Roken in de publieke ruimte

Verdraagzaamheid, wie kent het nog?

Als tegenwoordige persoon A iets wel/niet doet als persoon B dan stoort het hun al.
Ik snap dat niet zo goed, laat toch ieder zijn leven leiden zoals hij wil.
Hoe verder we evolueren, hoe onverdraaglijker we worden naar elkaar.

Als we dan toch beginnen:
Ik hoop dat er winkelstraten en restaurants komen waar geen kinderen toegelaten worden, want daar heb ik last van.
Ik vind dat werkelijk een vreemd argument hoor. Tot op welk punt geldt zo'n verdraagzaamheid, en wat met respect voor anderen? Stel: iemand steekt een sigaret op terwijl jij een meter verder eet aan een andere tafel, is het onverdraagzaam om dat niet te appreciëren of is dat een gebrek aan respect van de roker? Wat met een buurman die zijn restafval opstookt in de tuin? Wat met een buurman die graag luide muziek afspeelt 's avonds?

Lijkt me dat wetten net heel die vaagheid wegnemen.

Boutades worden hier blijkbaar nog altijd misbegrepen. Verrassing. Voor de slechte verstaanders onder ons: ik klaag hiermee de verzuurde maatschappij aan en de dictatuur van de meerderheid.

Die hekenjacht op rokers is een typisch voorbeeld van de dictatuur van de meerderheid. En dat verloopt telkens in dezelfde stappen:
  1. Kies een heel specifieke doelgroep die je zult aanvallen. Zorg ervoor dat ze zeker in de minderheid zijn. In dit geval zijn dat de rokers.
  2. Kies uw wetsvoorstel zo dat die kleine minderheid louter en alleen nadelen ondervindt, en de (stilzwijgende) meerderheid enkel de voordelen ervaart.
  3. Doe enquêtes, spreek over "een draagvlak", ... en de kortzichtige massa zal erin meegaan.
  4. Doordrukken.

Dus eigenlijk net datgene waarbij je voorstander bent als het over ambtenaren hen hun loon/pensioen/.... gaat? Het is dan enkel niet ok als je zelf in de aangevallen groep zit?

Ik vind dat werkelijk een vreemd argument hoor. Tot op welk punt geldt zo'n verdraagzaamheid, en wat met respect voor anderen? Stel: iemand steekt een sigaret op terwijl jij een meter verder eet aan een andere tafel, is het onverdraagzaam om dat niet te appreciëren of is dat een gebrek aan respect van de roker? Wat met een buurman die zijn restafval opstookt in de tuin? Wat met een buurman die graag luide muziek afspeelt 's avonds?

Lijkt me dat wetten net heel die vaagheid wegnemen.
Voor de goede orde, ik rook zelf niet hè .
En heel af en toe is het eens vervelend als er wat rook naar je toe komt .

Maar moet dan alles uit uw leven geband worden waar je af en toe eens last van hebt?

En roken is slecht voor de gezondheid en kinderen niet….
90% van de kinderen rond mij bezorgen mij stress en frustratie.
Als ik ergens op een terras zit en er zitten wa van die blijters, daar heb ik meer last van dan eens wat rook dat voorbij komt.Dat is ook slecht voor mijn gezondheid.
Dus ook bannen dan?

Maar moet dan alles uit uw leven geband worden waar je af en toe eens last van hebt?

Als ik ergens op een terras zit en er zitten wa van die blijters, daar heb ik meer last van dan eens wat rook dat voorbij komt.Dat is ook slecht voor mijn gezondheid.
Dus ook bannen dan?
Mja, als je "ik heb stress van andermans kinderen" wil gelijkstellen met de bewezen schadelijkheid van (secundaire) rook zijn we ver van huis hoor. En zelfs dan nog lijken de voordelen van kinderen voor de maatschappij me een pak meer door te wegen dan de voordelen van roken.

Je antwoordt ook niet op mijn vraag.

Is het grootste argument in heel de discussie niet eerder het "Zien roken doet roken" principe en veel minder "het is ongezond als je er naast zit".

Met dezelfde reden is het roken rond sportterrein, speelterrein, in de buurt van scholen en in veel pretparken al verboden.

