Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Reden om Afghanistan binnen te vallen was legitiem.
Ik kan begrijpen dat je dan de huidige bewindvoerders van de macht zet maar ze hadden na een jaar er al weer uit moeten zijn.

Zulke veranderingen kan je niet doorvoeren zonder dat de mensen er zelf klaar voor zijn of zelf willen.
 
Ze baseren zich in beide gevallen op dezelfde haatdragende, gewelddadige religie/filosofie, maar het verschil in uitvoering is voorlopig wel een verschil van dag en nacht.


Wat is het alternatief? Ze hebben net 20 jaar militair ingegrepen en toezicht gehouden, ze kunnen dat niet voor altijd blijven doen.
Ze hebben duidelijk de verkeerde aanpak gehanteerd om het land de nodige structuur te geven om zelfstandig te kunnen fungeren. Analyses hebben dat uitgewezen. Irak evenzeer, maar daar was er meer aanwezig om een staat draaiende te houden. Dat er wat corruptie aanwezig is lijkt me vrij normaal, maar het getrainde regimeleger van Afghanistan was duidelijk een papieren tijger die in elkaar stuit zodra de Taliban aanvalt. De VS had misschien beter een strafexpeditie gedaan in plaats van aan "nationbuilding" te doen.

Nu goed, uiteindelijk zijn de bolsjewieken ook erkend geraakt. Mocht de Taliban een stabiele mogendheid worden die niet uit elkaar valt zodra het gemeenschappelijke vijandsbeeld wegvalt, zie ik het nog gebeuren dat Rusland en China het Talibanregime gaan erkennen.
 
Ze hebben duidelijk de verkeerde aanpak gehanteerd om het land de nodige structuur te geven om zelfstandig te kunnen fungeren. Analyses hebben dat uitgewezen. Irak evenzeer, maar daar was er meer aanwezig om een staat draaiende te houden. Dat er wat corruptie aanwezig is lijkt me vrij normaal, maar het getrainde regimeleger van Afghanistan was duidelijk een papieren tijger die in elkaar stuit zodra de Taliban aanvalt. De VS had misschien beter een strafexpeditie gedaan in plaats van aan "nationbuilding" te doen.

Nu goed, uiteindelijk zijn de bolsjewieken ook erkend geraakt. Mocht de Taliban een stabiele mogendheid worden die niet uit elkaar valt zodra het gemeenschappelijke vijandsbeeld wegvalt, zie ik het nog gebeuren dat Rusland en China het Talibanregime gaan erkennen.
Ik had al ergens gelezen van China Buitenlandse zaken : Taliban is part of Afghanistan .
 
Als ze Kabul hebben... geloof me: shit is going to hit the fan. Er zal een zieke apocalyps van aanslagen op ons afkomen.
Ik weet niet of ze erg gaan inzitten met het buitenland. Natuurlijk, moslimterroristen herbergen zullen ze wel blijven doen.

Anderzijds vergeet men vaak die andere radicale moslimdictatuur die al eens terrorisme sponsort, maar openlijk vriendjes met het Westen is: Saudi-Arabië.
 
Ik weet niet of ze erg gaan inzitten met het buitenland. Natuurlijk, moslimterroristen herbergen zullen ze wel blijven doen.

Anderzijds vergeet men vaak die andere radicale moslimdictatuur die al eens terrorisme sponsort, maar openlijk vriendjes met het Westen is: Saudi-Arabië.
Daar knelt mss wel het grootste probleem , het Westen die openlijk landen sponsort die een zware vorm van Islam willen opleggen aan anderen. Het Westen is voor een deel medeverantwoordelijk in de macht van de Taliban .
 
En zo zal 15 augustus 2021 de boeken ingaan als een donkere dag in onze geschiedenis.
De vraag is niet meer of we hier spijt van gaan krijgen. Maar hoe hard we hier spijt van gaan krijgen.
 
En zo zal 15 augustus 2021 de boeken ingaan als een donkere dag in onze geschiedenis.
De vraag is niet meer of we hier spijt van gaan krijgen. Maar hoe hard we hier spijt van gaan krijgen.
Morgen vallen ze Europa binnen, over een week valt Europa en mogen we met zijn allen de Koran citeren ..

Neen serieus nu, .. ik weet niet goed wat verwachten. To be seen ..

Daar knelt mss wel het grootste probleem , het Westen die openlijk landen sponsort die een zware vorm van Islam willen opleggen aan anderen. Het Westen is voor een deel medeverantwoordelijk in de macht van de Taliban .
(Nogmaals) It is all about the money en de macht.
 
