Rookgaskanaal in buurt van ramen

Multiboxer

Well-known member
Ik heb een slaapkamer gerenoveerd op het eerste verdiep van mijn huis en mijn slaapkamer naar daar verplaatst (van voorkant naar achterkant van het huis).

Nu ruik ik de uitlaatgassen van het rookgaskanaal van een brander van de buren.
Dat rookgaskanaal komt uit een plat dak van de buren die op gelijke hoogte ligt als mijn eerste verdiep, qua hoogte steekt dat kanaal dus 30 cm hoger uit dan de vloer van mijn eerste verdiep.
Ze ligt op zo'n 3 a 4 meter ver van mijn raam.

Ik vind het zeer vervelend dat die gassen binnenwaaien telkens ik mijn slaapkamer probeer te verluchten.
Zijn er daar geen regels rond zodat er geen CO² of andere gassen bij andere mensen binnenwaaien? @Chauffagist
Google heeft me niet echt geholpen.
 
Ik heb een slaapkamer gerenoveerd op het eerste verdiep van mijn huis en mijn slaapkamer naar daar verplaatst (van voorkant naar achterkant van het huis).

Nu ruik ik de uitlaatgassen van het rookgaskanaal van een brander van de buren.
Dat rookgaskanaal komt uit een plat dak van de buren die op gelijke hoogte ligt als mijn eerste verdiep, qua hoogte steekt dat kanaal dus 30 cm hoger uit dan de vloer van mijn eerste verdiep.
Ze ligt op zo'n 3 a 4 meter ver van mijn raam.

Ik vind het zeer vervelend dat die gassen binnenwaaien telkens ik mijn slaapkamer probeer te verluchten.
Zijn er daar geen regels rond zodat er geen CO² of andere gassen bij andere mensen binnenwaaien? @Chauffagist
Google heeft me niet echt geholpen.

Ik ken van één project waar het gebouw een stuk hoger werd en hierdoor werd op hun kosten de schouw van de buur verhoogd. :p


Hier staat er veel uitleg.
 
Best eens stedenbouwkundige dienst van je gemeente contacteren, zij hebben soms nog bijkomende vereisten.

(de link van F.A. hierboven klopt, maar is niet noodzakelijk pagina 8 die van toepassing is, hangt af van type verwarming)
 
Ik heb een slaapkamer gerenoveerd op het eerste verdiep van mijn huis en mijn slaapkamer naar daar verplaatst (van voorkant naar achterkant van het huis).

Nu ruik ik de uitlaatgassen van het rookgaskanaal van een brander van de buren.
Dat rookgaskanaal komt uit een plat dak van de buren die op gelijke hoogte ligt als mijn eerste verdiep, qua hoogte steekt dat kanaal dus 30 cm hoger uit dan de vloer van mijn eerste verdiep.
Ze ligt op zo'n 3 a 4 meter ver van mijn raam.

Ik vind het zeer vervelend dat die gassen binnenwaaien telkens ik mijn slaapkamer probeer te verluchten.
Zijn er daar geen regels rond zodat er geen CO² of andere gassen bij andere mensen binnenwaaien? @Chauffagist
Google heeft me niet echt geholpen.

Ik vermoed dat het wel al een C toestel zal zijn, dan zijn de afstanden van toepassing volgens dat huis in perspectief. In principe is die 3-4 meter voldoende en kan je er weinig tegen inbrengen...
 
Ja, daar zijn allerlei regels rond... die niemand volgt.
Zo heb ik mijn eigen loodgieter er bijvoorbeeld attent moeten op maken dat die regeltjes bestonden. Hij wou gewoon de gemakkelijkheidsoplossing.

Zoekterm die je nodig hebt: "luchtverdunningsfactor rookgasafvoer". Veel plezier om de theoretische Excellekes en schema's toe te passen in de praktijk!
 
Ja, daar zijn allerlei regels rond... die niemand volgt.
Zo heb ik mijn eigen loodgieter er bijvoorbeeld attent moeten op maken dat die regeltjes bestonden. Hij wou gewoon de gemakkelijkheidsoplossing.

Zoekterm die je nodig hebt: "luchtverdunningsfactor rookgasafvoer". Veel plezier om de theoretische Excellekes en schema's toe te passen in de praktijk!
De verdunningsfactor is afgevoerd sinds de update van de Vlarem wetgeving. Vroeger had je inderdaad die berekening, maar dat is nu niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Eventueel eens vragen of je de afvoer mag verleggen/verhogen op jouw kosten? Nu niet het grootste werk lijkt me.
Als je daarmee geholpen bent zullen ze dat niet weigeren denk ik.
 
Terug
Bovenaan