Is het grootste argument in heel de discussie niet eerder het "Zien roken doet roken" principe en veel minder "het is ongezond als je er naast zit".

Met dezelfde reden is het roken rond sportterrein, speelterrein, in de buurt van scholen en in veel pretparken al verboden.
Daar heb je een goed punt, maar ik denk niet dat het werkt.
Er roken nog zoveel tieners dat ik twijfel dat die maatregel er voor zorgt dat mensen minder gaan roken

Betaal dat ook is ik heb wel wat kameraden die roken geloof minstens tien euro voor een klein pak, zijn er genoeg die daar een dag mee toekomen of nog niet zelfs. Goed luck om als tiener daar 70 euro per week of meer aan uit te geven.

Redelijk tegen verbod op terrassen hier zelf een zeer sporadische sigaren roker.

Dus ook bannen dan?

Laten we het even cru stellen

Roken is slecht als een maatschappelijk gegeven en is dus iets dat "we" proberen moeilijk te maken. Kinderen zijn goed voor de maatschappij dus dat proberen "we" aan te moedigen. En als we het op de spits willen drijven, de kinderloze is ook iets dat op lange termijn nefast is en dus best af en toe eens tegen gewerkt wordt.

Ik zie toch wel echt een pak minder tieners roken dan vroeger tbh.
De cijfers tonen ook aan dat de jeugd minder rookt.

Volwassenen (nu, lijkt te gaan om 15+):
In 2018 rookten meer mannen (18%) dan vrouwen (12%) dagelijks. De prevalentie van dagelijkse roken bij mannen van 25 tot 64 jaar bedraagt meer dan 20%, en is bijgevolg nog steeds zorgwekkend. Bij vrouwen neemt de prevalentie toe met de leeftijd, tot een piek van 17% voor vrouwen tussen de 55 en 64 jaar. Tussen de leeftijd van 15 en 44 jaar roken twee keer zoveel mannen als vrouwen. Tussen de leeftijd van 45 en 64 jaar roken minder mannen en meer vrouwen in vergelijking met de voorgaande leeftijden. Op oudere leeftijd is het aandeel dagelijkse rokers lager, met vergelijkbare percentages bij beide geslachten. Dit kan voor een deel te wijten zijn aan een gezondheidsselectie-effect, bijvoorbeeld omdat niet-rokers langer leven.
Jongeren (11-18 jaar):
Uit de Belgische HBSC-studies van 2018 blijkt dat 17% van de jongeren aangaf minstens één keer tabak te hebben geprobeerd. Opvallend is dat een groter deel van de jongens (19%) tabak had geprobeerd in vergelijking met de meisjes (16%).
Op de middelbare school rookte 3,8% van de jongeren dagelijks. Er wordt een toename waargenomen naargelang de leeftijd, waarbij adolescenten van 17-18 jaar het vaakst roken. Het verschil tussen jongens en meisjes is vooral duidelijk in deze leeftijdsgroep, meer jongens (15%) roken dagelijks dan meisjes (11%).
In beide regio’s daalde de prevalentie van jongens en meisjes die rapporteerden dat ze dagelijks roken tussen 2006 en 2018. In 2006 waren 9,3% van de meisjes en 10% van de jongens dagelijkse rokers. Er was een daling in dagelijks roken naar 3,2% bij meisjes en 4,5% bij jongens in 2018.
Dit alles lijkt me gewoon een maatschappelijke trend, waar er minder en minder mensen roken (wat ook de bedoeling is van de vele campagnes) en er dan ook minder en minder animo is om roken toe te laten op openbare plekken.

Deze past hier ook wel. Een enorme ergernis voor elke niet-roker is toch wel het afval dat de rokers gewoon op de grond gooien, denkende dat dat gewoon kan.

