Router

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Voor onze vakantiewoning (te verhuren) hebben we een router nodig. Er ligt nu een Orange internet/tv aansluiting en de kans is dat we die zullen behouden (is goed qua prijs).

Daarachter zou ik wel een wifi-netwerk nodig hebben voor een bakstenen rijwoning van 3 verdiepingen (gelijkvloers is zo'n 18 op 4-6, bovenste verdiepingen zijn beide ongeveer 8 op 4-6, dus valt allemaal best mee). Er ligt op elke verdieping een UTP-aansluiting, dus op dat vlak heb ik alvast geen probleem.

Gelijkvloers, vlakbij de meterkast met de tv-aansluiting, ligt de voordeur waar we een digitaal deurslot willen steken die we vanop afstand kunnen herprogrammeren (toegangscode, afsluiten, ...). Hier moet de aansluiting dus héél stabiel zijn (UTP is echter onmogelijk)

Thuis heb ik de DECO M9plus. Zeker tevreden over, maar mss bestaan er goedkopere alternatieven?

Je hebt al een router van Orange.

Zou je niet gewoon 2-3 access points hangen en de WiFi van je Orange modem/router combinatie uitzetten?
Ik ben niet zo voor die Deco / Velop / Orbi systemen... Dat is meestal een beetje een dead end...

Zou je niet gewoon 2-3 access points hangen en de WiFi van je Orange modem/router combinatie uitzetten?

Dit. Ik zou dan ook (zoals steeds :) ) kijken naar AP's die fast roaming ondersteunen.
En gezien het om een setup voor de verhuur gaat zou het nog geen kwaad kunnen om een setup te voorzien die remote manageable is. Kan je bvb. wachtwoord instellen per verhuur of dergelijke zaken.

Dit. Ik zou dan ook (zoals steeds :) ) kijken naar AP's die fast roaming ondersteunen.
En gezien het om een setup voor de verhuur gaat zou het nog geen kwaad kunnen om een setup te voorzien die remote manageable is. Kan je bvb. wachtwoord instellen per verhuur of dergelijke zaken.
+1 voor voor fast roaming
+1 voor remote manageable.

Je kan met een captive portal werken ook (zoals in een hotel).

Ik heb een hoop sites die ik zo remote manage en dat werkt prima, maar qua budget (bij Ubiquiti, wat ik verkies voor kleinere setups) zit je mogelijk wel iets hoger dan zo'n DECO als je iets met een allways on controller wil, tenzij je nog ergens een oude pc of zo hebt liggen die je als controller kan / wil inzetten.

Aruba Instant On is wat goedkoper, en schijnt goed te werken voor basic setups maar ik heb er geen hands-on ervaring mee...

TP-Link AP's met OC200 controller? Laatste is 70 euro, dat is nog geen gigantische kost. Kan je ook werken met portal, vouchers, ...

TP-Link AP's met OC200 controller? Laatste is 70 euro, dat is nog geen gigantische kost. Kan je ook werken met portal, vouchers, ...
Da's inderdaad een erg betaalbare oplossing, die kende ik niet...

Ik gebruik nu een Dream Machine of Cloud Key G2 van Ubiquiti voor zulke zaken. maar de instap daarvan is wel hoger...

Duurder dan de DECO M9Plus mag het niet worden, dus denk ik niet dat wat hierboven staat een oplossing is.

Nu, in principe kan je die DECO M9Plus ook perfect vanop afstand beheren. Portforwarding instellen op de orange router dus.

Terug
Bovenaan