Review: WRC 10

Wie onlangs mijn review heeft gelezen van RiMS Racing, weet dat ik fan ben van racegames. Hoewel ik in het verleden eerder arcade-racers speelde, ben ik met RiMS Racing toch nieuwsgieriger geworden naar de realistische race-simulators. Eentje dat in dat geval niet aan het rijtje mag ontbreken, is een game uit de WRC-franchise. We zitten ondertussen aan WRC 10! Ik onderwierp het spel aan een test en vertel jullie in onderstaande review over mijn ervaring op de PlayStation 5!

WRC 10 is het officiële spel van de World Rally Championship 2021. Ondanks dat de WRC dit jaar zijn 49ste editie telt, besliste Nacon toch om in deze uitgave reeds het 50-jarige bestaan te vieren. Dit doen ze door verschillende ‘Anniversary edition’-wagens en historische rallyraces te voorzien. Voor de echte rally-liefhebbers alvast heel wat om van te smullen!

WRC 10 1.jpg


Aan het stuur van je eigen team!

Van zodra het spel is ingeladen merk je al meteen dat de mogelijkheden heel uitgebreid zijn. In de single player-modus kan je naast de standaard carrière-optie ook kiezen voor een snelle race, het spelen van een seizoen (laat ons zeggen de minder uitgebreide versie van een carrière) en zelfs een livery editor, waarbij je wagens naar hartenlust kan aanpassen en voorzien van een eigen stijl. Ben je meer voor het multiplayer-gebeuren, dan kan je er zowel voor kiezen om online te spelen als in split screen met vrienden, waarbij je enerzijds tegen elkaar kan racen en anderzijds ook samen kan spelen en er iemand fungeert als copiloot. Neem daarbij het grote aanbod aan racecircuits (meer dan 120!), een legio aan wagens uit de WRC-, WRC2-, WRC3- en Junior WRC-afdelingen en alle originele rallypiloten, en je begrijpt al snel dat je klaar bent voor úren speelplezier. Voor deze review startte ik meteen een carrière en focuste ik me hoofdzakelijk op de single player-modus.

Bon, let’s get this started! Van zodra je je naam hebt ingegeven en je copiloot hebt gekozen, krijg je de keuze tussen de Junior WRC en WRC3. Wil je meteen naar deze laatste, dan zul je jezelf moeten bewijzen in een try-out. Hiervoor krijg je drie kansen. Slaag je niet, dan ga je automatisch naar de Junior WRC. Ik kon mezelf al wel wat inschatten en koos meteen voor de eerste optie. Na het kiezen van je wagen kom je vervolgens meteen in je centrale ‘hub’ terecht. Hier kan je alles van de carrièremodus beheren. Een carrière draait namelijk niet enkel om het racen aan zich. Je gaat als het ware aan de slag als een manager van je eigen team, waarbij het naast races winnen ook belangrijk is om nieuwe teamleden (denk aan fysiotherapeuten, mechanici, commerciële mensen, et cetera) aan te werven en in te zetten, je kalender in te plannen, budgetten beheren, je auto’s upgraden en onderhouden, alsook relaties te onderhouden met fabrikanten. Kortom, een hele resem aan zaken waar je rekening mee zult moeten houden! Vooral die laatste is niet te onderschatten, want kan je je fabrikanten niet tevreden houden, dan word je in het slechtste geval gewoon uit het team gezet!

WRC 10 2.jpg


Een zeer realistische rally-ervaring

Genoeg gezeverd! Tijd voor een eerste race. Starten doe je met een trainingssessie. Simpel: gewoon een ovalen circuitje afwerken. Na de verschillende knoppen te hebben uitgetest, wat voeling te hebben opgedaan met de controller en wat zelfvertrouwen te hebben gekweekt, was ik klaar voor het echte werk. De eerste echte uitdaging is een soort prerace, waarbij het de bedoeling is om in slechte weersomstandigheden en met een beschadigde wagen, binnen een specifieke tijd de finish te bereiken. Dat het een zeer realistisch spel is, had ik al snel door. Realistisch wil uiteraard ook zeggen dat er een zekere leercurve mee gemoeid is. Net zoals bij mijn eerste ervaring met RiMS Racing verliep het niet meteen van een leien dakje. Mensen die niet gewend zijn van dergelijke games te spelen zullen mijn initiële frustraties delen. Na wat gesukkel slaagde ik er uiteindelijk wel in de uitdaging te voltooien. So far, so good!