Eerlijk ik denk dat dit wel done by design is.
China heeft jaren gepushed om de Afghaanse rijkdommen te kunnen exploiteren. Grotendeels onder bescherming van de ISAF is het mogelijk geweest om te kunnen investeren. Tenders zijn uitgeschreven en China heeft enorm veel contracten binnengehaald. China maakte wel geen deel uit van het ISAF en heeft nooit echt gesponsord om Afghanistan een veilig land te maken. Maw profiteerden ze wel van de gecreëerde veiligheid.

Finaal is er van al die mega ontginningscontracten bitter weinig van uitgevoerd. China heeft feitelijk nog geen poot uitgestoken in Afghanistan omdat ze wss de bui al zagen hangen. Als de ISAF zich er van tussen muist dan is het Afghaanse leger gewoon niet sterk genoeg om de Taliban tegen te houden. Ik denk ook niet dat China zit te wachten op negotiaties met de Taliban, hun Oeigoeren debacle in het achterhoofd houdend. Amerika daarentegen is enorm nonchalant geweest door hun legermateriaal gewoon, toevallig, achter te laten. Dit maakt het voor de Taliban natuurlijk wel heel gemakkelijk om massaal op te rukken. Heel toevallig....

Uiteindelijk is de bevolking van Afganistan weer de speelbal van de grote mogendheden geworden.

TLDR. China heeft de meeste contracten binnengehaald. ISAF zegt Fuck you China, Iedereen trekt zich terug en we zijn weer bij af.
 
Ik weet niet of ze erg gaan inzitten met het buitenland. Natuurlijk, moslimterroristen herbergen zullen ze wel blijven doen.

Anderzijds vergeet men vaak die andere radicale moslimdictatuur die al eens terrorisme sponsort, maar openlijk vriendjes met het Westen is: Saudi-Arabië.
En Pakistan en Iran. Zonder Pakistan had de Taliban dood geweest, jammer dat men Pakistan niet onder druk wilde zetten vanwege het herbergen, trainen en bevoorraden van de Taliban.

Ik denk nu niet dat de Taliban plots overal aanslagen gaan beginnen plegen, ze hebben meer te verliezen en 2001 zit nog vers in het geheugen.

Ze zullen waarschijnlijk net zoals Iran een geïsoleerd land worden gebukt onder sancties door het westen.

Al dat geblaat hier over China is serieus overroepen en men overschat de Chinese mogendheid hier toch wel. China wil de Taliban te vriend houden als buurland van Afghanistan voor de simpele rede dat de Taliban in staat is het westen van China te infiltreren met hulp van Pakistan om de westelijke Chinese provincies in opstand te doen komen.

Al die fake tenders en wat nog, komt niets van buiten wat show off projecten zoals China doet in heel wat Afrikaanse landen.
 
En Pakistan en Iran. Zonder Pakistan had de Taliban dood geweest, jammer dat men Pakistan niet onder druk wilde zetten vanwege het herbergen, trainen en bevoorraden van de Taliban.

Ik denk nu niet dat de Taliban plots overal aanslagen gaan beginnen plegen, ze hebben meer te verliezen en 2001 zit nog vers in het geheugen.

Ze zullen waarschijnlijk net zoals Iran een geïsoleerd land worden gebukt onder sancties door het westen.
Mijn punt was dat iedereen altijd aan Iran denkt, en in mindere mate Pakistan, omdat zeker die eerste gewoon het conflict opzoeken. SA daarentegen is dan een "bondgenoot", terwijl ik die niet echt beter inschat voor het bewaren van de wereldvrede of de veiligheid van het Westen (het is natuurlijk een andere vorm van Islam, maar de ene extremist is niet beter dan de andere).

Wat je zegt over Pakistan klopt ook, voor hen is de Taliban waarschijnlijk een stap vooruit, een regime als buur dat zelfs nog een tikkeltje radicaler is dan zij zelf. Een kennis van mij is een Pakistaanse Christenen, en dat zijn daar gewoon 2derangsburgers, die voor het minste kunnen beschuldigd worden van godslastering door moslims, en worden gedood.
 
Morgen vallen ze Europa binnen, over een week valt Europa en mogen we met zijn allen de Koran citeren ..

Neen serieus nu, .. ik weet niet goed wat verwachten. To be seen ..


(Nogmaals) It is all about the money en de macht.

In eerste instantie een merkbare toename van migranten uit Afghanistan. Met de Taliban aan de macht kan men dat land namelijk niet langer als veilig bestempelen en zullen die mensen hier een zeer goede kans op slagen hebben bij aanvraag van asiel.

De VS zet in deze Europa zwaar te kakken. Men weet goed dat de gevolgen hiervan in de westerse wereld hoofdzakelijk bij ons voelbaar zal zijn.
 

Moest aan deze thread denken toen ik dit zag.