Laten we het even cru stellen

Roken is slecht als een maatschappelijk gegeven en is dus iets dat "we" proberen moeilijk te maken. Kinderen zijn goed voor de maatschappij dus dat proberen "we" aan te moedigen. En als we het op de spits willen drijven, de kinderloze is ook iets dat op lange termijn nefast is en dus best af en toe eens tegen gewerkt wordt.
Ik ben ook niet kinderloos hè.
Ik ben altijd gewoon een kordate ouder geweest die niet tolereerde dat mijn kind een openbare gelegenheid op stelten zette omdat hij zijn goesting niet kreeg 😁

Deze past hier ook wel. Een enorme ergernis voor elke niet-roker is toch wel het afval dat de rokers gewoon op de grond gooien, denkende dat dat gewoon kan.
Vervuilers mogen van mij toch de volgende minderheidsgroep zijn die wordt gestigmatiseerd. Voor vervuilers: loodzware boetes naar proportie met hun inkomen of vermogen + werkstraffen.

Het valt inderdaad op hoe "normaal" dat door veel mensen gevonden wordt. Ik heb nu toch al lang niemand nog een blikje of eender wat out het raam van een wagen zien gooien, maar peuken dat zie ik zowat elke dag. Het is zoals in dat artikel wordt gezegd: als je rook uit een geopend raam ziet komen, vliegt er na enige minuten meestal ook een brandende peuk buiten.

Toen ik nog een kind was van mijn ouders (rokers) vaak genoeg gehoord dat dat wel "vergaat", wat misschien ooit klopte toen die filters uit ander materiaal werden gemaakt (asbest :unsure:), maar nu toch echt niet meer toe te laten:
En het is ook schadelijk voor het milieu. "Een sigaret bevat teer, nicotine en zware metalen die in het grondwater terechtkomen en zo voor verontreiniging kunnen zorgen. De filters van de sigaretten vergaan zeer traag. Eigenlijk vergaan die nooit helemaal: een filter bestaat uit kunststoffen die ontbinden tot microplastics, en die komen ook in onze leefomgeving terecht."

Het valt inderdaad op hoe "normaal" dat door veel mensen gevonden wordt. Ik heb nu toch al lang niemand nog een blikje of eender wat out het raam van een wagen zien gooien, maar peuken dat zie ik zowat elke dag. Het is zoals in dat artikel wordt gezegd: als je rook uit een geopend raam ziet komen, vliegt er na enige minuten meestal ook een brandende peuk buiten.

Toen ik nog een kind was van mijn ouders (rokers) vaak genoeg gehoord dat dat wel "vergaat", wat misschien ooit klopte toen die filters uit ander materiaal werden gemaakt (asbest :unsure:), maar nu toch echt niet meer toe te laten:
Roken achter het stuur mag van mij zelfs gewoon de volgende stap zijn om te verbieden. Ik kan me niet inbeelden dat je 100% op de weg kan blijven letten terwijl je er eentje opsteekt. Of als de assen of peuk op je kruis valt. Als je tweedehandsauto's gaat zoeken, zie je er genoeg met brandplekken op de bestuurderszetel.

Vervuilers mogen van mij toch de volgende minderheidsgroep zijn die wordt gestigmatiseerd. Voor vervuilers: loodzware boetes naar proportie met hun inkomen of vermogen + werkstraffen.
Akkoord. En dan effectief zware boetes, niet dit soort schijn monsterboetes.

Sorry hoor, maar in welke wereld is 2300 euro een monsterboete voor 4 jaar lang zo'n gedrag te vertonen? Buiten dat dit bedrag (uitgesplitst naar een veelvoud aan sluikstortingen) gewoon peanuts is, moet je ook gewoon met lange taakstraffen werken. Laat ze maar wat weken, maanden,... Afval gaan rapen.

Akkoord. En dan effectief zware boetes, niet dit soort schijn monsterboetes.

Sorry hoor, maar in welke wereld is 2300 euro een monsterboete voor 4 jaar lang zo'n gedrag te vertonen? Buiten dat dit bedrag (uitgesplitst naar een veelvoud aan sluikstortingen) gewoon peanuts is, moet je ook gewoon met lange taakstraffen werken. Laat ze maar wat weken, maanden,... Afval gaan rapen.
Goh, of het een "monsterboete" is of niet vind ik wat semantiek. Eigenlijk is proportioneel tot inkomen/vermogen het eerlijkst, zoals @Avondland zegt.

Maar ik zou nu wel denken dat 2300 EUR voor veel mensen pijn doet eigenlijk.

Terug
Bovenaan