De volgende uitdaging wijst je meteen op het feit dat WRC 10 een anniversary-editie betreft. Het spel neemt je namelijk mee naar de Acropolis Rally van 1973. Je start de race in de legendarische Alpine-Renault A110 1800 en moet binnen een zekere tijd het parcours afwerken. Toen begon het… Het is eigen aan rally, maar de wegen waar je op moet racen, zijn doorgaans niet de breedste of niet in de beste staat. Dat ik hier en daar eens tegen een rots zou knallen of een ravijn zou induiken, had ik dus wel verwacht. Dat het vrij vaak (dit druk ik nog voorzichtig uit) zou gebeuren, had ik dan weer niet gehoopt. Trouwens, een weetje dat door middel van mijn rijstijl duidelijk werd: mensen omverrijden in WRC 10 wordt ook bestraft, zij het niet met een gevangenisstraf, maar met een paar seconden straftijd. Nu goed, het bleek al snel dat de Acropolis Rally van ’73 mij niet meteen lag. Na een keer of tien (ok…, eerder 40) te herbeginnen, besloot ik de race op te geven en mij te focussen op mijn verdere carrière. Wat volgde was een uitdagend parcours, met vallen en opstaan, maar gelukkig baart oefening kunst en werd het beter!

WRC 10 3.jpg


De aanhouder wint!

Dat het een heel uitgebreide game betreft, gaf ik al aan. Dat is niet enkel zo op vlak van de verschillende race-modi, circuits en rallywagens, maar ook op vlak van details in het spel. Zo dien je bijvoorbeeld rekening te houden met de weersvoorspellingen. Een natte ondergrond vereist andere banden dan een droge, of sneeuw is niet hetzelfde als gravel. Hierbij zal je je rijstijl ook enigszins moeten aanpassen, wil je de race tot een goed eind brengen. Zorg er trouwens voor dat bij regen je ruitenwissers werken, want zonder ruitenwissers zie je maar de helft van het parcours! Hetzelfde geldt voor je lichten bij races op slecht verlichte wegen. Het zijn dergelijke details die ertoe bijdragen dat WRC 10 zorgt voor een zeer realistische rijervaring en dus niet snel gaat vervelen. Tenzij je zoals ik uiteraard vaak je race moet herstarten.

Ook grafisch scoort het spel vrij goed. Vooral als je focust op je wagen en het parcours zelf, ziet het er allemaal top uit. Neem je de tijd om eens verder te kijken (puur hypothetisch: terwijl je bijvoorbeeld een afgrond insukkelt), dan zie je wel wat kleine puntjes die beter kunnen aan de omgeving. Daarnaast merkte ik ook hier en daar een glitch op, waarbij er eens een lijn over het scherm liep of waarbij je eerder een stukje ‘in’ een rots reed dan ertegen. Dit neemt naar mijn mening echter niets weg van je spelervaring. Het enige vervelende momentje was toen ik na het beëindigen van een race regelmatig een pop-up kreeg waarbij werd aangegeven dat er een error was opgetreden met de WRC 10-servers. Na wat opzoekwerk bleek ik niet de enige te zijn die het probleem ondervond, dus hopelijk wordt dit bij een volgende update snel verholpen.

Realisme staat voorop, waarbij vooral de echte rally-liefhebbers zullen smullen van alle mogelijkheden


Ik gaf al aan dat het spel zorgt voor een zeer realistische race-ervaring. Ook de controller speelt hierin mee. Slippen en botsen hoor je duidelijk uit de controller, maar ook de haptische feedback die je krijgt wanneer de ondergrond verandert, draagt bij tot de ervaring. Hetzelfde geldt voor het geluid. Zowel het geluid van de wagen, de gierende banden op gravel, als de stem van je copiloot zijn goed uitgewerkt. Die laatste laat zich trouwens ook graag horen wanneer je er niets van bakt. Gelukkig had hij voldoende geduld met mij en is hij toch gebleven!

Je leest het al, overwegend positief. Als ik dan toch kritisch moet zijn, dan zou ik zeggen dat sommige parcours soms net iets té lang aanvoelden. Zeker wanneer je in de laatste kilometers nog een foutje maakt en dit heel je race overhoop stuurt. Ook de menu’s zijn in het begin wat zoekwerk. Door de overvloed aan mogelijkheden moet je ook hier je weg trachten in te vinden. Wat de gameplay betreft merkte ik enkel op dat er een verschil was tussen de gewone carrière-races en de anniversary-edities, waarbij de laatste vaak iets moeilijker leken. Kortom, zaken die het spel niet kraken en waarbij je met enig doorzettingsvermogen zo omheen kan!

Conclusie

WRC 10 is een leuke rally-game waar je uren zoet mee zal zijn! Realisme staat voorop, waarbij vooral de echte rally-liefhebbers zullen smullen van alle mogelijkheden, zowel op vlak van rally-wagens en racecircuits, als op vlak van de mogelijkheden om zelf je team samen te stellen. Dat een realistische race-simulator gepaard gaat met een steile leercurve, hoeft niet te verwonderen. Wie echter bereid is om wat tijd te investeren, regelmatig eens een race te herbeginnen en door te bijten, zal merken dat het spel alleen maar leuker wordt!

Pro

  • Zeer realistische rally-ervaring
  • Uitgebreid op alle vlakken
  • Verveelt geen seconde

Con

  • Steile leercurve
  • Moeilijkheidsgraad van de races zijn niet altijd evenredig verdeeld
  • Soms eens een glitch opgemerkt
8

Over

Beschikbaar vanaf

2 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. KT Racing
  2. Kylotonn

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan