Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Afghanistan was in de sixties heel anders (net als Iran). Ik hoop het land ooit veilig te kunnen bezoeken, want het lijkt me fabelachtig mooi te zijn.
Ik ga er nu heel eerlijk in zijn, Afghanistan is het laatste land waar ik naartoe zou willen gaan.
Ik stel mij luidop de vraag wat je daar als westerling te zoeken hebt. Zeker als we in een situatie zitten waar we luidop vragen stellen bij het regime daar, en de veiligheid van de de autochtonen.
 
Waarom? Men had Afghanistan nooit moeten binnenvallen in de eerste plek. Een afgang voor het westen is dit niet, gezien het westen niks te winnen heeft in Afghanistan.

Ja idd, onder een dictatorial régime dat geïnstalleerd was door de communisten van de sovjet.

In de grootsteden leek dat allemaal mooi, in werkelijkheid was dat wat anders.
Het westen heeft twintig jaar de tijd gehad om het land zelfredzaam te krijgen en nu laten ze de teugels los om weer terug naar af te gaan. Wat een waanzinnige verspilling van geld en middelen. Het regime dat Afghanistan in de sixties had was zeker niet perfect, maar als je bedenkt dat de vrouwelijke bevolking van Afghanistan opnieuw onder het juk van de taliban moet leven (tussen vier muren, amper onderwijs, geen muziek, literatuur, TV, ...) is dat nu zeker geen verbetering.

Ik ga er nu heel eerlijk in zijn, Afghanistan is het laatste land waar ik naartoe zou willen gaan.
Ik stel mij luidop de vraag wat je daar als westerling te zoeken hebt. Zeker als we in een situatie zitten waar we luidop vragen stellen bij het regime daar, en de veiligheid van de de autochtonen.

Nu Afghanistan bezoeken zou ik niet doen, maar hopelijk bestaat de mogelijkheid ooit wel om het land te bezoeken zonder enig probleem. Vietnam was in de jaren zestig en zeventig ook niet bepaald veilig, vandaag is dat een toeristische hotspot.
 
Het westen heeft twintig jaar de tijd gehad om het land zelfredzaam te krijgen en nu laten ze de teugels los om weer terug naar af te gaan. Wat een waanzinnige verspilling van geld en middelen. Het regime dat Afghanistan in de sixties had was zeker niet perfect, maar als je bedenkt dat de vrouwelijke bevolking van Afghanistan opnieuw onder het juk van de taliban moet leven (tussen vier muren, amper onderwijs, geen muziek, literatuur, TV, ...) is dat nu zeker geen verbetering.
Was toen ook hoor, tenzij je de communistische propaganda blindelings gelooft.
 
Was toen ook hoor, tenzij je de communistische propaganda blindelings gelooft.
Op het platteland wellicht. De middenklasse is altijd veel mondiger geweest. Zo heb je in Iran een zeer mondige middenklasse, waardoor je denkt dat het hele land zo liberaal is. In werkelijkheid heb je ook een minder mondige lagere klasse die véél conservatiever is, maar die krijg je een stuk minder te horen. Dat geeft een vertekend beeld.
 
Op het platteland wellicht. De middenklasse is altijd veel mondiger geweest. Zo heb je in Iran een zeer mondige middenklasse, waardoor je denkt dat het hele land zo liberaal is. In werkelijkheid heb je ook een minder mondige lagere klasse die véél conservatiever is, maar die krijg je een stuk minder te horen. Dat geeft een vertekend beeld.
Inderdaad. Mijn punt is net, dat ongeacht wie er in Afghanistan aan de macht is of was, de meerderheid van de bevolking leeft onder de regels van de sharia.

Propaganda van vrouwen in scholen onder de sovjets of van discotheken onder het westerse regime veranderen daar weinig aan.
 
Inderdaad. Mijn punt is net, dat ongeacht wie er in Afghanistan aan de macht is of was, de meerderheid van de bevolking leeft onder de regels van de sharia.

Propaganda van vrouwen in scholen onder de sovjets of van discotheken onder het westerse regime veranderen daar weinig aan.
Dat zal het geval zijn geweest voor bepaalde gegoede mensen, maar een middenklasse kan verder uitgroeien tot een fenomeen dat zich niet enkel beperkt tot een grootstedelijke context.

Ik denk dat Biden op dit moment weinig kan doen. Dit is echt een Saigon 2.0. Opnieuw massaal troepen sturen om het land te heroveren is ondenkbaar, want de meerderheid van de Amerikanen wil weg uit Afghanistan. En het uitvoeren van luchtbombardementen is niet genoeg om de Taliban terug te drijven. Afghanistan verover je niet vanuit de lucht.
 
Waarom? Men had Afghanistan nooit moeten binnenvallen in de eerste plek. Een afgang voor het westen is dit niet, gezien het westen niks te winnen heeft in Afghanistan.

Ja idd, onder een dictatorial régime dat geïnstalleerd was door de communisten van de sovjet.

In de grootsteden leek dat allemaal mooi, in werkelijkheid was dat wat anders.
Vietnam heeft ook een communistisch dictatorial (1 partij) regime. Is mooi hoor, ook in werkelijkheid.
 
Here comes China .
Die hebben minder morele scrupules en meer zin voor realisme dan het afgepeigerde Westen. Maar het gaat een uitdaging worden om iet of wat stabiliteit te krijgen in Afghanistan, want als er stammenoorlogen komen heb je weinig mogelijkheden om aan mijnbouw te doen. De Taliban is geen gecentraliseerde organisatie met een quasi-staand leger.
 
Afghanistan, imho maar 1 oplossing, sluit het land hermetisch af van de buitenwereld, zodat ze hun extremisme niet kunnen exporteren. Laat ze doen zoals ze willen, maar wij (de rest van de wereld) zal hier niet onder lijden door terroristische aanslagen waar onschuldige mensen sterven etc… bouw er een muur rond en ga binnen 100 jaar eens kijken….
 
Laatst bewerkt:
Afghanistan, imho maar 1 oplossing, sluit het land hermetisch af van de buitenwereld, zodat ze hun extremisme niet kunnen exporteren. Laat ze doen zoals ze willen, maar wij (de rest van de wereld) zal hier niet onder lijden door terroristische aanslagen waar onschuldige mensen sterven etc… bouw er een muur rond en ga binnen 100 jaar eens kijken….
Dat is een waanzinnig dure oplossing en daarmee verhelp je het probleem niet. Afghanistan is niet het enige land ter wereld waar terroristen aanslagen kunnen plannen. Dat kan in principe ook in de Dorpsstraat van Bommerskonte.
 
yep, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210815_92234365

Als Taliban slim is laten ze alle buitenlanders gewoon vertrekken en dan kunnen zij ook gewoon verder doen zonder inmenging.
Als ze slim zijn dan nemen ze Kaboel straks ook gewoon in, zonder al te véél bloedvergieten hé.

Het enige dat die inwoners van de hoofdstad, die niet tijdig weggeraken, nu nog willen, is dat hun levens gespaard worden.
Als de Taliban belooft alle levens te sparen, mits de mensen doen wat ze zeggen, dan valt Kaboel vermoedelijk erg snel ...
 
Tja, trieste ontwikkeling, maar veel valt er niet aan te doen. De USA (of het Westen) kan daar niet voor altijd agent blijven spelen. Zolang ze geen internationale bedreiging vormen moeten ze zelf maar hun zaken op orde stellen. Het zijn gelukkig nog geen IS toestanden, waarbij ze rechtstreeks naar de shariah grijpen (slavernij invoeren, homo's van gebouwen afgooien, onthoofdingen, folteringen, ...).
 
Tja, trieste ontwikkeling, maar veel valt er niet aan te doen. De USA (of het Westen) kan daar niet voor altijd agent blijven spelen. Zolang ze geen internationale bedreiging vormen moeten ze zelf maar hun zaken op orde stellen. Het zijn gelukkig nog geen IS toestanden, waarbij ze rechtstreeks naar de shariah grijpen (slavernij invoeren, homo's van gebouwen afgooien, onthoofdingen, folteringen, ...).
Uiteindelijk verschilt de Taliban niet veel van IS. Ze baseren zich beide op de Sharia.

Maar ik kan me vinden in jouw uitleg, als ik naar het land op Google Maps kijk. Als ik begin verder na te denken over wat er met vrouwen en kinderen wordt gedaan. Dan wringt het toch om het zomaar opzij te stellen.
Langs de andere kant, we laten N-Korea ook gewoon doen. Iets minder wreed ook, al ben ik er zeker van dat je daar enkel het topje van de ijsberg kan zien.
 
Uiteindelijk verschilt de Taliban niet veel van IS. Ze baseren zich beide op de Sharia.
Ze baseren zich in beide gevallen op dezelfde haatdragende, gewelddadige religie/filosofie, maar het verschil in uitvoering is voorlopig wel een verschil van dag en nacht.

Maar ik kan me vinden in jouw uitleg, als ik naar het land op Google Maps kijk. Als ik begin verder na te denken over wat er met vrouwen en kinderen wordt gedaan. Dan wringt het toch om het zomaar opzij te stellen.
Langs de andere kant, we laten N-Korea ook gewoon doen. Iets minder wreed ook, al ben ik er zeker van dat je daar enkel het topje van de ijsberg kan zien.
Wat is het alternatief? Ze hebben net 20 jaar militair ingegrepen en toezicht gehouden, ze kunnen dat niet voor altijd blijven doen.
 
Terug
Bovenaan