Voor alle duidelijkheid, ik zeg ook niet dat 2300 voor veel mensen niet veel geld is. Ik zeg dat 2300 euro absoluut peanuts is tov. de daden. Proportioneel, zoals hierboven gezegd.
Als dit 4 jaar aan de gang is, even uitgaande van maandelijks (volgens het artikel steeds op dezelfde dag, zou evengoed wekelijks kunnen zijn, maar laten we ons ook niet rijk rekenen), dan is dat 48 keer sluikstorten. Als je tegenkomt dat sluiktstorten als een eenmaalig iets vaak een maximum boete heeft van 350-500 euro, maar ook vaak boetes van grootte-orde minimum 125 euro, met een snelle google search, dan wilt dat zeggen dat een minimum boete voor alle incidenten 48*125 = 6000 euro zou moeten zijn.
(Als ik vier jaar lang geflitst wordt, zal ik ook voor elk incident een boete moeten betalen.)
Dat is voor mij ook een belangrijk stuk van proportionaliteit. Een persoon die het bewust, consequent blijft herhalen, mag een heel stuk zwaarder gestraft worden dan de persoon die het eenmalig doet. En hier lijkt deze persoon een soort van korting te krijgen op zijn boete. Dat is toch absurd?
Daarnaast, ja, voor mij mag het ook gerust proportioneel zijn naar inkomen. Mee daarmee ook dat ik voorstander ben voor in zo'n gevallen taakstraffen toe te passen zodat mensen nog meer geconfronteerd worden met de gevolgen van hun daden.