Dit artikel is trouwens ook wel eens interessant om te lezen. Is al 7 jaar oud, maar schijnt wel een licht op hoe vroeg de VS de beginselen van wat er zich nu afspeelt al gezaaid gezaaid hebben.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/12/08/the-taliban-indoctrinates-kids-with-jihadist-textbooks-paid-for-by-the-u-s/
After the United States helped chase out the Taliban government in Afghanistan in 2001, it came across a legacy of its earlier intervention in the region. As The Washington Post reported in 2002, the United States had spent millions of dollars beginning in the 1980s to produce and disseminate anti-Soviet textbooks for Afghan schoolchildren. The books encouraged a jihadist outlook, which was useful propaganda at the time for a Washington driven by the imperatives of the Cold War.

"The primers, which were filled with talk of jihad and featured drawings of guns, bullets, soldiers and mines, have served since then as the Afghan school system's core curriculum," The Post reported. "Even the Taliban used the American-produced books, though the radical movement scratched out human faces in keeping with its strict fundamentalist code."

Printed both in Pashto and Dari, Afghanistan's two major languages, books such as "The Alphabet for Jihad Literacy" were produced under the auspices of the U.S. Agency for International Development by the University of Nebraska at Omaha and smuggled into Afghanistan through networks built by the CIA and Pakistan's military intelligence agency, the ISI.

According to Al Jazeera America, the Pashto version includes such chilling entries as "T" is for "topak," or gun. How do you use the word? "My uncle has a gun," the entry reads. "He does jihad with the gun."

Other lessons instruct that Kabul can be ruled only by Muslims and that all Russians and invaders are nonbelievers.
 

Moest aan deze thread denken toen ik dit zag.

Dit artikel is trouwens ook wel eens interessant om te lezen. Is al 7 jaar oud, maar schijnt wel een licht op hoe vroeg de VS de beginselen van wat er zich nu afspeelt al gezaaid gezaaid hebben.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/12/08/the-taliban-indoctrinates-kids-with-jihadist-textbooks-paid-for-by-the-u-s/
Vooral héél pijnlijke analogie voor de Amerikanen. Als we op 11 september nog eens een brandende Amerikaanse ambassade zien in Kabul is de vernedering compleet.

Ik vraag me af hoe dit onder Trump was afgelopen.
 
Trump had toch reeds troepen weggehaald uit Afghanistan als ik het me goed herinner ? Biden heeft ze niet terug ingezet, dat is waar maar beide beslissingen liggen in lijn. Correct me if I'm wrong.
 
Trump had toch reeds troepen weggehaald uit Afghanistan als ik het me goed herinner ? Biden heeft ze niet terug ingezet, dat is waar maar beide beslissingen liggen in lijn. Correct me if I'm wrong.

Trump had de deadline op 1 mei gezet, maar zou niet de eerste keer zijn dat hij iets zou zeggen en dan op zn woorden terugkomen.

Totaal verkeerd ingeschat van Biden.
"The jury is still out. But the likelihood there's going to be the Taliban overrunning everything and owning the whole country is highly unlikely,"

Hij kreeg nochtans waarschuwingen

“This is a reckless and dangerous decision,” said Senator James M. Inhofe of Oklahoma, the ranking Republican on the Senate Armed Services Committee. “Arbitrary deadlines would likely put our troops in danger, jeopardize all the progress we’ve made, and lead to civil war in Afghanistan — and create a breeding ground for international terrorists.”

But he said: "They've got to fight for themselves."

The Washington Post cited unnamed officials as saying the capital Kabul could fall to the Taliban within 90 days, based on US military assessments.
 
Trump had toch reeds troepen weggehaald uit Afghanistan als ik het me goed herinner ? Biden heeft ze niet terug ingezet, dat is waar maar beide beslissingen liggen in lijn. Correct me if I'm wrong.
Trump had nog op zijn eigen leutige manier een deal gemaakt met de Taliban zonder het medeweten van de Afghaanse regering. Vandaar: de Taliban neemt Kabul in zonder Westerse mogendheden aan te vallen, die kunnen rustig verder evacueren. Niemand ziet het zitten om de Taliban nu te gaan bevechten.
 
In eerste instantie een merkbare toename van migranten uit Afghanistan. Met de Taliban aan de macht kan men dat land namelijk niet langer als veilig bestempelen en zullen die mensen hier een zeer goede kans op slagen hebben bij aanvraag van asiel.

De VS zet in deze Europa zwaar te kakken. Men weet goed dat de gevolgen hiervan in de westerse wereld hoofdzakelijk bij ons voelbaar zal zijn.

Komt ervan hé als je altijd vertrouwt op het grote broertje USA om militair politieman te gaan spelen in de wereld. Waar zit Europa met zijn militair apparaat? De USA nahollen als een hondje en de NAVO levend houden met structureel te kleine budgetten. En nu maar wenen wenen wat aan het gebeuren is.
 
Terug
Bovenaan