrekkige democratie.

Het is vooral pijnlijk voor de modern ingestelde Afghanen en zeker de vrouwen die wederom een onderdrukte toekomst tegemoet gaan. Ik hoop dan ook dat we hier in Europa iedereen binnenlaten die ooit de Westerse legermacht geholpen heeft zoals die tolken (en familie). Die mensen kan je niet achterlaten, imo.
 
Wat is de rol van China? Zijn zij in staat de Taliban te voorzien van middelen?

Het is vooral pijnlijk voor de modern ingestelde Afghanen en zeker de vrouwen die wederom een onderdrukte toekomst tegemoet gaan. Ik hoop dan ook dat we hier in Europa iedereen binnenlaten die ooit de Westerse legermacht geholpen heeft zoals die tolken (en familie). Die mensen kan je niet achterlaten, imo.
De Amerikanen en andere westerse landen toch ook neem ik aan.
 

Rapporten spraken gisteren nog van 80 kilometer maar vandaag is dat al bijgesteld tot 50 kilometer. Dat is equivalent aan de Taliban die momenteel in Gent zit onderweg naar Brussel. Het is dus gewoon een kwestie van een paar dagen nu.
 
Een voornamelijk 'mannelijk' leger dat niet langer betaald wordt en géén eten en medicijnen meer krijgt. Dan staat de Taliban aan de deur met de belofte dat hun leven gespaard blijft en ze eten, drank en vrouwen krijgen, het enige dat ze moeten doen is --> trouw zweren aan de Taliban en overlopen.

De keuze is dan helaas snel gemaakt hoor.

Maar inderdaad de Afghanen die steun gegeven hebben aan de Westerse wereld zijn bescheten. Die mensen moeten nu wel gewoon asiel krijgen. Als wij die mensen géén asiel gaan geven, dan zal -als de Amerikaan en Europeaan over 10 jaar wéér aan de Afghaanse deur klopt- er niemand nog zijn die hen gaat steunen. (Van diegenen die het bloedbad overleeft hebben).

Het is vooral pijnlijk voor de modern ingestelde Afghanen en zeker de vrouwen die wederom een onderdrukte toekomst tegemoet gaan. Ik hoop dan ook dat we hier in Europa iedereen binnenlaten die ooit de Westerse legermacht geholpen heeft zoals die tolken (en familie). Die mensen kan je niet achterlaten, imo.
Ik vrees daar voor. Het gaat alleen maar over eigen belang. Maar als je na de inmenging de mensen nu volledig (alweer) in de steek laat, dan kan je over xx aantal jaren niet verwachten dat ze u opnieuw met open armen ontvangen hé.
 
Ik vrees daar voor. Het gaat alleen maar over eigen belang. Maar als je na de inmenging de mensen nu volledig (alweer) in de steek laat, dan kan je over xx aantal jaren niet verwachten dat ze u opnieuw met open armen ontvangen hé.
De vraag is waarom men u met open armen zou moeten ontvangen?
Moet er teruggegaan worden naar Afghanistan?
 
De V.S. is momenteel bezig om Afghanen die meewerkten met de Amerikaanse troepen SIVs (Special Immigrant Visa) toe te kennen. Men schat dat er zo'n 80.000 Afghanen in aanmerking komen voor een SIV maar tot nu toe zijn slechts 1200 mensen geëvacueerd. Men heeft het papierwerk hiervoor echter zwaar onderschat en het grote merendeel van deze mensen gaat niet op tijd gered kunnen worden van de oprukkende Taliban.


Dat krijg je dan als dank voor je leven te riskeren. Schandalig hoe de V.S. met heel deze situatie is omgegaan, niet enkel Trump maar Biden net zo goed.
 
Uiteindelijk zijn dat verraders eh. Kijk hoe we hier de “zwarte” behandeld hebben na WOII

Verraders van wat precies? Je kan in Afghanistan moeilijk spreken van een nationale entiteit. Mensen zijn vooral loyaal aan de lokale warlord of het stammenhoofd. Velen daarvan hadden zich expliciet geallieerd aan de Amerikanen zoals bijvoorbeeld de Northern Alliance.

Dat is een geheel spinnenweb aan complexiteit dat bij ons na WOII niet van toepassing was.
 
