Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Biden gaat echt niet opnieuw Afghanistan binnenvallen; zeker niet voor deze aanslag waarvan iedereen weet dat ze door DAESH Khorasan gepleegd is.
 
Biden gaat echt niet opnieuw Afghanistan binnenvallen; zeker niet voor deze aanslag waarvan iedereen weet dat ze door DAESH Khorasan gepleegd is.
Neen zolang de Taliban een bondgenoot is tegen de DAESH Khorasan, zal dat niet gebeuren hé. En dat zijn ze ook. Er is géén reden om Afghanistan momenteel opnieuw binnen te valllen.
 
Biden gaat echt niet opnieuw Afghanistan binnenvallen; zeker niet voor deze aanslag waarvan iedereen weet dat ze door DAESH Khorasan gepleegd is.
Binnenvallen niet, maar er zijn andere manieren om IS-K te straffen. De vraag is of ze veel rekening gaan houden met de soevereiniteit van het prille Afghaanse Emiraat onder leiding van de Taliban. Biden wordt nu wel stilaan tegen een muur gedrukt, hij wist dat het afscheid van Afghanistan moeilijk zou vallen maar zo'n snelle instorting van het regime had hij niet verwacht en de chaos aan de luchthaven van Kabul is een horrorscenario.
 
Binnenvallen niet, maar er zijn andere manieren om IS-K te straffen. De vraag is of ze veel rekening gaan houden met de soevereiniteit van het prille Afghaanse Emiraat onder leiding van de Taliban. Biden wordt nu wel stilaan tegen een muur gedrukt, hij wist dat het afscheid van Afghanistan moeilijk zou vallen maar zo'n snelle instorting van het regime had hij niet verwacht en de chaos aan de luchthaven van Kabul is een horrorscenario.
Biden die met een zeis zonet het territorium buitenkomt van IS-K
 
Dat de Taliban en IS niet met elkaar kunnen opschieten is toch al lang geweten ?
Het is niet omdat ze er dezelfde ideologie op nahouden dat ze niet met elkaar kunnen vechten he.
Als ik even mag muggenziften: er zitten redelijke verschillen tussen beide groepen qua ideologie, de Taliban hangen doorgaans Deobandi of Hanafi islam aan, terwijl IS Salafistisch is.
 

Het heeft even geduurd maar de pers hier heeft 't toch opgepikt dat Biden zijn zwakke optreden groot nieuws is in de VS.

De eerste artikels waren hier ook eerder lovend/onvolledig


Dan vraag ik mij af in welke mate ze eigenlijk zelf op de hoogte zijn hier als het zo lang duurt voor oa "I was instructed to..." hier doorsijpelt.
 
Taliban op Twitter

Geen idee of dit een trollaccount is of niet, maar deze is nogal edgy bij momenten met zijn memes ...
Ik vind zijn posts bij momenten ergens wél grappig lol.

Hij post ne foto van 3 man die gearresteerd zouden zijn ivm de aanslag door IS op de luchthaven.
En dan daarbij zo'n meterkes om hun lengte te meten: 1m15cm, 1m25 en 1m30 of zo qua lengte.
Dat zijn dan toch maar kleine mannekes :rofl:

Géén idee wie achter de account zit, en of het zijn echte naam is, maar ..
na wat filmkes en foto's te bekijken van die gast .. moet ik eens goed lachen
(Ik neem de posts wel voorlopig licht en niet oh serieus op, t'is ook maar ne twitteraccount hé en ik ben maar ne normale simpele mens ..)
 
Laatst bewerkt:

Het heeft even geduurd maar de pers hier heeft 't toch opgepikt dat Biden zijn zwakke optreden groot nieuws is in de VS.

De eerste artikels waren hier ook eerder lovend/onvolledig


Dan vraag ik mij af in welke mate ze eigenlijk zelf op de hoogte zijn hier als het zo lang duurt voor oa "I was instructed to..." hier doorsijpelt.
ik vraag me toch ook af hoe je wraak gaat nemen als je al uw troepen wegstuurt , nuja de taliban zal hopelijk die IS-ers opruimen , of is dat whishful thinking.
 
Drones? Ik denk niet dat je de toekomst van oorlogsvoering op dat vlak moet onderschatten. Rusland is bezig met tanks met AI, de V.S. is al ruim een decennium bezig met drone strikes. De "boots on the ground" in Afghanistan waren uiteindelijk ook een vorm van "genade" om zo weinig mogelijk burgerslachtoffers te maken. De V.S. heeft altijd al - nu nog steeds - de mogelijkheid gehad om dat land compleet plat te bombarderen, terug naar het Stenen Tijdperk, voor zover de fundamentalistische Islam dat land al niet terug naar daar brengt. Cynisch eigenlijk, want als die religie al had bestaan voor de uitvinding van het vuur, dan zat de mens ongetwlijfeld nog altijd in een grot in het donker.

Natuurlijk zijn drones niet bijzonder effectief om een targets zoals Al Qaeda die zich als ratten in grotten verschuilden uit te schakelen. Maar als Afghanistan o.l.v. de Taliban opnieuw als een vrijhaven voor terroristen zouden gaan fungeren, zou ik eigenlijk als V.S. niet meer aarzelen om dat land "onbestuurbaar" te maken. Bombardeer elk overheidsgebouw van waarde plat met een dronestrike. Tot elke Taliban-leider zich moet verschuilen en geen nacht veilig meer bovengronds kan slapen.

De V.S. zou zich hier gerust mogen laten gelden, en zeker niet een deadline van de Taliban moeten respecteren.
 