De vraag is waarom men u met open armen zou moeten ontvangen?
Moet er teruggegaan worden naar Afghanistan?
Zolang de Taliban de huidige overeenkomst met Amerika respecteert niet hé.

Maar als ze straks, opnieuw de VS zouden aanvallen door wat torens te laten instorten, zijt maar zeker dat de Amerikaan dan de dag erna al terug in Afghanistan zal staan.

Als ze nu de mensen die de Amerikanen met open armen hebben ontvangen, in de steek laten en ze vallen dan op een gegeven moment Afghanistan terug binnen, welke steun gaan ze dan nog krijgen van die mensen? Mmm ...
 
Je kan trouwens de rol van China en Pakistan niet onderschatten in deze. China heeft enkele weken terug samengezeten met de Taliban om afspraken te maken, dan wist je eigenlijk al wat er ging gebeuren.

Pakistan voorziet de taliban van logistieke steun, omdat die er zelf baat bij hebben een théocratie naast hun te hebben waar ze veel invloed op kunnen uitoefenen.

Komt hen alvast beter uit dan een VS gelieerd regime.

Laten we trouwens ook niet vergeten hoe corrupt en slecht het "democratische" regime is/was dat nu door de Taliban zal omgegooid worden. In se zal er voor de modale afgaan niet veel veranderen.
 
Laten we trouwens ook niet vergeten hoe corrupt en slecht het "democratische" regime is/was dat nu door de Taliban zal omgegooid worden. In se zal er voor de modale afgaan niet veel veranderen.
Dus dat een terroristische organisatie de macht neemt gaat niks veranderen voor de modale afgaan?
Een organisatie die gekenmerkt wordt door autobommen, afpersing en moord?
 
Ik vermoed dat de slachtoffers de iets progressieveren zullen zijn, in het bijzonder de vrouwen uiteraard die nu terug als het bezit van hun man of vader worden geklasseerd. Te verkrachten of te doden zoals het uitkomt, en met als enig doel in het leven om voor kinderen, liefst zonen, te zorgen.

Waarschijnlijk vinden we die vooral in de steden, daar waar de conservatievere mensen op het platteland wonen, en die zullen sowieso al min of meer volgens de sharia leven.

Om cynisch te zijn, zolang de Taliban niet opnieuw de fout maakt om iets in het buitenland te proberen, of een terrorist te herbergen, zal de wereld er zich weinig van aantrekken dat ze hun eigen bevolking terroriseren en terug naar de middeleeuwen brengen.
 
Weer de typische Westerse naïviteit om te denken dat we overal de Westerse democratische waarden kunnen installeren , sommige gebieden hebben daar gewoon geen nood aan , in heel die regio bestaat democratie ook gewoon niet . Dat de taliban hier zomaar kan oprukken wil toch zeggen dat ze heel wat steun hebben ook . Religie zal ook wel een rol spelen , het jammere is dat ook Afghanistan (net als Iran) vroeger onder het koninkrijk best wel toleranter was .

De rol van China is vooral de havenroute naar een havenstad in Pakistan veilig houden . Dan is het beter bevriend te zijn met de Taliban . Ik kan best geloven dat er wel wat landen in Azie best gelukkig zijn met de huidige ontwikkelingen .
 
Dit is een afgang voor het Westen. Gezien de minerale weelde ben ik benieuwd of China het nodige kan en zal doen om dat allemaal te ontginnen. Dat levert de taliban meer op dan opiumhandel, denk ik.
 
Dit is een afgang voor het Westen. Gezien de minerale weelde ben ik benieuwd of China het nodige kan en zal doen om dat allemaal te ontginnen. Dat levert de taliban meer op dan opiumhandel, denk ik.
Waarom? Men had Afghanistan nooit moeten binnenvallen in de eerste plek. Een afgang voor het westen is dit niet, gezien het westen niks te winnen heeft in Afghanistan.
Afghanistan was in de sixties heel anders (net als Iran). Ik hoop het land ooit veilig te kunnen bezoeken, want het lijkt me fabelachtig mooi te zijn.
Ja idd, onder een dictatorial régime dat geïnstalleerd was door de communisten van de sovjet.

In de grootsteden leek dat allemaal mooi, in werkelijkheid was dat wat anders.
 
Terug
Bovenaan