Dat is de zgn. Rumsfeld doctrine die de VS reeds geïmplementeerd heeft in de eerste fases van Afghanistan als Irak. Technologie gebruiken in plaats van troepen (bv. drone strikes die in populariteit toenamen onder Obama), veel luchtaanvallen (shock and awe) en het outsourcen naar private huurlingenlegers (bv. Blackwater).

Het voordeel is uiteraard dat je relatief weinig troepen ter plaatse nodig hebt (zeer duur en weinig populair), anderzijds maak je zo enorm veel onschuldige burgerslachtoffers en de VS heeft volledige steden in de vernieling gebombardeerd. Het is dan ook weinig verrassend dat zulke hardhandige tactieken leiden tot radicalizatie en opstanden en het omgekeerde effect bereiken als je echte doel was om aan nation building te doen.
 

Het heeft even geduurd maar de pers hier heeft 't toch opgepikt dat Biden zijn zwakke optreden groot nieuws is in de VS.

De eerste artikels waren hier ook eerder lovend/onvolledig


Dan vraag ik mij af in welke mate ze eigenlijk zelf op de hoogte zijn hier als het zo lang duurt voor oa "I was instructed to..." hier doorsijpelt.

Wat een zielige vertoning van Biden. Kwam enorm zwak over.
En wanneer hij, of eerder met toestemming van zijn staf, overgaat naar de vraag-en-antwoord-ronde.
Haalt hij zijn lijstje aan journalisten boven. "They gave me a list here." "The first person I was instructed to call on was..."
Zielig.

Om nog maar te zwijgen over het hoog 'Muhammad Saeed al-Sahhaf' gehalte van de afgelopen dagen. Ontkenning en leugens over de toestand in Afghanistan. De 2022 verkiezingen gaan tof worden.
 
De 2022 verkiezingen gaan tof worden

Zoals die van 2004 toen de VS zonder verpinken koos voor de kandidaat die twee oorlogen gestart heeft, waarvan zeker één illegaal was? De Amerikaan ligt enkel wakker van wat er gebeurd op het Noord-Amerikaanse continent.
 
Zoals die van 2004 toen de VS zonder verpinken koos voor de kandidaat die twee oorlogen gestart heeft, waarvan zeker één illegaal was? De Amerikaan ligt enkel wakker van wat er gebeurd op het Noord-Amerikaanse continent.
Tja.. blijkbaar heeft het toch een effect op de polls. Ook al zijn die skewed richting democraten.
 
Worden aanslagen hier eigenlijk niet juist gepleegd omdat wij ons ginder gaan 'moeien'? Van waar komt die haar tegenover het westen anders?

Dat is zo'n fabeltje dat gehanteerd wordt om aanslagen en aanslagplegers te vergoelijken. Sommige aanslagen worden gepretendeerd vergeldingsacties te zijn. De overgrote meerderheid van de aanslagen komen voor omdat de plegers sick fucktards zijn.
't Is nu niet dat Zweden, Duitsland of Oostenrijk de top dawgs waren in Irak, Syrie of Afghanistan.
 
Tja.. blijkbaar heeft het toch een effect op de polls. Ook al zijn die skewed richting democraten.
Midterms zullen sowieso een catastrofe zijn, ze hebben niet meer de horror-figuur van Trump om tegen te mobiliseren, en daarenboven heeft ook zelfs Obama z'n meerderheid in het congres ook niet kunnen behouden, waarom zou een zwakker figuur als Biden dat wel kunnen?
Historisch gezien scoort de partij van de president altijd zwakker bij midterms, en Biden is oud en allesbehalve charismatisch. Zonder corona zou hij het nog héél moeilijk gehad hebben tegen Trump lijkt mij toch, want die had initieel de economie mee, en zoals Bill Clinton's campagnemanager destijds zei: "It's the economy, stupid." Nu heeft hij (Biden) gewonnen door zich te verstoppen, wat alleen maar in lockdowntijden niet verdacht was.
 
Zoals die van 2004 toen de VS zonder verpinken koos voor de kandidaat die twee oorlogen gestart heeft, waarvan zeker één illegaal was? De Amerikaan ligt enkel wakker van wat er gebeurd op het Noord-Amerikaanse continent.
Dat zou ik niet zeggen, de Amerikanen lagen wel degelijk wakker van de oorlog in Irak, ook al voerde de media de oorlog op als een soort van perverse reality TV show. Ik kan de gemiddelde Amerikaan niet kwalijk nemen dat ze de talloze leugens en fabricaties van de Bush administratie (Cheney, Rumsfeld, Powell, Rice, Wolfowitz, ...) en de CIA geloofden maar dat zowel de liberale als de conservatieve media hier zonder kritische bedenkingen in mee gingen, is beneden alle peil.

Eind 2003 werd al duidelijk dat de Bush administratie een sprookje had verkocht aan het Amerikaanse volk en was de populariteit van Bush dalende maar hield hij nog net genoeg over (dankzij nog meer leugens) om een herverkiezing uit de brand te slepen. In de midterms van 2006 kregen de Republikeinen wel rake klappen en verloren ze het Huis en de Senaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zo'n fabeltje dat gehanteerd wordt om aanslagen en aanslagplegers te vergoelijken. Sommige aanslagen worden gepretendeerd vergeldingsacties te zijn. De overgrote meerderheid van de aanslagen komen voor omdat de plegers sick fucktards zijn.
't Is nu niet dat Zweden, Duitsland of Oostenrijk de top dawgs waren in Irak, Syrie of Afghanistan.
Ik ben de laatste om moslimterroristen te vergoelijken...

Trouwens het westen is het westen voor hen. Als Oostenrijk daar de boel plat gooit is een aanslag in Brussel of Parijs ook al ok.

Het gros van die aanslagen gebeurt ook in landen met een lakse immigratiepolitiek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan